Tijd voor jezelf als je kinderen hebt?

04-04-2009 23:13 902 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn gelukkig met elkaar maar hebben op zijn tijd echt behoefte aan wat tijd voor ons zelf. Je even terug trekken in je eigen hoekje. Oftewel, gewoon eens even het huis voor je zelf.

Ik vraag me wel eens af hoe dat gaat als je kinderen hebt? Ik krijg vaak het idee dat dat er dan niet meer in zit. Dat bijna alles om de kinderen draait en alles wat er bij komt kijken. Heb je dan ook nog wel eens tijd om met zijn 2-en te zijn? Moet je niet erg opletten dat je jezelf én ook elkaar niet verliest? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen omdat ik vermoed dat mensen IRL dit niet graag toegeven! (Dit is geen onderzoek of zo, gewoon interesse!)
Als mensen IRL iets toegeven, dan is het dit wel.
Nou je hoort toch vaak dat je er veel voor terug krijgt, dat alles is vergeten als je kindje lacht etc. Maar is dat voldoende? En hoe ga je er dan mee om?
Ja, maar dat krijg je ook. Je krijgt er ook veel voor terug, maar het een sluit het ander toch niet uit? Ik vind ook dat ik te weinig tijd voor mezelf heb, maar ik vind het ook moeilijk om tijd voor mezelf te nemen. Daarom neem ik ook af en toe een dag vrij als de kinderen naar de creche gaan. Even een dag voor mezelf. Daarna komt misschien een keer tijd voor vriend en mij. Maar eerst even mezelf.
Gewoon, manlief zet je achter de laptop en de kids achter de wii.

maar je krijgt er zoooooooooveel voor terug he.

Maak je geen zorgen: een kind vraagt aandacht, tijd en energie, en allemaal meer dan je hebt.
Dat ligt aan je instelling, maar ook aan je situatie. Als je met z'n tweeën bent, betekent dat dat je de zorg af en toe ook aan de ander kunt overlaten. Zodat jij op je gemak kunt uitslapen, sporten, winkelen, stappen of wat dan ook.

Als je het geluk hebt makkelijk oppas te kunnen regelen, is het ook geen probleem om samen dingen te ondernemen.

Ik heb bijvoorbeeld een ontzettend lieve schoonmoeder, die we een groot plezier doen met een dagje oppassen en er absoluut niet voor betaald wil worden. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die steeds een betaalde oppas moeten zoeken, lastiger is.
The time is now
Gelukkig worden ze ouder. En blijk je ineens zeeen van tijd te hebben (maar geen trema's die het doen op je toetsenbord).

Zijn ze de godganse tijd die jij hebt uitgetrokken voor quality time lekker aan het buitenspelen. En willen zij quality time na achten (maar da's dan mooi pech want bed- of huiswerktijd).

Ach, het went vanzelf, dat geen tijd hebben voor jezelf. Op een gegeven moment weet je niet beter.
Back up hebben is wel handig.
Eens met Fleurtje!

Ik ben ook niet het type dat tijd voor zichzelf neemt...

Alles draait voor en om de kinderen, in mijn geval.

Eigenlijk zou het wel (vaker) moeten,maar ja... ik maak ook geen tijd voor mezelf.

Toen mijn dochter ( nu 5,5,) klein was dacht ik er echt niet over om haar eens een weekendje naar ouders/schoonouders uit logeren te doen.

Nu met mijn zoontje (2,5) erbij gaan ze wel eens uit logeren, gewoon om idd wat tijd samen met mijn man door te brengen en eens lekker uit te slapen ofzo.

En ik heb dat nu ook echt gewoon nodig om weer eens klein beetje op te laden.
Logeren bij opa en oma... Als ze in de buurt zouden wonen, zou ik dat wel handig vinden. Maar nu is het twee uur heen en twee uur terug. Dus als ik ze een nachtje of twee daar zou willen droppen, ben ik alsnog acht uur reistijd kwijt en dan denk ik al snel: laat maar.
Maar mamz heeft gelijk, de eerste jaren zijn echt tropenjaren en ik liep er door chronisch slaapgebrek bij als een zombie, maar nu zijn ze 5 en 8 en natuurlijk hebben ze me nog nodig maar spelen ook gerust een uur buiten of ze gaan uit logeren en naar school niet te vergeten.
Ik vind het 100% meevallen. Na 19.30 is het huis aan de kant, liggen de kinderen in bed en hebben wij de avond voor onszelf. Het enige wat meer organisatie vereist is een avondje bios of een keer uit eten, ivm oppas regelen. Maar verder heb ik echt voldoende tijd voor mezelf (twee kindjes, 1,5 en 3) Slaapgebrek heb ik niet, het is druk, maar als ik bij partner aangeef dat ik tijd nodig heb om even bij te komen krijg ik die ook. Dus uitslapen, stappen met vriendinnen, samen uitgaan, het kan allemaal nog, alleen iets minder spontaan.
nee die tijd voor jezelf is wel voorbij, maar er komt wel andere tijd voor terug, familietijd , ook heel leuk. Ik vind dat tijd voor jezelf en elkaar (we moeten elke week een moment van ons tweeën hebben) zo overdreven.
Eén van de belangrijkste redenen van mij om geen kinderen te nemen is wel dat je geen tijd voor jezelf meer hebt. Aan één of twee dagjes/avondjes rust in de week heb ik namelijk niet voldoende.

Voor mensen die wat minder veeleisend zijn op dat gebied is 'n oppas/logeeradres misschien wel afdoende, zodat je af en toe 'n weekendje weg kunt of rust in eigen toko hebt.
Een avond én nacht als vanacht is niet echt een pretje. Dochters van 13 weken en 2,5 jaar zijn snotverkouden. De jongste heb ik net nog een flesje gegeven omdat ze wakker was geworden van de verkoudheid en de oudste ligt al heel de avond bij papa en mama omdat ze niet lekker is.

Op dit moment hebben wij even geen tijd voor elkaar. Soms frustrerend (sex... wat is dat?), maar ik weet ook dat het beter wordt. Bij de ouste hadden we tussen de middag ook nog wel eventjes tijd voor ons zelf óf elkaar, maar de slaapjes zijn niet gelijk. De een is wakker als de ander slaapt.

Je krijgt er inderdaad veel voor terug, maar je moet ook wat inleveren. Logisch en wij vinden het niet erg. Af en toe gaan de meiden uit logeren of regelen we een oppas zodat we ook even lekker uiteten kunnen enzo.
Familie tijd?

Gatver Meds,praat niet zo EO.

Ik moet gewoon tijd voor mijzelf hebben.

Helaas kan dat bij mij pas na 12.00,vandaar dat ik vaak s'nachts op het forum zit.

Met de grote leeftijdsverschillen bij mij heb ik altijd wel iemand op ieder tijdstip die ineens quality-time wil hebben.

Vinden ze allemaal retegezellig,en of moeder dan net een goed boek wil lezen *kuch* forummen dat boeit ze niet.

mwah..meestal als dochter wat vraagt chanteer ik haar met de voorwaarde dat ze een keer een avond oppast en frummel stuur ik s'morgens weleens naar zoon om hem maar lastig te vallen,zodat we een keer kunnen uitslapen.

Heeft ook zijn voordeel die grote leeftijdverschillen
Eens met Eowynn. Hier liggen de heren om 19.30 in bed en dan is er 'vrije tijd' voor van alles en nog wat. Man en ik hebben beide nogal eens afspraken buiten de deur en het vergt wat meer plannen (wie het eerst zijn afspraak in de agenda zet, heeft 'gewonnen' ) maar dankzij een geweldige oppas die om de hoek woont en eigenlijk altijd kan, kunnen we ook nog steeds betrekkelijk spontaan met zijn tweeën weg. En omdat de kinderen van jongs af aan gewend zijn om uit logeren te gaan, gaat dat ook probleemloos. Meestal gaan ze per schoolvakantie een weekje logeren, en dat vinden alle partijen (kind, ouders en grootouders) helemaan geweldig.
Samen afspraken maken. Onze kleine man is nogal een nachtspookje dus in het weekend slapen we om en om uit.

Half 8 gaat hij naar bed, en dan kijken we vaak een filmpje of we zitten wat te internetten, tv kijken, dan ga ik sporten (mijn man kijkt liever sport ) en die van ons slaapt tussen de middag nog 2 uur, dus hebben we ook even wat tijd. En zoals nu kijkt hij even wat Hopla filmpjes en speelt hij zelf. Dat doet hij elke morgen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb heel lang gedacht dat ik het missen van vrijheid het "ergste" zou vinden van het hebben van een kind. Maar dat valt me eigenlijk juist reuze mee. Dochter is nu 7 maanden en gaat overdag als ik alleen met haar ben gewoon mee, winkelen of wat dan ook. Zij vindt het geweldig in de buggy en ik kan even boeken snuffelen enzo.

Savonds na half 8 is idd de avond van ons. Nu met het mooie weer vind ik het alleen jammer dat man en ik niet savonds nog even samen een blokje om kunnen of ergens wat drinken. Het is altijd de een of de ander.

Verder gunnen we elkaar vrije tijd. We gaan niet moeilijk doen als de een een dag weg wil, dat moet je elkaar ook gunnen.

En ja, nu zondagochtend...voor onze dochter was ik niet nu al twee uur wakker maar voordeel van dit is weer dat ik veel meer doe en de dagen lekker lang zijn.
Ohh en dat om en om uitslapen doen wij ook, is erg fijn!!
Tijd voor jezelf? Natuurlijk niet, je offert alles met liefde op voor die kleine schatjes. Logisch.

Moeders die tijd voor zichzelf willen hebben, die vind ik ronduit egoistisch.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Meen je dat echt PippiL?

Alsof je als persoon ineens helemaal verandert als je kinderen hebt. DUs als je voor dat er kinderen waren het heerlijk vond een goed boek te lezen, dat nu ineens maar moet laten omdat je alles moet opofferen? Wat een kul!! Mijn kind wordt er zeker niet gelukkig van, van een mama die alleen nog maar mama moet zijn en verder helemaal niets.

Zeg maar dag carriere, zeg maar dag persoonlijke ontwikkeling,..zeg maar dag ikke en welkom moeder!! Dus graag ook alleen nog maar praten over poepluiers dan denk ik??!
Ik kan heus wel over iets anders praten dan poepluiers hoor. Het eerste tandje, de peuterpuberteit, hoe de kleine het op school doet etc.
Je eigen leven staat gewoon even op een laag pitje, dat is toch logisch? Dat hoor je er voor te hebben hoor.

Jij komt vanzelf wel weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven