Total Power Exchange relatie met partner

16-04-2024 08:55 322 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik wil een TPE (Total Power Exchange) relatie met mijn partner.

Ik ben een 19-jarige vrouw, mijn partner is 23.Wij zijn sinds anderhalf jaar samen en wij zijn ook al bezig met woonruimte regelen omdat wij samen willen wonen.

Mijn partner zei dat die ook wel openstaat voor een langdurige TPE relatie. Ik zou dan submissive zijn in deze TPE relatie. We zijn op dit moment van plan om in het najaar van 2024 te starten met deze TPE relatie, de bedoeling is dat deze voor altijd aan zou houden. Mijn vraag is dus of er nog tips zijn en dingen waar ik rekening mee moet houden in de aankomende TPE relatie. Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren Quote
martje55 schreef:
18-04-2024 16:23
Anderlicht, ik vind je vaak heel goed schrijven. Maar hier wil ik je graag anders vertellen.
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan dat binnen de populatie mensen die aan BDSM doen niet significant meer mensen met een psychische stoornis voorkomen.

Ik denk dat dit lastig te vangen is in een wetenschappelijk onderzoek. Wanneer je spreekt over een psychische stoornis en/of persoonlijkheidsstoornis dan moet dit eerst zijn vastgesteld. Dit wordt pas onderzocht als de persoon ( of omgeving) vastloopt.
Onveilige hechting komt zover ze nu denken bij zeker 30 tot 40% van de mensen voor. Dan spreek je niet van een stoornis maar het speelt dan wel in alle levens gebieden in bepaalde mate door en vooral in intieme relaties.
Als je hier weinig over weet dan ben je niet altijd bewust van je eigen patronen, mechanismes, coping (verslavingen) en voorkeuren tot dat je vastloopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
martje55 schreef:
18-04-2024 16:23
Anderlicht, ik vind je vaak heel goed schrijven. Maar hier wil ik je graag anders vertellen.
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan dat binnen de populatie mensen die aan BDSM doen niet significant meer mensen met een psychische stoornis voorkomen.
Het onderzoek gaat over BDSM breed niet tpe specifiek, al heeft Anderlicht het over BDSM. Ik geloof dat de uitkomst van het onderzoek dan toch wat anders uitkomt.
En Anderlicht stelt dat er altijd hechtingsproblematiek aan ten grondslag ligt. Ik denk zelf pakweg 90%. Staan hechtingsproblemen dan gelijk aan een psychische stoornis? Dat schrijft ze namelijk niet. Ze schrijft er verder ook geen waardeoordeel aan toe, behalve dat er -terecht- gevaar op loer ligt dat onder magere omstandigheden (gebrek aan zelfinzicht en in anderen, gebrek aan ervaring) een onderliggend trauma vergroot kan worden.

Bij BDSM denk ik aan kicks, dopamine, rust aan je hoofd (doordat er voor je wordt bepaald), soms (of voortdurend) expres dissociëren, energie, onderwerping, controle etc. Het kan prachtig zijn als je je bewust bent van jezelf en fijne betrouwbare speelpartner hebt, het kan ook lelijk zijn als iemand zichzelf niet onder controle heeft, patronen niet aanvoelt of minder lekkere intenties heeft.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anderlicht schreef:
18-04-2024 19:06
Ik denk dat dit lastig te vangen is in een wetenschappelijk onderzoek. Wanneer je spreekt over een psychische stoornis en/of persoonlijkheidsstoornis dan moet dit eerst zijn vastgesteld. Dit wordt pas onderzocht als de persoon ( of omgeving) vastloopt.
Onveilige hechting komt zover ze nu denken bij zeker 30 tot 40% van de mensen voor. Dan spreek je niet van een stoornis maar het speelt dan wel in alle levens gebieden in bepaalde mate door en vooral in intieme relaties.
Als je hier weinig over weet dan ben je niet altijd bewust van je eigen patronen, mechanismes, coping (verslavingen) en voorkeuren tot dat je vastloopt.
Nee niet heel lastig. Ze hebben een flinke groep mensen persoonlijkheidsvragenlijsten laten invullen en daarbij gevraagd naar psychische diagnoses en seksualiteit/kink identiteit. Vervolgens daar correlaties op los gelaten en geen verschillen gevonden.

Je kan zo'n studie natuurlijk op tig manieren uitvoeren en geen 1 geeft de ultieme werkelijkheid (want je hebt meer nodig voor een compleet plaatje) maar dit is best een aardige inschatting.

Overigens had ik ook meer diagnosen etc verwacht bij de kinksters omdat in mijn kennissenkring de kinksters daar veel opener over zijn maar ik denk dat het juist is. Die groep is veel opener, minder schaamte, daardoor lijkt het meer voorkomend
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de kans dat je in een ongezonde relatie terecht komt buiten de scene misschien nog wel groter is dan erbinnen, juist omdat consent en communicatie zo belangrijk zijn.
N=1, maar de mensen die ik ken die in een ongezonde relatie zaten of zitten zijn allemaal niet-kinksters.
En ik vind het jammer dat zelfs wanneer uit onderzoek blijkt dat er niet meer hechtingsproblematiek gevonden werd onder de kinksters dan onder de controlegroep, dat dat in twijfel wordt getrokken.
Alsof er wel iets mis met je moet zijn als je aan bdsm doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bdsm prima.
Ik ben ook geen vanille.
Maar hey, het is een meisje van 19.
0 levenservaring. Woont nog bij papa en mama.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Celine schreef:
18-04-2024 19:26

Bij BDSM denk ik aan kicks, dopamine, rust aan je hoofd (doordat er voor je wordt bepaald), soms (of voortdurend) expres dissociëren, energie, onderwerping, controle etc. Het kan prachtig zijn als je je bewust bent van jezelf en fijne betrouwbare speelpartner hebt, het kan ook lelijk zijn als iemand zichzelf niet onder controle heeft, patronen niet aanvoelt of minder lekkere intenties heeft.

Aan een verstoord dopaminesysteem wel te verstaan. Een waarbij de tolerantiegrens volkomen uit balans is geraakt. Althans, in ieder geval bij de manier hoe TO die total power exchange beschrijft.
Er bestaat nog wel een verschil tussen lichte bondage aan de ene kant van het spectrum en extreme SM-seks aan de andere kant. Daar zit een hele hoop tussenin. Maar in dat laatste geval gaat er toch echt wat mis in je hoofd qua dopamine. Dat is geen kink-shamen. Dat is simpelweg neurochemie.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
gonniegijsje schreef:
18-04-2024 19:27
Nee niet heel lastig. Ze hebben een flinke groep mensen persoonlijkheidsvragenlijsten laten invullen en daarbij gevraagd naar psychische diagnoses en seksualiteit/kink identiteit. Vervolgens daar correlaties op los gelaten en geen verschillen gevonden.

Je kan zo'n studie natuurlijk op tig manieren uitvoeren en geen 1 geeft de ultieme werkelijkheid (want je hebt meer nodig voor een compleet plaatje) maar dit is best een aardige inschatting.

Overigens had ik ook meer diagnosen etc verwacht bij de kinksters omdat in mijn kennissenkring de kinksters daar veel opener over zijn maar ik denk dat het juist is. Die groep is veel opener, minder schaamte, daardoor lijkt het meer voorkomend
Dan moet je dit wel van jezelf weten. Het gaat dan om Psychische stoornissen die officieel vastgesteld zijn anders mag je niet spreken van een diagnose. Daaromheen is een zeer grijs gebied. Wanneer je geen therapie, behandeling of medicatie nodig hebt dan zul je vaak geen aanvraag doen voor diagnostiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Celine schreef:
18-04-2024 19:26
Het onderzoek gaat over BDSM breed niet tpe specifiek, al heeft Anderlicht het over BDSM. Ik geloof dat de uitkomst van het onderzoek dan toch wat anders uitkomt.
En Anderlicht stelt dat er altijd hechtingsproblematiek aan ten grondslag ligt. Ik denk zelf pakweg 90%. Staan hechtingsproblemen dan gelijk aan een psychische stoornis? Dat schrijft ze namelijk niet. Ze schrijft er verder ook geen waardeoordeel aan toe, behalve dat er -terecht- gevaar op loer ligt dat onder magere omstandigheden (gebrek aan zelfinzicht en in anderen, gebrek aan ervaring) een onderliggend trauma vergroot kan worden.

Bij BDSM denk ik aan kicks, dopamine, rust aan je hoofd (doordat er voor je wordt bepaald), soms (of voortdurend) expres dissociëren, energie, onderwerping, controle etc. Het kan prachtig zijn als je je bewust bent van jezelf en fijne betrouwbare speelpartner hebt, het kan ook lelijk zijn als iemand zichzelf niet onder controle heeft, patronen niet aanvoelt of minder lekkere intenties heeft.
Eens
Alle reacties Link kopieren Quote
Sanne_A schreef:
18-04-2024 20:01
Ik denk dat de kans dat je in een ongezonde relatie terecht komt buiten de scene misschien nog wel groter is dan erbinnen, juist omdat consent en communicatie zo belangrijk zijn.
N=1, maar de mensen die ik ken die in een ongezonde relatie zaten of zitten zijn allemaal niet-kinksters.
En ik vind het jammer dat zelfs wanneer uit onderzoek blijkt dat er niet meer hechtingsproblematiek gevonden werd onder de kinksters dan onder de controlegroep, dat dat in twijfel wordt getrokken.
Alsof er wel iets mis met je moet zijn als je aan bdsm doet.
Ik trek niks in twijfel. Ik heb het niet over een vastgestelde hechtingsstoornis maar over hechtingsproblematiek ( onveilig hechting stijl ) wat veel vaker voorkomt. Ook dan is er “ niks mis “ met mensen maar er spelen dan wel (onderhuids) bepaalde patronen, mechanismes en dynamieken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
18-04-2024 11:57
Wat maakt het toch dat jij en vele anderen steeds maar weer tegen TO zeggen dat ze vinden dat zij gestoord is? Wat hoop je daarmee te bereiken? Voelt dat lekker om naar anderen te trappen? Of denk je echt dat je daarmee iemand helpt? Want dat laatste kan ik je garanderen, het helpt TO niet.
Nee het helpt om te doen alsof het normaal is om een gebruiksvoorwerp te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tafelkleed schreef:
19-04-2024 08:59
Nee het helpt om te doen alsof het normaal is om een gebruiksvoorwerp te worden.
Wie doet hier precies alsof dat normaal is?

Helpt het bij jou als men keihard gaat lopen bléren als je op het punt staat een wellicht wat minder goed besluit te nemen? Of komt het beter binnen als iemand even de tijd neemt je te vertellen waarom dat precies onhandig is?
...
Sanne_A schreef:
18-04-2024 08:20
Het is onjuist dat bdsm beoefenaars allemaal getraumatiseerd zijn of hechtingsproblematiek hebben. Hier wordt ook wel degelijk onderzoek naar gedaan. Een recente (2020) systematic review is deze: https://www.researchgate.net/publicatio ... _with_BDSM

Ik ken ook meerdere mensen (online en offline) die 24/7 relaties hebben. Binnen de scene zijn geen eenduidige definities over wat nou precies wat is. 24/7 kan wel degelijk hetzelfde zijn als tpe. Tpe betekent eigenlijk niets meer of minder dan dat je ermee instemt dat de ander alle macht heeft. Bij de mensen die ik ken is dit absoluut niet hetzelfde als micro-managen, dat is leuk voor een dagje of een weekendje, maar niet houdbaar. Het is ook niet zo dat de Dom de sub slecht behandelt (integendeel!) of wanneer de sub A wil en de Dom B, dat de Dom altijd B kiest. En waarom zou de Dom ook? Wat heb je eraan als je sub ongelukkig is?

Het beeld dat hier lijkt te leven is dat een tpe een aaneenschakeling is van subje pesten en dat alle subs in een tpe willoze slachtoffers zijn. Het zal ongetwijfeld voorkomen, maar dan zit je in een ongezonde relatie. Net zoals buiten de bdsm scene, daar zit geen verschil in.

Het is ook niet zo dat het voor de buitenwereld (of voor kinderen) overduidelijk is dat mensen een tpe relatie hebben. Veel subs die ik ken die een tpe hebben, hebben (goede) banen, een sociaal leven en zijn zeker niet op hun mondje gevallen. Het zou wel heel goed kunnen dat ze elke ochtend koffie op bed brengen bij hun Dom. Dat de Dom bepaalt of ze hun haren mogen verven. Dat de Dom het laatste woord heeft als ze hun vakantiebestemming uitzoeken. Dat de Dom bepaalt binnen welke kaders ze kleding mogen kopen en dragen, dat soort dingen.

Een tpe vergt heel, heel, heel veel communicatie. Voordat je hiermee begint en ook tijdens. Mensen veranderen, dynamieken veranderen, heel belangrijk dat je daarover heel goed kunt communiceren. Vanuit dat oogpunt raad ik het TO af om een tpe te beginnen omdat ik vooral denk te lezen dat ze het zien als iets heel kinky en spannend. Moeten vragen of je naar de wc mag, naakt rondlopen in huis en meer van dat soort micro-managing is leuk, maar zoals gezegd niet houdbaar voor een langdurige, gezonde relatie.
Goeie post! Zie het precies zo.
Maar ik ben dan ook bekend met bdsm, net als jij. Ik denk als je niet in de 'scene' zit, je je ook geen enigszins accuraat beeld kunt vormen van wat nu precies BDSM is en de soorten relaties die er zijn. Dat is ook niet mogelijk. Je kunt nog zoveel gelezen hebben erover of gehoord, zonder eigen ervaringen en affiniteit is je beeldvorming zwaar beperkt.

To, die in de scene zit en al wat ervaringen achter de rug heeft, heeft enige kennis, meer als de doorsnee poster op Viva in ieder geval, en daardoor zal zij zich niets van negatieve reacties en waarschuwingen aantrekken. Omdat zij het wel beter weet.
Natuurlijk is de kennis van To (door haar leeftijd, nog thuis wonen enz.) nog wel beperkt en kan zij zeker niet overzien wat een TPE inhoudt. Er is volgens mij nog geen eens sprake van een uitgesproken, goed doordachte, samen goed over communicerende D/s relatie. Dus dat komt eerst. Je kunt niet met je brommer rijbewijs ineens ook een auto besturen, zo kun je ook niet van kinky seks met je vriendje naar een TPE. In je hoofd zeker wel, en zeker als opgewonden 19-jarige, maar nee, zo gaat een TPE niet werkzaam zijn en worden. Maar aan To zelf om daar achter te komen. En er is geen juiste manier om achter bepaalde dingen te komen. Het leven gaat voor iedereen met vallen en opstaan en de situaties zijn voor iedereen anders.
Zelfs het advies: zoek mensen van Fetlife is, hoe super goed bedoeld ook, lang niet altijd het beste idee voor iemand. Want de scene zit vol met mensen, van alle leeftijden, met 1 en al ervaring, die, in mijn ogen, behoorlijk stompzinnig met BDSM omgaan en na jaren nog niks wijzer zijn geworden. En dat kan voor een meisje van 19 nog veel beroerder uitpakken dan een wensdroom van een TPE met vriendje. Ik zeg hiermee niet dat ze niet naar FL moet gaan hè.
Alle reacties Link kopieren Quote
aim schreef:
18-04-2024 18:57
Ik begrijp niet waarom het Total Power Exchange heet. Het kan beter Total Power Transfer heten. Bij Exchange lijkt het een uitwisseling en gebaseerd op wat ik in dit topic lees over TPE geeft de een (TO in dit geval) de ander (TO's vriend) alle power en ik zie niet zo goed wat ze zelf krijgt, maar misschien begrijp ik het niet goed. Mij lijkt het net zo erg als TBS ;-) maar ik ben opgegroeid in de tijd dat de overheid de slogan lanceerde : een slimme meid is op haar toekomst voorbereid (en wat ik uitlegde dat je je eigen boontjes moet kunnen doppen).
Dit vraag ik me ook af. TO zal het wel leuk vinden om alle controle uit handen te geven, dus all power to her. Of juist niet. Maar welk spel speelt haar vriend? Hij hoeft helemaal niets, hij kan op z'n luie reet gaan zitten en tv kijken de hele dag.. en zelfs dan zal TO hem moeten gehoorzamen. Waaruit bestaat dan de uitwisseling?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit niet in de scene, maar je vraagt om tips. Als je het dan toch perse wilt doen, vind ik één van de betere adviezen gegeven: probeer het eerst is één dag. Evalueer het samen. Daarna een weekend. Evalueer weer. Daarna een week. Evalueer.

Daar ga je allebei volgens mij enorm veel inzichten uit halen. Inzichten die je niet krijgt door er tot het najaar theoretisch over te blijven praten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bornslippy, ik vind het eerste deel van jouw reactie juist echt heel gevaarlijk en bagatelliserend. Nee, een meisje van 19 zit niet 'in de scene' omdat ze wat BDSM-dingen in bed doet met haar piepjonge vriendje. Kom nou zeg. En niet iedereen die tegen dit soort extreme vormen als TPE is zit 'niet in de scene'.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
@BornSlippy

Natuurlijk zitten er ook foute types en slechte voorbeelden op FL, daarom noem ik ook bewust bepaalde groepen waar ze net zoals hier antwoord kan krijgen van meerdere mensen.

Ik heb zelf namelijk ervaren dat er netwerk aan mede kinksters echt kan helpen om jezelf te beschermen. Wij hebben meer kennis dan vanilla's en kunnen daardoor eerder zien als dingen fout gaan of zitten. Toen ik een D/s had hij nogal diep ging, geen tbe, heb ik bijvoorbeeld een kinky vriendin gevraagd om vinger aan de pols te houden. Mocht zij twijfels krijgen of het nog goed voor me was dat ze dan kon ingrijpen. Het hielp mij echt om de dingen die ik deed En hoe het voor mij was met haar te bespreken en evalueren. Deze relatie was gewoon een hele goede, maar als het een slechte was geweest dan had ik haar interventie echt nodig gehad. En omdat zij kennis en ervaring heeft van BDSM, zou ik het ook eerder van haar aannemen dan van een leek die mij toch sowieso gestoord vindt met wat ik wil.


Het is natuurlijk nog steeds geen garantie, maar daar zit nu eenmaal wel de kennis om goed onder bouwde adviezen te geven.

Maar uiteraard moet je daar net zo kritisch zijn op de antwoorden die je krijgt en de mensen die je willen helpen als op andere plekken. Zeker ook op de mensen die zonder kritische vragen of onderbouwde adviezen roepen dat ze het vooral moet doen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
19-04-2024 12:33
En niet iedereen die tegen dit soort extreme vormen als TPE is zit 'niet in de scene'.
Eens, een onterechte aanname van Bornslippy dat forummers die hier reageren de scène niet kennen of geen ervaring hebben.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klopt. "De scene" impliceert ook wel dat er 1 homogene groep is, maar niets is minder waar. Het varieert echt van af en toe een keertje kinky seks tot een lifestyle. Er zijn mensen die erin zitten vanwege een fetisj, mensen die zich alleen richten op bondage, mensen die zich aangetrokken voelen tot pijn, tot onderdanigheid, tot weet ik wat. Binnen de scene zijn heel veel subgroepen.

Ik denk dat wanneer je iemand die alleen aan bondage doet een vraag stelt over TPE dat die net zo min weten wat dat precies inhoudt als een vanilla. Ik denk tegelijkertijd ook dat ze wel net wat meer weten over grenzen, consent en communicatie.
Hoewel ook daar uitzonderingen op zijn want je hebt binnen de scene echt wel mensen die je gewoon nooit iets moet vragen en buiten de scene mensen die hele zinnige dingen zeggen.

Er zijn op FL ook genoeg (Amerikaanse) groepen voor TPE. Zelf vind ik RavenK bijvoorbeeld vaak hele zinnige dingen zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen de OP gelezen. Gezien je leeftijd raad ik je goede therapie aan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Sanne_A schreef:
18-04-2024 08:20
Tpe betekent eigenlijk niets meer of minder dan dat je ermee instemt dat de ander alle macht heeft. Bij de mensen die ik ken is dit absoluut niet hetzelfde als micro-managen, dat is leuk voor een dagje of een weekendje, maar niet houdbaar.
Ik vroeg me al af hoe dit in de praktijk zou moeten, lijkt me doodvermoeiend om continu voor twee mensen te moeten nadenken, als een soort Furby on steroids.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie dat je dit ook op Fok hebt gevraagd. Misschien is dit al gemeld, heb niet alles gelezen.

https://forum.fok.nl/topic/2707690/2/25 ... hange.html

Het komt op mij over dat je er zelf onzeker over bent en kan je alleen aanraden, echt heel goed na te denken hierover.
Alle reacties Link kopieren Quote
angelica1408 schreef:
19-04-2024 20:24
Ik zie dat je dit ook op Fok hebt gevraagd. Misschien is dit al gemeld, heb niet alles gelezen.

https://forum.fok.nl/topic/2707690/2/25 ... hange.html

Het komt op mij over dat je er zelf onzeker over bent en kan je alleen aanraden, echt heel goed na te denken hierover.
TS (of hier heet het TO) is daar niet meer online geweest om te lezen, in elk geval...
Ik had op VIVA een post geplaatst maar die moest eerst goedgekeurd worden (inmiddels wel, maar staat hier op pag. 9 van de reacties).
Mijn post vol linkjes staat ook op FOK! in het topic: https://forum.fok.nl/topic/2707690/1/999#p213233572

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven