Trouwplezier weg na reactie schoonmoeder…

25-07-2025 21:08 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over twee maanden ga ik trouwen. Mijn partner en ik hebben bewust gekozen voor een kleine, intieme bruiloft. Geen groots spektakel, maar iets dat bij ons past: een korte ceremonie op het gemeentehuis en daarna met een groep van maximaal 45 mensen, onze dierbaarste familie en vrienden, eten, drinken en feesten in een door ons afgehuurd restaurant.

Het voelde allemaal goed. Het restaurant is misschien geen luxueus kasteel of trendy hotspot, maar wij zagen de charme erin. De sfeer was warm, het voelde eigen, en belangrijker: het was de plek waar wij samen een mooie herinnering van wilden maken.

Totdat mijn schoonmoeder belde.

Ze vroeg naar de naam van het restaurant en zocht het direct op terwijl we aan de telefoon waren. En toen begon ze het af te kraken. Alles vond ze niet goed: geen mooi uitzicht, het gebouw was verouderd, de binnenkant niet stijlvol of ‘classy’ genoeg, de decoratie vond ze oubollig. Kortom niet waardig genoeg om een bruiloft te vieren. Alles wat zij belangrijk vindt aan een locatie, daar voldeed het blijkbaar niet aan.

Sinds dat gesprek voel ik me heel onzeker over onze keuze. Het plezier en de voorpret zijn ineens ver te zoeken. Terwijl ik me juist zó verheugde op de dag zoals wij die voor ogen hadden.

Alsof dat nog niet lastig genoeg was, hadden we tegen haar gezegd dat ze vijf vrienden mocht uitnodigen, omdat we het intiem willen houden. Ook dat viel helemaal niet goed, ze vond het veel te weinig en liet duidelijk merken dat ze meer mensen erbij had willen hebben. Ik begrijp ergens haar kant ook: ze kent veel mensen en wil haar geluk met hen delen. Maar wij willen trouw blijven aan ons gevoel en onze grenzen.

Ik merk nu dat haar mening zwaarder is binnengekomen dan ik wil toegeven. Het was onze keuze, ons moment. Maar nu voelt het alsof het niet meer “van ons” is. Ik ben zelfs gaan googlen naar chique restaurants waar we een zaal zouden kunnen huren. Voor ons gaat het niet om hoe fancy het er allemaal uitziet die dag, maar meer dat het een leuke en een gezellige dag wordt.

Heeft iemand tips om hiermee om te gaan? Hoe kom ik weer terug bij het oorspronkelijke gevoel dat we hadden, bij de reden waarom we het op deze manier wilden doen?
Ik zou de hele bruiloft cancellen en vervolgens in het geheim trouwen en dan in elk geval zonder haar er bij.
Niet geschoten is altijd mis
Itsnojoke schreef:
26-07-2025 10:33
Als zij ook vijf mensen mogen uitnodigen, dan zit to al met zo'n twintig procent van de gasten die ze niet zelf uitgenodigd hebben/zouden uitnodigen. Lekker dan!

Daarom ben ik daar ook benieuwd naar. Hoezo intieme bruiloft als er al 10 mensen vrienden van (schoon)ouders zijn.

Maar 1e bericht van TO. Of ze nog terugkomt...?
Itsnojoke schreef:
26-07-2025 10:36
Bereid bij te betalen? Dat zou ik zelf echt nóóit voorstellen. Je geeft haar daarmee nog meer macht én je geeft de boodschap dat ze zich kan gedragen hoe ze maar wil, als er geld tegenover staat. Ik voorspel dat ze dan de boel helemaal gaat overnemen.
Ja dat. Het lijkt dan ook of je eigen keuze alleen gebaseerd is op de prijs.
Ik vraag me ook af of schoonmoeder altijd zo is en hoe partner van TO hiermee omgaat.

Mijn schoonpa 'chanteerde' man ooit: "Jullie kregen ook voorschot erfenis van mij". Waarop mijn man gelijk aanbood het terug te storten en dat het dan ook helemaal klaar was wat hem betreft waarop schoonpa gelijk inbond. Soms moet je mensen echt halverwege komen anders lopen ze over je heen TO!
Maar mensen gaan voorbij
Didi schreef:
25-07-2025 21:08
Hoe kom ik weer terug bij het oorspronkelijke gevoel dat we hadden, bij de reden waarom we het op deze manier wilden doen?
Ik merk dat als ik beinvloed ben door iets dat het me helpt om verschillende momentjes te hebben waar ik even op mezelf ben. Mezelf terugtrekken en alles de revue laat passeren wat ik daarvoor belangrijk vond, hoe ik dacht. Zinnen nalezen die ik misschien heb opgeschreven, foto’s bekijken. Alles dat helpt om het ‘oude gevoel’ of ook het oorspronkelijke standpunt terug te halen.
Dus bijvoorbeeld, hoe voelt het samen met je partner. Als jullie samen zijn? En hoe jullie samen gedachten hebben uitgewisseld over jullie trouwdag, nl klein, intiem.
Dat soort dingen haal ik dan telkens terug in mijn gedachten en probeer het gevoel er weer bij te krijgen.
Komt er iets aan gedachten binnen van schoonmoeder dan probeer ik dat radicaal af te kappen.

Denk ook na over het oorspronkelijke gevoel wat je had bij het restaurant wat jullie hebben uitgekozen. Namelijk leuk, knus etc.
Je kunt dat gevoel weer terugkrijgen en alles buitensluiten wat je niet wil horen/aannemen.

Herhaal dit veel zodat je weer veel bezig bent met wat jij en je partner willen.
Succes, het gaat je echt lukken
Hebben jullie of je vriend misschien een andere culturele achtergrond? Het is niet heel gebruikelijk dat je ouders/schoonouders gasten uit mogen nodigen, maar ik ken dit wel van andere culturele achtergronden.
Ik denk dat je aanstaande toch echt aan de beurt is om te zorgen dat zn moeder haar plek even duidelijk weet. Als je dit nu laat gaan, dan heb je denk ik nog vele hordes te nemen tijdens je huwelijk. Ze neemt meer ruimte in dan jij wil.
Kia•Ora schreef:
26-07-2025 09:59
Waarom laat je jouw schoonmoeder mensen uitnodigen op JULLIE trouwdag?
Die dag is van je verloofde en van jou.
Doet er geen zak toe wat zij ervan vindt of hoeveel mensen zij wil uitnodigen. Als zij graag de dag met vrienden wil doorbrengen organiseert ze zelf maar een feest.
Klinkt alsof ze de controle wil hebben en belangrijk wil doen. Zou me niet druk om haar maken. Als jullie het maar fijn hebben, je geeft geen feest om haar een plezier te doen maar om jullie trouwen te vieren.

Blegh wat zijn er toch nare mensen (schoonmoeders)...
Dat vraag ik me ook af. Zo raar.
Verder eens met je post. Het is jullie dag en doen het zoals jullie het willen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
o_o
Zo dan! Wat een bemoeial zeg.
Om te beginnen vraag ik me af wat je aanstaande hiervan vindt. En zegt. Tegen ZIJN moeder.
Verder, je wilt het klein en intiem houden en je schoonmoeder mag al 5 vrienden uitnodigen?
Ga er eens goed voor zitten met de bruidegom, praat nog eens over wat jullie willen en laat wat de rest (lees: je schoonmoeder) vindt, wil of denkt lekker omhoogwaaien. :bye:
Mijn moeder had wat te zeuren over de trouwlocatie. Mijn schoonmoeder vroeg zich af waarom we gingen trouwen (schoonzus is ook getrouwd, maar die hadden geen feest ed). Niet leuk, maar wij hebben het gedaan zoals wij het wilden. En het was heel leuk.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
26-07-2025 11:23
Dat vraag ik me ook af. Zo raar.
Verder eens met je post. Het is jullie dag en doen het zoals jullie het willen.
Nou ik ook. Wat een bijzonder iets. En dan ook nog eens 5! Geen +1 ofzo. En zelfs dat is niet genoeg.

Tijd dat je verloofde haar eens aanspreekt.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
26-07-2025 11:32
Nou ik ook. Wat een bijzonder iets. En dan ook nog eens 5! Geen +1 ofzo. En zelfs dat is niet genoeg.

Tijd dat je verloofde haar eens aanspreekt.
Ja inderdaad.
Van een intieme bruiloft is niet echt sprake als je schoonmoeder 5 vrienden mag uitnodigen.
Ach wat rot. Je zat zo lekker in de trouwflow met je vriend en nu dit. Wat een enorm ongevoelige reactie van je schoonmoeder en wat verdrietig dat ze ervoor heeft gezorgd dat je goede gevoel vertrokken is.

Je hebt nog 2 maanden de tijd om dat goede gevoel terug te krijgen. Het lijkt me zaak dat je heel open bent tegen je vriend (tenminste, ik ga er even vanuit dat je met een man trouwt, oeps.... :-O$ ) en in gedachten probeert terug te gaan naar de basis. Waarom ga je ook alweer trouwen, waarom koos je voor deze locatie en welk gevoel had je erbij toen jullie de knoop hadden doorgehakt voor deze locatie? Besef dat het vooral jouw gedachten over schoonmoeders uitspraken zijn die nu voor deze onrust zorgen en je gedachten zijn te manipuleren.

Vwb een houding naar je schoonmoeder nu, dat hang van jouw band af met haar. Misschien vind je het fijn om haar te vertellen dat ze met haar negativiteit jouw trouwlol verpest. Misschien is het een goed idee om een standaard antwoord te verzinnen als ze weer commentaar heeft, "het is onze bruiloft, schoonmoeder en we doen het op onze manier maar het staat je vrij alleen bij de plechtigheid te zijn als de locatie van ons feest je niet aanstaat". Ofzo.

Wat ik zeker niet zou doen is naar andere locaties kijken omdat schoonmoeder jullie plekje niet goed genoeg vindt.
En dat ze 5 mensen mag uitnodigen is jullie keuze. Je hoeft je dus ook van het vivaforum geen bal aan te trekken als men dat belachelijk vindt. Dat zit namelijk op hetzelfde niveau als schoonmoeders commentaar. Jullie dag, jullie keuzes.
.
Rooss4.0 schreef:
26-07-2025 11:44
Ach wat rot. Je zat zo lekker in de trouwflow met je vriend en nu dit. Wat een enorm ongevoelige reactie van je schoonmoeder en wat verdrietig dat ze ervoor heeft gezorgd dat je goede gevoel vertrokken is.

Je hebt nog 2 maanden de tijd om dat goede gevoel terug te krijgen. Het lijkt me zaak dat je heel open bent tegen je vriend (tenminste, ik ga er even vanuit dat je met een man trouwt, oeps.... :-O$ ) en in gedachten probeert terug te gaan naar de basis. Waarom ga je ook alweer trouwen, waarom koos je voor deze locatie en welk gevoel had je erbij toen jullie de knoop hadden doorgehakt voor deze locatie? Besef dat het vooral jouw gedachten over schoonmoeders uitspraken zijn die nu voor deze onrust zorgen en je gedachten zijn te manipuleren.

Vwb een houding naar je schoonmoeder nu, dat hang van jouw band af met haar. Misschien vind je het fijn om haar te vertellen dat ze met haar negativiteit jouw trouwlol verpest. Misschien is het een goed idee om een standaard antwoord te verzinnen als ze weer commentaar heeft, "het is onze bruiloft, schoonmoeder en we doen het op onze manier maar het staat je vrij alleen bij de plechtigheid te zijn als de locatie van ons feest je niet aanstaat". Ofzo.

Wat ik zeker niet zou doen is naar andere locaties kijken omdat schoonmoeder jullie plekje niet goed genoeg vindt.
En dat ze 5 mensen mag uitnodigen is jullie keuze. Je hoeft je dus ook van het vivaforum geen bal aan te trekken als men dat belachelijk vindt. Dat zit namelijk op hetzelfde niveau als schoonmoeders commentaar. Jullie dag, jullie keuzes.
Ohnee zeker niet voor een andere locatie gaan!
En natuurlijk is het hun keuze om schoonmoeder vrienden te laten uitnodigen, maar dat mag ook raar gevonden worden. Daar hoeft to niks mee te doen. Blijf bij jullie wensen en invulling.
Het is jullie bruiloft, niet de van je schoonmoeder. Jullie geven haar veel ruimte, leer je grenzen aan te geven. Het wordt tijd voor een goed gesprek tussen zoon en schoonmoeder.

Let op dat het die dag niet de dag van je schoonmoeder wordt, maar jullie dag. Dat zij zichzelf niet in het middelpunt zet. Ik vind 5 vrienden van je schoonmoeder op een totaal van 45 gasten veel. Tenzij die vrienden voor jouw aanstaande ook belangrijk zijn.
zwembad84 schreef:
26-07-2025 11:18
Hebben jullie of je vriend misschien een andere culturele achtergrond? Het is niet heel gebruikelijk dat je ouders/schoonouders gasten uit mogen nodigen, maar ik ken dit wel van andere culturele achtergronden.
In B is dat niet uitzonderlijk. Het is niet standaard maar gebeurt wel vaak. Ook al omdat het niet zo uitzonderlijk is dat de ouders de hele bruiloft betalen.
Zoniet betalen de ouders dan wel hun genodigden zelf.
Wat jammer van je trouwflow, zoals Rooss het zo mooi noemt. Probeer te kijken hoe je die kan terugkrijgen. En als je dat lukt, wat steviger in de schoenen proberen te staan tegenover je schoonmoeder, anders ga je het echt nog zwaar krijgen, bijv. als er straks kinderen komen.
Heb zelf ook een nogal aanwezige schoonmoeder, al doet die het altijd op een ‘lieve’ manier. En ik trap soms echt heel stevig op de rem. Wordt niet gewaardeerd, maar jammer, mijn grenzen bewaak ik.
Als ze niet blij is met vijf, zou ze er van mij geen krijgen. Graag of niet. Niet constant jouw grenzen op laten rekken.
lebow wijzigde dit bericht op 26-07-2025 12:03
5.74% gewijzigd
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Komen jullie, of je schoonmoeder, uit een andere cultuur ? Ik woon in het buitenland en mijn schoonouders hadden ook wat mensen uitgenodigd op onze bruiloft (hele lieve mensen trouwens die mijn man nog kende van toen hij nog kind was), maar wij hadden zo'n 150gasten in totaal.
Wat betreft je schoonmoeder, leg haar gewoon uit dat jullie dit restaurant wel leuk vinden, en jullie daar dan ook het feest gaan vieren. Geef haar geen ruimte om te zeuren, en verander vooral de locatie niet, ook al betaalt ze mee aan de bruiloft. Of nog beter, laat je aanstaande dit tegen zn moeder zeggen. Hoe meer ruimte je haar geeft, hoe meer ze haar stempel op jullie leven zal gaan drukken, dus gelijk, op een beleefde manier, dit gezeur afkappen. Succes
Ik zou eens heel goed opletten hoe je verloofde hier op reageert. Dan heb je direct een inkijkje in de rest van je leven. :lightbulb:
Johanna schreef:
26-07-2025 11:49

En natuurlijk is het hun keuze om schoonmoeder vrienden te laten uitnodigen, maar dat mag ook raar gevonden worden. Daar hoeft to niks mee te doen. Blijf bij jullie wensen en invulling.
Maar waarom moet je dat zo nodig op die manier zeggen, zeker tegen iemand die daar blijkbaar toch al gevoelig voor is? Het voegt net zo weinig toe als het commentaar van schoonmoeder en het komt net zo min vriendelijk over. Wat moet zij met de informatie dat jij het "zo raar" vindt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hier kraakte zn moeder en dr vriend juist alles op de dag zelf af. Ze moeten gewoon wat te zeiken hebben blijkbaar. Het zijn jullie keuzes en hoe jullie het voor je zien, het blijft jullie dag, dus haar mening doet er niet toe.
Rooss4.0 schreef:
.

Ik zei vroeger altijd standaard op alles “ ja, dat wil ( naam man ) graag “ en dan was alles wat ze gek vond ( want anders als dat ze gewend was ) ineens prima. Ik vond dat trucje altijd erg lollig . En heel helpend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pelle schreef:
26-07-2025 10:04
Ik kan klein en intiem niet rijmen met 5 vrienden van je schoonmoeder.

Verder, het is jullie bruiloft, niet die van je schoonmoeder.
Ik kan klein en intiem ook niet rijmen met 45 mensen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Afbeelding
NellieVermicelli schreef:
26-07-2025 12:03
Ik zou eens heel goed opletten hoe je verloofde hier op reageert. Dan heb je direct een inkijkje in de rest van je leven. :lightbulb:
Dit vind ik ook een goede.
Staat hij voor zijn zaak of laat hij het allemaal een beetje gebeuren, loopt ie te pappen en te nathouden?
Dat zou voor mij heel bepalend zijn.
.
Rooss4.0 schreef:
.
Exact.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
26-07-2025 12:09
Ik zei vroeger altijd standaard op alles “ ja, dat wil ( naam man ) graag “ en dan was alles wat ze gek vond ( want anders als dat ze gewend was ) ineens prima. Ik vond dat trucje altijd erg lollig . En heel helpend.
Geweldige truc 😁
blijfgewoonbianca schreef:
26-07-2025 12:09
Toptip!!! Misschien reageert ze wel zo omdat ze niks in te brengen heeft, en dan standaard in de zeikmodus schiet. Gewoon je aanstaande als buffer inzetten. En kent je aanstaande de vrienden van schoonmoeders die worden uitgenodigd? Dan kan hij/zij misschien via hen aan s-moeder laten uitleggen dat dit gedrag nogal onbeschoft en onaardig is!
Hopelijk heb je een hele fijne trouwdag TO! ❤️

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven