Schoonmoeder

20-04-2018 08:17 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik moet echt even mijn hart luchten over mijn schoonmoeder.

Ik word er helemaal niet goed van ze vraagt altijd zoveel aandacht en denkt alleen aan zichzelf

2 voorbeeldjes die mij hoog zitten:

1) ik hen best een heftige bevalling gehad. het advies was mijn baby niet door andere dan mijn man, mijzelf en de kraamzorg vast te houden. in reactie hierop heeft mijn schoonmoeder rusie lopen schoppen met mijn man. dit heeft als donkere wolk boven mijn kraamweek gehangen. ik kan hier nog steeds zo van balen. vooral omdat ze toen niet aan mijm dochtertje dacht maar alleen maar aan zichzelft.

2) nu is het bijna moederdag krijg ik daar weer het grootste gezeik over. Bij mijn man is het normaal om geld te geven aan je moeder op moederdag. volgens mij is dat niet in de insteek maar goed. nu loopt ze alweer te zeiken dat we moederdag op vakantie zijn en dat we er vorig jaar ook niet lang genoeg waren. ik wil moederdag gewoon mer mijn dochtertje van zes maanden vieren. daar denkt ze niet eens aan. ze denkt alleen aan dat we het omdanks de vakantie voor haar moeten vieren.

deze 2 voorbeelden, maar ook veel andere situaties geven mij het gevoel dat mijn schoonmoeder me geen eigen gezin met eigen dingen gunt. het vervelendste vind ik nog dat ik hier spanningen over krijg met mijn man.

ze irriteert me zo. dit is wel over 10 jaar opgebouwd. hebben jullie tips hoe hier mee om te gaan?

Liefs Izzy
popita schreef:
21-04-2018 08:53
Volgens mij zijn die niet heel anders dan dertig jaar geleden hoor. Ik voerde mijn kind ook geen frikadellen. Ik bedoel, niet dat dat standaard was of zo.
Ik zou denken van niet. En toch hoor ik van vriendinnen ook veel ‘bijzondere’ verhalen. Met name bij de komst van het eerste kleinkind. Alsof 30 jaar oude en weggekwijnde kennis en ervaring wordt afgestoft en als nieuw word gepresenteerd.
Voorstellen en ideeen zo bizar dat het bijna schattig is. Ware het niet dat vader/moeder/schoonvader/schoonmoeder bloedserieus is. En meestal zich van geen kwaad bewust. Het is lastige problematiek, juist omdat het zo dichtbij staat.
popita schreef:
21-04-2018 08:53
Volgens mij zijn die niet heel anders dan dertig jaar geleden hoor. Ik voerde mijn kind ook geen frikadellen. Ik bedoel, niet dat dat standaard was of zo.
Die standaard is eerder afhankelijk van persoon dan tijdsgeest. Mijn schoonmoeder was al niet talentvol in het moederschap (dat zeg ik niet, dat zegt jeugdzorg) en dat kleine beetje kennis wat er toen zat is nu echt verdwenen. Ze heeft oprecht geen idee dat fastfood niet gegeven wordt aan een baby.

Ook bij deze schoonmoeder is het aangeven van grenzen erg lastig, dus wij hebben het contact maar op een laag pitje gezet. Werkt voor ons het beste en hoewel ze niet blij is met de frequentie waarmee we op bezoek komen kan ze nu wel iedere keer haar gang gaan zonder dat wij haar steeds corrigeren, omdat wij het goed los kunnen laten dat ze onorthodoxe dingen doet als het maar eens in de zoveel tijd is.
popita schreef:
21-04-2018 08:53
Volgens mij zijn die niet heel anders dan dertig jaar geleden hoor. Ik voerde mijn kind ook geen frikadellen. Ik bedoel, niet dat dat standaard was of zo.
Bepaalde dingen waren wel anders: hoewel ik nu toch regelmatig nog baby's en peuters op schoot in de auto zie zitten, gebeurde dat vroeger toch vaker. Bij ons wilden beide oma's dat ook zo doen. Klein stukje, moet kunnen.
Maar het heeft ook te maken met hoe ze reageren als jij zegt dat je dat niet wil.
Ik zie nu ook dreumesen in buggy's die patatjes zitten weg te kanen. Maxicosy was "in mijn tijd" vrij nieuw kan ik me herinneren, maar autogordels en kinderzitjes waren toen echt wel verplicht. Mijn overbuurvrouw nam haar kinderen los mee in de auto "want ze wilden niet in de gordel". Dat is nog maar een paar jaar geleden.
Maar daarmee pretendeer ik helemaal niet dat ik de wijsheid in pacht heb hoor :) Als ik straks oma wordt zal ik gepaste afstand houden, zo wijs ben ik dan weer wel ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven