Uit whatsappgroep

25-01-2020 07:00 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Leeg
boomtak2 wijzigde dit bericht op 01-02-2021 07:33
99.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
27-01-2020 07:07
Als dat echt een keuze is die hij uit volle overtuiging maakt, prima. Dan heb je 100% een punt. Het zou inderdaad kinderachtig en onvolwassen zijn als hij het TO zou blijven nadragen, maar ik lees überhaupt geen volwassen communicatie tussen de partijen. Natuurlijk is het tekst en gaat het irl misschien heel anders.
Ik dacht echter ook gelezen te hebben dat (schoon)vader zoon onder druk zet met de mededeling : zij eruit, dan jij er ook uit. TO zet haar man ook onder druk door jarenlange conflicten met schoonpa. Die man zit klem tussen zijn vader, het bedrijf en zijn vrouw. Goed dat hij voor zijn vrouw en gezin kiest, ik lees alleen wel dat dat geen overtuigde keuze is, maar een noodsprong. Loyaliteit is een lastig ding. Maar het kan ook best dat ik het verkeerd zie. TO zal de dingen eruit halen die ze herkent en de rest laten voor wat het is.
Dan nog is het sowieso zijn eigen verantwoordelijkheid. Wat voor keus hij om welke reden dan ook maakt, voor de volle overtuiging of gewoon voor de minst slechte optie kiezen, niemand anders dan hijzelf kan daar verantwoordelijk voor worden gehouden. Het is geen kind.
En als hij vindt dat hij onder druk wordt gezet, dan is het aan hem om daar wat aan te doen.
Ik vind het alleen maar heel verstandig dat TO er uit gaat stappen. Gaat haar man met haar mee mee, dan is dat zo. Waarschijnlijk ook beter trouwens aangezien hij anders niks verdient.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik moet zeggen dat ik vandaag me ook echt wel een stuk beter voel. En als mijn schoonvader ooit weer naar me toe komt om te zeggen dat ik ‘nooit eens ...vul maar in wat hij dan verzint...doe’ dan moet ik eigenlijk gewoon de discussie niet aan gaan maar zeggen dat hij niet zo bezig moet zijn met wat ik doe omdat ik dat ook niet bij hem doe. Dan maar lekker kinderachtig.
Alle reacties Link kopieren
Boomtak2 schreef:
27-01-2020 16:49
Ja ik moet zeggen dat ik vandaag me ook echt wel een stuk beter voel. En als mijn schoonvader ooit weer naar me toe komt om te zeggen dat ik ‘nooit eens ...vul maar in wat hij dan verzint...doe’ dan moet ik eigenlijk gewoon de discussie niet aan gaan maar zeggen dat hij niet zo bezig moet zijn met wat ik doe omdat ik dat ook niet bij hem doe. Dan maar lekker kinderachtig.
Je kan ook gewoon zeggen: ik vind het niet fijn dat je zo tegen me praat want dat geeft me een rottig gevoel. Ik zou graag willen dat je daarmee ophoudt.
Alle reacties Link kopieren
Hij zegt zelf dat er niks mis is met de manier waarop hij praat dus dat is niet concreet genoeg. Er zijn wel meer mensen waar hij ruzie mee heeft maar van mijn man en schoonmoeder is hij gewend dat hij zo mag doen dus hij zegt dat het alleen maar aan mij ligt en dat hij geen enkel aandeel in de ruzie heeft.

Een paar jaar geleden ontkende hij het nog niet maar toen zei hij dat het mijn probleem was als ik daar moeite mee had en niet die van hem.
karootje81 schreef:
27-01-2020 10:16
Hoewel ik voorstander ben van iets uit verschillende perspectieven te bekijken, lijken mij de ruzies met schoonvader niet het cruciale hier.

Als ik het voorbeeld van boomtak goed begrijp, zorgt haar tak voor 100% van de winst terwijl haar gezin 1.5 loon krijgt. Rekening houdend met dat man 70 uur per week voor het bedrijf werkt, zijn jullie dus stevig onderbetaald. Als je een job hebt waar je maar voor de helft van de uren betaald wordt, dan ga je toch ook verder solliciteren?

Maar jullie zijn in de val van het familiebedrijf getrapt: veel emotie want levenswerk, privé en werk wordt gemengd, manipulatie van alle kanten en als er iets met het bedrijf gebeurt, dan zijn er ineens 4 mensen werkloos of nog erger failliet. En niemand kan dit nog rationeel bekijken, want familiebedrijf. De enige die het nog rationeel bekijkt, krijgt dan impliciet de schuld dat ze de droom van 3 mensen kapot maakt.

Waanzin volgens mij want dit bedrijf is geen lang leven beschoren zo. De enige optie is om de ratio erin te houden en ofwel samen met zo een bedrijfsauditor (ik weet niet of dit de juiste naam is) te gaan kijken hoe het bedrijf aan te passen dat het wel rendabel wordt of eruit te stappen.

Mooi beschreven. Familiebedrijven zijn vaak ellende. En vaak is het de schoondochter, degene die er met een nuchtere blik naar kan kijken, die de schuld krijgt.

Het lijkt me heerlijk als je beiden een baan hebben met normale werktijden, vooral voor je man, die nu 7 dagen werkt, voor bijna nop.
Ik hoop dat hij de moed heeft om er uit te stappen, en het zal een tijd duren, maar als hij zich kan losmaken zal hij blij zijn dat hij de stap gemaakt heeft.

Zou het helpen als jullie samen praten met een onafhankelijk adviseur? Zodat hij echt gaat inzien dat het bedrijf niet gezond is?

En jij gaat er uit stappen, of twijfel je nog?
Alle reacties Link kopieren
Nee we hebben de knoop echt doorgehakt en we gaan nu wel een traject in om alles af te wikkelen dus het is niet van de ene op de andere dag geregeld, maar het is in ieder geval een ontwikkeling
Alle reacties Link kopieren
En weten je schoonouders het ook of laten jullie het hen weten wanneer alles is geregeld.

Goed dat jullie je eigen plan gaan trekken. Het is geen gezonde omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Boomtak2 schreef:
28-01-2020 06:25
Hij zegt zelf dat er niks mis is met de manier waarop hij praat dus dat is niet concreet genoeg. Er zijn wel meer mensen waar hij ruzie mee heeft maar van mijn man en schoonmoeder is hij gewend dat hij zo mag doen dus hij zegt dat het alleen maar aan mij ligt en dat hij geen enkel aandeel in de ruzie heeft.

Een paar jaar geleden ontkende hij het nog niet maar toen zei hij dat het mijn probleem was als ik daar moeite mee had en niet die van hem.
Maar dan praat je vanuit jezelf. Welk gevoel zijn manier van praten jou geeft. Daarover kan hij niet in discussie gaan. Want het is jouw gevoel. Dan hou je het bij jezelf ipv jij-bakken.
Alle reacties Link kopieren
Boomtak2 schreef:
28-01-2020 07:19
Nee we hebben de knoop echt doorgehakt en we gaan nu wel een traject in om alles af te wikkelen dus het is niet van de ene op de andere dag geregeld, maar het is in ieder geval een ontwikkeling
Heel goed!
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
28-01-2020 08:24
Maar dan praat je vanuit jezelf. Welk gevoel zijn manier van praten jou geeft. Daarover kan hij niet in discussie gaan. Want het is jouw gevoel. Dan hou je het bij jezelf ipv jij-bakken.
Klopt inderdaad, hij werd boos op me omdat ik volgens hem zeg dat ze niet bij me in de buurt mogen komen. Ik zei daarop dat ik dat nooit gezegd heb en daar waren ze het mee eens maar blijkbaar kijk ik angstig wanneer hij binnen komt lopen. Daardoor voelen ze zich alsof ik zeg dat ze niet in de buurt mogen komen en ik begrijp ook echt wel dat het niet uitnodigt om tegen iemand te gaan praten als je het gevoel hebt dat er angst tussenin staat. Maar die uitspattingen zijn de redenen die ik daarvoor heb. Ik wist gewoon niet hoe ik dat anders onder woorden kon brengen dan dat dat mijn gevoel is en dat ik het echt niet verkeerd bedoel maar dat ik gewoon echt een paar keer geschrokken ben. Ik ga echt niet van tevoren verzinnen goh ik ga lekker doen alsof ik heel erg van hem schrik dan krijgt hij lekker een rot gevoel.

Over de woning zeiden ze dat ze het best hadden willen verkopen aan ons maar dat ze het niet gedaan hebben omdat ik hun nooit wil zien dus dan zou ik daar niet fijn wonen omdat ze er rond lopen. Het is gewoon echt heel lastig omdat ik in dat gesprek 2 mensen tegenover me had die precies vertellen wat ik allemaal denk volgens hun en vervolgens word ik ook nog eens afgerekend op de persoon wie zij denken dat ik ben terwijl het helemaal niet zo is zoals zij denken dat ik denk ‘jij denkt dit, en jij vindt dat etc etc etc) (lekker ingewikkeld. Laat iedereen voor zichzelf denken). Ze willen goed contact maar bij alle toenadering die ik zoek moet ik zo’n enorme drempel over omdat ze geen stap mijn kant op doen (eerder een stap de andere kant) omdat ze er volledig van overtuigd zijn dat ik hun niet wil zien. Terwijl het er allemaal mee begonnen is helemaal aan het begin van de verkering dat ik niet zomaar langs kwam. Daar had ik helemaal geen diepere bedoeling achter maar het is gewoon nooit in me opgekomen om zomaar zonder mijn vriend toen nog bij mijn schoonouders binnen te stappen. Dat moment was de eerste woede aanval tegen mij en toen was de toon voor onze onderlinge verhoudingen wel een beetje gezet.

Schoonouders weten het wel maar ze zeiden dat we er eerst eens goed over na moesten denken maargoed dat verandert voor onze keuze niet zo veel want dat doen we al jaren. Toen ik ze even sprak zeiden ze ook dat ik wel eens wat meer mocht doen om mijn man te ontlasten omdat hij zo veel werk heeft, later vroeg ik aan mijn man of ik hem te veel belast en toen zei hij nee maar zij zien niet wat jij allemaal doet in huis en bij de baby en hier op het werk. Ik probeer nu voor mezelf maar zoiets te hebben van zij vinden dat ik het niet goed doe maar mijn man is wel blij met me dus het is enkel hun gevoel wat ze bij mij hebben. Dat zegt nog niet dat ik zo slecht ben als hoe zij over me denken.

Ik heb net een schrift gekocht en daar ga ik elke dag dingen in schrijven die me blij maken of hebben gemaakt die dag. Misschien dat dat me helpt om de negatieve gedachten niet te laten overheersen. Ik ben niet de persoon die ze me aanpraten dat ik zogenaamd ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je a) met twee culturen zit die botsen en b) dat je ofwel vol in de confrontatie gaat ofwel dat je te veel laat aanleunen en niet gewoon je schouders ophaalt.

Wat maakt het uit wat jouw schoonfamilie denkt dat jij denkt? Je krijgt ze toch niet overtuigd dus wees gewoon jezelf. Veranderen ze van mening, prima. Zo niet, ook prima.

Ik krijg soms ook goedbedoelde opmerkingen van mijn schoonmoeder over mijn strijkkunsten, dan zeg ik heel lief: ah bedankt voor de tip, ik zal eraan denken. En dan wordt dat een grapje tussen man en mij en verandert er helemaal niks.

Waarom die onzekerheid om te gaan checken bij man? Hij zal zelf toch wel aangeven als er iets niet goed gaat in de relatie, of niet?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dat berichtje doet me goed. Even een nuchtere kijk erop.
Alle reacties Link kopieren
Eens. Je schoonfamilie gaat niet veranderen. Neem dus wat meer afstand en trek niks van ze aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er heel erg over na te denken en vraag me iets af over mezelf. Wat nou als ik in drama blijft hangen als een vorm van zelf destructief gedrag? Dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. (Laatste keer helemaal mee laten zuigen in huwelijksproblemen van een ander) Maar overal staat dat dat vaak voort komt uit een trauma van het verleden. Dat je je vertrouwd voelt bij drama of dat je wilt dat het slecht met je gaat. Ik kan me alleen echt absoluut geen trauma herinneren. Ik heb wel 2 familieleden die zichzelf ziek maken. wat als dit erfelijk bepaald kan zijn en dat ik dit ook heb? Ik snap gewoon niet hoe ik met mijn verstand alles kan weten en dat ik er toch altijd weer in beland dat ik in een situatie kom waar ik zelf de keuze heb om wel of niet in te zitten

Oke ik ben vaak alleen en het is niet altijd makkelijk maar verder heb ik alles wat ik wil. Ik zou zielsgelukkig moeten zijn
boomtak2 wijzigde dit bericht op 30-01-2020 14:44
12.82% gewijzigd
Je kan ook gewoon van drama houden zonder trauma. Dat valt onder karakter.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
30-01-2020 14:32
Je kan ook gewoon van drama houden zonder trauma. Dat valt onder karakter.
Zou daar wat aan te doen zijn
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/amp/s/verkenjegee ... iteit/amp/

Ze geven veel te veel om wat anderen van ze denken. Elke kleinerende opmerking raakt hen direct in hun kern. Ze baseren de gedachten die ze over zichzelf hebben op de meningen van anderen, waarbij het ze volledig aan enige objectiviteit ontbreekt, waardoor ze erg onzeker en afhankelijk worden.

https://www.google.nl/amp/s/judithsblog ... chaam/amp/

‘ Situaties en gebeurtenissen die de één nauwelijks raken en waar hij zijn schouders voor op zou halen, of niet eens zou opmerken, wordt voor de ander een oorzaak voor intens ongelukkig zijn. Natuurlijk zijn deze situaties en gebeurtenissen niet de werkelijke oorzaak van het ongelukkig zijn; ze dienen alleen als trigger en brengen oude opgestapelde emoties en gevoelens weer tot bloei.’
Pijnlichaam. Is dat iets zweverigs? Ik herken veel dingen. Het enige wat ik weet is dat ik als kind enorme angsten had voor een bepaald iets. Dat is in de loop der jaren minder heftig geworden maar altijd wel aanwezig gebleven. 2 jaar geleden ben ik er bij toeval achter gekomen dat mijn moeder op 8 maanden zwangerschap datgene (heel heftig) heeft meegemaakt waar ik zo bang voor was. Kan ik een trauma hebben overgenomen?
Je stelt de juiste vragen, maar op de verkeerde plek, aan de verkeerde mensen.

Dit zijn diepliggende vraagstukken om aan een psycholoog of psycho-therapeut met bijvoorbeeld EMDR ervaring voor te leggen. Ik zou contact zoeken met een erkende BIG geregistreerde psycholoog. De huisarts kan je daarbij helpen of doorverwijzen naar de POH-GGZ. Dit laatste hoort bij de huisartsenzorg en wordt geheel vergoed door je verzekering.

Dat therapie jou in het verleden niet veel verder heeft geholpen wil niet zeggen dat dat nog steeds zo is. Misschien ben je er nu pas aan toe om je open te stellen en dingen onder ogen te zien. Of misschien heb je beunhazen als coach/ therapeut getroffen. Het is geen beschermde titel dus iedereen kan een praktijk in zijn garage openen en een bordje met therapeut erop aan de muur schroeven, helaas. Dat wil niet zeggen dat daar ook geen hele goede mensen tussen kunnen zitten, maar hun ‘tools’ zijn vaak te beperkt voor complexe problemen.
Weten je schoonouders al dat je stopt in het bedrijf? En hoe was de reactie?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie francien

Hij zei dat we er eerst goed over na moesten denken en gisteren heeft mijn man nog wel gepraat daar, maar daar was ik niet bij en ik heb mijn man ook niet meer/nog niet gesproken gisteren en vandaag
Alle reacties Link kopieren
Nou ze reageerden zacht uitgedrukt niet heel blij en alles was mijn schuld dus nouja. Er is in ieder geval geen weg meer terug nu.

Ze hebben blijkbaar ook weer knallende ruzie gehad over iets anders wat ik ook nog weer had gedaan (privé) dus het is allemaal een gebed zonder einde. Als je maar overal wat achter zoekt dan is er altijd wel wat te vinden. Ik heb aan mijn man gevraagd of hij voortaan tegen mijn schoonvader wil zeggen dat hij mij moet aanspreken als ik wat heb gedaan of anders niks maar ik ben op dit moment eigenlijk vooral met mezelf bezig en als dat ook allemaal persoonlijk wordt opgevat dat ik geen aandacht aan hun geef dan moeten ze dat niet via mijn man bij ons neerleggen
Alle reacties Link kopieren
Jullie zitten in een erg vreemde dynamiek. Je schoonouders vinden iets, spreken dit ook uit, je man gaat met ze in discussie, vertelt dan ook nog eens aan jou wat er gezegd is en jij gaat dan ook nog eens een boodschap doorgeven.

Waarom in hemelsnaam? Je man hoeft niet in discussie te gaan, hoeft de discussie ook niet door te vertellen aan jou en jij kan toch gewoon je schouders ophalen en niet reageren.

Mijn moeder geeft soms ook een hele analyse van mijn vriend. Ik reageer niet, of zeg dat haar analyse niet klopt en begin over iets anders. En ik vertel mijn vriend daar nooit iets over.

Ik ben niet zo van het psychologisch gezemel maar jullie zoeken ergens dit drama ook op. Jullie halen een voordeel uit dit dramatisch gedoe. Tijd om erachter te komen wat.
Boomtak2 schreef:
01-02-2020 20:23
Nou ze reageerden zacht uitgedrukt niet heel blij en alles was mijn schuld dus nouja. Er is in ieder geval geen weg meer terug nu.

Ze hebben blijkbaar ook weer knallende ruzie gehad over iets anders wat ik ook nog weer had gedaan (privé) dus het is allemaal een gebed zonder einde. Als je maar overal wat achter zoekt dan is er altijd wel wat te vinden. Ik heb aan mijn man gevraagd of hij voortaan tegen mijn schoonvader wil zeggen dat hij mij moet aanspreken als ik wat heb gedaan of anders niks maar ik ben op dit moment eigenlijk vooral met mezelf bezig en als dat ook allemaal persoonlijk wordt opgevat dat ik geen aandacht aan hun geef dan moeten ze dat niet via mijn man bij ons neerleggen
Dan moet je dat ook zelf tegen ze zeggen en niet via je man spelen. Want anders gaan ze daar hoe dan ook weer via je man op reageren.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb geen boodschap doorgegeven, ik heb gezegd dat als mijn schoonvader nog een keer over mij begint dat hij dan niet voor mij moet gaan praten maar moet zeggen dat hij maar naar mij toe moet komen als hij vragen heeft of anders inderdaad gewoon niks zeggen. Hij moet er juist tussenuit. Ik wil dit ook niet dat mijn man voor mij praat. Mijn schoonouders zeggen ‘jij vindt dit en dat’ mijn man gaat met ze in discussie ‘zij ervaart het zus en zo’ en ondertussen zeg ik zelf nieteens wat. Het lijkt wel alsof ik daar geen zelfstandig denkend wezen kan zijn. Ik wil gewoon rust en verder niks. Ik wil rust als we een goede band met elkaar hebben en nu we een slechte band hebben al helemaal. Maar als ik rust wil dan worden ze ook boos want ‘jij doet altijd alsof we niet bestaan dus je haat ons’. Het is inderdaad een vreemde dynamiek

Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms ook het gevoel krijg dat mijn naam gebruikt wordt om hun eigen gevoelens onder woorden te brengen. Zowel van schoonvader als van man.

En dat voor voordeel daar breek ik mijn hoofd ook over. Ik denk eerlijk gezegd dat het oprecht goede bedoelingen zijn dat ze willen dat het gezellig wordt en dat we een goede band krijgen en dat ik regelmatig langs kom voor een gezellig praatje. En als je het zo ziet dan ben ik inderdaad de stoorzender want daar lijkt helemaal niks mis mee. Ik denk dat iedereen zich al die tijd vast heeft gehouden aan een illusie die niet bestaat en dat daar de frustratie vandaan komt
Wat zijn dan nu concreet de volgende stappen om uit het bedrijf te stappen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven