Schoonmoeder beheert geld van vriend
vrijdag 13 juli 2018 om 21:31
Hallo
Mijn schoonmoeder beheert geld van mijn vriend. Dit omdat hij het zelf niet kan. Hier heb ik ook begrip voor en snap ik ook. Alleen nu is het moment er gekomen dat we samenwonen, tot nu toe heeft mijn schoonmoeder dus inzage in alle financiën ook van ons huis omdat zij de financiën doet. Alleen ik vind het toch niet prettig omdat ik geen problemen heb met financiën doen. Alleen we willen een gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten. Hier heeft mijn schoonmoeder dus ook inzage in. En dat heb ik liever niet want ik vind mijn dingen toch privé en wil het zelf regelen, alleen schoonmoeder wil inzage blijven houden en financiën doen, mijn vriend heeft liever ook dat zij zijn gedeelte doet alleen dit is nu ons gedeelte zeg maar. Iemand een idee wat mijn schoonmoeder zijn rechten zijn mag zij zomaar bij de gezamenlijke rekening omdat zij de financiën beheert? Ookal beheert ze niet die van mij ?
Mijn schoonmoeder beheert geld van mijn vriend. Dit omdat hij het zelf niet kan. Hier heb ik ook begrip voor en snap ik ook. Alleen nu is het moment er gekomen dat we samenwonen, tot nu toe heeft mijn schoonmoeder dus inzage in alle financiën ook van ons huis omdat zij de financiën doet. Alleen ik vind het toch niet prettig omdat ik geen problemen heb met financiën doen. Alleen we willen een gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten. Hier heeft mijn schoonmoeder dus ook inzage in. En dat heb ik liever niet want ik vind mijn dingen toch privé en wil het zelf regelen, alleen schoonmoeder wil inzage blijven houden en financiën doen, mijn vriend heeft liever ook dat zij zijn gedeelte doet alleen dit is nu ons gedeelte zeg maar. Iemand een idee wat mijn schoonmoeder zijn rechten zijn mag zij zomaar bij de gezamenlijke rekening omdat zij de financiën beheert? Ookal beheert ze niet die van mij ?
zaterdag 14 juli 2018 om 08:20
Tja. Als hij dat al niet kan wat kan hij dan wel?
En als hij het nooit doet.. gaat hij het zeker niet leren.
Waarom kan er niet samen elke maand gekeken worden. Of gebeurt dat al?
Dat ze bijv elke 2 weken even een half uurtje zitten om te kijken of alle rekeningen zijn betaald en welke er nog gedaan moeten worden en voor wanneer en hem dat dan laten doen.
Hem zelf een excelbestand laten nakijken en updaten?
En dat dan nakijken?
Dus een gedeelde verantwoordelijkheid tussen schoonmoe en je partner?
En als hij het nooit doet.. gaat hij het zeker niet leren.
Waarom kan er niet samen elke maand gekeken worden. Of gebeurt dat al?
Dat ze bijv elke 2 weken even een half uurtje zitten om te kijken of alle rekeningen zijn betaald en welke er nog gedaan moeten worden en voor wanneer en hem dat dan laten doen.
Hem zelf een excelbestand laten nakijken en updaten?
En dat dan nakijken?
Dus een gedeelde verantwoordelijkheid tussen schoonmoe en je partner?
zaterdag 14 juli 2018 om 08:20
Iemand van achttien moet door schade en schande leren hoe hij met geld moet omgaan.Blondy08 schreef: ↑13-07-2018 22:30Toen hij 18 werd kon hij niet met geld omgaan, toen hebben ze het dus officieel zo geregeld. Nu is hij 25 en kan hij prima met geld omgaan. Alleen is hem wat de rest betreft dus niks geleerd ( zou hij niet kunnen)want er komt ietsmeer bijkijken dan niet al je geld uitgeven aan onzin. hij krijgt nu nog gewoon geld om van te leven zeg maar, hier kan hij nu gewoon goed mee omgaan. Toen niet. Mijn vriend vind het ook prima zo dat zij het doet. Alleen nu word het dus iets ingewikkelder
Pas in het zeldzame geval dat hij zware psychische problemen heeft waardoor de kans reeel is dat hij ten prooi valt aan oplichters (en er veel te verliezen is) kunnen ze curatele aanvragen maar zodra het beter met hem gaat krijgt hij geleidelijk zijn verantwoordelijkheden terug.
Ik zie niet in waarom je met iemand met een dergelijk zware problematiek samen zou moeten gaan wonen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 14 juli 2018 om 08:22
De happy singles van het forum natuurlijkSunshine585 schreef: ↑13-07-2018 23:38Hier wordt zo snel geroepen dat iemand 'geen relatiemateriaal' is. Wie bepaalt dat eigenlijk?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
zaterdag 14 juli 2018 om 08:26
Hoezo zou hij geen financiën kunnen leren? De vaste lasten zoals huur/hypotheek, zorg, telefoon, water gas en licht en andere dingen gaan er automatische af. Dan een vast bedrag naar de spaarrekening en een vast bedrag klaarzetten voor boodschappen. Wat je dan nog over hebt kun je gedurende de maand besteden.
zaterdag 14 juli 2018 om 08:47
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn hoor. Mijn zusje woont ook samen, en de financiën van haar vriend worden ook beheerd door haar schoonmoeder. Vriend heeft ook leerproblemen, heeft op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen gezeten én heeft een flink vermogen. Hij heeft verder zijn leven ook goed op de rit, heeft een baan en is met succes een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft geen psychische problemen, maar is echt wel overduidelijk een makkelijke prooi voor oplichters.retrostar schreef: ↑14-07-2018 08:20Iemand van achttien moet door schade en schande leren hoe hij met geld moet omgaan.
Pas in het zeldzame geval dat hij zware psychische problemen heeft waardoor de kans reeel is dat hij ten prooi valt aan oplichters (en er veel te verliezen is) kunnen ze curatele aanvragen maar zodra het beter met hem gaat krijgt hij geleidelijk zijn verantwoordelijkheden terug.
Ik zie niet in waarom je met iemand met een dergelijk zware problematiek samen zou moeten gaan wonen.
Overigens hebben zij de vaste lasten verdeeld, zijn deel wordt betaald door schoonmoeder, en zusjes deel regelt zij zelf.
zaterdag 14 juli 2018 om 09:04
Er bestaan tegenwoordig hele mooie cursussen.
In dit geval gaat 'niet kunnen' niet op. Wordt er uberhaubt wel gepoogt om hem om te leren gaan met? Hij is toch geen 18 meer..
Persoonlijk vind ik het zeer onaantrekkelijk, niet t feit dat hij niet zelf zn financiën beheerd. Dat kan door omstandigheden. Maar juist dat hij kennelijk (en jij en schoonmoeder) het wel prima zo vinden. Lekker laks
In dit geval gaat 'niet kunnen' niet op. Wordt er uberhaubt wel gepoogt om hem om te leren gaan met? Hij is toch geen 18 meer..
Persoonlijk vind ik het zeer onaantrekkelijk, niet t feit dat hij niet zelf zn financiën beheerd. Dat kan door omstandigheden. Maar juist dat hij kennelijk (en jij en schoonmoeder) het wel prima zo vinden. Lekker laks
zaterdag 14 juli 2018 om 09:11
Sodemieters wat zijn er hier mensen kort door de bocht dat vriend TO hulp krijgt bij zn financieën.
Waarom moet daar nou meteen zo snoeihard over geoordeeld worden.
Kan zoveel redenen hebben.
Bijvoorbeeld simpelweg omdat hij niet zo goed in cijfers is of het overzicht niet goed heeft.
TO: ik begrijp je punt, maak het niet te moeilijk en praat erover met vriend en schoonmoeder, op een rustige manier. (Zo van, 'ik begrijp dat jullie het zo geregeld hebben maar ik vind dit en dit lastig')
Waarom moet daar nou meteen zo snoeihard over geoordeeld worden.
Kan zoveel redenen hebben.
Bijvoorbeeld simpelweg omdat hij niet zo goed in cijfers is of het overzicht niet goed heeft.
TO: ik begrijp je punt, maak het niet te moeilijk en praat erover met vriend en schoonmoeder, op een rustige manier. (Zo van, 'ik begrijp dat jullie het zo geregeld hebben maar ik vind dit en dit lastig')
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 10:09
0.51% gewijzigd
zaterdag 14 juli 2018 om 09:18
Hier een happy single die het net zo goed achterlijk vindt om iemand af te wijzen om 1 lullig ding.
En wat betreft samen wonen, dat zou toch wel te regelen zijn? Dat is toch lijkt me in iedere relatie zo, dat je taken verdeeld ipv dat 1 iemand zorgt voor huishouden, boodschappen, klussen, financieen enz.
Als de een niet zo goed is in financieen, daar valt heus wel een mouw aan te passen.
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 10:08
11.44% gewijzigd
zaterdag 14 juli 2018 om 09:21
Inderdaad. Wat valt er te begrijpen?veensteker schreef: ↑14-07-2018 00:38(...) wat valt er te begrijpen?
<elllenlang verhaal met ingewikkelde instructies en allerlei haken en ogen >
zaterdag 14 juli 2018 om 09:22
Het feit dat hij zijn toelage goed besteed betekend dat er dus wel er mee om kan gaan. Mits het waarschijnlijk kleine stapjes zijn.
Ik zou met hem gaan zitten wat kost een huis, klinkt kinderachtig maar je moet hem laten denken en je zegt zelf hij is niet dom, alleen moeilijk lerend.
Ik zou voor jullie een gezamelijke rekening laten openen en vanuit zijn sm/eigen rekening geld laten storten voor het samenwonen.
Als dat goed gaat, zou ik daarna zijn rekening tot je nemen. Zodat jullie samen in controle zijn, over jullie toekomst!
Samen moeten jullie het gaan doen en daar hoort sm niet bij.
Ik zou met hem gaan zitten wat kost een huis, klinkt kinderachtig maar je moet hem laten denken en je zegt zelf hij is niet dom, alleen moeilijk lerend.
Ik zou voor jullie een gezamelijke rekening laten openen en vanuit zijn sm/eigen rekening geld laten storten voor het samenwonen.
Als dat goed gaat, zou ik daarna zijn rekening tot je nemen. Zodat jullie samen in controle zijn, over jullie toekomst!
zaterdag 14 juli 2018 om 09:25
Hoe verwacht je dat het in de toekomst gaat?
Ik vind eigenlijk dat je een beetje over je vriend praat alsof hij simpel is.
zaterdag 14 juli 2018 om 09:30
Zeepdoos25 schreef: ↑14-07-2018 09:22Het feit dat hij zijn toelage goed besteed betekend dat er dus wel er mee om kan gaan. Mits het waarschijnlijk kleine stapjes zijn.
Soms he, is het misschien handig om eens te bedenken hoe je iets afkort en waarom. Want wat nou als TO en haar vriend sm wél leuk vinden? Daar hebben de financiën en schoonmoeder niets mee te maken, immers.
Later is nu
zaterdag 14 juli 2018 om 09:36
Je vriend klinkt als een LVG'er (speciaal onderwijs, veel moeite met leren) en daarbij zijn dit soort constructies met ouders die geld beheren niet ongewoon. Veel LVG'ers (vooral degene die net onder een normaal IQ zitten) zijn wel instaat zelfstandig te wonen en geld te beheren in de zin van boodschappenbudget maar het beheren van een hele administratie met verschillende rekeningen die betaald moeten worden is vaak echt te moeilijk voor ze ook met behulp van automatische incasso's omdat die ook nagekeken moeten worden en er weleens iets verandert. Voor sommige werkt een cursus maar er zijn ook zat mensen met dat niveau die het echt niet kunnen en nooit zullen leren omdat ze de geestelijke vermogens niet hebben. Als dat hier het geval is snap ik dus wel dat het zo geregeld is en dat moet haast wel als ze het ook officieel vast hebben gelegd, dat gebeurd niet zomaar omdat iemand het op zijn 18e nog niet snapt.
TO ik snap dat het lastig is voor jou, maar ik snap zijn ouders ergens ook wel want die willen hem beschermen, helaas zijn dit soort mensen een makkelijke prooi voor mensen met slechte bedoelingen. Aangezien zijn moeder zover ik lees wel welwillend is zou ik kijken naar een tussenoplossing. Reken uit wat nodig is voor de vastenlasten en neem daar een (en/of) rekening voor waar alles afgaat, daar kan je schoonmoeder verder best inzicht in hebben. Dan reken je uit wat jullie nodig hebben voor de boodschappen en dat bedrag gaat naar een rekening op jouw naam waar je vriend eventueel een extra pas van heeft, daarin hoeft je schoonmoeder geen inzicht te hebben. Op die manier heeft ze overzicht over wat er met het grootste deel van het geld gebeurd maar hebben jullie ook wat privacy. Ik snap namelijk ook heel goed dat het je schoonmoeder geen drol aangaat wat jij uitgeeft aan lingerie bij de Livera of zo.
TO ik snap dat het lastig is voor jou, maar ik snap zijn ouders ergens ook wel want die willen hem beschermen, helaas zijn dit soort mensen een makkelijke prooi voor mensen met slechte bedoelingen. Aangezien zijn moeder zover ik lees wel welwillend is zou ik kijken naar een tussenoplossing. Reken uit wat nodig is voor de vastenlasten en neem daar een (en/of) rekening voor waar alles afgaat, daar kan je schoonmoeder verder best inzicht in hebben. Dan reken je uit wat jullie nodig hebben voor de boodschappen en dat bedrag gaat naar een rekening op jouw naam waar je vriend eventueel een extra pas van heeft, daarin hoeft je schoonmoeder geen inzicht te hebben. Op die manier heeft ze overzicht over wat er met het grootste deel van het geld gebeurd maar hebben jullie ook wat privacy. Ik snap namelijk ook heel goed dat het je schoonmoeder geen drol aangaat wat jij uitgeeft aan lingerie bij de Livera of zo.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zaterdag 14 juli 2018 om 09:42
Inderdaad.Er zijn genoeg jongeren/volwassenen die niet met geld om kunnen gaan.Sommigen zie je dan ook bij Dubbeltje op zijn kant. En dat ligt niet altijd aan de opvoeding maar de persoon zelf. In plaats van eerst de vaste lasten ed te betalen krijgen gadgets ed voorrang. Heel goed dat zijn moeder het financiele deel dan over heeft genomen,beter dan hij uit huis wordt gezet omdat hij 3 maand zijn huur niet heeft betaald of een slechte bewindvoerder treft waardoor hij het slechter dan beter krijgt.Genoeg over te lezen op Viva.Nummer*Zoveel schreef: ↑13-07-2018 22:55Als de moeder officieel is aangesteld als zijn financieel beheerder, dan zal het een kwestie zijn van “niet kunnen” i.p.v. “niet willen”. Ik vind het echt niet nodig om iemand daar zo op aan te vallen of zelfs
volledig als partner op af te schrijven. Ook mensen die financiën echt niet snappen, kunnen daarnaast evengoed nog gewoon hele lieve, goede en fijne partners zijn.
Zorg dat je je eigen bankrekening houdt net als hij en betaal gewoon ieder de helft van de vaste lasten,boodschappen ed.
Zodra je trouwt/samenlevingscontract of huis koopt of kinderen samen krijgt kun je met schoonmoeder overleggen om het financiele deel over te nemen van haar.Je schoonmoeder kent je misschien nog niet zo goed om te weten dat jullie niet in de schulden kunnen komen geef haar de tijd zodat ze kan zien dat het goed gaat. Ze doet het ook alleen uit bestwil zo te lezen.
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 09:59
0.07% gewijzigd
zaterdag 14 juli 2018 om 10:04
Hoe zie je dit voor je in de toekomst? Misschien hebben jullie dan kinderen en schoonmoeder regelt nog steeds alles voor je man/vriend. Zit jouw vriend wel eens naast schoonmoeder als zij de zaken regelt? Kan schoonmoeder beginnen met vriend dingen te leren? Niet dat hij daarna gelijk alles zelf hoeft te doen maar het is wel fijn als hij weet hoe het moet. Desnoods zit jij er naast om een oogje in het zeil te houden als hij zijn zaken regelt.Blondy08 schreef: ↑13-07-2018 23:11Inderdaad, waarschijnlijk kan hij ook gewoon niet. Voor derest is er niks aan de hand.
Alleen word het nu dus lastiger wil en mag ik alles wel van hem overnemen, en snap ook dat mijn vriend en schoonmoeder dat moeilijk zouden vinden om het 'af' te staan. En hoeft mij ook niet ik wil alleen alleen dat alles privé blijft wat ookmet mij te maken heeft, wat dus moeilijk is want mijn vriend doet zijn financiën niet zelf
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zaterdag 14 juli 2018 om 11:01
Het is ook niet altijd een kwestie van verstandelijke vermogens, ook mensen die daar niet enigszins door beperkt worden door een leerprobleem kunnen soms niet goed hun eigen administratie bijhouden. Wát een schijnheiligheid weer hier. En daarbij, waarom is het wel normaal dat iemand met een heel groot inkomen en/of bedrijf iemand heeft om de financieën te doen? Dan is het opeens niet laks of wat mensen het ook maar noemen? Ik zou doen wat hier al veel genoemd is, overleggen of jij de vaste lasten rekening kan overnemen wat dan een en/of rekening wordt of alleen op jouw naam zodat je die privacy hebt straks. Heb je inmiddels al met je vriend of schoonmoeder hier opnieuw over gesproken nadat je het topic hebt geopend?
zaterdag 14 juli 2018 om 11:06
TO ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar toch even een reactie. Mijn moeder helpt mijn broer zijn geld te beheren. Geen officiële bewindvoering, maar gewoon in goed overleg inzage en inloggen.
Hij heeft psychische problemen en autisme. Leeft van een Wajong, dus de budgetten zijn niet al te groot. Mijn moeder let erop dat hij belangrijke rekeningen op tijd betaald, en dat hij de gezamenlijk afgesproken budgetten voor bijvoorbeeld 'boodschappen' en 'vrij te besteden' niet overschrijdt. Iemand dat niet zelf kan, is het ter voorkoming van schulden alleen maar fijn dat er iemand meekijkt.
Ik weet niet hoe goed schoonmoeder jou al kent. Maar ook bij een gezamenlijk rekening gaat het nog steeds om het geld van vriend, waar ze dan de verantwoordelijk over los zou laten. Ik snap vanuit haar gezien wel dat dit lastig is. Misschien over een paar maanden dat ze die verantwoordelijk wel.aan jou wil overdragen. Maar ik zie voor jou niet zo'n probleem. Al jouw vrij te besteden geld, komt toch nog steeds van je privé rekening. Zij ziet niet hoeveel jij aan schoenen uitgeeft hoor.
Als jij toch niet wilt dat zij ziet, hoeveel jij aan gwl en boodschappen betaald, heb je denk ik maar 3 opties, niet gaan samenwonen nog, geen gezamenlijke rekening voeren (maar dan weet ze nog steeds hoeveel je vriend betaald, dus zal ook iets over jouw financiële inleg weten) of voor vriend een onafhankelijke bewindvoerder zoeken (maar die kost geld waarschijnlijk, is het jullie dat waard, vriend lijkt geen probleem te zien).
Ik zou nog eens bij mezelf te raden gaan, wat nu precies het grootste probleem is in deze situatie.
Hij heeft psychische problemen en autisme. Leeft van een Wajong, dus de budgetten zijn niet al te groot. Mijn moeder let erop dat hij belangrijke rekeningen op tijd betaald, en dat hij de gezamenlijk afgesproken budgetten voor bijvoorbeeld 'boodschappen' en 'vrij te besteden' niet overschrijdt. Iemand dat niet zelf kan, is het ter voorkoming van schulden alleen maar fijn dat er iemand meekijkt.
Ik weet niet hoe goed schoonmoeder jou al kent. Maar ook bij een gezamenlijk rekening gaat het nog steeds om het geld van vriend, waar ze dan de verantwoordelijk over los zou laten. Ik snap vanuit haar gezien wel dat dit lastig is. Misschien over een paar maanden dat ze die verantwoordelijk wel.aan jou wil overdragen. Maar ik zie voor jou niet zo'n probleem. Al jouw vrij te besteden geld, komt toch nog steeds van je privé rekening. Zij ziet niet hoeveel jij aan schoenen uitgeeft hoor.
Als jij toch niet wilt dat zij ziet, hoeveel jij aan gwl en boodschappen betaald, heb je denk ik maar 3 opties, niet gaan samenwonen nog, geen gezamenlijke rekening voeren (maar dan weet ze nog steeds hoeveel je vriend betaald, dus zal ook iets over jouw financiële inleg weten) of voor vriend een onafhankelijke bewindvoerder zoeken (maar die kost geld waarschijnlijk, is het jullie dat waard, vriend lijkt geen probleem te zien).
Ik zou nog eens bij mezelf te raden gaan, wat nu precies het grootste probleem is in deze situatie.
zaterdag 14 juli 2018 om 12:08
TO heeft geen antwoord gegeven op de vraag of er sprake is van bewindvoering et cetera.
Dat vriend moeilijk lerend is en daardoor veel meer moeite heeft met zijn financiën is simpelweg een gevolg daarvan. Dat vriend nu wel goed met zijn toelage kan omgaan, dat is voor hem al een mijlpaal.
De vraag is meer, is je vriend in staat om meer te leren of zit hij aan zijn max waardoor het blijft zoals het nu is, of wel is sprake van onvermogen? Het fijn zijn dat je vriend op een rustige manier onder begeleiding zijn financiën gaan beheren.
Je schoonmoeder is daarin open, evenals je vriend. Het getuigt van vertrouwen naar jou toe en schept ook duidelijkheid. Dat je vriend zijn eigen financiën niet beheert, so what........ hij zal dit 'gebrek' op zijn manier compenseren waardoor jullie een gelijkwaardige relatie hebben.
Voor jou persoonlijk, als je pertinent niet wilt dat je schoonmoeder inzage heeft in jouw financiën, houdt voor jezelf een eigen rekening aan en stort een vast bedrag op de gezamenlijke rekening. Idem voor je vriend. Jij beheert die gezamenlijke rekening waarvan alle vaste lasten betaald worden. 1 x per jaar geef je inzage van de uitgaven die jij voor je vriend gedaan hebt.
Ik wil wel de opmerking maken, als er sprake is van bewindvoering en je vriend heeft een zorgverzekering, ook al zou je samenwonen of gehuwd zijn, als partner kun je geen telefonische inlichtingen inwinnen voor je partner als dat nodig is. Dat kan enkel de bewindvoerder.
Mocht er bij je vriend sprake zijn van bewindvoering, laat je dan vooraf uitvoerig voorlichten voordat je gaat samenwonen of in het huwelijksbootje stapt.
Dat vriend moeilijk lerend is en daardoor veel meer moeite heeft met zijn financiën is simpelweg een gevolg daarvan. Dat vriend nu wel goed met zijn toelage kan omgaan, dat is voor hem al een mijlpaal.
De vraag is meer, is je vriend in staat om meer te leren of zit hij aan zijn max waardoor het blijft zoals het nu is, of wel is sprake van onvermogen? Het fijn zijn dat je vriend op een rustige manier onder begeleiding zijn financiën gaan beheren.
Je schoonmoeder is daarin open, evenals je vriend. Het getuigt van vertrouwen naar jou toe en schept ook duidelijkheid. Dat je vriend zijn eigen financiën niet beheert, so what........ hij zal dit 'gebrek' op zijn manier compenseren waardoor jullie een gelijkwaardige relatie hebben.
Voor jou persoonlijk, als je pertinent niet wilt dat je schoonmoeder inzage heeft in jouw financiën, houdt voor jezelf een eigen rekening aan en stort een vast bedrag op de gezamenlijke rekening. Idem voor je vriend. Jij beheert die gezamenlijke rekening waarvan alle vaste lasten betaald worden. 1 x per jaar geef je inzage van de uitgaven die jij voor je vriend gedaan hebt.
Ik wil wel de opmerking maken, als er sprake is van bewindvoering en je vriend heeft een zorgverzekering, ook al zou je samenwonen of gehuwd zijn, als partner kun je geen telefonische inlichtingen inwinnen voor je partner als dat nodig is. Dat kan enkel de bewindvoerder.
Mocht er bij je vriend sprake zijn van bewindvoering, laat je dan vooraf uitvoerig voorlichten voordat je gaat samenwonen of in het huwelijksbootje stapt.
zaterdag 14 juli 2018 om 12:15
zaterdag 14 juli 2018 om 13:15
Kan hij wel stofzuigen, koken, zelf zijn koffer pakken, veters strikken?
Ik zou geen gezamenlijke rekening nemen als schoonmoeder kan meekijken. Gaat haar echt niks aan waar jij je geld aan uitgeeft. “Goh Blondy, ik zie dat je deze week al 2x een ijsje hebt gekocht en ook een broodje bij Bakker Bart, let je wel op het budget?” Allebei een eigen rekening houden dus.
Ik zou geen gezamenlijke rekening nemen als schoonmoeder kan meekijken. Gaat haar echt niks aan waar jij je geld aan uitgeeft. “Goh Blondy, ik zie dat je deze week al 2x een ijsje hebt gekocht en ook een broodje bij Bakker Bart, let je wel op het budget?” Allebei een eigen rekening houden dus.
zaterdag 14 juli 2018 om 15:05
En de mensen die onder een steen leven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 14 juli 2018 om 15:18
CHL schreef: ↑14-07-2018 08:47Dit hoeft helemaal niet zo te zijn hoor. Mijn zusje woont ook samen, en de financiën van haar vriend worden ook beheerd door haar schoonmoeder. Vriend heeft ook leerproblemen, heeft op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen gezeten én heeft een flink vermogen. Hij heeft verder zijn leven ook goed op de rit, heeft een baan en is met succes een eigen bedrijf begonnen. Hij heeft geen psychische problemen, maar is echt wel overduidelijk een makkelijke prooi voor oplichters.
Overigens hebben zij de vaste lasten verdeeld, zijn deel wordt betaald door schoonmoeder, en zusjes deel regelt zij zelf.
Zo iemand had ik ook in mijn omgeving (minus het vermogen). Zijn ouders hebben tot op hoge leeftijd zijn financiën geregeld, want dat lukt hem gewoon niet. Hij was fantastisch goed in zijn werk (planten, tuinen, hovenier ed), maar helaas was hij nogal een makkelijker prooi voor mensen die misbruik van hem wilde maken. Hij ging er altijd vanuit dat men gewoon eerlijk zou zijn. Nu zijn ouders overleden zijn, is het overgenomen door zijn zus. Hij is wel getrouwd geweest, maar zijn partner kon ook niet met geld omgaan/had geen inzicht. (Nou ja, tot ze gingen scheiden dan, want toen heeft ze hem uitgekleed.) Maar zelf lukt het hem gewoon niet, zeker niet nu veel dingen via de mail/accounts op internet gaat, dat overzicht heeft hij niet.
Eens, er zijn zoveel mensen die een boekhouder betalen om de administratie voor een bedrijfje te doen of om een gewone aangifte inkomstenbelasting in te vullen. Als je er ervaring mee hebt (of inzicht) is het allemaal simpel, maar voor veel mensen is het ingewikkeld en besteden het liever uit. Helaas is het lastig om je persoonlijke financiën betrouwbaar ergens onder te brengen.eefje1980 schreef: ↑14-07-2018 11:01Het is ook niet altijd een kwestie van verstandelijke vermogens, ook mensen die daar niet enigszins door beperkt worden door een leerprobleem kunnen soms niet goed hun eigen administratie bijhouden. Wát een schijnheiligheid weer hier. En daarbij, waarom is het wel normaal dat iemand met een heel groot inkomen en/of bedrijf iemand heeft om de financieën te doen? Dan is het opeens niet laks of wat mensen het ook maar noemen? Ik zou doen wat hier al veel genoemd is, overleggen of jij de vaste lasten rekening kan overnemen wat dan een en/of rekening wordt of alleen op jouw naam zodat je die privacy hebt straks. Heb je inmiddels al met je vriend of schoonmoeder hier opnieuw over gesproken nadat je het topic hebt geopend?
To, ga voor een en/of rekening voor de gezamenlijke lasten, en houdt een privé-rekening aan. Ga met je vriend en schoonmoeder om de tafel zitten om op termijn de verantwoording over te nemen. Ik snap wel dat ze niet zomaar naar jou over willen doen, dat vereist ook vertrouwen dat jij wel inzicht hebt in administratieve/financiële zaken. Doe het stapje voor stapje.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.