SOA test
dinsdag 9 september 2008 om 19:02
Hallo allemaal, sinds kort heb ik een nieuwe vriend. Wanneer is het een goed moment om een SOA test te doen? We hebben het er nog niet echt over gehad, maar ik zit er wel aan te denken om het binnenkort voor te stellen. Weet iemand waar en hoe je zoiets kan laten doen, want ik ga liever niet naar de huisarts eigenlijk. Valt het allemaal mee?? (zie namelijk allemaal beelden voor me met wattenstaafjes ed...) Brr
dinsdag 9 september 2008 om 19:05
Het moment dat je met je nieuwe vriend naar bed wil. Je kan het via de huisarts doen, maar ook via de GGD, is anoniem. Kijk gewoon even op Internet voor jouw dichtsbijzijnde.
Ja, je krijgt wattenstaafjes, voor je keel en natuurlijk inwendig. Het is effe vervelend, maar een SOA is nog veel vervelender!
De uitslag duurt 1 tot 2 weken. Tot die tijd in ieder geval safe sex met een condoom!
Ja, je krijgt wattenstaafjes, voor je keel en natuurlijk inwendig. Het is effe vervelend, maar een SOA is nog veel vervelender!
De uitslag duurt 1 tot 2 weken. Tot die tijd in ieder geval safe sex met een condoom!
dinsdag 9 september 2008 om 19:07
als je het echt helemaal volgens de boekjes wil doen, gebruik je samen drie maanden een condoom en ga je je na drie maanden laten testen, bij mij kwam dit altijd vrij snel ter sprake omdat ik stond op condoom gebruik en altijd meteen zei, pas na een soa test doe ik het zonder condoom. (of altijd, die paar vaste relaties die ik gehad heb). Woon je in een grote stad? daar kan je gratis en anoniem terecht bij de ggd. Succes.
dinsdag 9 september 2008 om 19:07
De 'incubatietijd' voor SOA en HIV die de GGD tegenwoordig aanhoudt is 3 maanden. Het verstandigst is het dus om het de eerste 3 maanden sowieso met condoom te doen en als het echt serieus is en je weet zeker dat je elkaars enige sexpartner bent, zou je na die 3 maanden een test kunnen doen en dan zonder gaan sexen.
Als de uitslag goed was dan he?
Als de uitslag goed was dan he?
dinsdag 9 september 2008 om 19:08
Voor zover ik weet kan je het ook bij de plaatselijke GGD doen.
Er is niets eng aan hoor, ik ben wel naar de huisarts gegaan kon ik bij de assistente gewoon 2 lange wattestaafjes halen en kokertjes om ze in te doen.
Doe je het zelf thuis dan moet je even die stokjes roeren in je poes zeg maar en dan brengen naar de GGD ofzo.
na 4 dagen heb je de uitslag die sturen ze naar je huisarts.
Maar als je bij de GGD zelf gaat weet ik niet de weg hoe hun dat doen.
Niets engs in ieder geval
Er is niets eng aan hoor, ik ben wel naar de huisarts gegaan kon ik bij de assistente gewoon 2 lange wattestaafjes halen en kokertjes om ze in te doen.
Doe je het zelf thuis dan moet je even die stokjes roeren in je poes zeg maar en dan brengen naar de GGD ofzo.
na 4 dagen heb je de uitslag die sturen ze naar je huisarts.
Maar als je bij de GGD zelf gaat weet ik niet de weg hoe hun dat doen.
Niets engs in ieder geval
dinsdag 9 september 2008 om 19:10
dinsdag 9 september 2008 om 19:14
Misschien ben ik vreselijk naief maar ik zou helemaal geen soa test doen. Tenzij mijn nieuwe vriend een "wild" verleden achter de rug heeft.
Ik denk toch dat als nieuwe vriend een soa heeft dat hij dan toch wel klachten moet hebben en dan eerlijk genoeg is om dat tegen mij te vertellen. Behalve bij hiv natuurlijk daar merk je in het begin niets van. Maar de kans daarop acht ik zo klein dat ik de gok wel zou durven nemen.
Ik denk toch dat als nieuwe vriend een soa heeft dat hij dan toch wel klachten moet hebben en dan eerlijk genoeg is om dat tegen mij te vertellen. Behalve bij hiv natuurlijk daar merk je in het begin niets van. Maar de kans daarop acht ik zo klein dat ik de gok wel zou durven nemen.
dinsdag 9 september 2008 om 19:23
Hoi allemaal! Bedankt voor alle snelle reacties. Ga van de week de GGD maar even bellen. We doen het nu met condoom, maar hebben allebei al aangegeven het zonder condoom veel fijner te vinden. We hebben het dus nog niet echt over een test gehad maar dat lijkt me toch wel een fijn idee.
Sugarmiss wat jij zei vind ik eerlijk gezegd inderdaad een beetje naief. Ik heb namelijk zeker geen wild verleden en vriend ook niet. Maar je weet het toch nooit helemaal zeker. Ik zou het mezelf echt niet kunnen vergeven als hij door mij een enge ziekte zou krijgen.
Sugarmiss wat jij zei vind ik eerlijk gezegd inderdaad een beetje naief. Ik heb namelijk zeker geen wild verleden en vriend ook niet. Maar je weet het toch nooit helemaal zeker. Ik zou het mezelf echt niet kunnen vergeven als hij door mij een enge ziekte zou krijgen.

dinsdag 9 september 2008 om 19:24
quote:sugarmiss schreef op 09 september 2008 @ 19:14:Ik denk toch dat als nieuwe vriend een soa heeft dat hij dan toch wel klachten moet hebben en dan eerlijk genoeg is om dat tegen mij te vertellen.Ehm.... chlamydia bijvoorbeeld geeft zeker bij mannen weinig tot geen klachten, maar kan een hoop (verdriet) aanrichten.
dinsdag 9 september 2008 om 19:35
quote:Lievelente schreef op 09 september 2008 @ 19:23:
Precies. En daarbij: je weet altijd zeker wat je zelf hebt gedaan, maar kun je er helemaal van opaan wat een eventuele ex-partner heeft gedaan? Misschien is de ex wel een keer onvelig vreemd gegaan zonder dat je het weet. En zit jezelf met de gebakken peren!
Nee, erg verstandig wat je doet TO!
Precies. En daarbij: je weet altijd zeker wat je zelf hebt gedaan, maar kun je er helemaal van opaan wat een eventuele ex-partner heeft gedaan? Misschien is de ex wel een keer onvelig vreemd gegaan zonder dat je het weet. En zit jezelf met de gebakken peren!
Nee, erg verstandig wat je doet TO!

dinsdag 9 september 2008 om 19:42
quote:sugarmiss schreef op 09 september 2008 @ 19:14:
Misschien ben ik vreselijk naief maar ik zou helemaal geen soa test doen. Tenzij mijn nieuwe vriend een "wild" verleden achter de rug heeft.
Ontzettend naief en echt ontzettend dom zeg!
SOA test wordt vergoed door je verzekering. Bij de GGD is het ook gratis.
SOA test wordt vergoed door je verzekering. Bij de GGD is het ook gratis.
dinsdag 9 september 2008 om 19:51
quote:IvyRosa schreef op 09 september 2008 @ 19:42:
[...]
SOA test wordt vergoed door je verzekering. Bij de GGD is het ook gratis.Ben anders dus wel mooi weggestuurd bij de GGD omdat ik niet genoeg in de risico groep zat. Heb dat nooit kunnen rijmen maar goed.. zo kan het dus ook.
[...]
SOA test wordt vergoed door je verzekering. Bij de GGD is het ook gratis.Ben anders dus wel mooi weggestuurd bij de GGD omdat ik niet genoeg in de risico groep zat. Heb dat nooit kunnen rijmen maar goed.. zo kan het dus ook.
dinsdag 9 september 2008 om 20:00
Ben anders dus wel mooi weggestuurd bij de GGD omdat ik niet genoeg in de risico groep zat. Heb dat nooit kunnen rijmen maar goed.. zo kan het dus ook.[/quote]
Wat.. kunnen ze je wegsturen. Wat belachelijk zeg! Wat zijn dan de risicogroepen? Ben bang dat ik daar ook niet toe behoor...
Heb je het toen ergens anders laten doen? Of helemaal niet meer?
Wat.. kunnen ze je wegsturen. Wat belachelijk zeg! Wat zijn dan de risicogroepen? Ben bang dat ik daar ook niet toe behoor...
Heb je het toen ergens anders laten doen? Of helemaal niet meer?

dinsdag 9 september 2008 om 20:05
Huh? Misschien is het GGD wat anders dan direct bij het ziekenhuis (bij alle opleidingsziekenhuizen en nog een aantal kun je het gratis en anoniem laten doen) maar ik heb me een keer of 3 laten testen, werd nooit naar risico-groepen ofzo gevraagd.
Overigens heb ik 't de laatste keer bij mijn huisarts laten doen (had klachten, en jawel, chlamydia, en dat van het minst 'wilde' vriendje dat ik ooit heb gehad, dus testen is altijd verstandig...) en eigenlijk was dat ook helemaal niet vervelend.
Overigens heb ik 't de laatste keer bij mijn huisarts laten doen (had klachten, en jawel, chlamydia, en dat van het minst 'wilde' vriendje dat ik ooit heb gehad, dus testen is altijd verstandig...) en eigenlijk was dat ook helemaal niet vervelend.
dinsdag 9 september 2008 om 21:45
Mararoulette wat raar dat je niet getest werd! Ik deed het in een andere stad dan mijn woonplaats, hoewel hemelsbreed die ggd dichterbij was dan de ggd in mijn woonplaats. Maar bij de ggd in mijn woonplaats had je inloopspreekuur en kon je bij grote drukte weggestuurd worden. Dat vond ik erg naar - je bereid je geestelijk voor en dan gaat het 'feest' wellicht niet door. Hier buiten mijn woonplaats kwam ik gewoon op afspraak.
dinsdag 9 september 2008 om 22:31
Soatest is het verstandigste wat je kunt doen! Er hoeft er maar eentje in jouw verleden te zijn of in dat van je vriends verleden en je hebt bingo. En niet alle soa's geven klachten, de drager hoeft nergens last van te hebben maar jij kan er wel last van hebben. Heel fijn dus. Nee hoor testen is perfecte manier om erachter te komen of je iets bij je draagt of niet. Heel goed van je LieveLente dat je hierover nadenkt.
dinsdag 9 september 2008 om 22:35
Hier ook wel eens een soatest gedaan, gewoon bij de HA. Stelde weinig voor. Wat ik alleen wel heel erg vaag vond is dat ik zelf het wattenstaafje in een envelopje naar het ziekenhuis moest brengen.. .maar ach, had met 4 dagen de uitslag.
Bloed prikken, en de uitslag was met een week binnen.
Je kan idd ook naar de GGD, maar dat vond ik niet nodig, omdat ik een fijne HA heb waar ik me prettig bij voel (ook al is het een vent ) Wat raar dat de GGD mensen wegstuurt! Het is juist belangrijk dat mensen zich vandaag de dag laten testen!
Bloed prikken, en de uitslag was met een week binnen.
Je kan idd ook naar de GGD, maar dat vond ik niet nodig, omdat ik een fijne HA heb waar ik me prettig bij voel (ook al is het een vent ) Wat raar dat de GGD mensen wegstuurt! Het is juist belangrijk dat mensen zich vandaag de dag laten testen!
dinsdag 9 september 2008 om 22:41
quote:chiclo schreef op 09 september 2008 @ 19:08:
kon ik bij de assistente gewoon 2 lange wattestaafjes halen en kokertjes om ze in te doen.
HUH? Kan dat dus ook?!
Ik mocht gezellig gaan liggen, met de eendebek paraat !
Met die stokjes kom je toch niet diep genoeg? of zie ik het nou verkeerd?
kon ik bij de assistente gewoon 2 lange wattestaafjes halen en kokertjes om ze in te doen.
HUH? Kan dat dus ook?!
Ik mocht gezellig gaan liggen, met de eendebek paraat !
Met die stokjes kom je toch niet diep genoeg? of zie ik het nou verkeerd?