Samenwonen

23-04-2012 21:47 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva'ers,

Graag jullie input!

Binnenkort ga ik samenwonen met m'n vriend. Ik werk fulltime en hij is werkzoekend..

Nu is mijn vraag mag ik van hem verwachten dat hij meebetaald en gewoon zijn spaargeld gaat gebruiken..?
Ja. Of ben je het Leger des Heils? Gratis kost en inwoning motiveert hem ook niet echt om werk te gaan zoeken he. Dan gaat hij maar bij zijn moeder wonen als hij verzorgt wil worden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Eens met Fame, zoals altijd
Ja.
Waarom niet? Hij is geen kind van jou, dus natuurlijk betaalt hij mee.
Tuurlijk hoort hij mee te betalen!
Natuurlijk moet hij mee betalen!
Toen ik ging samenwonen met mijn man heb ik mijn baan opgezegd en verhuisd naar een hele andere provincie. Het lukte maar niet om een baan te vinden toen ik nog op afstand woonde. Gelukkig hoefde ik niet mee te betalen en heeft mijn man mij onderhouden. Zo was er geen druk en kon ik rustig zoeken. Gelukkig had ik binnen een week een baan, maar het was niet zo snel gelukt als man mij niet tijdelijk onderhouden had.

Ik zeg niet meteen ja. ligt aan de omstandigheden. Is het iemand die graag wil werken, maar het even niet voor elkaar krijgt of is het een man die het wel lekker vindt op de bank.
Natuurlijk moet hij mee betalen. Waar woont hij nu? Bij zijn ouders misschien, anders zou hij sowieso toch ook die kosten hebben. Heeft hij geen enkele inkomstenbron? WW bijvoorbeeld.
Tja, dat is maar net wat je zelf prettig vindt.

Ik zou hem wel iets mee laten betalen, maar kan me ook voorstellen dat je afspraken maakt over bijvoorbeeld een termijn.

Ik woon bij mijn vriend en mijn eigen huis staat te koop ( is wel verhuurd). Door omstandigheden is mijn salaris nu een stuk minder en daarom betaal ik niet mee. Zo kan ik maandelijks toch sparen om straks de restschuld van mijn huis te kunnen betalen.

De boodschappen e.d. betalen we wel gewoon samen.

Ik vind het eigenlijk niet eens zo heel gek wanneer hij niet veel / niks hoeft betalen. Hij heeft tenslotte ook geen inkomsten.

Of krijgt hij wel WW?
Waarom niet pas samenwonen als hij een baan heeft gevonden? Er vanuitgaande dat de situatie dat nu toe laat.
Hij heeft vast wel een inkomen toch?

WW o.i.d.? Toeslagen? Bijstand? Iets?
Als het financieel te doen is zou je kunnen overwegen dat hij het huishouden & koken doet, for the time being? Scheelt voor jou ook weer.
Hij heeft SPAARGELD! Als hij niet wil betalen voor zelfstandig wonen dan kan hij niet zelfstandig gaan wonen met of zonder jou. Hij heeft spaargeld, en komt teren op jouw geld waardoor jij bijvoorbeeld niet kan sparen. Lekker eerlijk.
Mee laten betalen, of pas gaan samenwonen als hij een baan heeft. Lijkt me het meest logisch.
Hij heeft niets geen inkomsten. Ja, zorgtoeslag..

Waarom we nu samen willen gaan wonen? Er is nu een goedkope huurwoning beschikbaar gekomen. We zijn bang niets meer te kunnen vinden als we deze niet nemen.

Hij heeft nog weinig werkervaring. Bijbaantjes heeft hij nooit lang gehouden en een echte baan heeft hij nog nooit gehad. Hij is wel druk op zoek..
quote:montair schreef op 23 april 2012 @ 22:12:

Waarom we nu samen willen gaan wonen? Er is nu een goedkope huurwoning beschikbaar gekomen. We zijn bang niets meer te kunnen vinden als we deze niet nemen.

Hij heeft nog weinig werkervaring. Bijbaantjes heeft hij nooit lang gehouden en een echte baan heeft hij nog nooit gehad. Hij is wel druk op zoek..Hoe komt het dat hij die bijbaantjes niet lang heeft gehad? Heeft hij wel een opleiding?
Waarom heeft hij geen enkel inkomen? En heeft hij daar ook geen recht op?
Juist Fame.. ik kan het wel betalen.. maar ik wil ook sparen..
Waarom vraag je hem zelf niet eerst hoe hij er over denkt? Het lijkt me sowieso logisch dat ook hij íets betaalt, hoeveel dit is hangt natuurlijk volledig af van de situatie.
Nee, omdat hij nog geen enkele serieuze baan heeft gehad heeft hij geen recht op een uitkering.
Het is gebruikelijk dat je de gezamenlijke lasten (dus huur/hypotheek en boodschappen enzo) samen betaalt, verdeeld naar rato van netto inkomen.

Dus hoeveel verdient hij, hoeveel verdien jij, en daar heb je de verhouding waarin het redelijk is om de lasten te verdelen.
Hoe oud zijn jullie dan eigenlijk?
quote:montair schreef op 23 april 2012 @ 22:12:

Hij heeft nog weinig werkervaring. Bijbaantjes heeft hij nooit lang gehouden en een echte baan heeft hij nog nooit gehad. Hij is wel druk op zoek..Dus die woning kan jij alleen betalen. Lekker eerst alleen gaan wonen (en dus de kosten van zijn volledige onderhoud uitsparen, hij gebruikt ook stroom, water en gas bijvoorbeeld) en als jullie elkaar leuk blijven vinden mag hij komen als hij een redelijk vaste baan heeft.
Waar leeft hij nu van dan? En als hij nou over een jaar nog geen baan heeft, of over 2 jaar? Z'n spaargeld is ook een keer op en dan kun jij hem onderhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven