Twijfel over relatie vanwege houding vriend mbt huishouden

10-09-2021 14:16 872 berichten
Hoi,

Ik lees al voor langere tijd mee maar zou graag iets delen om meningen te horen/te relativeren.
Mijn vriend en ik wonen enkele jaren samen en hebben het over het algemeen heel leuk samen. In totaal zijn we 7,5 jaar samen. We hebben het steeds vaker over de toekomst en een koophuis. Vanaf eind dit jaar zijn we financieel in de gelegenheid om te gaan kijken voor een koopwoning.

Ik heb alleen het gevoel dat ik steeds meer twijfels heb over deze stap, en wel om de volgende reden: ik vind mijn vriend erg lui in het huishouden.
Een voorbehoud is dat ik erg gesteld ben op een opgeruimd huis en hygiëne. Mijn vriend doet best e.e.a. in huis, maar nooit zonder dat ik het (een paar keer) vraag. Ik voel me eigenlijk een soort coördinator. De taken die we hebben afgesproken dat mijn vriend moet doen, stelt hij ook regelmatig ter discussie als ik hem erop aanspreek dat hij het verzaakt. Hij vindt dan dat ik het ook best een keer kan doen. Ook “ziet” hij dingen die hij laat rondslingeren of moeten gebeuren niet. Ik moet hem het daarom vragen. Tot slot trekt mijn vriend nogal zijn eigen plan, als er boodschappen gedaan moeten worden voelt hij zich bijvoorbeeld gewoon niet geroepen om dit op zich te nemen. Hij probeert het altijd op mij af te schuiven.
Een concreet voorbeeld is dat hij voor het huis iets moest uitzoeken en kopen bij een bepaalde winkel, en dat hij dit nu wekenlang uitstelt.
Kort gezegd: alles moet gevraagd worden en dit is ontzettend vermoeiend.
Ik ben redelijk snel gestresst en heb het gevoel dat dit echt een stempel drukt op mijn woongenot. De ruzies die wij hebben, gaan ook bijna alleen hierover. Dat vind ik zonde.

Ik vraag mij af of ik gewoon onwijs zeur of dat mijn irritatie terecht is. Ik vraag me ook wel eens of is dit niet gewoon een beetje een “mannending” is of dat dit te makkelijk gedacht is.
Ik ben benieuwd naar meningen hierover!
spacescooter schreef:
10-09-2021 18:42
Je gaat hem straks nog missen en dan denk je waar maakte ik me druk om? Dan zie je hem lopen met een leuke andere vrouw en krijgen ze een mooi gezinnetje!

Dan zit je daar alleen te staren in je opgeruimde huis.

Wat je schrijft klinkt zo onzinnig. Tel je zegeningen als het verder een leuke man is.

En hij heeft gelijk. Als je ziet dat hij uitpuilt dan gooi je die vuilniszak toch even in de container? Nee dan ga je een ander erop aanspreken...
Schei toch uit met die onzin.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
10-09-2021 18:48
En dat je er dan nog over moet gaan onderhandelen ook. Schei uit zeg.
Nou he? Dan moet je wel echt heel erg graag een relatie willen (lees: desperaat zijn) als dat je standaard is.
Am Yisrael Chai!
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 18:52
Dit is wel wat kort door de bocht hoor. Ik heb ook veel voor hem over en het zal heus niet zo escaleren zo snel.
Mijn vriend en ik werken allebei even veel. We betalen aan alles even veel. Moet ik dan telkens wanneer hij iets verzaakt het maar doen, zodat ik onder de streep een uur of 10 minder vrije tijd heb per week? En gestresst raak terwijl hij zich lekker op zijn werk richt?
Ik vind het ook niet leuk om hem constant ergens op aan te spreken (in tegendeel) maar als ik het eenmaal laat gaan zit ik met een hoop ergernis alsnog alles zelf te doen.
Het gaat niet om die ene vuilniszak he.
Nee, dat moet je niet. Dat soort reacties lekker negeren hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ieder z'n ding, maar volgens mij is het echt gewoon basisfunctioneren om samen met je partner het huis schoon te houden. Wat schoon is bepaal je samen natuurlijk, maar zo'n houding van "zij regelt het wel" vind ik enorm jaren '50. Ik zou er niet mee kunnen leven. Sterker nog, van wat ik hier soms lees vind ik de lat voor een (mannelijke) partner ontzettend laag.
Alle reacties Link kopieren
Hoe was zijn huis voordat jullie samen woonden? Of komt hij direct bij hotel mama vandaan?
Alle reacties Link kopieren
onherkenbaar1994 schreef:
10-09-2021 18:52
Dit is wel wat kort door de bocht hoor. Ik heb ook veel voor hem over en het zal heus niet zo escaleren zo snel.
Mijn vriend en ik werken allebei even veel. We betalen aan alles even veel. Moet ik dan telkens wanneer hij iets verzaakt het maar doen, zodat ik onder de streep een uur of 10 minder vrije tijd heb per week? En gestresst raak terwijl hij zich lekker op zijn werk richt?
Ik vind het ook niet leuk om hem constant ergens op aan te spreken (in tegendeel) maar als ik het eenmaal laat gaan zit ik met een hoop ergernis alsnog alles zelf te doen.
Het gaat niet om die ene vuilniszak he.
Laat je die onzin niet aanpraten, hoor. Het is echt absurd dat je in een relatie waarin nota bene al harde afspraken zijn gemaakt nog als een soort mammie moet gaan pamperen en smeken of koetsjie-koetsjie kleine Martijn alsjeblieft ook zijn rommeltjes een keertje gaat opruimen. Kom, doe mammie maar na, gaan we het samen weggooien!

Hou toch op. Je mag echt eisen dat je een relatie met een capabele volwassene hebt, hoor. Heus. Dat maakt jou geen control freak en al helemaal niet veeleisend. Die andere dames hebben gewoon te weinig eisen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
TO, welke opties overweeg je nog en welke zijn geen optie meer voor je?
- je er bij neer leggen?
- gesprek aangaan en kijken of je tot een oplossing kunt komen die voor beide acceptabel is?
- Ieder een eigen huis?
- de stekker er uit trekken en een andere partner zoeken?
- ... (iets anders?)
Timetraveler schreef:
10-09-2021 18:56
Ieder z'n ding, maar volgens mij is het echt gewoon basisfunctioneren om samen met je partner het huis schoon te houden. Wat schoon is bepaal je samen natuurlijk, maar zo'n houding van "zij regelt het wel" vind ik enorm jaren '50. Ik zou er niet mee kunnen leven. Sterker nog, van wat ik hier soms lees vind ik de lat voor een (mannelijke) partner ontzettend laag.
Dit. Triest eigenlijk dat zoveel vrouwen hier de lat zo laag hebben liggen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-09-2021 15:25
Dingen zijn nooit een "mannending" (m/v)
Kan zijn, dat jouw vriend gewoon een lul is, of dat jij alles te veel op jouw manier wil
Enige dat werkt, is afspraken maken, waar je beiden achter kan staan.


Mee eens, dingen zijn nooit een M/V ding.
Het is vaak een verschil van inzicht.

Ik wilde na het eten altijd de tafel afruimen (in de afwasmachine) en dan koffie drinken.
Mijn ex (vrouw) van dat ongezellig, schoof de borden aan de kant en zette de koffiekan er tussen :lol:

Waarom zou mijn ex ongelijk hebben?
Wat maakt het uit of er borden en een pan op tafel staan? Alleen ik vond dat maar niks dus was het wel eens een punt van discussie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Of het nou een mannending is of niet maakt niet uit. Feit is dat dit nooit gaat veranderen. En ik kan het weten, want ik ben met zo'n exemplaar getrouwd. Wil jij die kar trekken, en ben je voorbereid op deze terugkerende irritaties, zet de relatie dan door. Geen zin in? Ga dan gewoon latten.
Alle reacties Link kopieren
Het gek is als je partner niet beseft dat het gewoon zijn eigen huishouden is én dat hij het blijkbaar geen enkel probleem vindt om zijn partner op te schepen met klussen waar hij zelf geen zin in heeft.
Beetje respectloos als je je partner letterlijk met de zooi laat zitten om leuke dingen te gaan doen.

Met mijn ex had ik een Tarzan en Jane verdeling. Ik het huishouden (en het regelen van de hulp) hij de auto, tuin, reparaties, klussen en verbouwen. Omdat we een oude auto en oud huis hadden, eerlijk genoeg. Dat werkte redelijk goed maar alleen omdat we ons verantwoordelijk voelden voor dat deel. Het hielp wel mee dat hij zijn deel niet op mij kon afschuiven want hij vond dat ik het toch niet goed deed.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
fashionvictim schreef:
10-09-2021 18:58
Laat je die onzin niet aanpraten, hoor. Het is echt absurd dat je in een relatie waarin nota bene al harde afspraken zijn gemaakt nog als een soort mammie moet gaan pamperen en smeken of koetsjie-koetsjie kleine Martijn alsjeblieft ook zijn rommeltjes een keertje gaat opruimen. Kom, doe mammie maar na, gaan we het samen weggooien!

Hou toch op. Je mag echt eisen dat je een relatie met een capabele volwassene hebt, hoor. Heus. Dat maakt jou geen control freak en al helemaal niet veeleisend. Die andere dames hebben gewoon te weinig eisen.

Wij hebben afspraken en man is hier ook chef afval. Doet hij allemaal zelf, alle drie de containers op tijd aan de weg, de zak voor plastic op tijd naar buiten. Het glas naar de glasbak. De container uitspuiten als dat nodig is. Naar de milieustraat op vrijdag etc.

Maar effe die zak verwisselen doe ik soms ook gewoon als dat net nodig is. Ik doe er immers ook van alles in. En op vrijdag, zijn vrije dag, zet ik wel eens de container aan de weg als hij nog een half uurtje blijft liggen. In een relatie doe je zulke dingen soms voor elkaar.
fashionvictim schreef:
10-09-2021 18:58
Laat je die onzin niet aanpraten, hoor. Het is echt absurd dat je in een relatie waarin nota bene al harde afspraken zijn gemaakt nog als een soort mammie moet gaan pamperen en smeken of koetsjie-koetsjie kleine Martijn alsjeblieft ook zijn rommeltjes een keertje gaat opruimen. Kom, doe mammie maar na, gaan we het samen weggooien!

Hou toch op. Je mag echt eisen dat je een relatie met een capabele volwassene hebt, hoor. Heus. Dat maakt jou geen control freak en al helemaal niet veeleisend. Die andere dames hebben gewoon te weinig eisen.

Ja maar alle mannen zijn zo, dus het is kiezen of delen. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-09-2021 19:09
Wij hebben afspraken en man is hier ook chef afval. Doet hij allemaal zelf, alle drie de containers op tijd aan de weg, de zak voor plastic op tijd naar buiten. Het glas naar de glasbak. De container uitspuiten als dat nodig is. Naar de milieustraat op vrijdag etc.

Maar effe die zak verwisselen doe ik soms ook gewoon als dat net nodig is. Ik doe er immers ook van alles in. En op vrijdag, zijn vrije dag, zet ik wel eens de container aan de weg als hij nog een half uurtje blijft liggen. In een relatie doe je zulke dingen soms voor elkaar.
Ja, en dat is echt heel erg vergelijkbaar met de zak maar blijven aanstampen ook al puilt ie al lang uit en dan tegen je partner te zeggen dat zij het maar moet doen als het haar ergert. Not.
Am Yisrael Chai!
Victory2015 schreef:
10-09-2021 19:00
TO, welke opties overweeg je nog en welke zijn geen optie meer voor je?
- je er bij neer leggen?
- gesprek aangaan en kijken of je tot een oplossing kunt komen die voor beide acceptabel is?
- Ieder een eigen huis?
- de stekker er uit trekken en een andere partner zoeken?
- ... (iets anders?)
Mij er (volledig) bij neerleggen zal ik niet kunnen denk ik. Ook niet na een aantal relativerende (en terechte) reacties te hebben gelezen. Ik kan best water bij de wijn doen maar de huidige situatie accepteer ik niet.
Ieder een eigen huis is voor mij ook geen optie. Financieel niet; maar dit is ook niet hoe ik mijn toekomst voor mij zit. Het past niet bij mij, ik ben graag bij mijn partner. Maar niet ten koste van alles.

Het is dus of op de een of andere manier tot hem doordringen of uiteindelijk uit elkaar gaan (… en een andere partner zoeken). Maar dat laatste wil ik ook niet hoor, zoals ik al eerder heb beschreven.

Mijn vraag is dus eigenlijk; hoe veel kan ik van mijn vriend vragen en wanneer ga ik zelf te ver. Voorts, hoe doe ik mijn vriend sommige dingen inzien.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
10-09-2021 19:10
Ja maar alle mannen zijn zo, dus het is kiezen of delen. :roll:
Ik neem aan dat jij Rik heet omdat jij een piemel hebt, toch? Wat bijzonder moet jij dan zijn, dat jij wel helemaal zelf kan zien dat de vuilniszak naar buiten moet :thumbsup:
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
10-09-2021 18:57
Hoe was zijn huis voordat jullie samen woonden? Of komt hij direct bij hotel mama vandaan?
Dat hotel mama hoeft ook niet altijd een graadmeter te zijn hoor. Mijn ex kwam uit hotel mama en hoefde thuis helemaal niets te doen en ik ben opgevoed met taakjes. Toen wij gingen samenwonen bestierde hij het huishouden en was ik de luie sloddervos die het zich allemaal maar makkelijk liet aanleunen. Daar was hij (terecht) wel eens nukkig over.

In het geval van TO denk ik dat het vooral 2 uitersten zijn. Zij wil (te) veel en hij (te) weinig. Ik heb op dit forum wel eens gelezen dat een koppel een bestand had gemaakt met taken en tijd wat er voor stond, dat werd dan eerlijk verdeeld. Lijkt me ietwat kinderachtig, maar als je er zoveel last van hebt misschien een oplossing.

En verder als tip: Neem een schoonmaker en ga boodschappen bestellen. TO stuurt de schoonmaker aan en haar partner gaat over de boodschappenbestelling.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ik herken sommige dingen wel.
Mijn wensen liggen ook ver van die van mijn vriend vandaan. Heb ik geluncht? Dan gaat bord direct in de vaatwasser. Vriend laat bord makkelijk op tafel staan of zet deze op het aanrecht.
Toilet schoonmaken? Hij vind iedere 2 weken prima, ik iedere week + extra als we bezoek krijgen.
Stofzuigen? Ondanks dat we geen kinderen of huisdieren hebben het liefst iedere week, vriend vind het pas nodig als er duidelijk een en ander op de vloer ligt.
Ik maak het liefst op onze vrije dag zo vroeg mogelijk na het opstaan schoon, zodat ik er de rest van de dag niet aan hoef te denken. Vriend stelt het graag uit tot het uiterste van de dag, die doet liever eerst iets voor zichzelf.

Een tijdje heb ik me eraan geërgerd en riep ik ook dat mijn vriend “niet goed was” in het huishouden. Totdat iemand zei; maar waarom is dat van jou goed en dat van hem slecht?
Dus inderdaad laat ik het wat vaker op z’n beloop en andere keren doe ik even wat extra’s. Voorkomt ergernissen bij ons beiden.

Oh en overigens zou vriend het liefst een schoonmaakster inhuren en dat vind ik dan weer 10x niets. Het idee dat een “vreemde” aan m’n spullen komt en dergelijke zit ik niet op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt van je vriend vragen wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn.
En je kunt je vriend geen dingen laten inzien die hij niet belangrijk vindt.

Als ik jou lees vindt jouw vriend jou onredelijk en zelf vindt hij zijn gedrag geen probleem. Dat is gewoon geen basis om zijn gedrag te veranderen.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 10-09-2021 19:17
0.17% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Andersom schreef:
10-09-2021 19:09
Wij hebben afspraken en man is hier ook chef afval. Doet hij allemaal zelf, alle drie de containers op tijd aan de weg, de zak voor plastic op tijd naar buiten. Het glas naar de glasbak. De container uitspuiten als dat nodig is. Naar de milieustraat op vrijdag etc.

Maar effe die zak verwisselen doe ik soms ook gewoon als dat net nodig is. Ik doe er immers ook van alles in. En op vrijdag, zijn vrije dag, zet ik wel eens de container aan de weg als hij nog een half uurtje blijft liggen. In een relatie doe je zulke dingen soms voor elkaar.
Het verschil is dat ik heus niet te beroerd ben om af en toe wat over te nemen. Als er vuilnis ligt gooi ik dat ook even weg als ik de deur uitga. Mijn vriend overigens wel, in mijn optiek dan.
Mijn vriend kan echter al 3 keer de deur uit zijn gegaan en de vuilnis zijn “vergeten”, terwijl het primair zijn taak is. Of hij laat het dus uitpuilen. Ik ga hem dan niet elke keer “ontzien”.

Ik weet dat jullie alleen mijn kant van het verhaal zien en dat het wellicht wat genuanceerder ligt. Maar mijn situatie is dus denk ik niet zoals die van jou. Ik durf te wedden dat mijn vriend de helft van de tijd zou vergeten om de vuilnis aan de straat te zetten. Zit ik dus weer te “coördineren”.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
10-09-2021 19:16

Als ik jou lees vindt jouw vriend jou onredelijk en zelf vindt hij zijn gedrag geen probleem. Dat is gewoon geen basis om zijn gedrag te veranderen.
Wellicht dat hij het wel een probleem zou vinden als hij met iemand zou wonen die de troep ook laat liggen waardoor het zich binnen no-time opstapelt zonder dat er iemand opstaat om er iets aan te doen. Volgens mij vindt hij het vooral geen probleem omdat hij weet dat als hij lang genoeg wacht, TO het wel weer doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
fashionvictim schreef:
10-09-2021 19:13
Ik neem aan dat jij Rik heet omdat jij een piemel hebt, toch? Wat bijzonder moet jij dan zijn, dat jij wel helemaal zelf kan zien dat de vuilniszak naar buiten moet :thumbsup:

Het is wel een proces geweest hoor. Heeft echt jaren van training gekost.
Alle reacties Link kopieren
Baileyslife schreef:
10-09-2021 19:15


Een tijdje heb ik me eraan geërgerd en riep ik ook dat mijn vriend “niet goed was” in het huishouden. Totdat iemand zei; maar waarom is dat van jou goed en dat van hem slecht?
Dus inderdaad laat ik het wat vaker op z’n beloop en andere keren doe ik even wat extra’s. Voorkomt ergernissen bij ons beiden.




Wat herkenbaar :lol:
Ik stofzuigde liefst 3 keer per week en ex eens per week.
En als ik achteraf terugkijk denk ook wel eens "wat maakte ik me druk" zo vuil werd het ook niet.
Net als afwas - toen we nog geen vaatwasser hadden - wat maakt het nou uit eens per 2 dagen of eens per dag dat "deze" neuroot wilde.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Baileyslife schreef:
10-09-2021 19:15
Ik herken sommige dingen wel.
Mijn wensen liggen ook ver van die van mijn vriend vandaan. Heb ik geluncht? Dan gaat bord direct in de vaatwasser. Vriend laat bord makkelijk op tafel staan of zet deze op het aanrecht.
Toilet schoonmaken? Hij vind iedere 2 weken prima, ik iedere week + extra als we bezoek krijgen.
Stofzuigen? Ondanks dat we geen kinderen of huisdieren hebben het liefst iedere week, vriend vind het pas nodig als er duidelijk een en ander op de vloer ligt.
Ik maak het liefst op onze vrije dag zo vroeg mogelijk na het opstaan schoon, zodat ik er de rest van de dag niet aan hoef te denken. Vriend stelt het graag uit tot het uiterste van de dag, die doet liever eerst iets voor zichzelf.

Een tijdje heb ik me eraan geërgerd en riep ik ook dat mijn vriend “niet goed was” in het huishouden. Totdat iemand zei; maar waarom is dat van jou goed en dat van hem slecht?
Dus inderdaad laat ik het wat vaker op z’n beloop en andere keren doe ik even wat extra’s. Voorkomt ergernissen bij ons beiden.

Oh en overigens zou vriend het liefst een schoonmaakster inhuren en dat vind ik dan weer 10x niets. Het idee dat een “vreemde” aan m’n spullen komt en dergelijke zit ik niet op te wachten.
Haha, zo hebben we allemaal verschillende standaarden blijkt. Ik vind mezelf echt een sloddervos en haat schoonmaken. Maar 1 keer per week stofzuigen of 1 keer per week toilet schoonmaken vind ik ik zelfs ranzig.
Wanna grow up to be
Be a debaser
fashionvictim schreef:
10-09-2021 19:12
Ja, en dat is echt heel erg vergelijkbaar met de zak maar blijven aanstampen ook al puilt ie al lang uit en dan tegen je partner te zeggen dat zij het maar moet doen als het haar ergert. Not.

Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak hij het wel doet. Ik zou mijn man niet van de bank roepen voor die zak terwijl ik er zelf naast sta.

Maar als chef-was-en-strijk wordt andersom mijn was ook wel eens opgehangen door hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven