Uit: hoe voer ik een goed ik-wil-je-terug gesprek?

14-05-2022 00:24 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zes maanden relatie gehad. Hij wilde na een aantal maanden al samenwonen. Hij had dit niet eerder gevoeld zo. Ik wilde dat ook, al wel iets minder snel. We zijn bij een huis wezen kijken, dat benauwde me. Hij was laaiend enthousiast. Dat was een pijnlijk gesprek.
De huizenjacht lag even stil door mij en ik kwam erachter dat het niet aan hem of mijn gevoelens voor hem lag, maar aan de plek. Omdat ik een koophuis heb en hij huurt stelde ik voor bij mij te gaan (proef) samenwonen en vanuit daar verder te kijken, als het samenwonen zou bevallen.

Kort: hij wilde dat niet. Vond het te ver van zijn werk (30 min verder) en vrienden (idem).
Hij wilde ook niet proberen en vond dat hij veel moest opgeven en ik niet.

We gingen uit elkaar, hij wilde ergens wonen in een huurhuis wat ik niet zag zitten en andersom ook niet. Niet om het huurhuis maar meer dat we beide nog moeten ontdekken waar we ons definitief willen settelen, voor we aan kinderen zouden beginnen bijvoorbeeld, en dan leek mijn huis een logische plek.

Nu mis ik hem echt en heb ik hem geappt dat ik graag wilde praten met hem. Nu ik het beter van een afstand heb bekeken besefte ik me: ik wil hem en wil ervoor vechten om ‘proef samen te wonen’ of wat dan ook. Zoals ik hem ook schreef: kan het niet accepteren dat we het niet geprobeerd hebben. Desnoods houdt hij zijn appartement nog aan om iets achter de hand hebben als dat hem meer rust geeft…

Zijn antwoord was dat er wel wat kapot gemaakt was bij hem doordat ik zo makkelijk aan gaf maar 1 ding te willen (in mijn huis samenwonen met hem). Hij wist niet of dat nog te herstellen was.

Wel stond hij open voor een gesprek dus mijn vraag is: hoe pak ik dit gesprek het beste aan?
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
14-05-2022 00:48
Zorg dan dat het gesprek gelijkwaardig is en over hoe jullie naar de nabije toekomst kijken. Ga niet door het stof en als jij je het gevoel geeft dat je dat wel moest doen —> exit. Dan zal hij dit boven je hoofd blijven houden. Zo’n machtsverhouding zou ik niet willen.

Helaas heeft leeftijd maar weinig met verstandige keuzes te maken. ;) zeker op dit gebied. :)

Ik wens je wijsheid!
Dank je wel, dat wil ik zeker niet. Goed dat je dat zegt, zo had ik er nog niet naar gekeken wb machtsverhouding
Alle reacties Link kopieren
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:53
Ik ben het niet helemaal eens om dit soort plannen pas over een jaar te maken. Of tenminste; het ‘proef samenwonen’ lijkt mij niet iets voor volgend jaar. Of zie jij dat anders?
Ik dacht meer: proef samenwonen komende 6-8 maand. Nog een keer samen op vakantie (nu 1x geweest met hem ☀️) en dan langzaam bekijken wat en hoe we willen wonen, welke stad of dorp enz.
Het is jouw leven en wij hoeven geen compromis te sluiten. ;). Ik heb tegenwoordig een LAT-relatie, maar in het verleden ook met plezier samengewoond.

Ik vind na een half jaar al huizen op te willen geven om samen te wonen erg snel. Ik zit dan nog in de fase dat je nauwelijks het bed uitkomt. Alles is nog leuk en mooi en kleine deukjes worden snel een beetje weggepoetst. Je laat doorgaans nog de leukste kant van jezelf zien en lastige patronen zijn nog niet zo zichtbaar.

Als je allebei niets te verliezen had, zou ik minder voorzichtig zijn. Maar dan nog vind ik op jullie leeftijd zo snel zulke grote stappen nemen wel een kleine rode vlag. Beetje tijd om elkaar beter te leren kennen, kan geen kwaad.
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
14-05-2022 00:53
Hoezo: hij heeft het niet eens voor me over in 30 min verder te gaan wonen?

Jij hebt het toch ook niet eens voor hem over om een huis te huren op een voor hem fijne plek?
Ja helemaal waar.

Omdat ik een koophuis heb wil ik niet ergens halverwege mijn plek/ zijn plek gaan zitten om daar dan maar blij te zijn. We weten niet waar we ons willen settelen dus leek me mijnhuis prima basis om dat tegen niet al te hoge kosten te verkennen.
LuciFee2022 schreef:
14-05-2022 00:54
Of nog een jaar of 2. Echt koophuis wegdoen na een 1 jaar, nope.

En zou als je dan toch weer gaat proberen, dat ook zo melden. Ik ga dat huis de aankomende jaren niet opgeven.
Kijken wat voor drama die dan gaat maken. ;-)
Ja is eigenlijk ook zo, moet er zelf niet aandenken om mijn koophuis ooit op te geven voor wie dan ook.
Alle reacties Link kopieren
LuciFee2022 schreef:
14-05-2022 00:55
Serieus?
Over welk gedeelte denk je dat ik niet serieus ben dan?

Even voor de duidelijkheid: wil mijn huis sowieso aanhouden en onderverhuren mochten we samen ergens gaan wonen. Niet als back up maar wel als spaarpot.
Alle reacties Link kopieren
Discobar schreef:
14-05-2022 01:00
Omdat hij wil zien hoe jij je in bochten wringt om hem er van te overtuigen dat je een hele grote fout hebt gemaakt door hem zo onheus te behandelen.
Hmmm zo had ik dat gesprek niet bedacht..
Alle reacties Link kopieren
Hij ziet hij dit voor zich? Samen een huis huren en jouw hypotheek omkatten zodat jij het kan verhuren? Als de bank dat wil accepteren natuurlijk.
Verkopen zou ik in elk geval nooit doen. Er is een tekort aan woningen. Als de relatie klapt dan is het ellendig om weer woonruimte te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Annelynn schreef:
14-05-2022 01:06
Over welk gedeelte denk je dat ik niet serieus ben dan?

Even voor de duidelijkheid: wil mijn huis sowieso aanhouden en onderverhuren mochten we samen ergens gaan wonen. Niet als back up maar wel als spaarpot.
En dat mag van je hypotheekverstrekker? En je weet dat je huurders er niet uit mag zetten als je relatie op de klippen loopt?
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet gewoon latten, elkaar (nog…) beter leren kennen, te ontdekken hoe het is om deels samen te wonen, in combinatie met zijn werk waar hij dichtbij wil wonen en zijn af en toe mannengriep, en jouw nukken?

Wat is nou een relatie van 6 maanden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Annelynn schreef:
14-05-2022 01:04
Ja helemaal waar.

Omdat ik een koophuis heb wil ik niet ergens halverwege mijn plek/ zijn plek gaan zitten om daar dan maar blij te zijn. We weten niet waar we ons willen settelen dus leek me mijnhuis prima basis om dat tegen niet al te hoge kosten te verkennen.
Ja, maar dat lijkt hem dus niet. Ik snap dat wel, ik zou een half uur verder van mijn mensen wonen ook echt een mega investering vinden. Dan liever allebei een tijdje de eigen woning aanhouden en samen iets in het midden huren.
Alle reacties Link kopieren
Annelynn schreef:
14-05-2022 01:06

Even voor de duidelijkheid: wil mijn huis sowieso aanhouden en onderverhuren mochten we samen ergens gaan wonen. Niet als back up maar wel als spaarpot.
En als het samenwonen niet blijkt te werken, waar ga jij dan wonen? Je eigen huis is verhuurd (als dat al mag).

6 maanden is echt heel kort voor zulke grote stappen. Als het heel erg goed zat, en jullie hebben allebei een huurhuis en een lopende inschrijving bij de wooncorporatie, misschien dan. Maar na 6 maanden al een break up en je koophuis opgeven (want ook verhuurd kun je daar niet zomaar even terug in), vind je dat zelf een verstandige stap?
Alle reacties Link kopieren
Sowieso is na 6 maanden samenwoon plannen wel erg snel.
Maar jouw optie dit dan als proef in jouw koophuis te doen lijkt mij heel redelijk.
Ik neem aan dat hij wel zijn eigen huurhuis dan aanhoudt.

Ik zou ook niet zomaar mijn huis meer opgeven voor een relatie, en ik verwacht dat andersom ook niet.
De huizenmarkt is een drama,dat is algemeen bekend.
Dan is op proef samenwonen met behoud van beiden huizen toch juist heel logisch?

Hoe hij in jullie gesprek zal staan? ik denk ook een ego dingetje, gezien zijn reactie dat er dingen kapot zijn gegaan. Uhhh dat je het niet eens was dat er gehuurd moest gaan worden in zijn regio ivm zijn werk/sport/vrienden? En jij dan? jij mag wel je plek verlaten.

Ga er zonder verwachtingen in, blijf bij jezelf en zie hoe het loopt.

Het is het begin van iets nieuws of het begin van het einde, probeer er zo in te staan.
De relatie was nog best pril he. Niet dat het dan geen pijn kan doen, maar je kan wel uit de voorgaande maanden je lering trekken.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren
Niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dan dat het je best wat lijkt om een weekje op proef samen te wonen in zijn huis. Lukt het niet dan weet je dat maar.

Woont hij een beetje leuk? Ik zou er meteen een vakantietje aan vastknopen om de omgeving daar op een voordelige manier te verkennen.

Ik zou nooit of te nimmer iemand in mijn huis laten wonen.
retrostar wijzigde dit bericht op 14-05-2022 07:29
43.82% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Discobar schreef:
14-05-2022 00:52
Ik vind zijn opmerking dat er 'dingen kapot zijn gemaakt' echt heel zwaar overdreven, alleen maar omdat jij aangaf dat je in jouw huis wilde samenwonen, en nu moet jij door het stof? Ik zou mijn koophuis echt never opgeven om na 6 maanden te gaan samenwonen in een huurhuis. Waarom is er eigenlijk al zo snel sprake van samenwonen? Kijk het nog eens 6 maanden aan en gebruik die tijd om er achter te komen wat voor woon opties er zijn waar jullie je beide goed bij voelen.
Dit. Sorry ik vind het nogal veel red flags. Iemand die je zo pusht om je koophuis (in deze tijd) op te geven, heeft volgens mij andere plannen. Ook is n half uur helemaal niks en heb je hem verder niks aangedaan dat hij nu doet alsof jij door t stof moet kruipen. Ik zou echt bedanken, wat een mafketel.
Lijkt wel een kind dat stampvoetend wegloopt als hij z’n zin niet krijgt, zwaar onaantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie al eens samen lang op vakantie geweest, bijv een week of 3 rondtrekken samen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Neem hem niet terug.
Het leest als een dominante man .
En neem je hem wel terug
Ga eerst latten
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat hij vooral graag een relatie wil?
Het lijkt alsof hij dat belangrijker vindt dan dat het met jou is.

Houd er ook rekening mee dat hij graag samen wil huren omdat het voor hem financieel aantrekkelijker is dan alleen wonen.

Gezien de andere frustraties die je had lijkt het alsof jij meer voelt voor hem dan andersom.

Pas goed op jezelf en pas op dat het geen knipperlicht relatie wordt, dat kan je jaren kosten. Dus na het gesprek elkaar weer gaan zien en "het rustig aan doen, we zien wel waar het schip strandt" tot de volgende breuk, dan wordt het steeds moeilijker om los te laten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-05-2022 07:27
Zijn jullie al eens samen lang op vakantie geweest, bijv een week of 3 rondtrekken samen?

Of samen een Ikea-kast in elkaar gezet?
Allebei tegelijk buikgriep gehad?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Discobar schreef:
14-05-2022 00:52
Ik vind zijn opmerking dat er 'dingen kapot zijn gemaakt' echt heel zwaar overdreven, alleen maar omdat jij aangaf dat je in jouw huis wilde samenwonen, en nu moet jij door het stof? Ik zou mijn koophuis echt never opgeven om na 6 maanden te gaan samenwonen in een huurhuis. Waarom is er eigenlijk al zo snel sprake van samenwonen? Kijk het nog eens 6 maanden aan en gebruik die tijd om er achter te komen wat voor woon opties er zijn waar jullie je beide goed bij voelen.
Dit idd.
Bovendien: iets kapot omdat jij niet wilde verhuizen? Hij wilde ook niet jouw kant op verhuizen he.
Dus jullie wilden beide niet toegeven. ( wat ik logisch vind van jouw kant want jij hebt een koophuis en 6 maanden is megasnel om te gaan samenwonen)
Mij conclusie: gezien er ook geen compromis te sluiten was ( ergens halverwege bijvoorbeeld) dan gaat deze relatie hem niet ( meer ) worden.
lientje69 wijzigde dit bericht op 14-05-2022 07:59
0.05% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
14-05-2022 07:40
Of samen een Ikea-kast in elkaar gezet?
Allebei tegelijk buikgriep gehad?
Toen hij de 'mannengriep' had, leidde dat al tot irritaties die meegespeeld hebben in de breuk.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:56
Leuke username :-)
Klopt, na een paar maanden indd. We zijn met elkaar een week weggeweest en een lang weekend.
Recente andere frustraties waren aanstel gedrag toen hij beetje hoofdpijn had aka mannen griep. En ik het gevoel kreeg dat hij meer gericht was op zijn leven met sociale activiteiten en ik daarin een invulling was. Ik ben niet op zoek om iemand invulling te zijn. Wil elkaar aanvullen.

Dat gevoel had je toen al niet voor niets. Hij wil nu ook weer duidelijk dat het om hem gaat. Hij overweegt niets, komt zelf niet met voorstellen en onderbouwt zijn eigen mening gedram niet. Jóuw argumenten daarentegen ziet hij als iets fouts, gezien zijn woorden 'je hebt iets kapot gemaakt en ik weet niet of dat te herstellen is'.

Verder gaf je al aan dat hij niet voor je besluit geknokt heeft. Wat wil je nog meer voor signalen dat hij jou gewoon niet wil?
Avage schreef:
14-05-2022 07:40
Kan het zijn dat hij vooral graag een relatie wil?
Het lijkt alsof hij dat belangrijker vindt dan dat het met jou is.

Houd er ook rekening mee dat hij graag samen wil huren omdat het voor hem financieel aantrekkelijker is dan alleen wonen.

Gezien de andere frustraties die je had lijkt het alsof jij meer voelt voor hem dan andersom.

Pas goed op jezelf en pas op dat het geen knipperlicht relatie wordt, dat kan je jaren kosten. Dus na het gesprek elkaar weer gaan zien en "het rustig aan doen, we zien wel waar het schip strandt" tot de volgende breuk, dan wordt het steeds moeilijker om los te laten.
Deze vibes krijg ik er ook bij. Alsof hij meer gaat voor een ‘plaatje’ van een relatie dan echt om jou. Dat hij vooral naar zijn eigen voordelen kijkt. Een man die jou zo pusht en je al een schuldgevoel aanpraat, lijkt me gewoon niet zo stabiel. En inderdaad niet door het stof gaan, het wordt dan zeker niet gelijkwaardig.

Ik zie je schrijven dat je door hem een beter mens zou zijn/worden. Je geeft hem echt teveel credits en daardoor kom je emotioneel in een afhankelijke positie. Hij klinkt op een niet fijne manier dominant. Probeer echt bij jezelf te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Dat beter mens worden vind ik ook wel iets. Dat kan omdat je meer zelfliefde hebt, of milder naar de wereld kijkt door je fijne liefde met iemand.

Maar ik hoor het ook als het gaat om op verschillende terreinen in je leven (werk, huishouden, fit zijn, sociaal) harder werken. Dan is het meer gericht op beter je best doen -ik denk dan- je vindt dat dan mi blijkbaar nodig om je partner te behouden. Dat lijkt me niet de gewenste versie van 'een beter mens zijn'.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Het moet geen ik wil je terug gesprek zijn, maar een is er genoeg basis om het samen te willen proberen gesprek.

Anders ben jij alleen maar akkoord aan het gaan met wat hij wil en dan heb je een scheve relatie te pakken.

Net zo kritisch zijn als met daten dus (of kritischer zelfs).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven