Samenwonen

23-04-2012 21:47 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva'ers,

Graag jullie input!

Binnenkort ga ik samenwonen met m'n vriend. Ik werk fulltime en hij is werkzoekend..

Nu is mijn vraag mag ik van hem verwachten dat hij meebetaald en gewoon zijn spaargeld gaat gebruiken..?
quote:lasvegas84 schreef op 23 april 2012 @ 22:31:

[...]

Bouwt ie ook pensioen voor je op? Mochten jullie uit elkaar gaan?

@ TO: het lijkt me normaal dat hij mee betaalt, zou ook eerst het huis alleen nemen dan.Nog niet (de situatie is nog niet zo lang zo), maar we zijn wel aan het uitzoeken hoe we dit vast gaan laten leggen. (onee, eigenlijk hoor hier ik hier natuurlijk te zeggen dat we nooit uit elkaar gaan hé )
Liefje, ga lekker alleen wonen. Het begint een beetje te klinken als vrekkengedrag in foute zin. Hij heeft blijkbaar al veel gespaard, en wenst dat niet uit te geven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hij wil dus eigenlijk dat jij nu alles betaalt, en dus niks kan sparen, zodat hij zijn spaargeld niet hoeft aan te breken? Lijkt me bepaald geen goeie deal. Hoe denkt hij over aanschaf van spullen voor het huis?

Ik zou toch niet gaan samenwonen met iemand die geen werk heeft of een reëel zicht op werk. Hij kan best tijdelijk iets gaan doen en dan verder zoeken, dan hoef jij niet alle lasten te dragen.

Het klinkt me wat gemakzuchtig in de oren van je vriend.
Kijk dan bijvoorbeeld of hji meebetaalt aan boodschappen (of ze zelf doet) wanneer hij bij je komt eten. Kijk of hij het vanzelfsprekend vindt dat jij alles betaalt. Dan is hij, hoe lief ook, toch niet zo'n leuke catch.
quote:ster89 schreef op 23 april 2012 @ 22:41:

[...]

Wat bedoel je hiermee dan?Hij is druk op zoek naar een baan. Werken in een supermarkt is meer een bijbaan. Maar ik ben het met je eens, hij moet ook zulke baantjes gewoon aannemen.
quote:montair schreef op 23 april 2012 @ 22:44:

[...]

Hij is druk op zoek naar een baan. Werken in een supermarkt is meer een bijbaan. Maar ik ben het met je eens, hij moet ook zulke baantjes gewoon aannemen.Ik wou zeggen.. Je kan beter geld binnenbrengen en tegelijkertijd zoeken naar een baan dan helemaal niets doen en half zoeken naar een baan.
quote:_lupine_ schreef op 23 april 2012 @ 22:42:

First things first.

Hij kan beter eerst werk zoeken en daarna pas gaan samenwonen. Misschien is dat voor hem dan gelijk een extra motivatie om werk te gaan zoeken.

Ik weet niet wat voor opleiding hij heeft gevolgd, maar ik heb het idee dat er relatief veel vraag is naar MBO' ers. De MBO' ers die ik ken komen makkelijker aan een baan dan mensen zonder opleiding of juist hoogopgeleide mensen (in bepaalde branches dan).Het probleem is hij heeft een opleiding gedaan waar super weinig/geen vraag naar is. Toerisme..
Maar dat moet hij zelf regelen. Welke baan dan ook, hij moet actief aan de slag, en niet jij of zijn moeder. (Waarschuwt maar even)
quote:montair schreef op 23 april 2012 @ 22:47:

[...]

Het probleem is hij heeft een opleiding gedaan waar super weinig/geen vraag naar is. Toerisme..Dat maakt AH niet uit.
quote:montair schreef op 23 april 2012 @ 22:47:

[...]

Het probleem is hij heeft een opleiding gedaan waar super weinig/geen vraag naar is. Toerisme..Dan moet hij totdat hij een baan op niveau of in zijn vakgebied vindt, maar iets simpels gaan doen. En dat is niet leuk, maar hij is echt niet de enige. Eigenlijk heeft hij ook geen keus, want hij moet gewoon werken. Sowieso als jullie gaan samenwonen. Als hij nu nog thuis woont en hij trekt het financieel, dan is het prima, maar zodra hij op zichzelf wil dan moet hij gewoon een baan hebben.
Ja, natuurlijk.

Of vind hij afhankelijk zijn zo geweldig.

Nou, ik heb samen gewoond met iemand die niks nooit betaalde en verder ook niks kon wilde en deed, op een gegeven moment voelde ik me net zijn moeder, ik was overal verantwoordelijk voor.

Nee dank je.
Bedankt voor jullie meningen! Het is duidelijk, hij moet een simpel baantje zoeken en/of zijn spaargeld gebruiken.
quote:montair schreef op 23 april 2012 @ 22:57:

Bedankt voor jullie meningen! Het is duidelijk, hij moet een simpel baantje zoeken en/of zijn spaargeld gebruiken.Yep. Voor niets gaat de zon op. Succes met bespreken.
Maak vooral goede afspraken waar jullie het samen over eens zijn. Want wat als zijn spaargeld op is, wat dan. Dat soort dingen.
Precies.
quote:joop_2000 schreef op 23 april 2012 @ 22:14:

Het is gebruikelijk dat je de gezamenlijke lasten (dus huur/hypotheek en boodschappen enzo) samen betaalt, verdeeld naar rato van netto inkomen.

Dus hoeveel verdient hij, hoeveel verdien jij, en daar heb je de verhouding waarin het redelijk is om de lasten te verdelen.

Wat gebruikelijk is, bepaalt iedereen zelf. In mijn wijlen huwelijk ging alles gewoon op de grote hoop, niks naar rato.

Ik vind de meningen erg hard. Ik zou het werkelijk geen probleem vinden om tijdelijk de lasten te betalen wanneer mijn vriend werkzoekend is. Ik ga ervan uit dat hij ook actief werkzoekend is, en natuurlijk actief meehelpt in de dingen in en rond huis.

Het is toch maar tijdelijk? Hij is toch je vriend? Ik zie het echt anders, vind het zo weinig zorgzaam.
quote:dolores007 schreef op 23 april 2012 @ 22:53:

Ja, natuurlijk.

Of vind hij afhankelijk zijn zo geweldig.

Nou, ik heb samen gewoond met iemand die niks nooit betaalde en verder ook niks kon wilde en deed, op een gegeven moment voelde ik me net zijn moeder, ik was overal verantwoordelijk voor.

Nee dank je.Dat vind ik wat anders, dan heb je het over een profiteur. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij TO`s vriend is, maar iemand kan nou eenmaal een periode werkzoekend zijn, en in dat geval zorg ik dan graag voor mijn vriend.
Ja natuuuurlijk moet hij meebetalen, 50/50!

Anders begin je al heel scheef, niet op gelijke voet.

Bovendien Geeft het hem nog eens extra duw in de rug om snel aan t werk te gaan.
Eens met wellebellie, al vind ik je vriend niet actief genoeg zoeken naar werk zoals de rest ook al zegt, en dat zou me in deze situatie dan wel weer zorgen baren.
Ach joh betaal wat maandjes huur voor die vent. Doe het ter compensatie van die 3 miljoen vrouwen in Nederland die financieel afhankelijk zijn van hun man.
quote:wellebellie schreef op 23 april 2012 @ 23:43:

Wat gebruikelijk is, bepaalt iedereen zelf.

Eh nee, wat gebruikelijk is, is wat het meeste voorkomt, ongeacht of je het daar zelf mee eens bent.

Daar hoef je je natuurlijk geenszins aan te houden, maar omdat TO vraagt "wat kan ik verwachten" lijkt me de norm toch geen onredelijk uitgangspunt.

quote:In mijn wijlen huwelijk ging alles gewoon op de grote hoop, niks naar rato.

"Alles op de grote hoop" is juist naar rato.

Allebei hetzelfde bedrag op de grote hoop (terwijl jullie verschillende inkomens hebben) is niet naar rato.

quote:Ik vind de meningen erg hard. Ik zou het werkelijk geen probleem vinden om tijdelijk de lasten te betalen wanneer mijn vriend werkzoekend is. Ik ga ervan uit dat hij ook actief werkzoekend is, en natuurlijk actief meehelpt in de dingen in en rond huis.

Helemaal mee eens. Hoeveel vrouwen zijn er niet wiens man werkt, en hun onderhoudt. Zijn dat dan ook uitvreetsters, is die man dan het leger des heils, enz? Nee dus.

Dat wil dus wel zeggen dat zolang TO's vriend geen baan heeft, zij wel van hem mag verwachten dat hij een groter deel van het huishouden op zich neemt.
"Hij zegt dit wel te willen doen maar hij geeft me er geen goed gevoel bij. Niet dat hij lullig doet maar laat wel merken dat hij liever later wat meer betaald zodat hij zn spaargeld kan behouden."

Tsja, je kunt ook zeggen dat als hij weer werkt, hij later dat spaargeld weer makkelijk kan aanvullen.

Wat is zijn doel met zijn spaargeld? Is het bedoeld voor als hij op zichzelf wil gaan wonen, spaart hij voor een auto, of heeft ie het om te hebben?

Waarom heeft hij zijn bijbaantjes niet kunnen behouden? Dat zou voor mij een belangrijke vraag zijn.

Je kunt er ook eerst zelf gaan wonen, kun je waarschijnlijk huurtoeslag aanvragen, zijn je kosten lager en komt hij op bezoek. Als hij dan een baan heeft trekt hij bij je in.
Ik zou het geen probleem vinden om de vaste lasten een tijdje op te vangen voor mn partner, als die zijn baan verloor en we een stabiele relatie hadden en samenwoonden.

Maar ik vind het een ander verhaal als beiden nog thuis wonen en hij nog nooit een baan gehad heeft en bijbaantjes steeds maar niet kan houden. Dan zou ik denken: laat eerst maar eens wat stabiliteit en verantwoordelijkheid zien voor we samen allerlei (financiële) verplichtingen aangaan.
Zeg maar Spijker.
Kan je vriend niet een andere opleiding gaan doen, of een werk-leer traject. Op een gebied waar wel vraag naar is? Jullie zijn allebei nog zo piepjong.
Callcenters zoeken vaak ook mensen. Ik zou denk ik liever eerst alleen wonen tot hij een baan heeft gevonden...of inderdaad zijn spaargeld aanspreken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven