Schoonmoeder, zucht

15-11-2012 14:44 74 berichten
.... Ze is best lief, maar soms kan ik haar echt wel wat aandoen.

Zo eet ik geen vlees, en zij als echte (en ook iets te mollige) carnivoor heeft daar altijd kritiek op. Ze blijft maar tegen m'n vriend zeggen dat ik vlees moet eten, anders word ik ziek, enz. (Vriend gaat er gelukkig vaak wel tegenin, maar ze is hardleers.) Word er zoooo moe van. En als ze eens per week belt en ik bel niet direct terug, krijg ik dat ook meteen op mijn bordje. Ik zit helemaal aan het plafond als vriend haar gedrag soms ook nog gaat lopen verdedigen: 'Zo is ze nu eenmaal, ze bedoelt het goed, enz....'

Wie herkent dat?

Ik weet dat ik het me niet moet aantrekken, maar ik wil gewoon eens dat ze me accepteert zoals ik ben en me in mijn keuzes en leefstijl respecteert!
Alle reacties Link kopieren
Je moet het er mee doen.

Ik uit nooit kritiek over mijn schoonmoeder naar mijn vriend. Als hij kritiek over mijn moeder zou hebben, zou ik daar erg verdrietig van worden. Dus ik uit het bij 1 vriendin en zij bij mij. En dan kunnen we er weer tegenaan.

Je moet dit echt zelf oplossen: of een andere uitlaadklep zoeken of een flink weerwoord naar schoonmoeder toe geven op het moment dat het weer gebeurt. Meer keuzes heb je niet.
quote:srekeamar schreef op 15 november 2012 @ 15:12:

Daarnaast erger je niet te veel.

ene oor erin, andere eruit. Hoe meer je ertegen in gaat hoe erger t wrodt.

Heb zelf een erg lieve schoonmoeder, maar af en toe zijn wij het over dingen ook niet eens. net als bij mn eigen meoder trouwens. Ik geef dan gewoon aan dat ik t daar niet mee eens ben of dat ik er eens over na zal denken

Dit dus. Schoonmoeders hebben per definitie al een achterstand, of had je ook een topic geopend als je eigen moeder er elke keer over begint?

Af en toe wordt ik echt gestoord van al die schoondochters die komen zeiken op hun schoonmoeder. *zegt een moeder van twee zoons onder de vijf* Ik hoop echt dat mijn toekomstige schoondochter/zoon hier geen topic over gaat openen en mij ook een kans geeft.
quote:calvijn1 schreef op 15 november 2012 @ 15:16:

[...]

Dat ik bijv de telefoon niet opneem, terwijl ik bij mijn te vroeggeboren zoontje was op de ic.

Dat ik haar uberhaupt nooit belJe weet in ieder geval een ding zeker: dit zit in haar en niet in jou! En het is je goed recht om geen contact of zo min mogelijk contact te willen met iemand die jou slecht behandelt.

[...]

Dat ik bijv de telefoon niet opneem, terwijl ik bij mijn te vroeggeboren zoontje was op de ic.

Ja dat zijn wel echt nare dingen! Dat ze zoiets niet aanvoelt!

Dat ik haar uberhaupt nooit bel
quote:Ivetje schreef op 15 november 2012 @ 15:02:

Je zou ook zelf eens met je schoonmoeder kunnen praten hierover ipv je vriend het te laten opknappen Heb het hele topic nog niet doorgelezen maar kwam dit tegen en wil zeggen: doe dat alsjeblieft NIET!! Als ik in 13 jaar iets geleerd heb dan is het dat wel: laat je man zijn familie "regelen" en jij de jouwe. Dus mijn man belt met zijn moeder over dingen/zaken en ik met de mijne! Scheelt heel veel gedoe!!

[...]

Dat ik haar uberhaupt nooit belOh, ik praat niets goed hoor. Maar zoals je misschien wel weet zijn mijn zoontjes 10 en 12 weken te vroeg geboren en heel veel mensen weten niet in wat voor energiesluipend circus je dan terecht komt (en de echte onbenullen denken dat je heerlijk veel tijd hebt voor jezelf omdat je toch niets kunt doen in het zh).
quote:Carolien28 schreef op 15 november 2012 @ 15:18:

[...]

Nee normaal gesproken denk ik zeker niet dat vlees eten daar iets mee te maken heeft, toffifee, en denk ik ook echt wel dat vlees veel goede dingen heeft, dus dat is echt geen discussiepunt, maar als je ziet hoe veel vlees mijn schoonouders eten (echt buitenproportioneel veel - ze komt toevallig van een slagersfamilie - en ook met heel veel saus en jus altijd), dan zou daar best eens een verband kunnen zijn. In combi met nauwelijks bewegen en teveel snoepen.

Maar goed, da's offtopic.Maar je veroordeelt haar daar wel om. Er kleeft een waardeoordeel aan. Jij vindt het teveel. Net als dat zij vindt dat jij te weinig vlees eet.
Niet naartoe gaan. Je zit onder de zwangerschapshormonen en het laatst wat je wilt is een ruzie met je schoonouders. Want hier gaat trammelant van komen, dat is wel zeker.

Adem in, adem uit, zei iemand en dat lijkt me een goed advies.
quote:bazingaaaa schreef op 15 november 2012 @ 15:16:

Ik vind dat echt de taak van het kind, niet van de schoondochter of -zoon.Echt? Issues in zijn familie mag hij idd oplossen, maar als IK word aangesproken dan ben IK ook degene die hier tegenin gaat. Dan zeg ik niet tegen mijn vent: "Je moeder was vandaag niet lief, kun jij even tegen haar zeggen dat ze wat liever moet doen?".
quote:toffifee schreef op 15 november 2012 @ 15:23:

[...]

Echt? Issues in zijn familie mag hij idd oplossen, maar als IK word aangesproken dan ben IK ook degene die hier tegenin gaat. Dan zeg ik niet tegen mijn vent: "Je moeder was vandaag niet lief, kun jij even tegen haar zeggen dat ze wat liever moet doen?".Ik denk dat er langs elkaar heen gepraat wordt. Ja, als je raar bejegent wordt in een gesprek, kun je er direct iets van zeggen. Maar als er al langer spanningen zijn en je wilt daar iets aan doen, dan is het aan het kind en niet aan het schoonkind om dat (in eerste instantie) te bespreken. Kan iedere goede psycholoog je vertellen.
quote:lilaemme schreef op 15 november 2012 @ 15:25:

[...]

Ik denk dat er langs elkaar heen gepraat wordt. Ja, als je raar bejegent wordt in een gesprek, kun je er direct iets van zeggen. Maar als er al langer spanningen zijn en je wilt daar iets aan doen, dan is het aan het kind en niet aan het schoonkind om dat (in eerste instantie) te bespreken. Kan iedere goede psycholoog je vertellen.Ja, dat zeg ik ook. Misschien wat onduidelijk, maar ik bedoel hetzelfde.
quote:lilaemme schreef op 15 november 2012 @ 15:21:

[...]

Maar je veroordeelt haar daar wel om. Er kleeft een waardeoordeel aan. Jij vindt het teveel. Net als dat zij vindt dat jij te weinig vlees eet.Ja klopt, misschien veroordeel ik het wel als tegenreactie op haar kritiek naar mij. Maar ik zou er nooit voor kiezen om daarover iets te zeggen tegen haar dan wel mijn vriend. Ik vind dat haar levensstijl haar eigen keuze is.

[...]

Echt? Issues in zijn familie mag hij idd oplossen, maar als IK word aangesproken dan ben IK ook degene die hier tegenin gaat. Dan zeg ik niet tegen mijn vent: "Je moeder was vandaag niet lief, kun jij even tegen haar zeggen dat ze wat liever moet doen?".

Nee, dan zeg je kort en bondig je mening en blijft er dan nog een rot gevoel bestaan, dan belt je man zijn moeder op en praat met haar daar over, en ja dan namens jou.

Ik steek mijn vingers niet meer in het wespennest.
quote:lilaemme schreef op 15 november 2012 @ 15:25:

[...]

Ik denk dat er langs elkaar heen gepraat wordt. Ja, als je raar bejegent wordt in een gesprek, kun je er direct iets van zeggen. Maar als er al langer spanningen zijn en je wilt daar iets aan doen, dan is het aan het kind en niet aan het schoonkind om dat (in eerste instantie) te bespreken. Kan iedere goede psycholoog je vertellen.Mmm is ook wel weer een beetje waar. Ik ga er allemaal even over nadenken wat ik er mee doe, en het eerst eens goed met vriend bespreken :-) En adem in, adem uit, inderdaad, het is ook aan mij om me dit soort dingen minder aan te trekken.
quote:Carolien28 schreef op 15 november 2012 @ 15:25:

[...]

Ja klopt, misschien veroordeel ik het wel als tegenreactie op haar kritiek naar mij. Maar ik zou er nooit voor kiezen om daarover iets te zeggen tegen haar dan wel mijn vriend. Ik vind dat haar levensstijl haar eigen keuze is.

Ik bekijk het even anders. Je zegt zelf dat ze uit een slagersfamilie komt. Zij is opgegroeid met vlees en houdt er van. Ze probeert het gewoon, omdat ze niet kan begrijpen dat iemand geen vlees wilt. Mijn buren zijn zwaar gelovig. En ieder jaar met kerst krijgen we weer een uitnodiging om met ze naar de kerk te gaan. Ook zij begrijpen niet dat er mensen zijn die niets hebben met de kerk.

Ik weet niet, als dit het enige is wat je tegenstaat, dan vind ik het nog wel meevallen. Gewoon negeren.

[...]

Echt? Issues in zijn familie mag hij idd oplossen, maar als IK word aangesproken dan ben IK ook degene die hier tegenin gaat. Dan zeg ik niet tegen mijn vent: "Je moeder was vandaag niet lief, kun jij even tegen haar zeggen dat ze wat liever moet doen?".Een beetje kerel hoef je dat niet tegen te zeggen. Die zegt gewoon tegen zijn moeder 'Ma, je gaat te ver'.
quote:bazingaaaa schreef op 15 november 2012 @ 15:33:

[...]

Een beetje kerel hoef je dat niet tegen te zeggen. Die zegt gewoon tegen zijn moeder 'Ma, je gaat te ver'."een beetje kerel".Jemig man, ze staat haar niet uit te schelden, ze probeert haar te overtuigen. Ik vraag mij af of schoonmoeder zich wel realiseert hoe erg TO hier gekwetst is. En ik vind haar man zeker geen "beetje kerel".
Ja is ook wel zo wat je zegt Toffifee, het is wellicht haar gebrek aan inlevingsvermogen en kennis van andere manieren van leven.

Ik heb wel het idee dat ze het echt een beetje doet om te 'prikkelen', om mijn vriend te overtuigen van hoe het allemaal hoort in haar ogen. En dat mijn vriend toch vooral niet teveel beinvloed moet worden door mijn levensstijl, of zo. Zo doet mijn vriend aan hardlopen, en dat vindt ze ook raar en 'ongezond' (??? vraag me niet waarom), dus daar heeft ze ook kritiek op. Man, als ik dat hoor, dan ben ik alweer geirriteerd. Laat los laat los :-)
quote:toffifee schreef op 15 november 2012 @ 15:37:

[...]

"een beetje kerel".Jemig man, ze staat haar niet uit te schelden, ze probeert haar te overtuigen. Ik vraag mij af of schoonmoeder zich wel realiseert hoe erg TO hier gekwetst is. En ik vind haar man zeker geen "beetje kerel".

Ik snap je niet.

Enniewee, als mijn man toen niet meteen zijn mond had opengetrokken toen zijn moeder begon met rare opmerkingen, was ik niet bij hem gebleven.
quote:toffifee schreef op 15 november 2012 @ 15:20:

[...]

Oh, ik praat niets goed hoor. Maar zoals je misschien wel weet zijn mijn zoontjes 10 en 12 weken te vroeg geboren en heel veel mensen weten niet in wat voor energiesluipend circus je dan terecht komt (en de echte onbenullen denken dat je heerlijk veel tijd hebt voor jezelf omdat je toch niets kunt doen in het zh). Je zult ook wel feest hebben gevierd tijdens je zwangerschapsverlof dan, lekker zonder de kinderen thuis!
quote:bazingaaaa schreef op 15 november 2012 @ 15:41:

[...]

Ik snap je niet.

Enniewee, als mijn man toen niet meteen zijn mond had opengetrokken toen zijn moeder begon met rare opmerkingen, was ik niet bij hem gebleven.Nou nou dat vind ik wel erg zwart-wit hoor.
quote:Carolien28 schreef op 15 november 2012 @ 15:38:

Ik heb wel het idee dat ze het echt een beetje doet om te 'prikkelen', om mijn vriend te overtuigen van hoe het allemaal hoort in haar ogen. En dat mijn vriend toch vooral niet teveel beinvloed moet worden door mijn levensstijl, of zo. Zo doet mijn vriend aan hardlopen, en dat vindt ze ook raar en 'ongezond' (??? vraag me niet waarom), dus daar heeft ze ook kritiek op. Man, als ik dat hoor, dan ben ik alweer geirriteerd. Laat los laat los :-)

Zo gaattie goed Carolien!!

Probeer ook maar te bedenken dat ze het niet doet om op je/jullie te vitten, maar inderdaad waarschijnlijk omdat ze gewoon niet weet hoe het ook kan. Heb jij wel eens heel lekker vegetarisch voor haar gekookt?

Kazman maakt nog wel eens grapjes 'he, weer geen vlees??!!' (ik ben 'flextariër' zeg maar) maar weet inmiddels dat hij dan minstens zo lekker eet als wanneer we wel vlees eten.
quote:Carolien28 schreef op 15 november 2012 @ 15:43:

[...]

Nou nou dat vind ik wel erg zwart-wit hoor.Ik niet. Ik hoef geen watje. En ik heb al helemaal geen zin in opmerkingen als 'ze bedoelt het goed' en 'zo is ze nu eenmaal'
quote:bazingaaaa schreef op 15 november 2012 @ 15:45:

[...]

Ik niet. Ik hoef geen watje. En ik heb al helemaal geen zin in opmerkingen als 'ze bedoelt het goed' en 'zo is ze nu eenmaal'Helemaal gelijk, die strijd is veel te vermoeiend en als je man of vriend niet aan jouw kant staat zal zo'n schoonmoeder aan de gang blijven.
quote:bazingaaaa schreef op 15 november 2012 @ 15:45:

[...]

Ik niet. Ik hoef geen watje. En ik heb al helemaal geen zin in opmerkingen als 'ze bedoelt het goed' en 'zo is ze nu eenmaal'Lekker vredelievend en tolerant dan. Ik bedoel, hoe erg is het als iemand tegen je zegt 'weet je wel zeker dat je gezond eet?' omdat je geen vlees eet? Ik denk dat veel mensen van 60+ daar écht oprecht hun vragen bij hebben. En dan denk ik inderdaad 'ach, het is goed bedoelt'. Dat hoef je toch niet gelijk 'af te straffen' ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven