Spijt van scheiding?
zaterdag 12 oktober 2019 om 21:17
Al een hele tijd zit ons huwelijk niet goed. We zijn op een punt beland waar ik geen vertrouwen meer heb dat het nog goed komt. Maar de stap om er definitief een punt achter te zetten, is nog eng. Op dit moment voelt een scheiding als de juiste stap, maar wat als ik spijt krijg? Hoe groot is die kans als je er nu zo klaar mee bent?
Ik lees/hoor vaak genoeg dat mensen zeggen ‘ ik had het veel eerder moeten doen’, maar ik lees maar zelden dat mensen spijt hebben. Is dat omdat het zelden voorkomt? Of zit daar een taboe op?
Daarom vraag ik me dus af, zijn er mensen hier die spijt hebben (gehad) van hun scheiding? Achteraf gezien, waar komt dat door?
Ik lees/hoor vaak genoeg dat mensen zeggen ‘ ik had het veel eerder moeten doen’, maar ik lees maar zelden dat mensen spijt hebben. Is dat omdat het zelden voorkomt? Of zit daar een taboe op?
Daarom vraag ik me dus af, zijn er mensen hier die spijt hebben (gehad) van hun scheiding? Achteraf gezien, waar komt dat door?
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:02
Het probleem in jouw relatie is niet dat je partner niet veranderd, maar dat jij dat verwacht. Mensen veranderen niet fundamenteel, wel kunnen ze anders met situaties omgaan. Zo ken ik een stel dat erg van elkaar hield maar elkaar ook 30 jaar wekelijks de tent uit vocht maar na een sessie relatietherapie de boel niet meer laat escaleren (vooral in de zin van: de frustratie en ergernis bij de ander laten) en sindsdien een veel gezelligere relatie heeft.
Verandering doe je samen.
Andere optie is dat jij je verwachtingen bijstelt. Of weggaat.
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:10
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:14
Nee. Geen seconde spijt gehad. En je hebt een goede baan/inkomen, dus je redt het wel, da's alvast heel mooi meegenomen.
En na 5 jaar soebatten, dan ervaar je geen spijt maar opluchting.
Het is wel wennen dat je alleen bent. Niet alle nare dingen vallen weg, ook de fijne, vertrouwde dingen van samenzijn. Dus ben daar op voorbereid.
Alleen slapen en wakker worden, alleen koken en weet ik wat. Alleen de hele avond.
Ik vond het geen punt. Zat te doen. Maar niet iedereen is hetzelfde.
Voor mij was het opluchting. Je wilt het niet voor niets.
En na 5 jaar soebatten, dan ervaar je geen spijt maar opluchting.
Het is wel wennen dat je alleen bent. Niet alle nare dingen vallen weg, ook de fijne, vertrouwde dingen van samenzijn. Dus ben daar op voorbereid.
Alleen slapen en wakker worden, alleen koken en weet ik wat. Alleen de hele avond.
Ik vond het geen punt. Zat te doen. Maar niet iedereen is hetzelfde.
Voor mij was het opluchting. Je wilt het niet voor niets.
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:16
Altijd komen de kinderen ter sprake maar ik denk dat het vooral te maken heeft met dat je niet weet hoe je toekomst eruit gaat zien en hele basale dingen zoals, waar ga je wonen en red ik dat allemaal wel, een hele grote factor zijn. Kinderen zijn dan denk ik ook je houvast en zijn er gewoon nog voor je.Noetje schreef: ↑12-10-2019 21:58Ja, dat denk ik. En toch de impact voor de kinderen. Ben zelf kind van gescheiden ouders, dus weet wat het is. Ookal heb ik geen nare gevoelens bij de scheiding van mijn ouders. Sterker nog, ik denk dat zij eerder uit elkaar hadden moeten gaan. Nu heb ik een warm thuis gemist, omdat het tussen hen al jaren niet goed zat. En misschien heb ik wel een gevoel van falen, dat ik dus mijn eigen kinderen niet een gelukkig thuis heb kunnen geven.
Pas als de angst niet meer in je hoofd overheerst en je uitkijkt naar een nieuwe toekomst dan pas ben je klaar om de strijd aan te gaan. strijd met jezelf welteverstaan want het vergt veel moed en doorzettingsvermogen. En het kost je bakken met geld, tranen en energie.
Pas achteraf weet je of het allemaal de moeite waard is geweest.
Sterkte met je keuze. Ik voel met je mee want zit zelf nu in zo'n situatie en fuck was is het lastig...
Ja en?
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:19
Dat vind ik nogal een stellige uitspraak. Daarmee lijk je te suggereren dat ik deel ben van het probleem. Maar ik heb natuurlijk maar beperkte invloed op het gedrag en de keuzes van mijn partner. Uiteindelijk zal hij degene zijn die ervoor kiest om tegemoet te komen aan mijn behoeftes. Niet dat alleen mijn behoeftes belangrijk zijn, maar sommige zaken zijn zo fundamenteel dat verwachtingen aanpassen niet aan de orde is.Isolde123 schreef: ↑12-10-2019 22:02Het probleem in jouw relatie is niet dat je partner niet veranderd, maar dat jij dat verwacht. Mensen veranderen niet fundamenteel, wel kunnen ze anders met situaties omgaan. Zo ken ik een stel dat erg van elkaar hield maar elkaar ook 30 jaar wekelijks de tent uit vocht maar na een sessie relatietherapie de boel niet meer laat escaleren (vooral in de zin van: de frustratie en ergernis bij de ander laten) en sindsdien een veel gezelligere relatie heeft.
Stel, mijn partner zou herhaaldelijk vreemd gaan. Ookal geeft hij aan dat hij niets mist in de relatie. Dan lijkt het mij niet reëel om dat maar te accepteren ftbv de goede vrede.
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:19
Birdnesting hebben we ook gedaan. Na anderhalf jaar was dat genoeg. Wel mooi dat je dan als ouders ervaart wat je anders je kinderen aandoet. Steeds verkassen.
We zijn dus uit elkaar geweest waardoor we wel los van elkaar gekomen zijn. Emotioneel blijft er wel iets. Ook een soort van liefde. Als ouders van ons kind.
Je moet wel een stukje ego inleveren. En nieuwe relatie aangaan is niet eenvoudig. Niet onmogelijk maar vergt wel aanpassingen. Voor mij hoeft dat ook niet op dit moment.
I wanna live my life with the volume full!
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:22
Mijn ex vrouw en ik hebben er 5 jaar later spijt van dat we gescheiden zijn.
Wij zijn helaas uit elkaar gegroeid door zaken die bij onze familie speelden.
En die mij ex een burn out opleverden.
Altijd netjes met elkaar om gegaan samen voor de kids gezorgd en later idd spijt omdat we wel van elkaar houden maar niet samen konden zijn.
Bij ons is het een soort van goedgekomen ik ben opnieuw getrouwd maar aangezien mijn vrouw ook prima met haar op kan schieten is ze een hele tijd geleden bij ons ingetrokken en dat gaat prima.
Ik denk dat een belangrijke vraag voor scheiden of niet is wat is het best voor de kinderen dat is uiteindelijk het belangrijkste in jullie leven.
Suc6
Altijd netjes met elkaar om gegaan samen voor de kids gezorgd en later idd spijt omdat we wel van elkaar houden maar niet samen konden zijn.
Bij ons is het een soort van goedgekomen ik ben opnieuw getrouwd maar aangezien mijn vrouw ook prima met haar op kan schieten is ze een hele tijd geleden bij ons ingetrokken en dat gaat prima.
Ik denk dat een belangrijke vraag voor scheiden of niet is wat is het best voor de kinderen dat is uiteindelijk het belangrijkste in jullie leven.
Suc6
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:26
Op zich heb ik wel vertrouwen in de toekomst. Voldoende inkomen, en de woningmarkt is hier nog goed genoeg om snel een tijdelijke woonruimte te kunnen krijgen.snoopylynn schreef: ↑12-10-2019 22:16Altijd komen de kinderen ter sprake maar ik denk dat het vooral te maken heeft met dat je niet weet hoe je toekomst eruit gaat zien en hele basale dingen zoals, waar ga je wonen en red ik dat allemaal wel, een hele grote factor zijn. Kinderen zijn dan denk ik ook je houvast en zijn er gewoon nog voor je.
Pas als de angst niet meer in je hoofd overheerst en je uitkijkt naar een nieuwe toekomst dan pas ben je klaar om de strijd aan te gaan. strijd met jezelf welteverstaan want het vergt veel moed en doorzettingsvermogen. En het kost je bakken met geld, tranen en energie.
Pas achteraf weet je of het allemaal de moeite waard is geweest.
Sterkte met je keuze. Ik voel met je mee want zit zelf nu in zo'n situatie en fuck was is het lastig...
Mijn gevoel is nu ook, dat ik mijn kinderen niet het goede voorbeeld geef van een goede relatie. En dat kan ik ook niet doordat er zoveel speelt tussen partner en mij. Ik kan dat niet alleen oplossen, dus om deze situatie om te zetten, en onze kinderen een warm en liefdevol thuis te kunnen geven, zie ik een scheiding nog als enige optie.
Maar inderdaad, het valt me heel zwaar om de definitieve stap te zetten. Jij ook sterkte dan...
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:29
Als je partner herhaaldelijk vreemd gaat dan is er toch geen sprake van twijfel?Noetje schreef: ↑12-10-2019 22:19Dat vind ik nogal een stellige uitspraak. Daarmee lijk je te suggereren dat ik deel ben van het probleem. Maar ik heb natuurlijk maar beperkte invloed op het gedrag en de keuzes van mijn partner. Uiteindelijk zal hij degene zijn die ervoor kiest om tegemoet te komen aan mijn behoeftes. Niet dat alleen mijn behoeftes belangrijk zijn, maar sommige zaken zijn zo fundamenteel dat verwachtingen aanpassen niet aan de orde is.
Stel, mijn partner zou herhaaldelijk vreemd gaan. Ookal geeft hij aan dat hij niets mist in de relatie. Dan lijkt het mij niet reëel om dat maar te accepteren ftbv de goede vrede.
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:30
Wat bijzonder dat jullie dat zo opgelost hebben. Idd, kinderen komen voor allesLuckyman schreef: ↑12-10-2019 22:22Mijn ex vrouw en ik hebben er 5 jaar later spijt van dat we gescheiden zijn.
Suc6
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:32
Als je gaat scheiden zullen jullie toch ook 2 huizen hebben, dus hoezo zou het financieel niet haalbaar zijn?
Vwb je laatste vraag: jullie leven nu toch ook al jaren in 1 huis terwijl jij niet meer emotioneel aan hem verbonden bent? Waarom anders de twijfel om te scheiden?
Ik vind het beide dus kulredenen of je bent niet helemaal eerlijk waarom je niet gaat scheiden.
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:33
Ik zou ook meewegen wat voor persoon je zelf bent. Hoe makkelijk bouw je iets nieuws op? Hoe makkelijk leg je nieuwe contacten ala je vrienden kwijtraakt door een scheiding? Hoe goed kun je alleen zijn, hoe ondernemend ben je?
Als je in een kutrelatie zit maakt dat niet meer uit, maar als je erg twijfelt misschien wel.
Als je in een kutrelatie zit maakt dat niet meer uit, maar als je erg twijfelt misschien wel.
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:40
Bij birdnesting heb je 3 huizen, 1 voor elke ouder, en een gezamenlijk huis voor de kinderen waar de ouders elkaar afwisselen. Ik kan dat wel betalen, maar ik denk niet dat mijn partner dat kan.loisnvt schreef: ↑12-10-2019 22:32Als je gaat scheiden zullen jullie toch ook 2 huizen hebben, dus hoezo zou het financieel niet haalbaar zijn?
Vwb je laatste vraag: jullie leven nu toch ook al jaren in 1 huis terwijl jij niet meer emotioneel aan hem verbonden bent? Waarom anders de twijfel om te scheiden?
Ik vind het beide dus kulredenen of je bent niet helemaal eerlijk waarom je niet gaat scheiden.
En inderdaad, emotioneel ben ik in ieder geval niet meer verbonden. Maar dat gaat dus niet in harmonie. En de quote waar ik op reageer gaat over het in harmonie samen leven zonder getrouwd/verbonden te zijn. En daar ging mijn vraag dus over, hoe doe je dat?
zaterdag 12 oktober 2019 om 22:54
Ik denk dat als je er alles aan gedaan hebt om het te doen slagen en het mislukt dat je dan voor jezelf mag kiezen. Als je er echt alles aan gedaan hebt zal de spijt ook niet komen.Noetje schreef: ↑12-10-2019 21:17Al een hele tijd zit ons huwelijk niet goed. We zijn op een punt beland waar ik geen vertrouwen meer heb dat het nog goed komt. Maar de stap om er definitief een punt achter te zetten, is nog eng. Op dit moment voelt een scheiding als de juiste stap, maar wat als ik spijt krijg? Hoe groot is die kans als je er nu zo klaar mee bent?
Spijt omdat je minder te besteden hebt of spijt omdat je in een flat moet wonen ipv in een mooi huis is niet de juiste spijt.
Ik heb de stap na jaren vechten genomen. Het is de beste stap in mijn leven geweest.
zaterdag 12 oktober 2019 om 23:10
Vrijheid?
zaterdag 12 oktober 2019 om 23:14
Je bent het ook aan je kinderen verplicht om een gelukkig mens te zijn, zodat je een gelukkige moeder kan zijn.Lelietje-van-Dalen schreef: ↑12-10-2019 22:10Ik vind dat je het aan je kinderen verplicht bent om die stap alleen te nemen als je echt echt zeker weet dat je leven stukken beter wordt zonder die man.
Je bent het ook aan je kinderen verplicht om ze te laten zien dat je in actie moet komen om een situatie waarin je niet (meer) gelukkig bent te veranderen.
Je bent het ook aan je kinderen verplicht om ze te laten zien dat het belangrijk is om voor je eigen geluk op te komen.
Je bent het ook aan je kinderen verplicht om ze te laten zien dat je niet bang moet zijn voor het onbekende
zaterdag 12 oktober 2019 om 23:22
Ik ken mensen die doen het met 2 huizen. Die zien het appartement als een soort hotel zeg maar.Noetje schreef: ↑12-10-2019 22:40Bij birdnesting heb je 3 huizen, 1 voor elke ouder, en een gezamenlijk huis voor de kinderen waar de ouders elkaar afwisselen. Ik kan dat wel betalen, maar ik denk niet dat mijn partner dat kan.
En inderdaad, emotioneel ben ik in ieder geval niet meer verbonden. Maar dat gaat dus niet in harmonie. En de quote waar ik op reageer gaat over het in harmonie samen leven zonder getrouwd/verbonden te zijn. En daar ging mijn vraag dus over, hoe doe je dat?
zaterdag 12 oktober 2019 om 23:31
Veel mensen blijven bij elkaar uit angst voor het onbekende en de financiële ongemakken. Komen ze nog wel een andere liefde tegen, kinderen in het spel, etc. Dus blijf je maar he, lig eigenlijk liever naast een ander, maar die zure appel waar je vervolgens doorheen moet en die financiële domper.... nee dank je.
zondag 13 oktober 2019 om 00:03
Ik ben verlaten. Lees mijn topic maar. Dan weet je dat ik echt NIET wilde scheiden. Niet goed voor de kinderen, ook.
Enfin, het stof is neergedaald en ik ben er aanzienlijk gelukkiger op geworden. De kinderen tegen het ook prima en mijn huis is weer een warm en gastvrij thuis. Ex is er, zo te zien, niet gelukkiger op geworden maar eigenlijk boeit dat niet meer.
Scheiden kan ook heel gunstig uitpakken, dus.
Enfin, het stof is neergedaald en ik ben er aanzienlijk gelukkiger op geworden. De kinderen tegen het ook prima en mijn huis is weer een warm en gastvrij thuis. Ex is er, zo te zien, niet gelukkiger op geworden maar eigenlijk boeit dat niet meer.
Scheiden kan ook heel gunstig uitpakken, dus.
zondag 13 oktober 2019 om 09:00
Zo deden wij het ook. Wij huurden een huis erbij.Het-groepje schreef: ↑12-10-2019 23:22Ik ken mensen die doen het met 2 huizen. Die zien het appartement als een soort hotel zeg maar.
zondag 13 oktober 2019 om 09:04
klavertje-vier2019 schreef: ↑12-10-2019 23:14Je bent het ook aan je kinderen verplicht om een gelukkig mens te zijn, zodat je een gelukkige moeder kan zijn.
Je bent het ook aan je kinderen verplicht om ze te laten zien dat je in actie moet komen om een situatie waarin je niet (meer) gelukkig bent te veranderen.
Je bent het ook aan je kinderen verplicht om ze te laten zien dat het belangrijk is om voor je eigen geluk op te komen.
Je bent het ook aan je kinderen verplicht om ze te laten zien dat je niet bang moet zijn voor het onbekende
Het is alleen zo jammer dat kinderen uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgen. Pap en mam 'gelukkig' en zij mogen schipperen tussen twee levens. Mooie les.
zondag 13 oktober 2019 om 09:09
Scheiden levert soms meer problemen op dan dat deze oplost. Bijvoorbeeld kinderen die tussen 2 huishoudens zitten en ouders die de kinderen niet dagelijks zien, minder financiële ruimte, moeilijk woonruimte vinden, weg vallen van vrienden etc.
Alles wat je aandacht geeft bloeit en groeit. Waarom niet investeren in je huidige relatie? Voor een oplossing binnen een relatie moet je de oplossing niet zoeken buiten de relatie.
Ooit was je partner toch een heel goede keuze om mee samen te gaan wonen en een gezin mee te stichten. Wat is er veranderd?
Alles wat je aandacht geeft bloeit en groeit. Waarom niet investeren in je huidige relatie? Voor een oplossing binnen een relatie moet je de oplossing niet zoeken buiten de relatie.
Ooit was je partner toch een heel goede keuze om mee samen te gaan wonen en een gezin mee te stichten. Wat is er veranderd?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zondag 13 oktober 2019 om 09:37
Ik denk dat spijt van een scheiding kan ontstaan als de scheiding impulsief wordt ingezet of als je van jongs af aan hebt geleerd dat je met iemand samen hoort te zijn of als je niet in staat bent om onafhankelijk gelukkig te zijn.
Als er een ander in het spel is en dat is de voornaamste reden om te scheiden, dan volg je een verliefdheid die weer over kan gaan. Als je geluk hebt, dan is de relatie met die ander leuker, als je pech hebt, dan is het slechter. In dat laatste geval krijg je spijt. Maar je krijgt ook spijt als de relatie wel iets leuker is, maar door de scheiding andere dingen veel ingewikkelder zijn geworden. Bijvoorbeeld omdat je slecht uit elkaar bent gegaan, of ver van je kinderen woont.
Als je van jongs af aan hebt meekregen dat trouwen en kinderen krijgen de standaard is, dan is het moeilijk om dat los te laten. Het kan dan best zijn dat het beter was om uit elkaar te gaan, maar je kunt toch spijt krijgen omdat je het gevoel hebt dat je hebt gefaald.
Spijt krijgen omdat je niet in staat bent om los van een ander gelukkig te zijn is denk ik een angst die veel mensen die lang samen zijn, of nooit echt alleen zijn geweest, hebben. Toch is alleen gelukkig zijn het meest stabiele, bevredigende geluk dat je kunt bereiken.
Als er een ander in het spel is en dat is de voornaamste reden om te scheiden, dan volg je een verliefdheid die weer over kan gaan. Als je geluk hebt, dan is de relatie met die ander leuker, als je pech hebt, dan is het slechter. In dat laatste geval krijg je spijt. Maar je krijgt ook spijt als de relatie wel iets leuker is, maar door de scheiding andere dingen veel ingewikkelder zijn geworden. Bijvoorbeeld omdat je slecht uit elkaar bent gegaan, of ver van je kinderen woont.
Als je van jongs af aan hebt meekregen dat trouwen en kinderen krijgen de standaard is, dan is het moeilijk om dat los te laten. Het kan dan best zijn dat het beter was om uit elkaar te gaan, maar je kunt toch spijt krijgen omdat je het gevoel hebt dat je hebt gefaald.
Spijt krijgen omdat je niet in staat bent om los van een ander gelukkig te zijn is denk ik een angst die veel mensen die lang samen zijn, of nooit echt alleen zijn geweest, hebben. Toch is alleen gelukkig zijn het meest stabiele, bevredigende geluk dat je kunt bereiken.