Schoonouders oefenen veel invloed...

03-08-2021 12:50 181 berichten
Hey hoi,

Bij voorbaat sorry voor het lange topic :-$ . Ik zit met best wel een dilemma. Ik (20 jaar, woon op mijzelf) en mijn vriend (23 jaar, woont thuis), 1,5 jaar samen, zouden volgende week een weekje in Nederland op vakantie gaan. Deze week staat al een maand vast, vandaag wouden we alles definitief boeken. Nu kwamen zijn ouders er gisteravond ineens mee dat zij enorm boos en teleurgesteld zijn dat wij volgende week gaan, omdat volgende week donderdag de vader en oma van mijn vriend jarig zijn. Ook kwamen zij met allerlei argumenten die er niet echt toe deden wat betreft onze vakantie (zoals dat zij het belachelijk vinden dat mijn vriend zijn eigen ding doet, terwijl zij dat zelf faciliteren), waardoor mijn vriend nu in tweestrijd zit en zich schuldig voelt. Tijdens de verjaardagen van zijn familie zit hij er altijd maar een beetje bij, zit hij veelal op zijn telefoon en is het allemaal heel nonchalant, hierdoor had hij er zelf al niet echt zin in. Ik heb het wel opgebracht tijdens onze planning, maar het zou geen probleem moeten zijn zei hij en we hebben er ook niets van gehoord verder terwijl de planning al lang en breed bij schoonouders bekend was. Nu is het een probleem en verwachten zij van ons dat wij de hele planning omgooien. Nu is het zo dat ik dat best prima vind als dat betekent dat mijn vriend (en ik) gewoon naar die verjaardag gaan (ondanks dat deze niet veel voorsteld), zij het niet dat het lastig is met mijn vriend zijn schema om überhaupt een vrij gat in zijn planning te vinden gezien werk en plannen met vrienden et cetera. Naast mijn vriend zijn schema was het sowieso al lastig om een vakantie te regelen, omdat zijn ouders heel erg dwars lagen over verschillende zaken. En dat terwijl mijn vriend twee vakanties met vrienden had staan en daar niet moeilijk over werd gedaan. Ik wil graag meedenken en schuiven, maar de mogelijkheden zijn er eigenlijk niet echt en al helemaal niet op zulk korte termijn.

Nu komt mijn dilemma: ik heb het idee dat het veel meer achter zit dan alleen die vakantie. Schoonouders hebben op meerdere momenten in de relatie via mijn vriend veel invloed proberen uit te oefenen op mij of op de relatie. Mijn vriend is echt een moederskind. Ik denk persoonlijk dat zij onrealistische verwachtingen hebben en dat zij moeite hebben met het loslaten van vriend. Zij hebben veel controle over mijn vriend. Dit uit zich namelijk ook in meerdere gedragingen buiten mij of de relatie om. Zo kreeg mijn vriend kritiek van zijn vriend waarmee hij op vakantie was over wat hij at, omdat zijn moeder aan die vriend had gevraagd om te letten op wat vriend eet. Of mag mijn vriend van zijn ouders een bepaalde activiteit niet doen in verband met een tentamen, terwijl vriend goede cijfers haalt en gewoon alles op orde had voor dat tentamen. Of houden zij de locatie van mijn vriend in de gaten als hij van huis is. Ook kreeg hij een keer geld van zijn ouders voor een vakantie om er wat leuks mee te doen, maar werd hem vervolgens kwalijk genomen dat hij zijn ouders te weinig geappt zou hebben en te weinig foto's gestuurd zou hebben met als argument ''Dat hadden wij verwacht, zeker omdat we je geld mee hebben gegeven''. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind dit heel vervelend voor vriend en hij weet ook dat dit niet normaal is, maar hij spreekt zich niet uit en doet er weinig mee. Ik kan hem daarin wel ondersteunen waar hij dat graag wilt, maar het is iets wat hij zelf moet oplossen vind ik omdat het tussen zijn ouders en hem speelt en ik anders de bemoeial/boeman ben. Maar los van het feit dat zij invloed uitoefenen op zijn leven, beginnen zij dus nu steeds meer indirect ook invloed uit te oefenen op de relatie en op mijn leven. Waarvan deze vakantie dus een voorbeeld is. Zo hadden zij verwacht dat ik samen met vriend onze vakantieplannen aan hun ging presenteren, terwijl vriend dit niet hoeft te doen als hij een vakantie met vrienden plant. Zo hebben zij best wel een vinger in de pap wat betreft onze plannen, maar doen zij dit niet bij andere plannen die vriend heeft. Het is altijd wanneer vriend iets met mij plant of wanneer ik betrokken ben, dat zij dwarsliggen en controle uitoefenen. Tot moedeloosheid van mij want ik wil graag meedenken en ik wil het beste voor vriend en schoonouders, maar ik moet mij telkens in hoeken en bochten wringen terwijl zij zelf niet het initiatief of de moeite nemen. Ik kan niet iedereen telkens tevreden stellen, ik kan niet 24/7 rekening houden met schoonouders of mijzelf wegcijferen voor hun. Om de druk van mijn vriend te halen heb ik maar gezegd dat we de vakantieplannen annuleren en dat we kijken of we misschien gewoon een weekendje weg kunnen gaan, of de hoop op volgend jaar leggen. Maar dit wilt vriend liever niet, dus we staan beiden met de rug tegen de muur.

Ik weet echt niet wat ik moet met deze hele situatie. Als het alleen om die vakantie ging fine, maar ik heb echt het idee dat er meer achter zit en dat het nu alleen misschien nog een vakantie is, maar dat deze situatie problemen gaat opleveren verder in de relatie. Klinkt misschien hard, maar daar heb ik persoonlijk echt geen zin in.... Hebben jullie nog tips? Ik voel me echt radeloos...

Groetjes! :heart:
KooktMetKnoflook schreef:
06-08-2021 09:35
TO, je schrijft dat je vriend wel klaagt bij zijn vrienden maar niet bij zijn ouders.
Hij is gewoon nog niet losgekomen van zijn ouders. Normaliter gebeurt dit richting de 12-16 jaar. Hij heeft dat proces overgeslagen. Hij is gewoon nog een kind.
Ik denk ook niet dat heel calculerend de voordelen tegen de nadelen afweegt.
Hij zit gewoon nog steeds in het patroon van een kind dat uiteindelijk doet wat zijn ouders zeggen.
Prima als je 11 bent hoor.
Het is bezopen van de ouders en nog bezopener van de jongen.

TO, heb je eigenlijk wel het gevoel dat je een relatie hebt met een volwassen persoon?
KooktMetKnoflook schreef:
06-08-2021 09:35
P.S. :heart: jouw onderschrift
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen de openingspost gelezen...

Jeetje, je vriend laat het wel allemaal gebeuren.
Het komt allemaal een beetje onvolwassen over. Hoezo moet een vriend toekijken of jouw vriend wel voldoende/het juiste eet? O_O

Het lijkt mij een zeer kinderlijk type, jouw vriend en mijn ervaring is dat dit er niet zo gauw meer uit zal gaan.
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
06-08-2021 09:35
Dan zou ik het toch even lezen, want het gaat niet echt om die verjaardag.
Als je volwassen twintigers een week voor hun vakantie meedeelt dat je verwacht dat ze hun vakantie afblazen zodat ze bij een verjaardag van 65-plussers kunnen zijn, dan is die verjaardag niet het probleem.

TO, je schrijft dat je vriend wel klaagt bij zijn vrienden maar niet bij zijn ouders.
Hij is gewoon nog niet losgekomen van zijn ouders. Normaliter gebeurt dit richting de 12-16 jaar. Hij heeft dat proces overgeslagen. Hij is gewoon nog een kind.
Ik denk ook niet dat heel calculerend de voordelen tegen de nadelen afweegt.
Hij zit gewoon nog steeds in het patroon van een kind dat uiteindelijk doet wat zijn ouders zeggen.
Prima als je 11 bent hoor.

Je ziet datzelfde patroon bij vrouwen met een slechte man. Ze klagen bij hun vriendinnen, die zeggen ' ga toch weg' en dan komt 'maar hij was vorig jaar nog een keer lief tegen de parkiet'.
Ze hebben die vrienden/vriendinnen gewoon even nodig om hun hart te luchten en dan kunnen ze er weer tegenaan.
Eigenlijk zijn ze nog niet klaar om weg te gaan.

Advies: omgekeerde psychologie. In plaats van te zeggen wat hij verwacht ('kom op voor jezelf, regel je eigen dingen'), zeg je in het vervolg: Prima joh, jouw keus, jij bent gewoon nog niet volwassen. En niet 1 keer maar consequent. Daar zal hij echt over na moeten denken.

Nee, klopt, ik heb niet alles gelezen. Misschien dat ik dat elders nog doe.
Heb je als begin twintigers ouders van 65 plus?
Ja, hij kan zeggen wat hij vindt, maar bij mijn ouders had je pech gehad.
"Zolang jij hier woont en ik je onderhoudt, doe jij wat ik zeg!"
Niet dat mijn ouders zo streng waren, maar die uitspraak is al eens uitgesproken.
Daar kun je uiteraard wat van vinden, maar wie heeft er gelijk? 3x op vakantie? Roepje ergens halt?

Flauw dat het uitgerekend jullie vakantie is en dan nog zo vlak van tevoren. Hadden ze eerder kunnen zeggen.

Tip: ga gauw op jezelf wonen.
Ik zou met een vriendin gaan óf hem (of samen) voor die dag terug rijden.
Hem én de familie duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles gelezen. Het is ingewikkelder dan het lijkt.
Je vriend zit onder de plak en ouders manipuleren enorm. Dan is het voor deze jongen echt heel moeilijk om er tegen in te gaan. Hij is 23. Jongens zijn vak pas echt volwassen als ze 25 zijn. Helemaal als ze uit zo'n 'beschermende' ( lees controlerende) omgeving komen. Maar neemt niet weg dat hij dit wel moet aangaan.
Dus geef hem dat steeds terug. En trek je eigen plan.
Dat verjaardag gedoe is heel erg overdreven van de ouders en ook niet eerlijk. Nu is het een mooi moment voor je vriend om voor zich zelf op te komen. Als hij het durft dan zet hij een grote stap. Als hij het niet durft dan is hij er nog niet aan toe en zou ik hem zeggen dat jij een grens trekt. Ook daar gaat hij van leren. Maar ja dan wel zonder jou. Maar je vriend is denk ik geen loser zo als sommige mensen hier suggereren. Hij zit ook echt in een lastig pakket.
Maar ook voor de ouders is er een leermoment als zoon zich gaat losmaken. Alleen dat manipuleren en je kind een schuld gevoel geven is wel erg ongezond. Vraag me af waar dat vandaan komt. Het is niet echt lief.
Kortom er is nog veel werk aan de winkel voor alle partijen.
TO kijk en bedenk vooral wat goed is voor jou zelf. Het mooiste zou zijn als je dat zou kunnen zonder iemand de schuld te geven.
Heel veel sterkte want het is een hele klus.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
06-08-2021 18:43
Nee, klopt, ik heb niet alles gelezen. Misschien dat ik dat elders nog doe.
Heb je als begin twintigers ouders van 65 plus?
Ja, hij kan zeggen wat hij vindt, maar bij mijn ouders had je pech gehad.
"Zolang jij hier woont en ik je onderhoudt, doe jij wat ik zeg!"
Niet dat mijn ouders zo streng waren, maar die uitspraak is al eens uitgesproken.
Daar kun je uiteraard wat van vinden, maar wie heeft er gelijk? 3x op vakantie? Roepje ergens halt?

Flauw dat het uitgerekend jullie vakantie is en dan nog zo vlak van tevoren. Hadden ze eerder kunnen zeggen.

Tip: ga gauw op jezelf wonen.
Ik zou met een vriendin gaan óf hem (of samen) voor die dag terug rijden.
Hem én de familie duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.

bij begin twintigers zitten de ouders eerder rond de 50, denk ik.

En ik ken wel de uitdrukking 'niet onder mijn dak', maar iemand van 23 gaan vertellen of hij op vakantie mag en hoe vaak is toch alweer een heel ander verhaal hoor.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven