Te snel denken

05-07-2012 20:13 524 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak zelf al erg snel een plaatje in m'n hoofd over wat ik wil zeggen, wat ik voel.

Dat levert nogal eens wat problemen op, ook op dit forum.

Ik ben hoogbegaafd: nee niet trots op: het is eerder een handicap. Ik heb enorm moeite om uit te leggen wat ik bedoel en ik stuit vaak op onbegrip.

Herkent iemand dit?
Ik ben een man, derhalve reageer ik kort. ;)
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:01:

ik lees van alles maar vanuit t.o wordt nauwelijks wat gezegd. Korte zinnetjes met als strekking; ze begrijpen mij niet ( wie zijn 'ze' en wat begrijpen ze niet)

het zal dan wel met mijn boerenverstand te maken hebben, maar je komt eerder arrogant over dan hoogbegaafd.Arrogant is nog geen enkele keer bij me opgekomen.. En iedereen communiceert anders.. De één met weinig woorden, de ander met teveel.. En dan is er nog de vraag: wie bepaalt wat teveel en te weinig is? Ik denk dat degene die dat denkt te bepalen misschien arroganter is dan iemand die weinig woorden gebruikt om zijn of haar gevoel te omschrijven..
quote:rionyriony schreef op 05 juli 2012 @ 21:07:

[...]

Tuurlijk wel. Ze ervaren dat ze veel informatie sneller dan gemiddeld kunnen verwerken. Het is dan niet snugger als je dit niet gebruikt om je toekomst meer mogelijkheden te geven. Hoe hoger je op de maatschappelijke ladder komt, hoe meer invloed je op je omgeving krijgt, hoe groter de keus is uit potentiële partners, hoe beter de toekomst voor je kinderen eruit gaat zien.Wat kan mij het schelen hoe hoog ik op DIE ladder kom.
quote:rionyriony schreef op 05 juli 2012 @ 21:07:

[...]

Tuurlijk wel. Ze ervaren dat ze veel informatie sneller dan gemiddeld kunnen verwerken. Het is dan niet snugger als je dit niet gebruikt om je toekomst meer mogelijkheden te geven. Hoe hoger je op de maatschappelijke ladder komt, hoe meer invloed je op je omgeving krijgt, hoe groter de keus is uit potentiële partners, hoe beter de toekomst voor je kinderen eruit gaat zien.Pffff, van welke clichéstapel heb jij liggen graaien?
Verder denk ik ook altijd 10 stappen vooruit en moet ik op mijn lip bijten om mensen uit te laten praten. Ik weet vaak na een paar woorden al waar het heen gaat en heb dan alweer een reactie geformuleerd en als de ander niet op schiet een heel gesprek gevoerd in mijn hoofd.

Jaaahhh, dat dus! Tegenwoordig word ik er vrij bot in, vooral in gesprekken met Hulpverleners. Dan zeg ik gewoon "ja ik weet al waar u heen wilt maar ik ben het niet met u eens' . Soms heb ik gewoon geen zin in al die rompslomp.
ik denk toch echt dat hier karakter, gedrag en intelligentie door elkaar worden gehaald. Maar goed.

Als moeder van ten minste 1 gediagnosteerde hoogbegaafde en als partner van een zeer hoogbegaafde man, kan ik als ook niet dom persoon toch oprecht stellen dat ik er geen drol van begrijp. In mijn optiek gaat het hier nergens over

je kan ook problemen maken waar ze wellicht niet zijn denk ik wel eens.
quote:Ik heb vaak het idee dat ik een soort extra vertaalslag of tussenstap moet maken om mijn gedachten of ideeën over te brengen. Voorbeeld: als een docent uitlegt dat A leidt tot B en B tot C dan redeneer ik zonder tussenstap dat je dan uiteindelijk bij Z komt. Als ik dan zeg "oh, dus Z" krijg ik alleen verwonderde blikken. Dus voeg ik eraan toe, "want D, E, F etc." en dan snapt men wat ik bedoel. Maar omdat ik deze stappen zelf niet bewust heb gemaakt, kost het me mentaal energie, terwijl de conclusie na pakweg 10 minuten hetzelfde is.Dat is dan ook een fluitje van een cent.
it's a big club and you ain't in it
@phylosiphy

Precies dat
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:13:

je kan ook problemen maken waar ze wellicht niet zijn denk ik wel eens.Dan hoop ik het beste voor je zoon (en man).
quote:philosophy schreef op 05 juli 2012 @ 21:07:

Voorbeeld: als een docent uitlegt dat A leidt tot B en B tot C dan redeneer ik zonder tussenstap dat je dan uiteindelijk bij Z komt. Als ik dan zeg "oh, dus Z" krijg ik alleen verwonderde blikken. Dus voeg ik eraan toe, "want D, E, F etc." en dan snapt men wat ik bedoel. Maar omdat ik deze stappen zelf niet bewust heb gemaakt, kost het me mentaal energie, terwijl de conclusie na pakweg 10 minuten hetzelfde is. Ik heb vaak het gevoel alsof ik een andere taal spreek en dat anderen me alleen begrijpen als ik veel dingen herhaal of me naar hun snelheid aanpas. Dat doe ik dan ook, maar dat ervaar ik wel vaak als vermoeiend, ik kom zelden tegen dat ik met iemand aan 1 woord genoeg heb. Dat, in combinatie met het feit dat mensen vaak vertalen naar 'betweterig' of 'arrogant', maakt dat hb echt niet alleen maar leuk is..Dit is voor mij heel erg herkenbaar.. Ik ben ook zo'n 'vervelende' student die altijd heel veel vragen stelt die dan alweer verder gaan dan het daadwerkelijke onderwerp omdat ik in gedachten alweer verder ben.. Vaak weten zelfs docenten dan niet wat ze met de vraag aan moeten en dan google ik het maar weer als ik thuis ben..
Aan wat ik hier van je lees, heeft het niet zo zeer te maken met hoogbegaafd zijn, maar meer dat je gewoon niet zo goed kan communiceren.
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 21:14:

Aan wat ik hier van je lees, heeft het niet zo zeer te maken met hoogbegaafd zijn, maar meer dat je gewoon niet zo goed kan communiceren.Nee.
Dat antwoord zegt al best veel.
quote:dubbelvla schreef op 05 juli 2012 @ 21:16:

Dat antwoord zegt al best veel.Je moet ook niet over je heen laten lopen.
Dat hoeft ook niet, maar waar antwoorde jij dan nee op?

Je communiceert gewoon een beetje onduidelijk. Ook heb je af en toe een licht vreemde woordkeuze en laat je veel wegvallen.
Ik begrijp je wel.
quote:rionyriony schreef op 05 juli 2012 @ 21:13:

[...]

Dat is dan ook een fluitje van een cent.Maar wat was nou jouw reden van aanwezigheid bij dit topic?
quote:elin_ schreef op 05 juli 2012 @ 21:08:

Je laatste alinea Sabrina, alsof ik mezelf lees

:-)

maar hoogbegaafd ben ik niet :-0

Ik denk ook dat TO het anders bedoeld, hij ziet verbanden en heeft intelligente inzichten, niet zozeer in gesprekssituaties. Dat is tenminste hoe ik het lees.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2012 @ 21:13:

ik denk toch echt dat hier karakter, gedrag en intelligentie door elkaar worden gehaald. Maar goed.

Als moeder van ten minste 1 gediagnosteerde hoogbegaafde en als partner van een zeer hoogbegaafde man, kan ik als ook niet dom persoon toch oprecht stellen dat ik er geen drol van begrijp. In mijn optiek gaat het hier nergens over

je kan ook problemen maken waar ze wellicht niet zijn denk ik wel eens.

Inlevingsvermogen kan ook een teken zijn van intelligentie .

Op zich ben ik helemaal met je eens dat hb geen probleem hoeft te zijn, maar ik ken genoeg mensen voor wie het wel een probleem is. Vooral als die hb (vroeger) niet onderkend is of als ze geen peertjes hebben om mee te sparren. De hb is dan niet zozeer het probleem natuurlijk, maar de omgeving wel,

Bij jou thuis is alles dan gelukkig koek en ei wat dat betreft, maar het zou je sieren als je zou onderkennen dat dat niet voor iedereen en overal het geval is.
Ben ik ook niet Sabrina.

Ik maak ook vaak grapjes waarin ik terugkoppel op in het verleden gebeurde dingen. Vinden mensen nooit grappig want dat zijn ze alweer vergeten, moet je het uitleggen..
Ohja, en dat anderen onderbreken, zinnen afmaken en feiloos leugens doorzien herken ik ook. Dat zijn punten waarop ik mezelf probeer in te houden (omdat anderen dat al snel irritant vinden), maar eerlijk gezegd kost ook dat me vaak energie. Ik zal de laatste zijn om iemand te onderbreken maar het is niet altijd leuk. Alsof je de clou van de grap al kent maar hem toch volledig herhaald krijgt.

Mijn vrienden en collega's zijn overigens een hele brede mix tussen hoog- en laagopgeleid, intelligent en, to put it mildly, minder intelligent. Ik waardeer mensen op hoe ze in het leven staan en anderen behandelen, niet op basis van hun iq. Ik vind het heerlijk om met mede-hb'ers een theoretische discussie te voeren maar heb ook een innige band met mijn analfabetische collega. En van haar leer ik eerlijk gezegd net zoveel als van een prof. dr, zij het op een ander gebied. Dat je je als HB moet willen omringen met enkel gelijkgestemden vind ik bullshit.
quote:elin_ schreef op 05 juli 2012 @ 21:20:

Ben ik ook niet Sabrina.

Ik maak ook vaak grapjes waarin ik terugkoppel op in het verleden gebeurde dingen. Vinden mensen nooit grappig want dat zijn ze alweer vergeten, moet je het uileggen..Oh ja, gatver. Dan is de lol er meteen af. Ik maak er geen issue meer van, maar het breekt de flow wel een beetje ja.
dat bedoel ik dubbelvla. Het is ook een kunst, of gave as you please, om je aan te passen aan je gesprekspartner. Er niet klakkeloos van uit gaan dat het standaard aan de ander ligt.

Communiceren is een vak apart. En heeft werkelijk niets met intelligentie te maken.

Laat ik het nuanceren dan; ik kan me indenken dat het je zal irriteren als je niet begrepen wordt. Maar ik denk ook dat je het toestaat dat het verwordt tot een probleem. Wees creatief, een zeer goed ontwikkelde eigenschap van veel slimmerds, en neem eens een andere afslag.

En met mijn dochter, dankje, gaat het uitstekend. En man en ik begrijpen elkaar zonder woorden; heerlijk.

Kijk, ik wil je probleem echt niet baggetaliseren, maar je moet ze ook niet willen zoeken waar ze niet zijn, en al helemaal niet op je hoogbegaafdheid gooien. Ik denk nog steeds oprecht dat je in de war bent tussen karakter en 'diagnose'. Ze horen onlosmakelijk bij elkaar maar zijn toch evenzogoed 2 losse elementen.

Sterkte.
quote:pwh21 schreef op 05 juli 2012 @ 21:11:

[...]

Wat kan mij het schelen hoe hoog ik op DIE ladder kom.Wat wil je dan, seriemoordenaar? Schijnen ook zeeer interlegent te zijn. Maar niet slim want je geleidt jezelf niet naar een doel waar je tenslotte gelukkig mee wordt.
it's a big club and you ain't in it
Even weg en een stroom aan woorden, ik reageer zo.
Dat je je als HB moet willen omringen met enkel gelijkgestemden vind ik bullshit.

Ik ook. Om maar te zwijgen van de vraag of alle hb'ers wel gelijkgestemden zijn. Bovendien ben ik dan wel slim, maar ik weet ongeveer niks dus over de meeste ingewikkelde vraagstukken kan ik niet met goed fatsoen meepraten. Maar af en toe een beetje gezellig 'kaatsen' en niet alles tot in de puntjes uit hoeven te leggen is ook wel eens leuk, en ik knap er ook altijd echt van op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven