Schoonfamilie, irritaties lopen steeds hoger op

26-01-2020 19:06 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eens eerder geschreven over de situatie met mijn schoonfamilie, en dan met name zwager en schoonzus.
Hoe zeer ik graag zou zien dat de situatie er beter op wordt, heb ik het idee dat we elkaar steeds minder begrijpen en de irritaties hoger oplopen.
Zij verwachten van alles van ons, en gaan er oprecht van uit dat die zaken prima te doen zijn.
Dat wij aangeven dat het ons niet lukt, omdat wij bijvoorbeeld veel meer uren werken en daarnaast minder te besteden hebben, wordt dan beantwoord met 'als het niet gaat gaat het niet', maar we worden vervolgens toch met een scheef oog aangekeken (schoonfamilie beaamt dit zelf ook). Zij zien verder niet wat wij wel allemaal doen voor schoonmoeder wanneer zij er niet zijn, en interpeteren informatie die ze krijgen verkeerd en geven er zo een eigen conclusie aan die niet strookt met de werkelijkheid.
Er is wederzijds misverstand en vandaag liep het erg hoog op. Zwager weet dan dingen heel mooi van zich af te praten, zegt tegen ons dat we hand in eigen boezem moeten steken, maar is hier zelf totaal niet mee bezig.
(Ik wil de voorgevallen situaties overigens best toelichten, maar de kern blijft altijd op bovenstaande terugkomen.)

Inmiddels ben ik zo ontzettend klaar met het feit dat zwager en schoonzus ons telkens om dingen vragen (die overigens ook nog eens in mijn ogen absurd zijn), en het zo duidelijk maken dat wij waardeloze (schoon)kinderen zijn als we niet doen wat zij vragen, dat ik er geen behoefte meer aan heb om elke keer op te komen draven voor familie bijeenkomsten.
Maar daar heb ik natuurlijk ook mijn man mee, en het laatste wat ik wil is dat dit tussen ons in komt te staan (al is man het 100% met mij eens, het moet natuurlijk toch pijnlijk voor hem zijn).
Nou, het van me afschrijven helpt al wat.
Wat zouden jullie doen? Blijven gaan en ze niks meer aan informatie geven (die ze vervolgens verkeerd verdraaien)? Of afstand nemen, ook al heb je uiteindelijk toch je man daarmee?
-
Ik zou niet meer meegaan naar schoonfamilie en het het probleem van je man laten. Die kan zelf wat assertiever worden om die zus/broer aan te pakken of moet gewoon leren daar schijt aan te hebben. Niet jouw familie, dus ook niet jouw probleem maken!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies waar het over gaat, maar als hij het zo erg vindt als er afstand komt kan hij toch gaan zonder te verwachten dat jij meegaat? Of, als hij dat niet wil of als dat binnen jullie gezin niet haalbaar is omdat alles dan constant op jouw schouders komt, zelf zijn grenzen aangeven? Het lijkt me onzin dat jij je daar schuldig om moet voelen. Jij 'hebt' je man nergens mee, zij 'hebben' hem ergens mee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom heb je, je man ermee terwijl hij het met je eens is? Waarom nemen jullie niet wat meer afstand. Klinkt alsof jullie veel contact met ze hebben? Waarom als het niet klikt. Jullie kunnen zelf bepalen hoe vaak jullie naar zijn familie gaan. Ik heb ook niet altijd zin in mijn schoonfamilie dus waarom zou ik dan elke keer mee gaan? Wat maakt dat jullie je zo verplicht voelen richting je mans familie?
Alle reacties Link kopieren
Gaat het om de zorg voor schoonmoeder? (dat is me niet helemaal duidelijk uit de OP)
Misschien verstandig om eens rond de tafel te gaan zitten en duidelijke afspraken te maken wie wat wanneer doet. En mocht dat niet voldoende zijn kunnen jullie ook kijken voor externe hulp. Een poetsvrouw/ tuinman, boodschappen laten bezorgen. Thuiszorg......
Valentijn101 schreef:
26-01-2020 19:16
Gaat het om de zorg voor schoonmoeder? (dat is me niet helemaal duidelijk uit de OP)
Misschien verstandig om eens rond de tafel te gaan zitten en duidelijke afspraken te maken wie wat wanneer doet. En mocht dat niet voldoende zijn kunnen jullie ook kijken voor externe hulp. Een poetsvrouw/ tuinman, boodschappen laten bezorgen. Thuiszorg......
Inderdaad!
Als je man niet 50% van de mantelzorg op zich wil of kan nemen moet hij daar jou niet mee lastig vallen maar hulp voor zijn moeder inhuren ipv te denken dat zijn zus (want vrouw) en jij (want vrouw) het wel voor hem oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijker aangeven wat je wel doet voor schoonmoeder en waarom je niet meer kan of wil.

Je kan in deze communicatiestoornis maar 1 factor veranderen en dat ben je zelf. Hoe je het nu doet is blijkbaar onduidelijk en wekt weerstand op.

Hoe zou je de communicatie omtrent de mantelzorg voor schoonma kunnem verbeteren?

En komen alle klussen die jullie niet kunnen doen, automatisch op hun bordje? Dat is namelijk best irritant. Iemand die zijn handen eraf trekt en zegt 'ja kan niet moet werken' en schoonma zit zonder boodschappen/medicijnen enz.

Misschien kijken hoe zwager ontlast kan worden. Tafeltje dekje, boodschappenbus, thuiszorg enzovoort.
Het ligt er natuurlijk helemaal waar het om gaat. Zijn het grote of kleine dingen waar het om gaat. Wat wordt er van jullie verwacht en zijn dat noodzakelijke dingen en zo ja, kunnen jullie dan echt niet af en toe helpen?
Je zegt dat dingen verdraaid worden, omdat een gevoel of is dat daadwerkelijk zo? Wat is jullie eigen aandeel in het hele geheel?

Misschien is het tijd voor een goed gesprek?
En de WMO consulent van de gemeente kan ook meedenken mbt huishoudelijke hulp etc. En wat doet je schoonvader zelf in het hele verhaal? Je bent niet verplicht om mantelzorger te spelen he. Ik vind mijn schoonfamilie prima maar ben niet op deze aarde om hen op hun oude dag te gaan verzorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wat toelichting geven, gelieve niet deze post te quoten want het wordt anders wel heel herkenbaar, ik wil de mogelijkheid houden deze te wijzigen.

Het ging niet specifiek om zorgen voor schoonmoeder. Ze heeft geen thuiszorg en kan alles nog zelf.
Maar zwager was schoonmoeders zolder aan het verbouwen. Tegelijkertijd lag schoonpa in het ziekenhuis. Wij werken beiden in het ziekenhuis en hele lange dagen. Ons werd verweten dat wij niet hebben geholpen bij de verbouwing. Dat man (en ik) elke dag meerdere uren aan het bed van schoonpa hebben doorgebracht, en daarom elke avond langer moesten doorwerken om het werk gedaan te krijgen, en dan om 22u savonds echt niet meer met een verfkwastje gaan staan, realiseren ze zich niet.
Met kerst vroegen ze ons een familielid op te halen. Deze woont 1.5uur bij ons vandaan. Dan zijn wij dus al 3u onderweg voor we uberhaupt aankomen voor kerst. Toen we zeiden dat niet te doen, maar dat we familielid met liefde ophalen van het station, werd dat als erg onbeschoft van ons gezien. Familielid is overigens een zelfstandig mobiel persoon, geen oma van 91.
Vandaag ging het om kosten voor een cadeau. We zouden een gezamenlijk cadeau geven, maar schoonzus ging het uitzoeken en opeens werd het bijna 200euro per stel. Dat vonden wij erg veel en dat geld hebben we nu ook niet. Dan wordt ons vervolgens verweten dat we wel net een nieuwe winterjas voor mij hebben gekocht (klopt, maar ik koop alleen kleding van geld dat ik verdiend heb met de verkoop van mijn oude kleding). Daarnaast wordt ons verweten dat wij wel naar een huis van 600.000 kunnen gaan kijken. Dat klopt ook, maar wij zitten momenteel in huis met een overwaarde van 150.000 euro. Dat geld hebben wij niet liquide en krijgen we sowieso pas als we het huis verkopen. En ja, we werken beiden als arts, maar wij dragen ook 100en euros maandelijks af aan aflossing studieschuld.
Daarnaast had schoonmoeder last van haar been. Wij halen dan haar hond een week in huis, zodat zij kan rusten, maar vervolgens vragen we hoe het gaat en dan zegt ze 'tja toch weer iets teveel gedaan vandaag, want op de kinderen van zwager gepast'. Dit soort situaties leiden dan tot een wederzijdse irritatie.

Vroeger gingen wij veel en graag. Nadat schoonvader is overleden zijn alle verhoudingen veranderd en zwager en schoonzus hebben nu een behoorlijk gewicht in de schaal. Sindsdien is het er voor ons niet leuker op geworden. Ik ben echter erg bang de 'schuld' te krijgen van eventuele vervreemding, ze zijn heel erg familiegericht en verwachten veel van ons qua aanwezig zijn. Ik heb bij een goede vriendin gezien hoe zij wel zelf ruzie kreeg met schoonfamilie, man het met haar eens was maar uiteindelijk ging hij het haar toch kwalijk nemen zijn familie niet meer te zien. Het was een hele andere situatie dan bij ons maar toch is het een (irreele?) angst van mij. Ons huwelijk is mij het aller aller belangrijkst. Dus als jullie adviseren om dan onze irritatie in te slikken, doen we dat.
phloxx wijzigde dit bericht op 26-01-2020 19:35
21.13% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er gewoon niet op ingaan. Tweehonderd euro is gewoon boven budget.
Als zij zeggen dat jullie wel net een nieuwe winterjas hebben gekocht, zeg je: 'Ja, dat klopt.' Als ze zeggen dat je wel een huis van zes ton koopt zeg je: 'Ja, dat klopt ook.' Geen discussie, niet verdedigen. Het is te brutaal voor woorden dat zij denken dat ze over jullie geld kunnen beslissen omdat jullie bepaalde uitgaven doen en daar hoef je helemaal niet op in te gaan. Overigens zou ik volgend jaar sowieso allemaal een eigen cadeau regelen, die gezamenlijke cadeaus, dat gaat alleen goed met mensen met wie je op één lijn zit, anders is het een recept voor ellende.

Voor de rest ook gewoon zeggen: 'Dan kunnen we niet.' En klaar. Geen discussie, niet verdedigen, geen alternatief aanbieden, gewoon de hulp die jullie wel kunnen bieden rechtstreeks aan je schoonmoeder aanbieden en helemaal niet met die schoonzus en zwager in discussie gaan.

En niet de hele tijd denken dat het aan jou ligt als er dan afstand ontstaat.
Ik neem aan dat je man een weldenkend mens is die niet van jou verwacht dat je naar hun pijpen danst om ze maar tevreden te houden, sterker nog, dat hij daar zelf niet eens zin in heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je weet zelf dat je de schuld niet hebt.
Waar zij je de schuld van geven, daar doe je niks aan, dat moet je van je af laten glijden.
Als je man je de schuld geeft dan is hij niet redelijk en dat mag je hem dan ook vertellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom zijn jullie in godsnaam zoveel met je schoonfamilie bezig? En laat je schoonzus en zwager lekker denken, boeiend. Waarom maak je je er zo enorm druk om? Je verandert hen toch niet maar je kunt wel veranderen hoe jullie er zelf mee omgaan. Lekker laten lullen want dat doen ze blijkbaar toch wel ;-D. En ben je hun verantwoording schuldig over waar jullie je geld aan uitgeven, nee toch!

Wat maakt dat je er zo mee bezig bent en niet wat meer afstand neemt? Je hoeft niet met ze om te gaan he. En schoonmoeder red zich blijkbaar prima, lekker laten dan.
Susan schreef:
26-01-2020 19:33
Ik zou er gewoon niet op ingaan. Tweehonderd euro is gewoon boven budget.
Als zij zeggen dat jullie wel net een nieuwe winterjas hebben gekocht, zeg je: 'Ja, dat klopt.' Als ze zeggen dat je wel een huis van zes ton koopt zeg je: 'Ja, dat klopt ook.' Geen discussie, niet verdedigen. Het is te brutaal voor woorden dat zij denken dat ze over jullie geld kunnen beslissen omdat jullie bepaalde uitgaven doen en daar hoef je helemaal niet op in te gaan. Overigens zou ik volgend jaar sowieso allemaal een eigen cadeau regelen, die gezamenlijke cadeaus, dat gaat alleen goed met mensen met wie je op één lijn zit, anders is het een recept voor ellende.

Voor de rest ook gewoon zeggen: 'Dan kunnen we niet.' En klaar. Geen discussie, niet verdedigen, geen alternatief aanbieden, gewoon de hulp die jullie wel kunnen bieden rechtstreeks aan je schoonmoeder aanbieden en helemaal niet met die schoonzus en zwager in discussie gaan.

En niet de hele tijd denken dat het aan jou ligt als er dan afstand ontstaat.
Ik neem aan dat je man een weldenkend mens is die niet van jou verwacht dat je naar hun pijpen danst om ze maar tevreden te houden, sterker nog, dat hij daar zelf niet eens zin in heeft.
Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Nee...Het zijn maar 3 letters.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
26-01-2020 19:34
Waarom zijn jullie in godsnaam zoveel met je schoonfamilie bezig? En laat je schoonzus en zwager lekker denken, boeiend. Waarom maak je je er zo enorm druk om? Je verandert hen toch niet maar je kunt wel veranderen hoe jullie er zelf mee omgaan. Lekker laten lullen want dat doen ze blijkbaar toch wel ;-D. En ben je hun verantwoording schuldig over waar jullie je geld aan uitgeven, nee toch!

Wat maakt dat je er zo mee bezig bent en niet wat meer afstand neemt? Je hoeft niet met ze om te gaan he. En schoonmoeder red zich blijkbaar prima, lekker laten dan.
Je hebt ook helemaal gelijk.
Ik ben sowieso iemand die zich (te?) snel bang maakt om wat mensen vinden.
-
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
26-01-2020 19:33
Ik zou er gewoon niet op ingaan. Tweehonderd euro is gewoon boven budget.
Als zij zeggen dat jullie wel net een nieuwe winterjas hebben gekocht, zeg je: 'Ja, dat klopt.' Als ze zeggen dat je wel een huis van zes ton koopt zeg je: 'Ja, dat klopt ook.' Geen discussie, niet verdedigen. Het is te brutaal voor woorden dat zij denken dat ze over jullie geld kunnen beslissen omdat jullie bepaalde uitgaven doen en daar hoef je helemaal niet op in te gaan. Overigens zou ik volgend jaar sowieso allemaal een eigen cadeau regelen, die gezamenlijke cadeaus, dat gaat alleen goed met mensen met wie je op één lijn zit, anders is het een recept voor ellende.

Voor de rest ook gewoon zeggen: 'Dan kunnen we niet.' En klaar. Geen discussie, niet verdedigen, geen alternatief aanbieden, gewoon de hulp die jullie wel kunnen bieden rechtstreeks aan je schoonmoeder aanbieden en helemaal niet met die schoonzus en zwager in discussie gaan.

En niet de hele tijd denken dat het aan jou ligt als er dan afstand ontstaat.
Ik neem aan dat je man een weldenkend mens is die niet van jou verwacht dat je naar hun pijpen danst om ze maar tevreden te houden, sterker nog, dat hij daar zelf niet eens zin in heeft.
Dank voor je advies!
-
Dit is echt te vaag, geef eens een duidelijk voorbeeld?
Phloxx schreef:
26-01-2020 19:37
Je hebt ook helemaal gelijk.
Ik ben sowieso iemand die zich (te?) snel bang maakt om wat mensen vinden.
Zo zonde van je tijd en energie want mensen vinden toch altijd wel wat van je. Kun je niks aan doen, is nou eenmaal zo. Ik zou toch echt wat meer voor jezelf gaan kiezen en niet op hun gezeik in gaan. En afstand nemen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
26-01-2020 19:38
Dit is echt te vaag, geef eens een duidelijk voorbeeld?
Ik heb om 19.28 een post geplaatst met voorbeelden.
-
Ik wilde het net typen : het probleem lijkt te zijn dat je/jullie te graag aardig gevonden willen worden door iedereen en er teveel energie in steken om het iedereen naar de zin te maken. Dat lukt natuurlijk nooit, bovendien verlies je jezelf uit het oog en dat frustreert.

Stel je nu eens voor dat je bij elk commentaar wat je schoonfamilie heeft er oprecht lak aan zou hebben wat zij vinden van jou antwoord. Dat het je echt totaal niet interesseert. Al zouden ze 24/7 over jullie roddelen, het laat je koud.

Dan is er geen probleem meer.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ze zelf ook wel weten dat wat ze vragen onredelijk is, maar dat ze die onredelijke kant gewoon niet altijd in toom kunnen houden. Of dat ze er gewoon schijt aan hebben dat ze onredelijk zijn en denken: we kunnen het altijd proberen, misschien dat Phloxx erin trapt en dat degene met de langste adem en de grootste bek dus lekker wint.

Of misschien denken ze echt dat ze in hun recht staan, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ze dan dus ook hun zin moeten krijgen.

Sowieso zou ik niet bang zijn dat het contact stopt als jullie je grenzen aangeven, daar hebben ze alleen maar zichzelf mee. Dan moeten ze álles zelf doen en zelf betalen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou gewoon doorgaan met 'nee' zeggen en nog geen afstand nemen.
En over die 200 euro voor een cadeau vs een nieuwe winterjas: het lijkt me heel erg logisch dat je gewoon kleren moet kunnen kopen - en dat kun je niet als je dat soort dure cadeaus moet geven.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
26-01-2020 19:47
Misschien dat ze zelf ook wel weten dat wat ze vragen onredelijk is, maar dat ze die onredelijke kant gewoon niet altijd in toom kunnen houden. Of dat ze er gewoon schijt aan hebben dat ze onredelijk zijn en denken: we kunnen het altijd proberen, misschien dat Phloxx erin trapt en dat degene met de langste adem en de grootste bek dus lekker wint.

Of misschien denken ze echt dat ze in hun recht staan, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ze dan dus ook hun zin moeten krijgen.

Sowieso zou ik niet bang zijn dat het contact stopt als jullie je grenzen aangeven, daar hebben ze alleen maar zichzelf mee. Dan moeten ze álles zelf doen en zelf betalen.
Schoonzus en zwager doen erg veel voor schoonmoeder, dus ik denk dat zij oprecht vinden dat de dingen die zij van ons vragen normaal vinden.
Schoonmoeder is overigens een hele lieve vrouw, ik wil haar geen verdriet doen met een familie ruzie.
-
Ik vind dat iedereen elkaar in hun waarde moet laten en ze een nee moeten accepteren. Maar ik lees eigenlijk wel dingen waarvan ik zelf ook denk hmmmm.

Waarom moeten jullie uren per dag aan schoonvaders bed zitten, zeker als er ook andere dingen te doen zijn?

Wat was het voor kado, wat voor gelegenheid? 200 euro voor een verjaardag vind ik heel erg veel. Terwijl 200 voor een weekend weg omdat ze zoveel jaar getrouwd zijn dan weer prima is.
Wat was het oorspronkelijke idee aangezien je schrijft dat het ineens op 200 euro komt?
Ik kan me alleen wel ergens voorstellen dat ze denken, net een dure jas gekocht,een huIs van 6 ton.... ze mogen niet over jullie geld beslissen maar als jullie zeggen het geld niet te hebben daar wel wat van vinden. Want eerlijk, als je allebei arts bent en zon duur huis kan kopen hoef je niet op een houtje te bijten. Gebruik het niet hebben van 200 euro niet als smoes maar wees eerlijk, ik heb het er niet voor iver voor deze gelegenheid.

Hebben jullie zelf aangeboden op de hond te letten of heeft schoonmoeder dat gevraagd?

Denk dat hier het keyword sowieso beter n opener communiceren is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven