Slecht opschieten met schoonouders

21-09-2018 23:27 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Mijn vraag is: hoe maak ik de bezoekjes aan mijn schoonouders wat draaglijker?
Ik kan totaal niet met ze opschieten. Mijn man heeft zelf geen goede band met zijn ouders, al sinds zijn jeugd niet.
Toch proberen we ieder bezoekje positief in te gaan en het weer een kans te geven.
Jammer genoeg kunnen we nooit iets goed doen en hebben ze op ieder ding wat slechts te zeggen.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Hoe ga je hiermee om?
Where words fail, music speaks
Bee_Kind schreef:
21-09-2018 23:56
Ik vind 1x per maand ook best vaak, als je bedenkt dat zowel jij als je partner er ongelukkig van wordt! Is hij enigst kind?
1x per maand is waanzin. Verjaardagen en misschien sommige feestdagen (bijvoorbeeld Halloween, dan hoeft je schoonmoeder zich niet te verkleden :boooos: ) :-P is goed genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Contact met broer en zus wil hij wel behouden?

En miss is even afstand goed om op adem te komen. 1x uitleggen en verder apps negeren. 1x p.m is ook veel als contact niet goed is.
Het is toch belachelijk dat jullie ongelukkig zijn met dit en gewoon door gaan..
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
22-09-2018 00:03
Kunnen jullie het niet zo plannen dat jullie gaan als er ook iemand anders is? Dan is het mssn wat draaglijker? Of gedragen ze zich echt alleen zo naar hem toe?
Ze doen alleen zo als we alleen met ze zijn. Proberen ook tegelijk met zijn broer en zus af te spreken, maar zijn ouders zeggen dan dat ze alleen ons willen zien.
Where words fail, music speaks
Alle reacties Link kopieren
Is 1xp zes weken een optie, neigend naar acht? Gewoon omdat jullie eerstvolgende keer over vier weken niet kunnen, week erop gehad ook niet, dus de week erna.
Al heb je een afspraak met elkaar en de tv, jullie kunnen gewoon niet.

Als schoonmoeder haar mening verkondigt kun je zo positief mogelijk danken voor haar mening. En door naar volgende onderwerp, want dan hoef je niet over jouw mening daarover te praten.

Goede assertiviteitstraining, die mensen.
Alle reacties Link kopieren
Purple_Calla schreef:
22-09-2018 00:08
Ze doen alleen zo als we alleen met ze zijn. Proberen ook tegelijk met zijn broer en zus af te spreken, maar zijn ouders zeggen dan dat ze alleen ons willen zien.
Pff wat een vermoeiende mensen. Ik vind het heel lief van je dat je nog altijd trouw maandelijks meegaat. Maar zou toch echt proberen beetje af te bouwen en te gaan wanneer er meer mensen zijn
Alle reacties Link kopieren
Ervaring en herkenning : ja
Hoe gaan we er mee om: al 6 jaar niet.

Net als bij jullie altijd overal negatief commentaar op .
boos en huilen dat we nooit kwamen en hun nergens bij betrokken. Na de zoveelste aanvaring (tegen ons 6 jarige kind notabene) was man het zat en zijn we ons maar naar hun verwijten gaan gedragen.
Heeft me wel veel pijn en moeite gekost hoor, maar ik besefte dat we het toch nooit goed zouden kunnen doen, en dat het altijd zo zou blijven. Elk bezoek, elke verjaardag/feestdag stress en kans op ruzie,ipv gezelligheid... Dat trok ik slechter dan geen contact meer hebben.
Na een jaar ofzo verdween het verdriet naar de achtergrond en besefte ik wat een rust het gaf.
clueless17 wijzigde dit bericht op 22-09-2018 00:38
2.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Purple_Calla schreef:
22-09-2018 00:08
Ze doen alleen zo als we alleen met ze zijn. Proberen ook tegelijk met zijn broer en zus af te spreken, maar zijn ouders zeggen dan dat ze alleen ons willen zien.

En jullie hebben zelf geen mening?
Niet meer meegaan.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
21-09-2018 23:46
Lekker stel, wat een manipulatie zeg.
Nou inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt gewoon iets met je voeten: je blijft weg. Ga je soms wel dan blijf je maar erg kort en benut de momenten dat er iets pijnlijks gebeurt om lekker naar huis te gaan.

Daardoor verliezen ze de controle en dat maakt ze onzeker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Madderijn schreef:
22-09-2018 00:15
Is 1xp zes weken een optie, neigend naar acht? Gewoon omdat jullie eerstvolgende keer over vier weken niet kunnen, week erop gehad ook niet, dus de week erna.
Al heb je een afspraak met elkaar en de tv, jullie kunnen gewoon niet.

Als schoonmoeder haar mening verkondigt kun je zo positief mogelijk danken voor haar mening. En door naar volgende onderwerp, want dan hoef je niet over jouw mening daarover te praten.

Goede assertiviteitstraining, die mensen.
Ja dat zou inderdaad wel een goede optie zijn.
Where words fail, music speaks
Alle reacties Link kopieren
Je moet het er ook niet over hebben met ze. Zijn ze leuk, dan blijf je. Zijn ze minder leuk, dan bedenk je ineens dat je nog naar je vriendin wou of thuis nog wat wou chillen.
retrostar wijzigde dit bericht op 22-09-2018 07:55
0.29% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
clueless17 schreef:
22-09-2018 00:28
Ervaring en herkenning : ja
Hoe gaan we er mee om: al 6 jaar niet.

Net als bij jullie altijd overal negatief commentaar op .
boos en huilen dat we nooit kwamen en hun nergens bij betrokken. Na de zoveelste aanvaring (tegen ons 6 jarige kind notabene) was man het zat en zijn we ons maar naar hun verwijten gaan gedragen.
Heeft me wel veel pijn en moeite gekost hoor, maar ik besefte dat we het toch nooit goed zouden kunnen doen, en dat het altijd zo zou blijven. Elk bezoek, elke verjaardag/feestdag stress en kans op ruzie,ipv gezelligheid... Dat trok ik slechter dan geen contact meer hebben.
Na een jaar ofzo verdween het verdriet naar de achtergrond en besefte ik wat een rust het gaf.
Ja en het vervelende is dan nog dat als er anderen bij zijn ze de perfecte schoonouders spelen. Als we dan na een verjaardag een keer alleen met ze zijn beginnen ze commentaar te geven op hoe mijn familie is etc. Dat doet mij erg pijn, want met een gedeelte van mijn familie ben ik heel erg close. En juist dat gedeelte kraken ze helemaal af.
Where words fail, music speaks
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-09-2018 07:55
Je moet het er ook niet over hebben met ze. Zijn ze leuk, dan blijf je. Zijn ze minder leuk, dan bedenk je ineens dat je nog naar je vriendin wou of thuis nog wat wou chillen.
Ja precies. We spreken altijd van te voren al een tijd af dat we weg willen gaan, maar als het dan weer de verkeerde kant op gaat gaan we gelijk weg.
Vanavond gaan we er eten, omdat ze vonden dat ze ons zo lang niet gezien hadden. Als dat niet goed gaat dan is dat voor mij wel de druppel.
Where words fail, music speaks
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak komen ze bij jullie? Ik gok zomaar dat ze dat bijna niet doen.

Bij ons 1,5 uur op verjaardagen van onze kinderen. Onze insteek is nu inmiddels dat wij nog steeds een stuk vaker daarheen gaan, dan zij naar ons en dat wij ons daar iig niet schuldig over te voelen. Ze gaan wel naar andere familie toe die even ver weg wonen als wij.

Inmiddels is het zover dat wij de kinderen al bijna nooit meer meenemen, tenzij we ook nog langs schoonzus langs kunnen en schoonvader daar kunnen zien of dat wij dan even op en neer kunnen en kinderen daar achter kunnen laten.
Purple_Calla schreef:
21-09-2018 23:36
Ik vind het zo rot voor mijn man. Daarom wil ik zo graag blijven proberen.
Jij vind het rot voor je man. Vind hij het ook rot? Ben jij verantwoordelijk voor zijn geluk en/of de houding en acties van zijn ouders?

Als dingen op een bepaalde manier niet werken zul je iets anders moeten proberen. Op de zelfde manier stug doorgaan brengt geen oplossing.

Mijn advies, stop met het (door je zelf opgelegde (?)) pleasen, neem afstand en ervaar de nieuwe mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Purple_Calla schreef:
22-09-2018 07:55
Ja en het vervelende is dan nog dat als er anderen bij zijn ze de perfecte schoonouders spelen. Als we dan na een verjaardag een keer alleen met ze zijn beginnen ze commentaar te geven op hoe mijn familie is etc. Dat doet mij erg pijn, want met een gedeelte van mijn familie ben ik heel erg close. En juist dat gedeelte kraken ze helemaal af.
Dat hoef je niet te pikken hoor. Tijd voor jou en man om wat mondiger te worden. Zeggen dat als ze zo blijven doen jullie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al goeie tips gegeven.
Probeer in elk geval de regie zelf in de hand te houden.
Jullie bepalen wanneer je gaat en hoelang.
Hier ouders met de neiging spontaan voor de deur te staan. Ik hou daar echt niet van.
En verder is het belangrijk voor je man om erheen te gaan? Wil hij dat blijven doen?
Je loopt leeg qua energie bij zulke types. Hier ook aan beide kanten. En ik vind het ook lastig.
Alle reacties Link kopieren
Carry_lm schreef:
22-09-2018 08:08
Hoe vaak komen ze bij jullie? Ik gok zomaar dat ze dat bijna niet doen.

Bij ons 1,5 uur op verjaardagen van onze kinderen. Onze insteek is nu inmiddels dat wij nog steeds een stuk vaker daarheen gaan, dan zij naar ons en dat wij ons daar iig niet schuldig over te voelen. Ze gaan wel naar andere familie toe die even ver weg wonen als wij.

Inmiddels is het zover dat wij de kinderen al bijna nooit meer meenemen, tenzij we ook nog langs schoonzus langs kunnen en schoonvader daar kunnen zien of dat wij dan even op en neer kunnen en kinderen daar achter kunnen laten.
Ze komen niet. We wonen nu 2 jaar hier en ze zijn 2x geweest.
Where words fail, music speaks
Alle reacties Link kopieren
Purple_Calla schreef:
22-09-2018 07:55
Ja en het vervelende is dan nog dat als er anderen bij zijn ze de perfecte schoonouders spelen. Als we dan na een verjaardag een keer alleen met ze zijn beginnen ze commentaar te geven op hoe mijn familie is etc. Dat doet mij erg pijn, want met een gedeelte van mijn familie ben ik heel erg close. En juist dat gedeelte kraken ze helemaal af.
En dat laat je je gewoon zeggen? Hoe reageren jullie daar op? Komt je man dan voor je op of blijft hij dan stil?
Klinkt alsof je veel te veel accepteert van deze manipulatieve mensen. Eens in de maand vind ik ook behoorlijk vaak en dat zij het niet leuk vinden dat jullie tegelijk met broer komen is hun pech, maal daar niet jullie probleem van.

Lijkt me dat het tijd wordt dat jullie meer voor jezelf kiezen en je niet zo laat beinvloeden door (schoon)ouders.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
22-09-2018 08:12
Er zijn al goeie tips gegeven.
Probeer in elk geval de regie zelf in de hand te houden.
Jullie bepalen wanneer je gaat en hoelang.
Hier ouders met de neiging spontaan voor de deur te staan. Ik hou daar echt niet van.
En verder is het belangrijk voor je man om erheen te gaan? Wil hij dat blijven doen?
Je loopt leeg qua energie bij zulke types. Hier ook aan beide kanten. En ik vind het ook lastig.
Hij ziet er altijd tegenop, maar op de een of andere manier wil hij dan wel gaan. We gaan al veel minder en dat hebben zij ook door. Hebben het er ook al met ze over gehad, maar ze doen er niks mee. Dan zijn de kansen ook op.
Where words fail, music speaks
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
22-09-2018 08:14
En dat laat je je gewoon zeggen? Hoe reageren jullie daar op? Komt je man dan voor je op of blijft hij dan stil?
Klinkt alsof je veel te veel accepteert van deze manipulatieve mensen. Eens in de maand vind ik ook behoorlijk vaak en dat zij het niet leuk vinden dat jullie tegelijk met broer komen is hun pech, maal daar niet jullie probleem van.

Lijkt me dat het tijd wordt dat jullie meer voor jezelf kiezen en je niet zo laat beinvloeden door (schoon)ouders.
Hij durft helemaal niks bij zijn ouders. Als hij voor me opkomt zetten ze er een stapje bovenop tot hij niks meer durft te zeggen en als hij dat wel doet gaan ze hem beginnen af te kraken.
Hij heeft aleen vaak niet door dat ze hem afkraken, omdat ze dat al heel zijn leven doen. Toen ik daar de eerste keren kwam zei hij na afloop dat het zo goed ging. Ik keek hem toen vol verbazing aan. Het is voor hem gewoon normaal geworden dat zijn ouders hem zo behandelen.
Where words fail, music speaks
Alle reacties Link kopieren
Het is raar dat kinderen vaak een vorm van verplichting voelen naar hun ouders. Zouden jij en je man dit gedrag van vrienden of vreemden pikken? Ik denk het niet. Waarom dan wel bij familie?
Die mensen kun je niet veranderen. Je zelf wel. Als jullie toch contact zouden willen blijven houden zou ik het op 1x per kwartaal houden en dan tegelijk met de broer.
Alle reacties Link kopieren
De band met zijn ouders was al niet goed, dat gaat nu zeker niet beter worden. Ze staan niet open voor verandering, dus je kunt er ook niks mee. Hou op met die zelfkastijding. Jullie hebben een eigen leven, laat dat niet verpesten door negativiteit. Heel jammer dat het familie is, daardoor voel je je ws verplicht om het leuk te hebben, maar wat er niet inzit, komt er niet uit.
Ik zou trouwens behoorlijk pissig worden als er nare opmerkingen gemaakt zouden worden over mijn familie met wie ik wel n goede band heb. No way dat ik daar bij had gezeten en mijn mond had dicht gehouden.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
22-09-2018 08:25
No way dat ik daar bij had gezeten en mijn mond had dicht gehouden.
Ik ook niet. Waarschijnlijk had ik al lang iets gezegd als : als jullie later bezoek willen in het bejaardenhuis moet je vooral zo doorgaan. Zij manipuleren dus ik ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven