Twijfel over relatie vanwege houding vriend mbt huishouden

10-09-2021 14:16 872 berichten
Hoi,

Ik lees al voor langere tijd mee maar zou graag iets delen om meningen te horen/te relativeren.
Mijn vriend en ik wonen enkele jaren samen en hebben het over het algemeen heel leuk samen. In totaal zijn we 7,5 jaar samen. We hebben het steeds vaker over de toekomst en een koophuis. Vanaf eind dit jaar zijn we financieel in de gelegenheid om te gaan kijken voor een koopwoning.

Ik heb alleen het gevoel dat ik steeds meer twijfels heb over deze stap, en wel om de volgende reden: ik vind mijn vriend erg lui in het huishouden.
Een voorbehoud is dat ik erg gesteld ben op een opgeruimd huis en hygiëne. Mijn vriend doet best e.e.a. in huis, maar nooit zonder dat ik het (een paar keer) vraag. Ik voel me eigenlijk een soort coördinator. De taken die we hebben afgesproken dat mijn vriend moet doen, stelt hij ook regelmatig ter discussie als ik hem erop aanspreek dat hij het verzaakt. Hij vindt dan dat ik het ook best een keer kan doen. Ook “ziet” hij dingen die hij laat rondslingeren of moeten gebeuren niet. Ik moet hem het daarom vragen. Tot slot trekt mijn vriend nogal zijn eigen plan, als er boodschappen gedaan moeten worden voelt hij zich bijvoorbeeld gewoon niet geroepen om dit op zich te nemen. Hij probeert het altijd op mij af te schuiven.
Een concreet voorbeeld is dat hij voor het huis iets moest uitzoeken en kopen bij een bepaalde winkel, en dat hij dit nu wekenlang uitstelt.
Kort gezegd: alles moet gevraagd worden en dit is ontzettend vermoeiend.
Ik ben redelijk snel gestresst en heb het gevoel dat dit echt een stempel drukt op mijn woongenot. De ruzies die wij hebben, gaan ook bijna alleen hierover. Dat vind ik zonde.

Ik vraag mij af of ik gewoon onwijs zeur of dat mijn irritatie terecht is. Ik vraag me ook wel eens of is dit niet gewoon een beetje een “mannending” is of dat dit te makkelijk gedacht is.
Ik ben benieuwd naar meningen hierover!
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen mannending, laat je dat niet wijsmaken! En hij ziet het echt wel hoor, hij vindt het gewoon makkelijk dat jij het doet.

Weet hij dat je twijfelt aan de relatie hierdoor? Dat zou ik hem heel duidelijk maken. Nee, geen hints, letterlijk 'Luister, als het zo blijft, gaat deze relatie niet werken en wil ik geen huis kopen met jou. Wat ga JIJ daaraan doen?'
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dingen zijn nooit een "mannending" (m/v)
Kan zijn, dat jouw vriend gewoon een lul is, of dat jij alles te veel op jouw manier wil
Enige dat werkt, is afspraken maken, waar je beiden achter kan staan.
Er zijn uitzonderingen maar in mijn eigen ervaring is het een mannending. Helaas.

Ben je al eens goed met hem om de tafel gaan zitten op een neutraal moment om het er over te hebben hoe jullie dit allebei voor jullie zien?

Wij hebben thuis afspraken gemaakt over welke taken we nodig vinden en welke we fijn vinden. Dus soms doe ik iets wat ik super vervelend vind omdat ik weet dat partner het waardeert en andersom.

Jullie wonen nu wel al samen?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, dat mannending is een lekker excuus. Of vrouwen nemen het over omdat 'Mannen dat toch niet zien of niet zo goed doen.'
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat hier waarschijnlijk heel veel reacties krijgen dat hij een klein kind is en dat je hem moet dumpen.
Ik ben het daar niet mee eens, althans, niet met het eerste. Soms verschillen mensen gewoon in wat ze prettig vinden. Ik zou waarschijnlijk ook niet met jou samen kunnen wonen (en ik ben een vrouw, dus een mannending is het niet per se hoor).

Je kunt samen met hem kijken naar wat jullie nodig vinden om te doen. En dan ook echt samen, nu leg je hem alleen maar dingen op. Vindt hij het prima als er 1x per 2 weken gestofzuigd wordt en jij wil 2x per week? Dan ben ik best geneigd om te zeggen dat jij dan het leeuwendeel van het stofzuigen op je neemt.
Ik zou dus ook niet allerlei rotklusjes gaan doen alleen omdat de ander dat wil, terwijl ik er zelf totaal het nut niet van inzie.
Alle reacties Link kopieren
Kees— schreef:
10-09-2021 15:25
Er zijn uitzonderingen maar in mijn eigen ervaring is het een mannending. Helaas.

nee hoor, het is een Hufter-ding
en als je een relatie hebt met een Hufter, heb je er dus last van.
Maar eeuh, newsflash, je kunt uit een relatie met een hufter stappen.
Hier gebeurt ook weinig zonder dat ik het vraag, helaas. Niet alleen wat betreft huishouden trouwens, maar ook uitjes verzinnen of zelfs stomme dingen zoals nieuw ondergoed of schoenen kopen. Doet hij pas als ik aangeef dat het weer eens tijd wordt. Voelt vervelend, alsof ik met een puber woon ofzo.

Ik weet niet of je zeurt, dan zeur ik ook. Er zijn ook mannen die uit zichzelf netjes zijn en vanalles doen, ik heb er helaas niet zo een.
Alle reacties Link kopieren
OliveHoover schreef:
10-09-2021 15:30
Hier gebeurt ook weinig zonder dat ik het vraag, helaas. Niet alleen wat betreft huishouden trouwens, maar ook uitjes verzinnen of zelfs stomme dingen zoals nieuw ondergoed of schoenen kopen. Doet hij pas als ik aangeef dat het weer eens tijd wordt. Voelt vervelend, alsof ik met een puber woon ofzo.

Ik weet niet of je zeurt, dan zeur ik ook. Er zijn ook mannen die uit zichzelf netjes zijn en vanalles doen, ik heb er helaas niet zo een.
krijg alsjeblieft geen kinderen met hem
Zanahoria schreef:
10-09-2021 15:28
Je gaat hier waarschijnlijk heel veel reacties krijgen dat hij een klein kind is en dat je hem moet dumpen.
Ik ben het daar niet mee eens, althans, niet met het eerste. Soms verschillen mensen gewoon in wat ze prettig vinden. Ik zou waarschijnlijk ook niet met jou samen kunnen wonen (en ik ben een vrouw, dus een mannending is het niet per se hoor).

Je kunt samen met hem kijken naar wat jullie nodig vinden om te doen. En dan ook echt samen, nu leg je hem alleen maar dingen op. Vindt hij het prima als er 1x per 2 weken gestofzuigd wordt en jij wil 2x per week? Dan ben ik best geneigd om te zeggen dat jij dan het leeuwendeel van het stofzuigen op je neemt.
Ik zou dus ook niet allerlei rotklusjes gaan doen alleen omdat de ander dat wil, terwijl ik er zelf totaal het nut niet van inzie.

Dit!
Bepaal SAMEN de norm en de frequentie van alle klussen. Verdeel SAMEN de klussen en laat hem zijn dingen doen op zijn manier en zijn moment en erger je er niet aan als het niet op jouw manier gebeurt.

Gebeurt er niks, dan weet je dus dat het niet gaat werken op de lange termijn. Helaas.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-09-2021 15:33
3.78% gewijzigd
lilalinda schreef:
10-09-2021 15:31
krijg alsjeblieft geen kinderen met hem

Dat is ook zeker niet het plan. ;) Maar omdat we dat sowieso al niet willen.
lilalinda schreef:
10-09-2021 15:29
nee hoor, het is een Hufter-ding
en als je een relatie hebt met een Hufter, heb je er dus last van.
Maar eeuh, newsflash, je kunt uit een relatie met een hufter stappen.
Ik zie het meer als een verschil in prioriteiten en wensen. De 1 vind een opgeruimd en/of schoon huis belangrijker dan de ander. Of er is een verschil in wat beide partners verstaan onder het begrip ‘schoon’.

TO kan heel veel willen maar haar partner woont ook in het huis. Als hij een hekel heeft aan boodschappen doen kun je afspreken dat je die boodschappen lekker laat bezorgen bijvoorbeeld.

Wat ik wil zeggen is: praat met elkaar. Mijn partner is ook geen schoonmaak held maar hij vindt boodschappen doen prima. Dus maak ik schoon en doet hij de boodschappen. Maar je moet dat wel met elkaar bespreken. Het hoeft niet allemaal zoals TO het wil natuurlijk.
anoniem_404391 wijzigde dit bericht op 10-09-2021 15:42
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
T is geen mannending.
Ik ben ook zo, doe wat nodig is maar ben liever druk met andere dingen.

Tip: Hulp in huishouding en duidelijke afspraken maken.

En met afspraken dan ook zo dat als t niet gedaan is niet achter zn rug alsnog oppakken en dan zeiken dat jij t altijd moet doen.
Of helemaal laten evt nog 1x zeggen en dan hem er zelf maar over laten struikelen.
Of oppakken en klaar. Hoogstens meedelen.

En acceptert dat jullie.prio's op andere vlakken liggen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Stop met het vragen. Laat het zijn beloop en kijk eens wat er gebeurt. Pakt hij het echt niet op of doet hij het pas na 5 dagen ipv de gewenste 3?

Ik moet trouwens zeggen dat toen wij nog in een appartement woonden ook alles veel meer in het zicht was en je dus continu bezig was. Met een eensgezinswoning duurt het wat langer voordat het echt erg wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kees— schreef:
10-09-2021 15:35
Ik zie het meer als een verschil in prioriteiten en wensen. De 1 vind een opgeruimd en/of schoon huis belangrijker dan de ander. Of er is een verschil in wat beide partners verstaan onder het begrip ‘schoon’.

TO kan heel veel willen maar haar partner woont ook in het huis. Als hij een hekel heeft aan boodschappen doen kun je afspreken dat je die boodschappen lekker laat bezorgen bijvoorbeeld.

Wat ik wil zeggen is: praat met elkaar. Mijn partner is ook geen schoonmaak geld maar hij vindt boodschappen doen prima. Dus maak ik schoon en doet hij de boodschappen. Maar je moet dat wel met elkaar bespreken. Het hoeft niet allemaal zoals TO het wil natuurlijk.
er staan echt wel Hufter-voorbeelden in de OT
Bijvoorbeeld dat hij taken maar blijft afschuiven op TO
Dat vind ik niet oke
Alle reacties Link kopieren
OliveHoover schreef:
10-09-2021 15:30
Hier gebeurt ook weinig zonder dat ik het vraag, helaas. Niet alleen wat betreft huishouden trouwens, maar ook uitjes verzinnen of zelfs stomme dingen zoals nieuw ondergoed of schoenen kopen. Doet hij pas als ik aangeef dat het weer eens tijd wordt. Voelt vervelend, alsof ik met een puber woon ofzo.

Ik weet niet of je zeurt, dan zeur ik ook. Er zijn ook mannen die uit zichzelf netjes zijn en vanalles doen, ik heb er helaas niet zo een.
Mensen
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
10-09-2021 15:40
Mensen

Het gaat er toch over of het een 'mannending' is of niet?
Ik zou hier nogmaals een goed gesprek over hebben en vertellen hoe je je er bij voelt op deze manier. Niet verwijten maken maar het vooral bij jezelf houden.
doornroosje9 schreef:
10-09-2021 15:24
Nee, geen mannending, laat je dat niet wijsmaken! En hij ziet het echt wel hoor, hij vindt het gewoon makkelijk dat jij het doet.

Weet hij dat je twijfelt aan de relatie hierdoor? Dat zou ik hem heel duidelijk maken. Nee, geen hints, letterlijk 'Luister, als het zo blijft, gaat deze relatie niet werken en wil ik geen huis kopen met jou. Wat ga JIJ daaraan doen?'
Hij weet dat zeker! Ik heb het best vaak aangegeven en er ook vaak verdriet om gehad. Hij pakt het dan ook 3 dagen lang wat beter op maar lijkt de mate waarin ik het een probleem vind niet echt te zien.
lilalinda schreef:
10-09-2021 15:39
er staan echt wel Hufter-voorbeelden in de OT
Bijvoorbeeld dat hij taken maar blijft afschuiven op TO
Dat vind ik niet oke
Dat is TO’s kant van het verhaal. Maar daarom vraag ik ook of ze al een keer echt met hem heeft gepraat hierover en wat zij zou willen. Dus niet alleen boos heeft staan stampen op de grond als hij iets niet heeft gedaan wat in haar ogen wel had gemoeten.

En ik ben benieuwd naar of hij uit hotel mama komt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al overwogen om lekker een huisje voor jezelf te zoeken? Misschien is jullie relatie helemaal super, maar zijn jullie beter af in een LAT-situatie.
Zanahoria schreef:
10-09-2021 15:28
Je gaat hier waarschijnlijk heel veel reacties krijgen dat hij een klein kind is en dat je hem moet dumpen.
Ik ben het daar niet mee eens, althans, niet met het eerste. Soms verschillen mensen gewoon in wat ze prettig vinden. Ik zou waarschijnlijk ook niet met jou samen kunnen wonen (en ik ben een vrouw, dus een mannending is het niet per se hoor).

Je kunt samen met hem kijken naar wat jullie nodig vinden om te doen. En dan ook echt samen, nu leg je hem alleen maar dingen op. Vindt hij het prima als er 1x per 2 weken gestofzuigd wordt en jij wil 2x per week? Dan ben ik best geneigd om te zeggen dat jij dan het leeuwendeel van het stofzuigen op je neemt.
Ik zou dus ook niet allerlei rotklusjes gaan doen alleen omdat de ander dat wil, terwijl ik er zelf totaal het nut niet van inzie.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk dat het in de praktijk betekent dat ik dan alles doe.
Dit klinkt erg banaal, maar: ik vind het normaal dat als je in de keuken je lunch klaarmaakt je zorgt dat je daarna apparatuur netjes in de kast opbergt (en op zo’n manier dat kastjes ook echt sluiten en niet een snoer er half uit hangt, om even heel erg in detail te gaan :-D)
Persoonlijk vind ik dat niet veel gevraagd en is dit gewoon echt slordigheid van mijn vriend. Maar als hij er al 5 keer langs loopt en het “niet ziet’ heb ik dus twee opties: het vragen of het alsnog zelf doen.
Dat laatste ga ik niet een leven lang volhouden zonder gek te worden. Maar het eerste eigenlijk ook niet.
OliveHoover schreef:
10-09-2021 15:30
Hier gebeurt ook weinig zonder dat ik het vraag, helaas. Niet alleen wat betreft huishouden trouwens, maar ook uitjes verzinnen of zelfs stomme dingen zoals nieuw ondergoed of schoenen kopen. Doet hij pas als ik aangeef dat het weer eens tijd wordt. Voelt vervelend, alsof ik met een puber woon ofzo.

Ik weet niet of je zeurt, dan zeur ik ook. Er zijn ook mannen die uit zichzelf netjes zijn en vanalles doen, ik heb er helaas niet zo een.
Dit is herkenbaar voor mij! Vandaar ook dat ik mij een coördinator voel. Het is zelfs bij bijvoorbeeld cadeautjes voor zijn familie. Die vergeet hij (en dat probeer ik te negeren) totdat het de verjaardag zelf is en we min of meer met lege handen staan :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Kees— schreef:
10-09-2021 15:43
Dat is TO’s kant van het verhaal. Maar daarom vraag ik ook of ze al een keer echt met hem heeft gepraat hierover en wat zij zou willen. Dus niet alleen boos heeft staan stampen op de grond als hij iets niet heeft gedaan wat in haar ogen wel had gemoeten.
Vandaar mijn tip:
Enige dat werkt, is afspraken maken, waar je beiden achter kan staan.
Alle reacties Link kopieren
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 15:48
Dit is herkenbaar voor mij! Vandaar ook dat ik mij een coördinator voel. Het is zelfs bij bijvoorbeeld cadeautjes voor zijn familie. Die vergeet hij (en dat probeer ik te negeren) totdat het de verjaardag zelf is en we min of meer met lege handen staan :cheer:
als hij belooft kadootjes te kopen, dan koop ik geen kadootjes hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven