scheiden en vrije sector woning behouden

30-07-2025 17:29 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo
wij gaan scheiden en wonen samen in een vrijesectorwoning die op beide naam staat, nu zou 1 van ons in de woning willen blijven maar de huur is te hoog.
De woningbouw kan niets voor ons betekenen, omdat het een vrijesectorwoning is, is er een manier om wel in de woning te blijven, maar dan met een lagere huur.
Als de huur niet te hoog is voor de grens van huursubsidie kan je dat aanvragen. Maar in deze tijd is vrije sector vaak erg hoog toch?
Saul1961 schreef:
30-07-2025 17:29
is er een manier om wel in de woning te blijven, maar dan met een lagere huur.
Waarom zou de verhuurder met lagere inkomsten genoegen nemen? Voor jou weer een huurder die de volledige huur wél betaalt.
apiejapie schreef:
30-07-2025 18:42
Als de huur niet te hoog is voor de grens van huursubsidie kan je dat aanvragen. Maar in deze tijd is vrije sector vaak erg hoog toch?
In een vrije sectorwoning heb je nooit recht op huurtoeslag. Tenzij bij aanvang van de huur de huurprijs beneden de toenmalige huurgrens lag. Dan zou je er deels recht op kunnen hebben.
Mensen die nu al een huur van meer dan 900 euro betalen en een laag inkomen hebben mogen vanaf volgend jaar ook huursubsidie aanvragen. Als je daar recht op hebt is het misschien wel mogelijk om te blijven wonen. Dan zou je alleen de komende paar maanden moeten overbruggen.
Elizabethie schreef:
30-07-2025 18:58
In een vrije sectorwoning heb je nooit recht op huurtoeslag. Tenzij bij aanvang van de huur de huurprijs beneden de toenmalige huurgrens lag. Dan zou je er deels recht op kunnen hebben.
Maar dan klopt het toch wat ik aangeef?
Pioen00 schreef:
30-07-2025 18:48
Waarom zou de verhuurder met lagere inkomsten genoegen nemen? Voor jou weer een huurder die de volledige huur wél betaalt.
Precies dit, genoeg mensen die wél hogere huurbedragen kunnen betalen en een verhuurder niet aan liefdadigheid zal doen. Het is en blijft een zakelijke transactie.

Heb jij jezelf, Saul1961, nooit bij de woningbouwvereniging ingeschreven voor het geval je ooit in deze situatie terecht zou komen? Harde leerschool, alhoewel hierover al heel veel geschreven is in deze krapte vd woningmarkt.
Live Life to the fullest
Attraverso schreef:
30-07-2025 18:40
Alles wat hier geopperd is kon je zelf ook wel al bedenken maar je dacht waarschijnlijk dat er iemand hier met een miraculeuze oplossing zou komen...
Ik lees hier wel eens over huurtoeslagen die in NL worden toegekend, mss heeft diegene die wil blijven daar recht op? Al is die denk ik niet meteen daarvoor bedoeld.
Moeilijke situatie, veel moed gewenst.
Voor vrije sector woningen is geen huurtoeslag mogelijk.
Een verhuurder is geen filantropische instantie, dus waarom zou hij huurverlaging geven? Urgentie kun je ook vergeten, scheiden is geen reden tot urgentie.
Lastige situatie zit je in. Maar helaas, je zult echt iets anders moeten zoeken als je dit niet kunt betalen.
Werk je? Is het mogelijk om meer te gaan werken?
DronkenAardbei schreef:
30-07-2025 19:45
Een verhuurder is geen filantropische instantie, dus waarom zou hij huurverlaging geven? Urgentie kun je ook vergeten, scheiden is geen reden tot urgentie.
Volgens mij is het zelfs zo, dat veel mensen maar samen blijven vanwege het woningtekort?
Wat is op dit moment de kale huurprijs? Per 1 januari a.s. hebben nl. ook mensen met een middenhuur woning (in 2025 bijna € 1.200,- kale huur) recht op huurtoeslag. Maar dan alleen over de huurprijs van de sociale huur (rond de € 900,-).
Dat kan dan toch een paar honderd euro huurtoeslag p.m. opleveren.

Andere optie is een medehuurder zoeken, bijv. vriend(in), familielid e.d. Daarvoor heb je dan wel toestemming nodig van de verhuurder.
Risiebisi schreef:
30-07-2025 19:58
Volgens mij is het zelfs zo, dat veel mensen maar samen blijven vanwege het woningtekort?
Noodgedwongen helaas, ja. Waardeloos natuurlijk, je wilt tenslotte niet voor niks scheiden.
Pioen00 schreef:
30-07-2025 18:48

Hypothetisch gezien kan hij dat doen als je een heel prettige en nette huurder bent die hij graag wil houden. Een nieuwe huurder kan zich ontpoppen als een vervelende huurder en het is sowieso weer even gedoe.
Maar goed, die mazzel zullen heel sommige mensen weleens hebben dan, dat ze even korting krijgen omdat de huisbaas blij met ze is, maar dat is altijd tijdelijk natuurlijk. Dus als je structureel te weinig verdient voor die woning heb je er weinig aan.
Te peerd parmant al triomfant
DronkenAardbei schreef:
30-07-2025 19:43
Wel waar
DronkenAardbei schreef:
30-07-2025 19:43
Maakt het uit van wie ik huur?
Nee, het maakt niet uit van wie u huurt. U kunt bijvoorbeeld huren van een makelaar, woningbouwvereniging of een particuliere verhuurder.

Bovenstaande komt van de site van de Belastingdienst zelf, over de huurtoeslag
apiejapie schreef:
30-07-2025 20:30
Wel waar
De termen vrije sector en middenhuur worden nogal op 1 hoop gegooid. De officiële vrije sector begint bij € 1200,- kale huur. Tot het bedrag van € 900,- (2025) kan iemand dan huurtoeslag krijgen vanaf 1 januari. Maar je denkt toch niet dat iemand met een inkomen op bijstands- of minimumniveau in zo'n woning kan of mag blijven zitten?

Jaren geleden waren er twee Boos afleveringen over deze club. Is pure oplichting. Spijtig dat die lui nog steeds in de lucht zijn, ondanks de slechte publiciteit van toen.
apiejapie schreef:
30-07-2025 20:37
Maakt het uit van wie ik huur?
Nee, het maakt niet uit van wie u huurt. U kunt bijvoorbeeld huren van een makelaar, woningbouwvereniging of een particuliere verhuurder.

Bovenstaande komt van de site van de Belastingdienst zelf, over de huurtoeslag
Schrijf ik ergens dan dat het wel uit maakt?
DronkenAardbei schreef:
30-07-2025 20:40
Schrijf ik ergens dan dat het wel uit maakt?
je zegt dat je geen huurtoeslag voor vrije sector kunt krijgen en dat wordt weerlegd met een quote van de site voor huurtoeslag.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
DronkenAardbei schreef:
30-07-2025 20:01
Noodgedwongen helaas, ja. Waardeloos natuurlijk, je wilt tenslotte niet voor niks scheiden.
Zeg dat wel. Dat zorgt vast voor ingewikkelde toestanden.
rosanna08 schreef:
30-07-2025 21:02
je zegt dat je geen huurtoeslag voor vrije sector kunt krijgen en dat wordt weerlegd met een quote van de site voor huurtoeslag.
Wel of niet huurtoeslag vrije sector / middenhuur (op dit moment dus nog steeds 0,0 toeslag) heeft niets met het soort verhuurder te maken. En over dat laatste had ik het ook nergens.
Je hebt geen recht op huurtoeslag maar wellicht kent jouw gemeente wel de WKT (woonkostentoeslag).

Gemeenten bieden soms woonkostentoeslag aan als tijdelijke financiële ondersteuning, en vanaf 2026 komt er mogelijk ook huurtoeslag voor middenhuur en vrije sector woningen. 
WKT is een tijdelijke financiële bijdrage om huurders te helpen bij het betalen van de huur, vooral als ze in een vrije sector woning wonen. 
De voorwaarden voor WKT variëren per gemeente. Over het algemeen is het een tijdelijke regeling die bedoeld is om huurders de tijd te geven om een oplossing te vinden voor hun financiële situatie, zoals een goedkoper huis of meer inkomen. 

Ik zou dus zeker contact opnemen met jouw eigen gemeente en vragen naar de mogelijkheden. Als er hulp mogelijk is is dat de juiste weg en niet via een of andere malafide organisatie.

Succes en hopelijk heb je er iets aan
Ja die waren een keer bij Boos.

Je hoeft verder geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat zoiets niet deugt maar de uitzending bevestigde het.
Vraag mij af waarom huur ineens na scheiden ' te hoge huur' wordt genoemd. Toen je samen was, was het immers een prima huur. (Ga ik even vanuit, dat je het samen goed kom betalen)
Als je met zijn 2 bent huur je lijkt me altijd iets wat meer kost, want dan kan je dat betalen.
Hetzelfde met een koophuis. Met zijn 2 koop je iets wat dan kan, vaak niet met de gedachte uitelkaar te gaan.

Je kan met de huurder overleggen en anders zoeken naar een andere huur woning.
rosanna08 schreef:
30-07-2025 21:02
Nee hoor, want in die quote staan alleen types verhuurders.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven