Schoonmoeder taferelen

16-10-2021 16:53 292 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben een stille meelezer maar heb hiervoor toch maar even een account aangemaakt.

Ik heb een hele lieve vriend en ben ook al 2 jaar heel gelukkig met hem. We wonen allebei nog thuis, 27 en 29 jaar. Beiden een baan (mbo) maar de bekende huizenmarkt zit even niet mee. We willen heel graag samenwonen en zijn er ook wel al mee bezig, maar het is lastig, we zitten vast net zoals zoveel leeftijdgenoten. Maar dat mag de pret niet drukken, we hebben nog alle tijd en zijn nog jong.

Het enige probleem is zijn thuissituatie. Zijn vader is 2 jaar geleden weggevallen en schoonmoeder was altijd erg afhankelijk. Administratie, online dingen regelen, geldzaken, boodschappen, autorijden, huishouden. Alles werd voor haar geregeld. Sinds schoonvader is weggevallen staat ze er alleen voor en hangt ze enorm aan mijn vriend. En mijn vriend is zoals de meeste kinderen erg loyaal naar zijn ouders en voelt ook een bepaalde druk. Vader is weggevallen dus nu moet hij het doen.

Ze is enorm lief hoor, maar zo afhankelijk.. Geldzaken moet mijn vriend nog regelen, want de app snapt ze niet en online betalen ook niet. Dus komt ze daarmee steeds naar mijn vriend, te pas en te onpas. Ik heb aangeboden het uit te leggen zodat ze het zelf kan doen. Maar daar staat ze helemaal niet voor open, want 'ze zal het toch nooit begrijpen'. Overigens kan ze wel online Facebooken en twitteren. Dus die tegenstrijdigheid vind ik lastig te accepteren.. alsof ze afhankelijk wil zijn, maar dat kan ik me ook niet voorstellen..

Tijdje terug stond ze om 12 uur snachts te roepen dat er iets geprint moest worden, want dat had ze morgen nodig. Ze denkt dus ook niet vooruit, en als ze er te laat aan denkt worden wij letterlijk ons bed uit getrommeld om het voor haar te regelen. Dit gebeurt vaker. Toen wij een 80 urige werkweek achter de rug hadden en eindelijk even een dagje vrij hadden en rustig aan konden doen, stonden om 8 uur de bouwvakkers binnen voor een aanpassing in het huis. Ik snap heel goed dat het haar huis is, en heb daar alle respect voor. Maar mijn vriend werd enorm chagrijnig en boos en ik zit daar dan mee. Ik zit dat met een chagrijnige vriend op onze spaarzame vrije dag.. en het had de hele week gekund toen we waren werken. Ook toen we op vakantie waren in het buitenland zijn we in 2 weken tijd 4 keer gebeld door haar, een keer kon ze het huis niet meer in omdat ze iets verkeerds had gedaan met het alarm. Tja, bel het beveiligingsbedrijf, niet ons.. maar dat moest vriend allemaal op afstand voor haar regelen want zij kon het niet. Op die momenten sta ik echt op ontploffen, maar ik hou me enorm in.

Snelwegen rijden doet ze niet. Ze doet de boodschappen alleen in de dure buurtsuper. Wij rijden zelf naar de goedkopere grote supermarkt en nemen dan ook van alles voor haar mee. Dat is overigens te bereiken zonder snelweg rijden, maar daar de grote boodschappen doen vergeet ze steeds, waardoor wij dus weer voor haar meenemen. Hierin is vriend dan ook een enorme mama's boy, want ik hoor geregeld 'dit even meenemen voor mama'. Dat is natuurlijk hartstikke lief van hem, maar ik zie daarin ook een soort schuldgevoel naar zijn moeder, want ze zit alleen, ze heeft het moeilijk en zwaar, dus ik doe wat extra voor haar. Echt hartstikke lief, maar het is niet 4 keer per week nodig.. er gaat onbewust nog veel geld doorheen op die manier namelijk. Want boodschappen die wij halen wordt eigenlijk vanuit gegaan, wordt niet terugbetaald. Vraagt vriend ook niet om. We leven vrij zelfstandig bij haar thuis en vriend betaald ook huur. We hebben een eigen koelkast, voorraadkast, keukentje, douche en wasmachine bijvoorbeeld. (Dit hebben we geïmproviseerd zodat we wat eigen ruimte hebben) maar regelmatig verdwijnen er spullen uit onze koelkast en voorraadkast, dit heb ik eens proberen aan te geven toen er weer iets weg was, daar hebben we toen ruzie over gekregen. Er staat een voorraad lege flessen van een half jaar van haar alleen, die gewoon niet worden weggebracht net zolang tot wij ze meenemen. Soms worden die zelfs in onze ruimte neergezet, als hint van 'nemen jullie maar mee'. Dit is niet afhankelijk zijn maar gewoon lui en het wel lekker makkelijk vinden. Maar als wij het niet doen doet niemand het en staat er een voorraad flessen... Ben in staat ze in te leveren bij een goed doel ofzo, mogen zij het statiegeld houden.

Met eten is het ook regelmatig aanpassen. Als het aan mij lag aten we meer met ons 2e dan met z'n 3e. Maar schoonmoeder wilde heel graag dat wij bij haar aten, en vriend vond dat ook wel nodig want anders zat ze zo alleen.. dus dit is erin geslopen. Altijd als ik bij vriend was aten we met z'n allen, nooit met ons 2e terwijl die mogelijkheid er dus wel was. Ik snap als je thuiswoont dat gezamenlijk eten erbij hoort. Maar we hebben juist onze eigen ruimte gecreëerd zodat we wat zelfstandiger konden zijn zolang de huizenmarkt nog zo overhit is. Daarom waren we in eerste instantie ook wat meer bij vriend aanwezig dan bij mij thuis , omdat we daar een eigen ruimte hebben. Voelt toch als een eigen studiootje zeg maar. Maar daar wordt dus amper gebruik van gemaakt. Het samen eten sloop erin, vond ik ook geen probleem want er waren duidelijke afspraken over en het was gezellig. Ze wilde graag samen eten, prima doen we dat. Vriend en ik zijn meestal pas 18:00 thuis van werk en daarna eten we meestal met z'n 3e. Soms koken we ook met z'n 3e. Dat is allemaal best gezellig. Maar een paar weken geleden had schoonmoeder ineens geen zin meer om te koken, was ze weg of kookte ze alleen voor zichzelf. Kregen we meerdere dagen achter elkaar half 6 ineens een appje dat we zelf voor eten moesten zorgen. Dat was ff improviseren maar is allemaal gelukt. Dus we aten een volledige week met z'n 2e. Tot op een dag vriend en ik al aan het eten waren begonnen en schoonmoeder ineens aangaf dat zij al had gekookt.. heel onverwacht allemaal weer en allemaal weer enorm aanpassen. Leer eens overleggen en communiceren denk ik dan..

Mijn vriend moet altijd met haar rijden als ze over de snelweg moet want dat durft ze niet. Ze rijdt wel zelf maar dus geen snelwegen. Dan moet vriend invallen. Meestal zijn dit verjaardagen of familiedingen waar mijn vriend dan dus verplicht aanwezig moet zijn, regelmatig met tegenzin. Vandaag ook weer. Vriend en ik hadden het hele weekend leuke plannen. Een feestje, dagje uit, en even naar mijn ouders. Vrijdag krijgt hij te horen dat broer verjaardag viert zaterdag, en moeder moet daarheen, en dus gereden worden. Heel laat overlegd, en schopt ons hele weekend in de war. Ze geeft dan ook een tijd door wanneer zij weg wil, zonder overleg. Hij houdt zich hier braaf aan, maar had er ook geen zin in en vind het allemaal lastig. Maar hij gaat niet tegen zijn moeder in. Vandaag is hij dus weer 'weggekaapt' voor een verjaardag. Ik heb gevraagd of hij dan wel bij mij eet, want met mijn ouders eten is alweer weken geleden omdat zijn moeder altijd alleen zit, zitten we dus meestal daar. Dat wist hij nog niet, ligt eraan wat zijn moeder wilde, en of ze niet alleen zat dan met eten. Ik heb toen gezegd dat wat ik wil ook belangrijk is lijkt me, en of ik dan wel alleen mag zitten met eten? En dat hij altijd voor zijn moeder aan het rennen is maar ik hem soms ook nodig heb als partner. Hier kreeg ik niet veel op terug maar ik zag dat hij in tweestrijd zat.

Vriend wordt geregeld heel erg boos als schoonmoeder weer zo aan hem hangt, dingen op het laatste moment vraagt. Dan roept hij dat hij zo snel mogelijk en zo ver mogelijk weg wil, is dan echt woest en alles helemaal zat. Ik laat hem op die momenten uitrazen, vind het echt niet leuk dat ik dan met zo'n chagrijn zit. Zo zie ik hem ook nooit. We hebben genoeg tegenslagen gehad en hij gaat daar heel relaxed mee om, maar zijn moeder kan hem echt het bloed onder zijn nagels vandaan halen. Het put hem ook uit, soms zijn er momenten dat er in ons leven dingen spelen, en ook schoonmoeder nog extra aan ons hangt. Dat wordt hem dan teveel en dat merk ik aan hem. Maar ondertussen wil hij haar ook enorm pleasen, ik vermoed uit schuldgevoel. Hij wil haar niet alleen laten, neemt altijd dingen voor haar mee. Maar als ik het er met hem over wil praten is het alsof ik wedstrijd voer tegen zijn moeder. Hij neemt dingen over zijn moeder niet van mij aan, gooit het er snel op dat ik haar niet mag. Dat is niet zo, ik vind het een hartstikke lief mens maar ik irriteer me enorm aan haar afhankelijkheid. Buiten dat mag ik haar echt. Maar dat is lastig te begrijpen, het is voor hem alsof ik zijn moeder aanval..

En dit begint echt een druk te geven op de relatie. Ik ben het zat dat alles moet wijken, dat ik wel alleen mag zitten vanavond met eten maar moeders niet. Ik heb mijn ouders dan zal hij denken, maar ik wil mijn partner er ook eens bij voor de verandering. Dat als onze boodschappen verdwijnen het ruzie wordt als ik er wat van zeg. Dat we sowieso al boodschappen voor haar meenemen. Hoe gaat dat als we uit huis gaan? Als we dan een boodschappen budget hebben kunnen we dat toch niet zomaar meer doen? Kunnen we ook niet meer middernacht te hulp schieten, of zal ze dan gaan bellen? Zal hij dan middernacht er naartoe rijden? Hoe gaat dat als we weekendjes gepland hebben alles weer overhoop gegooid word. Dat is nu al irritant, maar dan zal ik het niet meer zo kunnen accepteren ben ik bang.. Het feit dat ik er ook niks over kan/mag zeggen zorgt er ook voor dat het in plaats van gezonde irritatie nu opgekropte woede wordt, en schoonmoeder wat dat betreft helemaal geen begrip of respect meer van mij krijgt. Want ik kan het niet uitspreken zonder zelf aangevallen te worden.

Het is een ongezonde relatie, en hoewel mijn vriend echt wel in ziet dat het niet normaal is (dit zegt hij ook regelmatig, gebruikt ook regelmatig mijn ouders als voorbeeld die al die dingen wel zelf kunnen op hun leeftijd), wil hij haar toch enorm pleasen, vind hij haar al snel zielig als ze alleen zit, iets alleen moet fixen of alleen ergens heen moet. Dit komt waarschijnlijk omdat schoonvader zo plotseling is weggevallen en schoonmoeder nooit zelfstandig is geweest. Hij voelt zich ook verantwoordelijk voor haar nu. Maarja met die instelling gaat ze het nooit alleen redden, en dat zal ze ooit toch echt moeten. En ik wil gewoon gehoord voelen en niet altijd maar moeten wijken voor schoonmoeder. Ik zou zo graag zien dat hij de ruggengraat ontwikkeld om eens kei hard nee te zeggen. Zoals vandaag. 'nee, vraag maar of zij je komen halen, ik kan vandaag niet.' of 'ja ik eet absoluut bij jou ongeacht wat mijn moeder wil, want ik wil jou niet alleen laten zitten en we hebben al zolang niet bij jouw ouders gegeten'.

Ik weet niet zo goed meer wat ik ermee moet. Ik merk dat de frustratie en irritatie zo hoog wordt dat het mijn kijk op hem beïnvloed. Ik begin hem op zulke momenten een zwakkeling te vinden en een mama's boy, in plaats van de stoere grote kerel waar ik ooit op ben gevallen. We krijgen steeds meer wrijving hierover, omdat ik probeer erover te praten en er samen een oplossing voor te vinden, maar elke keer wordt dat een discussie of zelfs ruzie terwijl we verder nooit ruziën of discussiëren. Als schoonmoeder is shoppen of dagje weg is (dat kan namelijk allemaal wel zonder problemen) hebben we het enorm fijn. Ook de vakanties zijn heel fijn, en als schoonmoeder ff een paar dagen rustig is hebben we het ook heel leuk..het is echt alleen dat ene issue. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Er zijn er vast veel die hierom de relatie zouden verbreken, maar dat vind ik (voor nu) te kort door de bocht.
Wat dacht je van een samenvatting...niet te doen zo lang.
Alle reacties Link kopieren
Poeh wat een verhaal! Ik lees 29 en 27 en beide een baan. Ga het huis uit, dan de eisen maar wat omlaag schroeven. Dit wil je toch niet?!
Vriend heeft een zeer afhankelijke moeder die helemaal niets zelf kan en wil en vriend doet alles wat mama zegt en TO vindt dat vervelend.

Ze wonen beiden nog thuis ( logisch helaas in deze tijd ) maar ja dan moet je niet zeuren als er klussers vroeg komen bij schoonmoeders huis en jij daar slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Hij is 29, hoe oud is zijn moeder dan? Niet te oud om dingen te leren gok ik. Dramagedrag.
Alle reacties Link kopieren
Deel van de samenvatting:

Eigenlijk wonen jullie dus wel al samen.
Bij schoonmoeder.

Nogal wiedes dat die af en toe hulp wil als haar zoon een half appartement heeft gemaakt boven.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
KamilleT schreef:
16-10-2021 19:26
Poeh wat een verhaal! Ik lees 29 en 27 en beide een baan. Ga het huis uit, dan de eisen maar wat omlaag schroeven. Dit wil je toch niet?!
Ow, ja daar ligt het vast aan.
Star⁴ schreef:
16-10-2021 19:28
Hij is 29, hoe oud is zijn moeder dan? Niet te oud om dingen te leren gok ik. Dramagedrag.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Toch proberen ergens iets te huren. Eventueel tijdelijk? Jullie zijn gewoon te oud om nog thuis te wonen.
Tijdelijk in een vakantiehuisje of antikraak?
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-10-2021 19:26
Poeh wat een verhaal! Ik lees 29 en 27 en beide een baan. Ga het huis uit, dan de eisen maar wat omlaag schroeven. Dit wil je toch niet?!
Ja zo simpel is het. Tegenwoordig. Not.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je thuis woont zijn er toch altijd regels? En ja als moeders altijd afhankelijk is geweest leert ze dat echt niet zomaar af.

Zijn er geen andere opties voor nu om samen te gaan wonen? (Tijdelijke huur/anti-kraak oid)
yourlocalhero wijzigde dit bericht op 16-10-2021 19:30
1.36% gewijzigd
mieke1966 schreef:
16-10-2021 19:30
Toch proberen ergens iets te huren. Eventueel tijdelijk? Jullie zijn gewoon te oud om nog thuis te wonen.
Tijdelijk in een vakantiehuisje of antikraak?
En dan na dat tijdelijke huren?
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 19:29
Ow, ja daar ligt het vast aan.
Ja, daar ben ik van overtuigd. Als je echt wilt, vind je wel een manier. Zeker op je bijna dertigste.
Als jullie allebei 80 uur werken valt er toch ergens wel iets te vinden in de particuliere sector?
Alle reacties Link kopieren
Je partner weet trouwens toch wanneer zijn broer jarig is?

Dan is het toch niet geheel onlogisch dat broer een feestje doet én de familie daarbij is?

Zoiets kan je een jaar van tevoren al plannen.
Plan die verjaardag nu al in voor 2022 :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
KamilleT schreef:
16-10-2021 19:30
Ja, daar ben ik van overtuigd. Als je echt wilt, vind je wel een manier. Zeker op je bijna dertigste.
Dat mag hoor, het zegt alleen helemaal niets over de werkelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 19:34
Dat mag hoor, het zegt alleen helemaal niets over de werkelijkheid.
Te oud om thuis te wonen ook echt :facepalm:
Maar om on topic te blijven, slaap ook eens elders, zeker als je eindelijk een keer een vrije dag hebt.

En je vriend kan hier wat aan doen. Wil hij dat niet dan is het aan jou of je daar zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kan jij niet wat meer afstand houden en meer bij je ouders zijn? Of jullie allebei wat vaker bij jouw ouders in de tijd dat je nog geen eigen plek hebt?

Je vriend heeft zijn moeder wel erg gemixte signalen door aan de ene kant te pleasen en dan ineens weer boos op haar te worden. Het niet overleggen en onduidelijk communiceren zit niet alleen bij schoonmoeder lijkt het.

Jullie, of eigenlijk je vriend, hoeft ook niet steeds mee te gaan in haar hulpvragen. Het zou zomaar kunnen dat ze al die dingen die ze nu niet probeert, wel degelijk kan als zoonlief niet meer inspringt.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 19:34
Dat mag hoor, het zegt alleen helemaal niets over de werkelijkheid.
Toevallig heb ik aardig wat jongeren in mijn omgeving. Sommige op kamers maar anderen huren samen met een partner of vriend/huisgenoot. Soms een tweekamerwoning voor 1100 euro, maar daar zou ik de voorkeur aan geven boven schoonmoeder.
KamilleT schreef:
16-10-2021 19:39
Toevallig heb ik aardig wat jongeren in mijn omgeving. Sommige op kamers maar anderen huren samen met een partner of vriend/huisgenoot. Soms een tweekamerwoning voor 1100 euro, maar daar zou ik de voorkeur aan geven boven schoonmoeder.
Ow, dan zeurt de rest van Nederland gewoon omdat jij 'toevallig' wat jongeren kent die wel een kamer of achterlijk duur appartement kunnen huren. Duidelijk hoor.
Je zegt dat jullie allebei nog thuis wonen. Maar jij bent gewoon bij je schoonmoeder ingetrokken. Blijkbaar is het met schoonmoeder en al bij je vriend toch beter dan bij jou thuis, anders zou je / zouden jullie wel vaker bij jouw ouders zijn. Ga gewoon weer thuis wonen.
tyche schreef:
16-10-2021 19:39
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kan jij niet wat meer afstand houden en meer bij je ouders zijn? Of jullie allebei wat vaker bij jouw ouders in de tijd dat je nog geen eigen plek hebt?

Je vriend heeft zijn moeder wel erg gemixte signalen door aan de ene kant te pleasen en dan ineens weer boos op haar te worden. Het niet overleggen en onduidelijk communiceren zit niet alleen bij schoonmoeder lijkt het.

Jullie, of eigenlijk je vriend, hoeft ook niet steeds mee te gaan in haar hulpvragen. Het zou zomaar kunnen dat ze al die dingen die ze nu niet probeert, wel degelijk kan als zoonlief niet meer inspringt.

Precies. En dat moet je vriend dan duidelijk communiceren en niet toch alles meteen gaan doen.
KamilleT schreef:
16-10-2021 19:39
Toevallig heb ik aardig wat jongeren in mijn omgeving. Sommige op kamers maar anderen huren samen met een partner of vriend/huisgenoot. Soms een tweekamerwoning voor 1100 euro, maar daar zou ik de voorkeur aan geven boven schoonmoeder.
Ja joh, dat hele woningnoodverhaal is een hoax. Allemaal verzonnen, in het kader van de Great Reset.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-10-2021 19:41
Ow, dan zeurt de rest van Nederland gewoon omdat jij 'toevallig' wat jongeren kent die wel een kamer of achterlijk duur appartement kunnen huren. Duidelijk hoor.
Er is geen excuus om op je 29e nog bij je ouders te wonen als je een baan hebt. Aangezien studenten op kamers wonen met een inkomen onder het minimumloon. Kwestie van je wensen bijstellen. Dat is niet mijn mening, dat is logisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven