Slaande ruzie
woensdag 27 december 2017 om 14:56
Hoi,
Ben helemaal het noorden kwijt.
Mijn vriend is er net op uit gekomen dat ik zijn beste vriendin ook in vertrouwen neem en haar soms dingen vertel over onze relatie na een ruzie of als hij mij heeft vast gehad bij mijn keel of slaat...
En nu is hij helemaal door t lint gegaan! Ben helemaal bont en blauw geslagen in t bijzijn van onze gezamelijke vriendin, overstampt enz en hij vindt dat hij t recht daartoe heeft. Ik weet dat ik in de fout ben geweest maar nu voel ik mij zo verdomd slecht dat ik mezelf echt iets zou kunnen aandoen! Uit schaamte, angst, wanhoip, geen uitweg zien...
Hij vindt dat hij dit recht heeft omdat ik een mes in zijn rug heb gestoken... ik kan nu niet meer stappen van pijn en zie overal blauw
Wat nu??
Ben helemaal het noorden kwijt.
Mijn vriend is er net op uit gekomen dat ik zijn beste vriendin ook in vertrouwen neem en haar soms dingen vertel over onze relatie na een ruzie of als hij mij heeft vast gehad bij mijn keel of slaat...
En nu is hij helemaal door t lint gegaan! Ben helemaal bont en blauw geslagen in t bijzijn van onze gezamelijke vriendin, overstampt enz en hij vindt dat hij t recht daartoe heeft. Ik weet dat ik in de fout ben geweest maar nu voel ik mij zo verdomd slecht dat ik mezelf echt iets zou kunnen aandoen! Uit schaamte, angst, wanhoip, geen uitweg zien...
Hij vindt dat hij dit recht heeft omdat ik een mes in zijn rug heb gestoken... ik kan nu niet meer stappen van pijn en zie overal blauw
Wat nu??
vrijdag 29 december 2017 om 11:51
Als je doordraait dan heb je al heel wat stations gepasseerd, maar ben je vergeten om gewoon ergens uit te stappen.
Partner geweld wordt bewust ingezet om de ander te onderdrukken en datgene te laten doen wat jij wil. Het is een machtsmiddel.
Uitlokken om de man te laten slaan heeft andere motieven dan het partner geweld waarover deze relatie gaat.
vrijdag 29 december 2017 om 14:03
En dit.Doreia schreef: ↑29-12-2017 11:51Als je doordraait dan heb je al heel wat stations gepasseerd, maar ben je vergeten om gewoon ergens uit te stappen.
Partner geweld wordt bewust ingezet om de ander te onderdrukken en datgene te laten doen wat jij wil. Het is een machtsmiddel.
Uitlokken om de man te laten slaan heeft andere motieven dan het partner geweld waarover deze relatie gaat.
Je kind ros je toch ook niet af? Of je moeder?
vrijdag 29 december 2017 om 15:35
Even terugkomend op het "uitlokken". Natuurlijk keur ik geweld nooit goed.
Maar ik heb ooit zelf iets meegemaakt waarover ik nu nog nadenk in de zin van: "Wie had hier de meeste schuld?"
Een vriend van me kreeg decennia geleden verkering met een (toen nog) vriendin van me. Met die vriendin heb ik allang gebroken: ze bleek gemeen, niet alleen naar mij toe, maar ook naar anderen. Ze sprak altijd negatief over anderen, ze zette mensen tegen elkaar op en dat deed ze zo gewiekst dat je het niet meteen in de gaten had.
Ik ga geen voorbeelden geven, maar neem maar van mij aan dat ik reden had om haar niet meer te willen zien.
Goed, ze kreeg verkering met B., een creatieve, zachtaardige student. Het viel me al snel op dat zij de touwtjes in handen had, maar ook dat ze hem naar beneden haalde en kwetste in het bijzijn van anderen. Hij slikte echter alles, ik zag soms wel dat zijn gezicht pijnlijk vertrok wanneer ze hem weer eens te kakken zette, maar hij werd niet boos. Hooguit wat ongemakkelijk.
Op een dag belde de vriendin mij op met de mededeling dat B. haar een gebroken kaak had geslagen. Ik schrok me kapot en ik ben meteen naar haar toe gegaan om haar te helpen. En natuurlijk was ik woedend op B.
Niet veel later stond B. bij me op de stoep, hij zag er heel slecht uit en hij huilde. Hij zat in mijn kamer en bleef maar herhalen dat hij zo zielsveel van haar hield en dat hij zo'n enorme spijt had.
Maar toen hij zijn kant van het verhaal vertelde kreeg ik ook met hem te doen. Hij verafgoodde haar, hij deed alles om haar blij te maken, maar het enige wat zij deed was hem afkraken, hem voor gek zetten, hem vernederen en hem overal de schuld van geven. En ook anderen vertellen hoe kinderachtig, dom en "slecht in bed" hij was.
Bij de zoveelste vernedering (hem bespotten omdat de seks in haar ogen niet goed was geweest) was zijn arm uitgeschoten.
Ik had hem niet getroost, ik had zelfs geen begrip getoond op dat moment. Dat kon ik niet omdat ik het te erg vond wat hij had gedaan.
Maar niet veel later kreeg ik, als vriendin, ook steeds meer met die kant van haar te maken. Toen ik tijdens een logeerpartij bij een vriend van mij onbedoeld moest horen hoe ze tegen die vriend over me praatte (ze dacht dat ik in slaap was gevallen) vielen de schellen van mijn ogen. Dat was meteen het einde van onze vriendschap.
Later hoorde ik heel veel verhalen van mensen die door haar waren gekwetst.
De student die haar had geslagen raakte in een crisis. Gelukkig kwam hij er weer bovenop.
En hoe het met haar is weet ik niet.
Maar ik heb ooit zelf iets meegemaakt waarover ik nu nog nadenk in de zin van: "Wie had hier de meeste schuld?"
Een vriend van me kreeg decennia geleden verkering met een (toen nog) vriendin van me. Met die vriendin heb ik allang gebroken: ze bleek gemeen, niet alleen naar mij toe, maar ook naar anderen. Ze sprak altijd negatief over anderen, ze zette mensen tegen elkaar op en dat deed ze zo gewiekst dat je het niet meteen in de gaten had.
Ik ga geen voorbeelden geven, maar neem maar van mij aan dat ik reden had om haar niet meer te willen zien.
Goed, ze kreeg verkering met B., een creatieve, zachtaardige student. Het viel me al snel op dat zij de touwtjes in handen had, maar ook dat ze hem naar beneden haalde en kwetste in het bijzijn van anderen. Hij slikte echter alles, ik zag soms wel dat zijn gezicht pijnlijk vertrok wanneer ze hem weer eens te kakken zette, maar hij werd niet boos. Hooguit wat ongemakkelijk.
Op een dag belde de vriendin mij op met de mededeling dat B. haar een gebroken kaak had geslagen. Ik schrok me kapot en ik ben meteen naar haar toe gegaan om haar te helpen. En natuurlijk was ik woedend op B.
Niet veel later stond B. bij me op de stoep, hij zag er heel slecht uit en hij huilde. Hij zat in mijn kamer en bleef maar herhalen dat hij zo zielsveel van haar hield en dat hij zo'n enorme spijt had.
Maar toen hij zijn kant van het verhaal vertelde kreeg ik ook met hem te doen. Hij verafgoodde haar, hij deed alles om haar blij te maken, maar het enige wat zij deed was hem afkraken, hem voor gek zetten, hem vernederen en hem overal de schuld van geven. En ook anderen vertellen hoe kinderachtig, dom en "slecht in bed" hij was.
Bij de zoveelste vernedering (hem bespotten omdat de seks in haar ogen niet goed was geweest) was zijn arm uitgeschoten.
Ik had hem niet getroost, ik had zelfs geen begrip getoond op dat moment. Dat kon ik niet omdat ik het te erg vond wat hij had gedaan.
Maar niet veel later kreeg ik, als vriendin, ook steeds meer met die kant van haar te maken. Toen ik tijdens een logeerpartij bij een vriend van mij onbedoeld moest horen hoe ze tegen die vriend over me praatte (ze dacht dat ik in slaap was gevallen) vielen de schellen van mijn ogen. Dat was meteen het einde van onze vriendschap.
Later hoorde ik heel veel verhalen van mensen die door haar waren gekwetst.
De student die haar had geslagen raakte in een crisis. Gelukkig kwam hij er weer bovenop.
En hoe het met haar is weet ik niet.
anoniem_181204 wijzigde dit bericht op 29-12-2017 18:52
0.81% gewijzigd
vrijdag 29 december 2017 om 15:47
Ghe... rustig zelfs.
Nee, Juist daarom schrijf ik het tweede deel dat jij ook hebt gequote.
Zodra man/vrouw het idee krijgt dat zij bewust uitgelokt worden, dan ga je. Er is geen enkel excuus voor mentaal en/of fysiek mishandelen en als een man/vrouw het gevoel krijgt dat dit wel gaat gebeuren (of gebeurt) dan ga je weg. Laat je niet in de slachtofferrol drukken om vervolgens excuses te zoeken waarom mishandeling gerechtvaardigd zou zijn.
Nooit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 29 december 2017 om 15:49
Nee, hoor. Maar, omdat je gek wordt van je partner en die te ver is gegaan. En dat bereid je niet voor, dat gebeurt en bam!!Doreia schreef: ↑29-12-2017 11:51Als je doordraait dan heb je al heel wat stations gepasseerd, maar ben je vergeten om gewoon ergens uit te stappen.
Als je goed had gelezen had ik het niet over TO, maar dat zulke situaties nu eenmaal gebeuren. Die de vrouw dus had kunnen voorkomen.
Een vriendin van me flikt dit ook en komt er soms goed vanaf. Ik zeg ook altijd dat ze blij mag zijn dat ze niet afgerost is. En nee, dan heb ik geen medelijden.
Tja Francieneke,
Nu beschrijf je precies de positie waarin degene die het om de macht is te doen alles daarvoor doet. Deze dame was de man in dit verhaal. En de man de vrouw.
Hij wilde alles voor haar doen, opdat zij hem maar niet verliet.
En toen schoot zijn arm uit en dat kon zij weer heerlijk in haar voordeel gebruiken om tegen de wereld te zeggen dat het toch vooral zíjn schuld is allemaal. En zij het slachtoffer. En als hij niet had geslagen, dan had zij nu niet een gebroken kaak gehad. Terwijl het verhaal veel eerder begint.
De klassieke tango van huiselijk geweld die jij beschrijft.
Nu beschrijf je precies de positie waarin degene die het om de macht is te doen alles daarvoor doet. Deze dame was de man in dit verhaal. En de man de vrouw.
Hij wilde alles voor haar doen, opdat zij hem maar niet verliet.
En toen schoot zijn arm uit en dat kon zij weer heerlijk in haar voordeel gebruiken om tegen de wereld te zeggen dat het toch vooral zíjn schuld is allemaal. En zij het slachtoffer. En als hij niet had geslagen, dan had zij nu niet een gebroken kaak gehad. Terwijl het verhaal veel eerder begint.
De klassieke tango van huiselijk geweld die jij beschrijft.
En die excuses bedenk jij hier dus wel.Potplant schreef: ↑27-12-2017 22:11Jij mag jezelf heel gelukkig prijzen, jij hebt dus nooit de ware aard van sommige vrouwen hoeven zien.
Wist je dat zo'n 60% van huiselijk geweld wordt uitgelokt? Begrijp me niet verkeerd, het is nooit goed om iemand te lijf te gaan, maar ieder mens heeft een breekpunt.
Bij sommigen ligt dat punt helaas heel laag.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 29 december 2017 om 15:55
Precies, man/vrouw.
Geen enkel excuus om je daarin mee te laten trekken, iedereen is verantwoordelijk voor eigen gedrag; dus ook het ogenschijnlijke slachtoffer.
enn wijzigde dit bericht op 29-12-2017 15:56
6.48% gewijzigd
vrijdag 29 december 2017 om 16:04
Ben zo blij dat ik niet in jouw wereld leef. Knettergek.Ksenija schreef: ↑29-12-2017 15:49Nee, hoor. Maar, omdat je gek wordt van je partner en die te ver is gegaan. En dat bereid je niet voor, dat gebeurt en bam!!
Als je goed had gelezen had ik het niet over TO, maar dat zulke situaties nu eenmaal gebeuren. Die de vrouw dus had kunnen voorkomen.
Een vriendin van me flikt dit ook en komt er soms goed vanaf. Ik zeg ook altijd dat ze blij mag zijn dat ze niet afgerost is. En nee, dan heb ik geen medelijden.
vrijdag 29 december 2017 om 16:06
Mmmm, ik vraag me dan af in wat voor wereld jij leeft. Het is niet iets heel speciaals hoor, wat Ksenija beschrijft. Helaas niet. Het komt voor in alle lagen van de bevolking.
vrijdag 29 december 2017 om 16:10
In een droomwereld, waarin vrouwen (en mannen) alles kunnen flikken onder het mom van "geweld is niet toegestaan". Bij sommige niet nee, bij andere dus wel.francieneke schreef: ↑29-12-2017 16:06Mmmm, ik vraag me dan af in wat voor wereld jij leeft. Het is niet iets heel speciaals hoor, wat Ksenija beschrijft. Helaas niet. Het komt voor in alle lagen van de bevolking.
Maar verder dan een simpele opmerking komt het niet dus besteed daar geen aandacht aan, doe ik ook niet. Bedankt voor je reactie
vrijdag 29 december 2017 om 16:14
Dus als het in alle lagen voorkomt is het normaal, dus de norm.francieneke schreef: ↑29-12-2017 16:06Mmmm, ik vraag me dan af in wat voor wereld jij leeft. Het is niet iets heel speciaals hoor, wat Ksenija beschrijft. Helaas niet. Het komt voor in alle lagen van de bevolking.
vrijdag 29 december 2017 om 16:14
Je hebt ook nog zoiets als geestelijke mishandeling. Net zo erg of wellicht nog erger dan lichamelijke mishandeling.Ksenija schreef: ↑29-12-2017 16:10In een droomwereld, waarin vrouwen (en mannen) alles kunnen flikken onder het mom van "geweld is niet toegestaan". Bij sommige niet nee, bij andere dus wel.
Maar verder dan een goedkope opmerking komt ze niet dus besteed daar geen aandacht aan, doe ik ook niet. Bedankt voor je reactie![]()
Bij beide vormen is het verstandig de relatie te verbreken.