Trouwen in 2018/2019

05-01-2018 14:12 688 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als vervolg op het vorige Trouwen topic, open ik een nieuw topic voor het jaar 2018/2019

Het lijkt me leuk om elkaar te volgen en elkaar om tips en adviezen te vragen :).

Ik zal een schema maken. Als je er ook in wilt dan hoor ik dit graag :).


Naam:LeeftijdTrouwdatumLocatie
Aardbei_8631April 2018Gelderland
BoardBabe8236AprilNoord-Brabant
Jaine9126Mei/JuniNoord-Holland
Masatu25Juni 2018Zuid-Holland
Iren1227Juni 2018Utrecht
Miets199424Juli 2018Overijssel
Bailey26-Augustus 2018Overijssel
Perzina38Augustus 2018Zeeland
Spasz33Augustus 2018Gelderland
Ladenkastje30September 2018Zuid-Holland
Sneazydwarf24September 2018Overijssel
Minimoose33September 2018Friesland
Kevers..September 2018Gelderland
Yakatani+/- 40September 2018-
Missmadame32September 2018Zuid-Holland
Puntpaprika26Novemer 2018Zuid-Holland
Lauren-8927December 2018Groningen
Sunshine199226Maart 2019Caribisch Eiland
Zonneblooempje8532Mei/Juni 2019Noord-Brabant
Honinginnetje26Mei/Juni 2019Zuid-Holland
N27822Juni 2019Zuid-Holland
Mariahhh27Half 2019Gelderland
Amaryllisbol272019Utrecht
anoniem_264465 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 19:31
66.24% gewijzigd
Perzina wat leuk dat je van alles zelf maakt! Dat maakt het ook persoonlijk, wanneer trouw je?
Twilight, spannend traject. Ik hoop voor je dat je zwanger bent tegen die tijd. Dat zou de foto's achteraf ook wel extra bijzonder maken, zeker na zo'n traject. :)

Neweve, ik kende dat merk helemaal niet. Maar wat een prachtige jurken! Ik heb ook een jurk die qua stijl en budget meer in die categorie valt.
En herkenbaar wat je zegt over de familie. Ik ben dan niet de eerste die trouwt, maar kom wel uit een grote familie. Wij hebben er bewust voor gekozen niet de familie uit te nodigen, omdat het dan zo massaal zou worden.

Ik lees hier veel over zelf maken, wat creatief allemaal!

Iemand vroeg hoe onze dag eruit komt te zien. Wij hebben alles op één locatie en geen onderscheid in gasten. We beginnen met een welkomstdrankje, vervolgens de ceremonie, daarna taartbuffet met champagne of koffie/thee. Ik ga zelf de taarten bakken, dat vind ik persoonlijker leuker dan een bruidstaart. Daarna hebben we Marokkaanse en Mediterrane gerechten. Tot slot is het tijd om te borrelen en te dansen. We hebben geen openingsdans, onze oudste dochter (bijna 7) heeft met haar beste vriend een dansje bedacht, dus we laten ons verrassen :heart:

Ik vind het interessant om te lezen wat iedereen uitgeeft aan welk onderdeel, iedereen pakt het toch weer anders aan. Wij wilden in eerste instantie onder de 8000 blijven, maar ook wij zitten er ruim boven. Dat komt vooral doordat we niet bezuinigd hebben op de locatie en het eten.

We wilden het redelijk klein houden met ongeveer 50 mensen. Nou, dat is gelukt :$ We zitten op 92 volwassenen en ongeveer 20-25 kinderen. En dan te bedenken dat niet iedereen zijn/haar partner en/of kinderen meeneemt en we beiden slechts een klein deel van de families hebben uitgenodigd. We hebben gewoon te veel goede vrienden.
Hoe hebben jullie dat aangepakt? Heel streng geselecteerd of toch maar gewoon meer budget vrijgemaakt om de mensen uit te nodigen die je er graag bij wil hebben?

We hebben geen corsages, bedankjes, save the dates en dergelijke. Ook geen ringen.
We hebben veel geluk met creatievelingen in onze vriendengroep, zo is de fotografe/videografe een goede vriendin waardoor we daar maar 500 voor betalen. En de muziek wordt gedaan door twee goede vrienden die professioneel artiest zijn, we betalen hen een onkostenvergoeding van 200 euro.

We hebben onze twee oppassen ingeschakeld om de kinderen te entertainen. Er wordt een hoek gecreëerd waar ze kunnen spelen en knutselen. Buiten is een prachtig park, dus met mooi weer kunnen ze daar lekker spelen.
Bijna het dubbel aantal gasten?! Haha!

Hier ook 50 mensen, we zitten er rondom. Ik merk dat het er meer dreigen te worden alhoewel ik over sommige mensen twijfel. Sinds een half jaar heb ik een nieuwe baan, en mijn oud-collega’s die ik jaaaren ken wilde ik er ook bij hebben, maar merk dat het contact zo snel verwatert, dat ik over hen twijfel. Grote kans dat ik over 3 jaar van nu helemaal geen contact meer heb.

Anderen wilde ik misschien juist wel uitnodigen, bijvoorbeeld een oom en tante die ik natuurlijk mijn hele leven al ken, weinig contact mee heb (eigenlijk alleen bij bijzondere familiedingen), maar zij zijn wel erg lief en via mijn ouders ook betrokken.

Nja, ik weet het nog niet. Nog een maand, dan moeten de uitnodigingen eruit.
Wij hebben trouwens ook 1 locatie, en ook geen onderscheid in dag/avondgasten.
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
07-05-2018 10:44

Iemand vroeg hoe onze dag eruit komt te zien. Wij hebben alles op één locatie en geen onderscheid in gasten. We beginnen met een welkomstdrankje, vervolgens de ceremonie, daarna taartbuffet met champagne of koffie/thee. Ik ga zelf de taarten bakken, dat vind ik persoonlijker leuker dan een bruidstaart. Daarna hebben we Marokkaanse en Mediterrane gerechten. Tot slot is het tijd om te borrelen en te dansen. We hebben geen openingsdans, onze oudste dochter (bijna 7) heeft met haar beste vriend een dansje bedacht, dus we laten ons verrassen :heart:

Ik vind het interessant om te lezen wat iedereen uitgeeft aan welk onderdeel, iedereen pakt het toch weer anders aan. Wij wilden in eerste instantie onder de 8000 blijven, maar ook wij zitten er ruim boven. Dat komt vooral doordat we niet bezuinigd hebben op de locatie en het eten.

We wilden het redelijk klein houden met ongeveer 50 mensen. Nou, dat is gelukt :$ We zitten op 92 volwassenen en ongeveer 20-25 kinderen. En dan te bedenken dat niet iedereen zijn/haar partner en/of kinderen meeneemt en we beiden slechts een klein deel van de families hebben uitgenodigd. We hebben gewoon te veel goede vrienden.
Hoe hebben jullie dat aangepakt? Heel streng geselecteerd of toch maar gewoon meer budget vrijgemaakt om de mensen uit te nodigen die je er graag bij wil hebben?

We hebben geen corsages, bedankjes, save the dates en dergelijke. Ook geen ringen.
We hebben veel geluk met creatievelingen in onze vriendengroep, zo is de fotografe/videografe een goede vriendin waardoor we daar maar 500 voor betalen. En de muziek wordt gedaan door twee goede vrienden die professioneel artiest zijn, we betalen hen een onkostenvergoeding van 200 euro.

We hebben onze twee oppassen ingeschakeld om de kinderen te entertainen. Er wordt een hoek gecreëerd waar ze kunnen spelen en knutselen. Buiten is een prachtig park, dus met mooi weer kunnen ze daar lekker spelen.
Klinkt goed allemaal, jullie hebben het goed voor elkaar inderdaad met vrienden die van alles kunnen betekenen op jullie bruiloft. Wij gaan ook geen corsages doen en de save the dates slaan we ook over. We sturen de uitnodiging een heel stuk eerder. Knap dat je zelf de taarten gaat bakken!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat er weer zoveel is bijgeschreven! Had ineens weer een aantal pagina's te lezen.
Ik vind het ook leuk om de decoratie deels zelf te maken en bij elkaar te verzamelen. Zo spaar ik nu mooie glazen potten (van mayo en pastasaus zijn de beste haha) voor de bloemetjes op tafel, maak ik samen met mijn moeder lopers voor tijdens het eten van stof en hebben vriend en ik draadletters van onze voorletters en een &-teken van de Hema waar we mini lichtjes omheen hebben gewikkeld, superleuk! En dat terwijl ik nooit een onwijze knutselaar ben geweest, maar ik vind dit soort kleine projectjes voor de bruiloft echt leuk om te doen. We hebben ook de save the dates zelf gemaakt.
Verder is vriend voor de tweede keer gaan kijken voor een pak en gaat hij iets laten maken op maat, stoffen en kleuren zijn gekozen. Ben heel erg benieuwd!

Ceremonie: we zijn er nog niet helemaal uit.. de liedjes hebben we wel gekozen. Verder overwegen we wel zelf iets te zeggen, wordt vast huilen maar het is toch wel heel speciaal om tijdens de ceremonie zelf iets aan elkaar te vertellen. Maar ook wel spannend.

Corsages: alleen voor vriend doen we er eentje.

Gasten: we eten met alleen naaste familie en beste vrienden (zo'n 25 personen incl wijzelf). Daarna is iedereen heel welkom op de ceremonie en het feest! Dan zullen we rond de 80 personen zijn in totaal.
Alle reacties Link kopieren
Masatu, nog een beetje een late reactie (wat gaat het hard in dit topic, gezellig!) maar een a-lijn jurk is een jurk die licht uitloopt: https://www.weddings.nl/services/trouwjurk-silhouetten/
Ik ga zelf voor een ballgown of trompet
Een jurk wat bestaat uit 2 delen heb ik nog niet eerder gezien zelf, maar het schijnt wel een trend te worden. Randy Fenoli heeft er volgens mij 1 ontworpen :lol:
Oh jeetje het is al bijna zover voor jou!

Dit weekend heb ik mijn nichtje gevraagd of ze mijn bruidsmeisje wil zijn. Aangezien we nog geen save the dates of uitnodiging hebben verzonden, was dat wel een verrassing en daar reageerde ze heel leuk op! Ik kan niet wachten om de uitnodigingen te versturen naar de rest van de familie en vrienden.
Pas op met trends in trouwjurkenland.... Over 20 jaar wil je er ook nog naar kijken en jezelf mooi vinden op de foto’s. Noet dan denken “wat een rare trend was dat”.

Ik heb trouwens een strakke aansluitende trouwjurk met een sleepje. Onderaan iets uitlopend maar ook geen echte zeemeermin.
Alle reacties Link kopieren
honinginnetje schreef:
07-05-2018 21:44
Masatu, nog een beetje een late reactie (wat gaat het hard in dit topic, gezellig!) maar een a-lijn jurk is een jurk die licht uitloopt: https://www.weddings.nl/services/trouwjurk-silhouetten/
Ik ga zelf voor een ballgown of trompet
Een jurk wat bestaat uit 2 delen heb ik nog niet eerder gezien zelf, maar het schijnt wel een trend te worden. Randy Fenoli heeft er volgens mij 1 ontworpen :lol:
Oh jeetje het is al bijna zover voor jou!
Ah, dan is het een trompet geloof ik. Of een fishtail, die lijkt er ook wel veel op. Hij is qua model gebaseerd op deze jurk: http://www.anastasi.nl/images/stories/c ... dsjurk.jpg (de jurk op deze foto bestaat overigens ook uit 2 delen).

@julienclerc: Haha, dat is nog eens een ander aantal mensen dan vooraf bedacht! Wij hebben ook zoiets (maar dan wat minder kinderen). Wij hadden zelf een aantal van "rond de 100" in ons hoofd, zijn er uiteindelijk iets meer geworden door aanhang/kinderen (die allemaal meer dan welkom zijn, maar die we zelf een paar keer "vergeten" waren met het opstellen van de lijst).
Alle reacties Link kopieren
@gasten, hier mikken we op 50 mensen. Ik heb nu een lijstje van 61 mensen dus ik denk dat dat goedkomt. Familie (ooms/tantes end) nodigen we niet uit, waarschijnlijk doen we daar later nog een bbq/borrel oid voor. Misschien nodigen we ze wel uit voor het feest/borrel aan het eind maar dat hangt ook van de locatie af.
We hebben om te bepalen wie we uitnodigen een enorme lijst gemaakt met
naaste familie
'beste' vrienden
rest familie
rest vrienden
collegae
mensen sportclubjes
etc
en daar uiteindelijk een streep getrokken bij wat voor ons haalbaar was. Werkte eigenlijk best goed.

@julien clerc, ik ben inderdaad erg blij met de jurk (en de prijs).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een mooie dag @JulienClerc!

Ik verkondigde toen ik hier mee ging schrijven ook dat we de broers en zussen van ons beider vaders niet gingen uitnodigen. Vriend is toch gezwicht, dus nu hebben we opeens 30 gasten extra. Zitten we op zo'n 160 man. Maakt het én duurder, én voller. Budget zit nu al bijna op de 16.000 euro. Ik had echt nooit verwacht dat ik zo'n dure bruiloft zou geven. Gelukkig hebben we het geld. Ik hoop niet dat wij bij het groepje horen dat een dure bruiloft geeft en net zo snel weer uit elkaar gaan haha. We zijn gelukkig al tien jaar bij elkaar, dat scheelt.

Zelf maken doe ik eigenlijk vrij weinig. We huren veel van het grotere spul (fotobooth, lichtletters etc.) van lokale leveranciers. Trouwkaarten maak ik dan weer zelf. Ofja, ik koop het design online en pas het dan zelf aan.

@Perzina, wij hebben denk ik hetzelfde model jurk. Kan er in realiteit nog steeds compleet anders uitzien. Dinsdag ga ik mijn jurk weer zien. Ben erg benieuwd hoe hij staat nu hij passend is gemaakt. Nu moet ik nog bedenken wat ik wil met de top van de jurk. Ik heb mijn jurk tweedehands gekocht (uit de jaren '60) en laat hem nu aanpassen naar wens.
kevers wijzigde dit bericht op 11-05-2018 14:31
11.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@voor iedereen: wellicht kunnen we na onze bruiloften een eindoverzicht van de kosten plaatsen? Ik merkte dat ik dat heel erg fijn vond toen we ons aan het oriënteren waren. En nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er veel bijgeschreven, leuk!

Na een heerlijke vakantie zijn wij thuis gekomen met.... Trouwringen.
Ze zijn prachtig en ondanks dat ze niet extreem duur waren gaan wij hierdoor wel over budget :facepalm:
We hadden geen rekening gehouden met nieuwe ringen omdat we alleen een aanpassing van onze bestaande ringen wilden.

Binnenkort de kaarten in elkaar zetten. Dat wordt echt een klus. Het is nu nog een soort van bouwpakket. Heb er een in elkaar gezet en was zeker 15 minuten bezig.

Leuk dat veel mensen decoratie zelf maken. Waar vinden jullie de ideeën?
Zelf ben ik niet zo handig.
Wij hebben nog geen idee hoe wij de locatie willen versieren (los van een aantal kleine versieringen). Tips zijn welkom!

Heb verder het idee dat we nog heel veel moeten doen/regelen. Heb hier echter totaal geen overzicht op.
Binnenkort alles maar even op papier zetten.

@kevers
Goed idee om de uiteindelijke kosten ook te noteren. Vind die lijstjes ook erg prettig om een inschatting te maken.
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.
Alle reacties Link kopieren
Gasten: Wij zitten nog dicht bij onze schatting. Zeker gezien de daggasten. De avondgasten is lastig inschatten omdat we het idee hebben dat er nog veel mensen komen van uit onze kerken. We schrijven een stukje (aankondiging) in de nieuwsbrief van de kerk en het is goed mogelijk dat daar nog wel wat mensen op af komen. Vinden we alleen maar leuk! We gaan het zien.
We zitten nu op net geen 50 daggasten en 175 a 200 avondgasten. Als iedereen zal komen. Ik vermoed dat het er 175 zullen zijn. 160 mensen uitgenodigd, maar men zegt dat er vaak zo'n 10% niet komt, dus dan zit je op 145 zeg maar. En dan zo'n 30 ''kerkmensen'' die spontaan komen....We hebben iig geregeld dat er 200 stoelen zijn voor tijdens de kerkdienst. Better save than sorry. Beetje lullig als er veel moeten zijn.

Qua budget gaan we er wel overheen. Maar ja. We hebben wel wat we precies willen enzo.

Bij ons zijn de meeste dingen wel geregeld. Ik heb het idee, wat volgens mijn lijstje ook wel klopt, dat we alleen nog maar kleine dingen hoeven te regelen. Kost ook wel tijd, maar dat kunnen we gewoon op een avond doen. Niet alles in 1x hoor, maar met een paar avonden goed er voor gaan zitten zullen we een eind komen.
Mijn streven is om in augustus klaar te zijn, op de mini dingetjes die niet eerder kunnen na.

Decoratie: wij maken eigenlijk niets zelf. We zijn niet zo creatief en hadden er budget voor om het te laten regelen. Ook wel erg prettig.

Wij vragen over een paar weken of het dochtertje van vrienden ons ''ringenmeisje'' wilt zijn. Ze is 5 dus dat is wel leuk denk ik zo :D

Komende week gaan we onze ringen ophalen. Ik ben heel benieuwd.
Hebben jullie er iets in laten graveren? Wij wel. De datum en onze naam. Dus in mijn ring staat bv de naam van mijn vriend

Er is veel geschreven. Leuk om te lezen hoe iedereen bezig is.

@Bailey26: alles opschrijven is idd erg fijn. Zou ik zeker doen. Wij gebruiken een lijstje van ''the perfect wedding'' site, maar ik heb ook een eigen lijstje.

Succes allemaal weer!!
Hoi Meiden,

Ik wilde mijn emailadres wijzigen, maar had een fout gemaakt waardoor ik geen activatie link kreeg doorgestuurd. Ik kan dus niet meer bij mijn oude accountnaam (Ladenkastje).

Ladenkastje87 is dus gewoon dezelfde :D
Alle reacties Link kopieren
Wat is er weer veel geschreven!

Vorige week ben ik met mijn moeder op stap geweest voor een jurk voor onze bruiloft en uiteindelijk geslaagd bij de 1ste winkel (waar we terug gingen na een hele dag half Nederland door te hebben gereden haha). Staat erg leuk dus daar ben ik blij mee.

Komende donderdag gaan we op dezelfde missie alleen dan met mijn schoonmoeder. Hopelijk gaan we voor haar ook wat leuks vinden.

Verder afgelopen vrijdag allemaal dingen geshopt voor onze welkomstasjes (die we geven omdat we dus niet in Nederland trouwen). Allemaal leuke tropische dingen kunnen scoren. Erg blij mee.

Verder nu druk vliegtickets in de gaten aan het houden.

Dan hebben we bijna alles geregeld wat betreft we nu kunnen regelen omdat we natuurlijk pas in maart trouwen.
Alle reacties Link kopieren
/
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-05-2018 23:17
Reden: oproepje
0.00% gewijzigd
Dit mag niet!! Zie de regels!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-05-2018 23:17
Reden: quote verwijderd
91.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Hoe gaat het hier? Ik kom mij ook melden :-)

In mei 2019 gaan wij trouwen. We zijn nu druk bezig met alle voorbereidingen al. Zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd @Mrsalwaysright.

Het is even stil hier. Hoe gaat het met de voorbereidingen van iedereen? Ik ben de laatste hand aan het leggen aan onze uitnodigingen en ik vind ze zelf heel tof worden. Wel een vraag, aangezien meerdere mensen hier een uitnodiging voor dag- en avondgast heeft. Zetten jullie er bij de avondgasten wel het tijdstip van de ceremonie op, of laat je dat helemaal weg? Hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Kevers!

Hier zitten we midden in de voorbereidingen. We hebben de trouwlocatie gevonden en onderhandelen nu over de prijs. Mijn jurk heb ik ook al, ik moet alleen nog een goede coupeuse vinden voor het innemen en aanleggen van de jurk.

Ik stuur inderdaad dezelfde uitnodiging voor de dag en avond gasten. Maar om verwarring te voorkomen laat ik de tijden van de ceremonie achterwegen bij de avondgasten en zou ik er een zin in zetten in de trant van 'overdag geven wij het ja-woord, in de avond ben je/zijn jullie van harte welkom om dit te komen vieren'. Zo iets, maar dan wat netter verwoord.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het bijna zover, nog minder dan 2 weken te gaan! Morgen nog naar de kapper voor proefkapsel (en mijn moeder komt gelijk langs om nog een keer te "oefenen" met mijn jurk aantrekken ;-) ). Met de trouwamtenaar hebben we 2 dagen voor de bruiloft ons kennismakingsgesprek.
Verder ben ik nu vooral nog bezig met het versieren van de enveloppendoos met daarop een papercraft zeilboot (huwelijksreis). Dit weekend sturen we nog een mail met alle praktische info naar onze gasten en lopen we nog een laatste keer de het draaiboek door om te checken of we alles in huis hebben / niets zijn vergeten. Nu alleen nog hopen op geen stortbui zoals afgelopen dagen :mrgreen: Maar de huidige weersvoorspelling (23 graden, wolkje/zonnetje, geen/heel weinig regen (0,7mm)) is helemaal prima!
Spannend nu het zo dichtbij komt!!

@MrsAlwaysRight: welkom! Hoe gaat jullie dat er ongeveer uitzien (voor zover bekend)? Bijvoorbeeld aantal gasten, dagindeling, "thema", etc?
Alle reacties Link kopieren
Spannend, kom al mooi dichterbij!

Ik heb gisteren de kaarten naar de drukkerij gebracht. Volgende week is de proefdruk klaar.
2 kaarten, 1 voor avond en 1 voor daggasten. Voorkant is bij iedereen het zelfde. En daar staat wel de trouwtijd op. In de kaart staat dat ze 's avonds welkom zijn.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Masatu! Die weervoorspelling zijn inderdaad gunstig. En wat fijn om even bij te lezen wat je nog het beste zo'n korte tijd voor dé dag kan doen. Hoe ziet jullie draaiboek er uit?

twilight84, heb je de kaarten zelf ontworpen?

We hebben 34 dag gasten, hiervan zijn 6 kinderen ( twee van ons zelf, en de andere 4 van onze zussen/zwagers). We hebben besloten geen andere kinderen er bij te doen van vrienden/familie. In de avond 85 gasten (dit is incl. de dag gasten).

We trouwen om 15:00, aansluitend receptie &toasten en foto's met familie/vrienden, diner en dan vanaf 20:30 feest tot 00:30.

Bij mooi weer een bbq en bij slecht weer een buffet vorm, lekker informeel.

We hebben geen thema. Ik heb wel een 'vintage' jurk ( champagne kleur, en kant). We trouwen in een oude stadhuis. Dit ziet er nog wat 'oud' uit ( maar dan wel veel hipper en niet oud bollig).

Als onze begroting klopt zitten we op €8250 euro. Dit is incl. bruidsjurk, pak, kleding van kinderen en trouwringen + sierraden kinderen, feest ect ect ect.

We zitten de hele dag op 1 locatie. Deze heeft meerdere zalen, serre's en tuinen.
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
31-05-2018 15:14
Hier is het bijna zover, nog minder dan 2 weken te gaan!
Spannend Masatu

Hier gaat het allemaal zijn gangetje.
We hebben de kaarten klaar en nu alleen nog de enveloppen schrijven. De sluitzegels zijn ook binnen.
Wij hebben trouwen de zelfde kaarten voor de daggasten en avondgasten, alleen andere tekst.
Op de kaart van de avondgasten hebben we ook het tijdstip van de voltrekking staan.

We hebben de bedankjes af en zijn blij met het resultaat.
Richten ons nu op het zoeken van een gastenboek.

Hebben volgende week een afspraak bij de locatie. De ceremoniemeesters gaan ook mee want die willen graag de ruimtes zien ivm de versiering.
Volgende week gaat vriend ook voor een pak kijken.
The greatest thing you'll ever learn is just to love, and be loved in return.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven