Toch weer dat gezeur over vrijlaten!

07-06-2008 18:20 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben beide een ander idee over hoe vaak we elkaar per week zien. Eerder heb ik al een topic geopend over dat ik het moeilijk vind om hem echt vrij te laten en dat ik soms de neiging heb om hem te claimen. In dat topic zaten veel tips en die heb ik ook echt proberen toe te passen in mijn relatie.

We zien elkaar nu altijd in het weekend en 1 avond doordeweeks.

Voorbeeldje: afgelopen week heeft hij mij dinsdag ochtend thuis gebracht, toen heb ik hem tm vrijdag avond laat niet gezien. Hij vindt dat we elkaar 2 dagen niet hebben gezien. Voor mijn gevoel is het gewoon 4. Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag pas laat dus dan telt die dag voor mij ook mee. Klinkt kinderachtig dit en dat is het ook maar het zorgt wel voor irritaties dat we er niet dezelfde mening over hebben. Ik doe echt mijn best om hem ook initiatief te laten tonen en wat minder voor te stellen om elkaar te zien.

Toch blijf ik het gevoel houden dat ik het niet goed doe. Wat ik ook doe of zeg (in mijn beleving dan) zorgt ervoor dat hij zich beklemd voelt. Hierdoor neemt hij afstand en voel ik me weer rot en denk dan dat ik alles fout doe en hem niet genoeg vrij laat.

We proberen er echt over te praten en op één lijn te komen maar het is best lastig omdat we beide een heel ander idee hebben over hoe vaak en wanneer we elkaar zien. Hoe komen wij ooit tot een compromis?
Toen ik mijn vriend leerde kennen, had ik er ook geen behoefte aan om hem elke dag te zien. Ik had een behoorlijk rottijd gehad door een ex en wilde het met vriendlief heel rustig aan doen. Wij zagen elkaar ook 1 dag in de week en in het weekend en dat vond ik voldoende. Mijn vriend accepteerde dit van mij. Als hij mij had gepusht om elkaar zowat elke dag te zien, dan waren wij nu niet meer bij elkaar. Ik had gewoon de ruimte en tijd nodig om aan de situatie te wennen en dat respecteerde hij. Daarna voerden we het wat op, en nu zien we elkaar bijna elke dag. Soms slaan we wel eens een dagje over. Dat doen we al bijna vier jaar zo. We wonen in dezelfde stad dus we kunnen elkaar makkelijk zien. Het is wel de bedoeling om volgend jaar samen te gaan wonen.
hey beautifulmind,

ik herken het wel bij mezelf. Zit nu ook net weer in een relatie ongeveer dezelfde tijd als jij samen en wij spreken ook twee keer per week af. 1 keer in het weekend, en 1 keer doordeweeks. Soms wil ik hem ook vaker zien, en volgens mij hij op zich mij ook. We zitten wel elke dag op msn, en hebben elke dag contact. Ik snap je gevoel heel goed. Soms zou ik ook elke dag bij hem willen zijn. Maar je moet nagaan waar dat gevoel bij jezelf vandaan komt. Als het zoals je zelf al zegt, voortkomt uit onzekerheid door eerdere relaties, dan zou ik proberen om voor jezelf te werken aan die onzekerheid. Ik heb het zelf ook. Heb een behoorlijk heftige ervaring achter de rug en vat soms het gegeven dat mijn nieuwe vriend niet bij me wil zijn op als zie je wel hij vindt me niet leuk genoeg, of hij zal volgende week wel niet meer willen. Zo 'paranoia' kan ik dus nu doen, maar ik dwing mezelf om alles realistisch te blijven zien en het allemaal niet te overhaasten. Dus ik hou soms gewoon mijn mond als ik weer een bui van onzekerheid voel hangen, neem afstand en dan komt toch elke keer weer een lief smsje of initiatief van zijn kant om af te spreken! Stel je voor je ziet elkaar wel elke dag, zou je gevoel van onzekerheid daarmee weggaan? Het is nou eenmaal zo dat in een relatie altijd een aspect van onzekerheid blijft en ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat daar bij mij eerder het onderliggende gevoelige punt ligt dan bij hoevaak we elkaar zien. Je moet daarin samen een balans vinden, maar ik overhaast het soms nog door mijn onzekerheid.

En juist als je elkaar nog maar zo kort kent, vind ik het persoonlijk meer dan genoeg om elkaar te zien, je moet elkaar leren kennen en juist als je dan elke dag bij elkaar bent, denk ik dat je te weinig ruimte overhoudt voor je eigen leven. En wat als het dan fout loopt? Ik probeer het voor mezelf ook te zien als een soort training voor mijn onzekerheid, dat ik ook best zonder zijn aanwezigheid en aandacht kan, zo hoort het ook denk ik, je moet je in een relatie niet te veel afhankelijk opstellen. Beginnende relaties zijn nou eenmaal ontzettend moeilijk!! Ik zou willen zeggen, geef het eerst rustig de tijd. Ik zou nog niet teveel superserieuze gesprekken gaan voeren hierover, laat het groeien en geniet van de mooie momenten die jullie hebben, zoek je afleiding in je eigen dingetjes en geniet daar net zoveel van, ga niet te veel claimen, ook al is dat soms moeilijk!!

groetjes,

Ilse
Beginnende relaties moeten naar mijn mening helemaal niet moeilijk zijn. Je bent verliefd en vergeet de hele wereld om je heen als je samen bent. Dat is heerlijk en daar moet je van genieten, want ook dat gaat over.

Het is heel normaal om elkaar vaak te willen zien, niet uit onzekerheid, maar gewoon omdat je stapelgek op elkaar bent.

Het wordt pas problematisch als een van de 2 het anders ervaart en daardoor angstvallig afspraken gaat maken over hoe vaak elkaar zien, benauwd worden en eigen leven behouden.

Dit is alles behalve een leuk begin van een relatie en ook geen natuurlijke gang van zaken.
Tja mss is hij niet zo verliefd als jij...

Toen ik mijn vriend leerde kennen waren we zo goed als dagelijks samen en in het weekend bleef hij bij mij slapen.

Dit is ons zo goed bevallen dat we na bijna 3mnd zijn gaan samenwonen en nog steeds ervaren wij het veel bij elkaar zijn als zeer prettig.

En wat heb je aan een relatie als hij zich vrijgelaten wilt voelen?

Dan had hij er niet voor moeten kiezen om een relatie aan te gaan.
Het belangrijkste probleem is dat jullie verschillen, niet dat het één goed is en het ander slecht. Dat vind ik behoorlijk vreemde vooringenomen meningen (Pomodori, Jolantje, lellebel, e.a.). Ik ben inmiddels 20 jaar samen met Hekaman en de eerste jaren zagen wij elkaar maar één keer per week en dat vond ik prima. Dat zou dus betekenen dat ik niet dol op hem was??? Gelukkig weten wij beter dan de frequentie van elkaar zien als criterium te gebruiken voor de kwaliteit van onze relatie....
Wees blij!
Hekate wat is er mis mee om elkaar dagelijks te zien.. Als je verliefd bent is dat toch heerlijk.. Het verlangen naar elkaar, vlinders in je buik enz..

Vreemd vind ik juist als je elkaar maar 1 x per week ziet en dat voor jaren....
t.o., als jij de behoefte aan tijd voor zichzelf van je vriend al in de topictitel 'gezeur' noemt, dan denk ik niet dat jullie bij elkaar passen!

Ik ben ook zo iemand die altijd 'zeurt' om tijd voor mezelf. En 1x per week + weekend zou voor mij meer dan genoeg zijn.

Als iemand dan gaat trekken, claimen en mokken, dan is het snel duidelijk....
quote:El_lebel schreef op 08 juni 2008 @ 08:42:

Dat is precies mijn punt: als je echt gek op elkaar bent, wil je niets liever dan bij elkaar zijn. Het slaat nergens op dat mannen "altijd wat meer afstand houden" ofzo: als hij gek op je is, wil hij veel bij je zijn, net zoals jij veel bij hem wil zijn.

Wat een onzin! Ga jij voor iedereen bepalen wat normaal is? Als je niet met een navelstreng aan je partner vast wil zitten ben je dus niet gek op elkaar? Tssss

Als ik gek op iemand ben vind ik het juist ook heerlijk om alleen te zijn. Om alles te verwerken en weg te dromen in herinneringen van bijv. het leuke weekend.
Als er iets is dat de verschillende reacties op dit bericht duidelijk maakt, is het dat mensen heel diverse ideeen en wensen hebben in hun relaties. Sommige mensen vinden het juist fijn om elkaar altijd te zien wanneer het kan, anderen hebben ook behoefte aan wat persoonlijke ruimte die NIET met de partner wordt doorgebracht, etc. Ik weet niet of het zinnig is om hiervoor een algemene norm aan te nemen, terwijl de norm eigenlijk alleen persoonlijk bepaald is.

Waar het om gaat is dat je een relatie hebt met iemand lijkt te hebben wiens behoefte heel anders lijkt te liggen dan die van jou. Ik denk niet dat dat betekent dat jij enorm aanhankelijk zou zijn of hij minder verliefd. Het betekent alleen dat jullie veel moeite zullen moeten doen om een goede middenweg te vinden waar jullie allebei gelukkig mee zijn. Als je dat na net anderhalve maand samen al moet doen, zou ik dat een veeg teken vinden, eerlijk gezegd.
quote:jolantje schreef op 08 juni 2008 @ 14:06:

Hekate wat is er mis mee om elkaar dagelijks te zien.. Als je verliefd bent is dat toch heerlijk.. Het verlangen naar elkaar, vlinders in je buik enz..

Vreemd vind ik juist als je elkaar maar 1 x per week ziet en dat voor jaren....

Jolantje, wat betreft elkaar dagelijks zien: ik zeg toch dat daar niets mis mee is VOOR JOU. Maar VOOR MIJ werkt dat niet. Wat jij vreemd vindt, interesseert mij hoegenaamd niets. Mijn boodschap is dat het heel persoonlijk is hoe vaak je elkaar wilt zien in welke fase van je relatie dan ook.

Conscienza heeft dat ook al heel duidelijk uitgelegd, zie ik net.
Wees blij!
Als je dat hoegenaamd niks interreseert, wat boeit het jou dan wat Pomodori, lellebel en ik vinden!
quote:conscienza schreef op 08 juni 2008 @ 14:56:

Als er iets is dat de verschillende reacties op dit bericht duidelijk maakt, is het dat mensen heel diverse ideeen en wensen hebben in hun relaties. Sommige mensen vinden het juist fijn om elkaar altijd te zien wanneer het kan, anderen hebben ook behoefte aan wat persoonlijke ruimte die NIET met de partner wordt doorgebracht, etc. Ik weet niet of het zinnig is om hiervoor een algemene norm aan te nemen, terwijl de norm eigenlijk alleen persoonlijk bepaald is.

Waar het om gaat is dat je een relatie hebt met iemand lijkt te hebben wiens behoefte heel anders lijkt te liggen dan die van jou. Ik denk niet dat dat betekent dat jij enorm aanhankelijk zou zijn of hij minder verliefd. Het betekent alleen dat jullie veel moeite zullen moeten doen om een goede middenweg te vinden waar jullie allebei gelukkig mee zijn. Als je dat na net anderhalve maand samen al moet doen, zou ik dat een veeg teken vinden, eerlijk gezegd.

Mee eens. Voor iedereen is het weer anders in de relatie.

Je kan niet iemand verplichten af te spreken (zal dan ook niet erg gezellig worden lijkt mij) maar je moet je ook niet ongelukkig gaan voelen omdat je voor jouw behoefte elkaar te weinig ziet.

Wanneer vriend van TO echt niet vaker wilt afspreken kan TO nog kijken of ze haar onzekerheid wat kan laten afnemen zodat ze misschien het wat minder erg vind om elkaar het weekend + 1 avond te zien, maar als dat ook niet werkt zou ik toch hard over de situatie gaan nadenken.
quote:jolantje schreef op 08 juni 2008 @ 16:12:

Als je dat hoegenaamd niks interreseert, wat boeit het jou dan wat Pomodori, lellebel en ik vinden!

Het klinkt heel cliche, maar ik had bij andere vriendjes ook niet zo erg de behoefte om veel bij hem te zijn, hoewel ik dacht dat ik helemaal gek op hem was. Nu heb ik voor het eerst een relatie waarin ik helemaal knettergek op hem ben en hij op mij, en nu pas voel ik doe drang om veel bij elkaar te zijn. Ik wil hier mee NIET zeggen dat degenen die niet graag veel bij hun partner zijn, waarschijnlijk niet 100% verliefd zijn, maar voor mij geldt dat wel..

Is de poster er al uit wat ze gaat doen?
prima als je niet altijd samen wil zijn, maar dan moet je dat wel allebei zo voelen.

Mijn idee van verliefdheid is het niet. Ik zie in mijn vriendengroep (allemaal midden dertigers) meer van dit soort verliefdheden, waarbij de stellen behoefte hebben aan ruimte en tijd voor zichzelf. Vaak worden dit relaties waarbij ze deze behoefte houden. Dus niet samenwonen, apart op vakantie, eigen vriendengroep en elkaar ongeveer 2 x per week zien.

Is ook niet mijn idee van een relatie. Je deelt geen leven samen.

Praat eens met je vriend. Jullie hebben waarschijnlijk andere verwachtingen van een relatie. Het is wel belangrijk om te weten of jullie op 1 lijn liggen.
lastig, herkenbare situatie.

Bovenal denk ik dat het voor ieder persoonlijk een gevoel is hoe vaak je je vriend wilt zien of niet. Daar kan niemand over oordelen....

Jullie behoeftes lijken elkaar wat te bijten. Wanneer jij meer wilt afspreken, zorgt dat bij hem voor op de rem gaan staan.

Ik vind het wel heel goed dat je eerlijk bent naar hem over jouw behoefte in afspreken. Misschien helpt het nog als je ook eerlijk bent over waar jouw behoefte vandaan komt? zoals ik het lees lijkt het erop dat je bij je vriend gedeeltelijk nog bevestiging zoekt over zijn gevoelens voor jou, in zijn behoefte aan afspreken? logisch vanuit wat je beschrijft over je relatieverleden.......iets wat je ook niet weg kunt poetsen, al zou dat soms fijn zijn ;o)

Ik denk dat erover praten belangrijk is en dan ook beide wat water bij de wijn doen. Want jij bent ook jij met je eigen behoeftes en je alleen maar aanpassen aan zijn behoeftes is ook niet altijd de goede weg denk ik......

wil je iig veel succes wensen. ik zit zelf in een zelfde situatie en weet hoe lastig kan zijn....maar heb ook geleerd dat het erg goed doet om eerlijk naar jezelf te zijn en eerlijk over jezelf naar de ander.....daar begint het bij denk ik!
Bedankt voor de reacties iedereen! Het zijn er zoveel sinds dat ik mijn topic heb geplaatst, ik moet ze nog even allemaal lezen.

Dit weekend ben ik het hele weekend bij mijn vriend geweest. Nu beide weer in ons eigen huisje btw. Was echt super leuk om elkaar weer te zien. Verder natuurlijk ook nog even gepraat over onze verschillende instelling met hoe vaak we elkaar zien. Hij heeft me dit weekend wel echt veel bevestiging gegeven over dat het zeker goed zit tussen ons.

Ik ga ook op de reacties in maar die moet ik nu eerst even allemaal rustig lezen. Iig erg bedankt voor het meedenken!
Hallo beautifulmind...

Ik lees je openingspost en begrijp je heel goed.

mijn vriendje is nu een weekje op vakantie met een vriend en ik ga al dood bij de gedachte, een weeeek elkaar niet zien....Hij is gister weggegaan en heb hem dus gister nog gezien maar toch voelt het nu alsof hij al 2 dagen weg is. Heb het er ook met hem over gehad en ook hij zegt, je ziet me maar 4 dagen niet, terwijl ik vind dat het 6 dagen zijn...

Herkenbaar, maar als het eenmaal zo is dat het weekend weer voorbij is valt het toch allemaal wel wat mee als je weet dat je hem bijvoorbeeld de woensdag weer ziet?

Tsja, dan komt mijn andere ding om de hoek kijken en ik denk dat het bij jou daar ook vandaan komt, eigen onzekerheid....

Dat hij je minder leuk vind als hij je niet ziet...Als hij alleen is... Ook al is dat helemaal niet zo!

Jullie hebben nog maar zo kort, het is goed te kijken of jullie op één lijn liggen, maar ik denk dat je na 6 weken ook nog wel rustig aan moet kunnen doen.... Langzaam leer je elkaar beter kennen en groei je als het goed is vanzelf naar elkaar toe...

Liefs
Wat ik wel onzin vind is het feit dat het logisch moet zijn dat je in het begin beide echt de behoefte moet hebben om elkaar maar zo veel mogelijk te zien. Onder het mom van omdat we zo ontzettend verliefd zijn op elkaar. Dat is voor iedereen en iedere relatie toch anders?

De behoeftes van mijn vriend zijn anders dan die van mij maar dat wil niet zeggen dat hij niet verliefd is op mij of het niet leuk vind om bij me te zijn. Mijn vriend had dit gevoel ook bij zijn exen in het begin en met één heeft hij zelfs samengewoond. Dat is vanzelf ook meer geworden. Het is iets wat bij hem hoort en hij heeft in het begin meer de behoefte om aan de relatie, dus aan mij en alles eromheen te wennen en het een plekje te geven in zijn leven. Hij is nu een jaar single geweest en gewend aan alleen zijn en alles zelf kunnen bepalen.

Omdat ik steeds maar aangeef om af te spreken heeft hij zoiets van tjah nu hoef ik er ook niet echt moeite voor te doen zo. Het is lastig uitleggen want zoiets is niet zwart wit en makkelijk om precies te zeggen waar het vandaan komt. Het is niet zo dat hij niet zo verliefd is op mij als ik op hem. Van zijn kant komen even goed veel lieve smsjes, telefoontjes, mailtjes en dingen waaruit blijkt dat hij gek op me is. Het enige waar we echt anders in zijn is de frequentie van afspreken.

Van mijn kant is dat ook wel een stukje onzekerheid van mijn vorige relaties, dat is wel iets waar ik echt aan moet werken. Hij is niet mijn exen en gaat wel voor 100% voor mij.

Wat ik zelf heb bedacht voor mezelf is om toch proberen hem meer die vrijheid te geven. Hij zei zelf dat als ik dat doe dat hij daardoor juist meer de behoefte krijgt om met me af te spreken omdat ik het niet zo opdring door weer wat voor te stellen. Hij heeft nu het gevoel dat ik hem niet eens de kans geven om me zeg maar te "missen". En dat is ook wel zo. Hij probeert zich nu ook wat meer aan mij aan te passen door echt na te gaan of zijn beklemde gevoel terecht is of dat het op dat moment nergens op slaat. Er moet natuurlijk wel ruimte blijven voor spontaniteit en dat ik niet steeds elke keer hoef na te denken als ik iets voorstel om af te spreken.
Tjee weet jezelf wel wat je wilt??

Nu zeg je dat het onzin is dat je in het begin veel bij elkaar moet zijn. Maar wel klagen en precies de dagen tellen dat je je elkaar niet gezien hebt.. Dat is pas een raar gedrag.. Streep je het ook af op je kalender?

Trouwens hoe ver wonen jullie van elkaar af? En hoe oud zijn jullie?

Het lijkt meer dat je hem een plezier bent aan het doen om aan zijn "" eisen" pakket te voldoen.. Volgens mij wil jij wel meer dan jij hier vermeld..
quote:moravia schreef op 08 juni 2008 @ 14:29:

t.o., als jij de behoefte aan tijd voor zichzelf van je vriend al in de topictitel 'gezeur' noemt, dan denk ik niet dat jullie bij elkaar passen!

Ik ben ook zo iemand die altijd 'zeurt' om tijd voor mezelf. En 1x per week + weekend zou voor mij meer dan genoeg zijn.

Als iemand dan gaat trekken, claimen en mokken, dan is het snel duidelijk....Inderdaad, ik ben er ook zoeen dat als je eraan gaat trekken, ik alleen nog maar meer tijd voor mezelf wil. Het is een verschil aan behoefte, het 1 is niet beter dan het ander. Zoek een andere vriend als je dit moelijk vind om mee om te gaan, want eraan trekken zal je niet helpen. Lijkt je dat leuk, iemand die alleen omdat jij het wilt dagenlang bij je is? Je valt toch opiemand zoals hij is.Nou kennelijk is hij iemand die eigen tijd nodig heeft.
He, ik dacht dat jij dit topic opende omdat jij het niet leuk vond dat je vriend jou niet zo vaak wilde zien als jij hem. Dat dat niet leuk was, zeg maar..Prima dat jij het opeens kunt accepteren en zo de relatie wil laten slagen.

Toch zou het prettig zijn als jullie een keer over verwachtingen van jullie relatie zouden praten. Wat verwacht je op lange termijn van een relatie? Wil je samenwonen? Kinderen? Misschien liggen deze verwachtingen wel dichterbij of verderweg dan jij had verwacht. En wat doe je als ze verder weg zijn dan je hoopt? Ga je je dan weer aanpassen?

Of is zo'n dergelijk gesprek zelfs ondenkbaar, omdat je vriend het dan benauwd krijgt?
quote:jolantje schreef op 08 juni 2008 @ 21:57:

Tjee weet jezelf wel wat je wilt??

Nu zeg je dat het onzin is dat je in het begin veel bij elkaar moet zijn. Maar wel klagen en precies de dagen tellen dat je je elkaar niet gezien hebt.. Dat is pas een raar gedrag.. Streep je het ook af op je kalender?

Trouwens hoe ver wonen jullie van elkaar af? En hoe oud zijn jullie?

Het lijkt meer dat je hem een plezier bent aan het doen om aan zijn "" eisen" pakket te voldoen.. Volgens mij wil jij wel meer dan jij hier vermeld..En sinds wanneer is het verboden om van gedachte te veranderen? TO kan toch verstandelijk inzien dat de behoeftes van mensen verschillen, ondanks dat ze haar eigen behoefte houdt? Raar om haar nu zo aan te vallen hoor. Volgens mij vat je dit topic veels te persoonlijk op, want bij iedereen die het niet met je eens is (jolantje dus) begin je te steigeren. We kunnen toch allemaal een andere mening hebben?
Heejhallo het is precies wat pomodori hier zegt, dus blijkbaar beb ik niet de enigste die vind dat ze nu ineens helemaal omslaat..
Ik zeg niet dat het onzin is dat je veel bij elkaar moet of wilt zijn in het begin. Ik vind het alleen wel onzin dat iedereen dat zo zou moeten vinden of voelen. Ik vind het wel fijn maar mijn vriend niet, dat wil niet zeggen dat hij gek is of raar of dat ik het verkeerd zie.

Ik probeer alleen een oplossing te vinden hiervoor. Ik begrijp zijn standpunt ook aangezien ik me ook wel kan verplaatsen in een ander.Ik probeer niet alleen vanuit mezelf te denken in onze relatie. Ik vind het alleen moeilijk om de gulden middenweg te vinden hierin. Zodat we ons beide prettig voelen bij de mate waarin we afspreken.

Dat blijft een kwestie van veel praten en kijken waarin we ons beide aan kunnen passen. Mij openingspost is ook geschreven toen we er net mot over hadden gekregen. Dan schrijf je al met andere emoties dan als je er een nachtje over hebt kunnen slapen en erover na hebt kunnen denken. Het wil niet zeggen dat ik compleet anders erover denk en ja en amen zeg tegen alles wat hij wil. Maar ik kan me wel beter in hem verplaatsen door met hem te praten en erover na te denken.

Hij probeert zich trouwens ook echt wel aan mij aan te passen. We zouden elkaar eigenlijk zaterdag pas zien maar hebben elkaar vrijdag weer gezien omdat ik het ook fijn vond om hem weer te zien. Natuurlijk vond hij het ook wel fijn om mij te zien vrijdag en hebben we ook echt wel een leuke avond gehad. Hij vindt het gewoon belangrijker dan dat ik het vind om een paar avonden voor zichzelf te hebben. Ik gooi mijn plannen ook makkelijker om dan hij dat doet maarja zo is ieder mens weer anders geloof ik.
quote:jolantje schreef op 08 juni 2008 @ 22:21:

Heejhallo het is precies wat pomodori hier zegt, dus blijkbaar beb ik niet de enigste die vind dat ze nu ineens helemaal omslaat..

Ik denk dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. Ik denk inderdaad, zoals pommodori zegt dat TO het een en ander te bespreken heeft net haar vriend. Voor de rest ben ik altijd opgevoed met het motto: Alleen een dwaas veranderd nooit van mening.

Waarom zou ze niet ineens tot andere inzichten zijn gekomne, naast dat ze haar gevoel behoudt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven