Uitelkaar & opvang kind

18-01-2021 07:40 64 berichten
Beste allemaal,

Helaas hebben mijn man en ik besloten uit elkaar te gaan. Wel met een goede verstandhouding. We hebben een kind van 2 jaar en willen voor co-ouderschap gaan (ene week bij papa en andere week bij mij).
Dit willen wij vanaf besluit eigenlijk al invoeren.

Wel heb ik een probleem. In verband met mijn werk (onregelmatig) weet ik (nog) niet hoe dit te doen met opvang voor ons kind.

We hebben een flexibele gastouder, zij werkt vanaf 6:00u, maar geen avonden en weekenden (we hebben een contract voor 1 dag per week, maar dit moet lijkt me opgeschaald worden).
Ikzelf werk wel zowel vroege diensten als avond diensten (tot 23:00) en weekenden.
Ik ben op mijn werk al in gesprek gegaan maar helaas is hier niets mogelijk aangezien zij vinden dat alle diensten erbij horen, weekenden kan ik wel iets regelen (bijv alle oneven weekenden werken).
Mijn ouders werken beiden nog, (ex)schoonouders niet. Maar wanneer ik ons kind heb, is het vreemd dat ik dan naar exschoonouders ga.

Ik denk niet dat ik de enige ben in deze situatie. Zijn er meer die in dit schuitje zitten, en hoe regelden jullie dit?
Luci_Mster2 schreef:
18-01-2021 08:39
Je weet niet waarom ze gaan scheiden. En of zij een keus heeft daarin. Zolang je dat niet weet ( en TO is niemand uitleg verschuldigd) kan je beter dit soort rare praat lekker voor je houden.

Hoop ook echt dat TO zich niet hier gaat zitten uitleggen. Want dan gaat niet meer om de vraag van TO maar of Viva vind of je wel of niet 'mag' scheiden.
Inderdaad zeg. Gelijk al die oordelen dat de stekker er zo makkelijk uitgetrokken wordt. Bah. Je hoeft niks uit te leggen TO.
Lillybit schreef:
18-01-2021 08:45
Jouw toekomstige ex-schoonouders zijn gewoon de grootouders van je kind en jij bent nog steeds de moeder van je kind.
Niks raars aan als jullie contact hebben.
Vind ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
18-01-2021 08:45
Jouw toekomstige ex-schoonouders zijn gewoon de grootouders van je kind en jij bent nog steeds de moeder van je kind.
Niks raars aan als jullie contact hebben.
Juist fijn voor jullie kind als dit kan inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al een mediator gesproken over omgangsregeling trouwens of is dit jullie eigen idee erbij? Anders zou ik zeker de mediator inschakelen als hulp bij ouderschapsplan. Die heeft vast ook wel ervaring met ouders die onregelmatig werken en wat daarbij passend is.
Alle reacties Link kopieren
Co-ouderschap kan heel goed met een kind van twee. Mensen denken vaak dat Co-ouderschap een gelijke verdeling moet zijn en week-op-week-af maar dat hoeft helemaal niet. En dat laatste is op deze leeftijd nog niet zo wenselijk.
Toen de vader van de oudste twee en ik uit elkaar gingen was de jongste daarvan ook twee en wij hebben tot ze naar school ging een 4/4 constructie gedaan. De kinderen gaven daarna zelf aan dat ze week om week fijner zouden vinden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
18-01-2021 08:49
Juist fijn voor jullie kind als dit kan inderdaad.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vaste nachtdiensten gaan draaien. Week op, week af.
Niet helemaal ideaal, maar wel regelmaat en voldoende slaap tijdens de nachtdienst. Jaren gedaan, met succes.

Misschien is dat ook iets voor jou? Of in kortere nachtdiensten, bijvoorbeeld 3 op, 3 af en dan 4 op en 4 af?
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie co ouderschap met kortere perioden overwogen? Voor een 2 jarige is het heel lang om een hele week de andere ouder te moeten missen. Contact met ex schoonouders in jouw week is helemaal niet raar. Ze blijven de grootouders van jullie kind. Het is juist enorm fijn dat deze ik neem aan vertrouwde personen in het leven jullie kind beschikbaar zijn ongeacht bij welke ouder jullie kind is.
Alle reacties Link kopieren
Schoonouders lijkt me op zich geen probleem, maar ik zou eerder op een andere regeling inzetten en anders liever vader als eerste keus boven schoonouders. Dus dat ze bij pa zijn tijdens jouw avonddiensten.

Hoe lang van te voren heb je je rooster?
boekenlegger0 schreef:
18-01-2021 09:28
Hebben jullie co ouderschap met kortere perioden overwogen? Voor een 2 jarige is het heel lang om een hele week de andere ouder te moeten missen. Contact met ex schoonouders in jouw week is helemaal niet raar. Ze blijven de grootouders van jullie kind. Het is juist enorm fijn dat deze ik neem aan vertrouwde personen in het leven jullie kind beschikbaar zijn ongeacht bij welke ouder jullie kind is.
Heb je daar misschien een bron van?
Ze kunnen toch bellen/skypen?
Alle reacties Link kopieren
Passen je schoonouders nu ook op?
Dan zou ik dat zeker zo laten.’in mijn omgeving meerdere ex-schoonouders die
de kinderen opvangen op dagen van hun eigen kind en die van hun ex-schoondochter of zoon. Werkt hartstikke goed en is voor de kinderen heerlijk vertrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Kind naar de gastouder tot sluitingstijd van de gastouder, als jij dan nog aan het werk bent haalt jouw ex jullie kindje bij de gastouder op en brengt haar in de ochtend of weer naar de gastouder of naar jouw huis als jij thuis bent ?
I.p.v. ex zouden ook oma en opa het kind op kunnen halen
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
18-01-2021 08:39
Je weet niet waarom ze gaan scheiden. En of zij een keus heeft daarin. Zolang je dat niet weet ( en TO is niemand uitleg verschuldigd) kan je beter dit soort rare praat lekker voor je houden.

Hoop ook echt dat TO zich niet hier gaat zitten uitleggen. Want dan gaat niet meer om de vraag van TO maar of Viva vind of je wel of niet 'mag' scheiden.
Dit! 100%
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook co-ouderschap en ik werk ook onregelmatig.
Mijn ex en ik hebben het zo geregeld dat de kinderen bij hem zijn als ik werk en bij mij als ik vrij ben.
Dus superfijn en de kinderen vinden dat ook fijn omdat ze dan ons allebei vaak zien en ons nooit heel lang hoeven te missen.
Maar mijn kinderen zijn al wat ouder, dat scheelt misschien ook.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Marana schreef:
18-01-2021 07:49
Je werkt om het weekend denk ik? Waarom gaan jullie niet voor een 5-5-2-2-verdeling? Bijv iedere maandag en dinsdag bij jou, iedere woensdag en donderdag bij hem, en dan vrijdag t/m zondag als jij niet werkt bij jou en het andere weekend bij hem. Een week is lang voor zo'n ukkie. En mogelijk kun jij 1 dag per week als vaste vrije dag aanvragen?
Goeie. Voor kleintjes duurt dan de periode zonder papa of mama veel korter en zo hebben de ouders de zekerheid van hun vaste doordeweekse dagen. Als je niet te ver weg woont van elkaar en de overdracht harmonieus kan doen dan lijkt me dat een prima alternatief.
abracadabra schreef:
18-01-2021 08:06
Hoe stom het ook is... niet veel mannen zitten te wachten op een vrouw met een kindje van 2 en in de leeftijdsgroep waar je in date zit echt een hele hoop bagger. Dan lijkt je ex partner opeens niet meer zo heel verschrikkelijk (ja ik heb daar ervaring mee).
Waarom heb je toen die beslissing dan toch genomen?
Poezenman schreef:
18-01-2021 09:45
Heb je daar misschien een bron van?
Ze kunnen toch bellen/skypen?

Daar snapt een 2-jarige echt geen snars van is mijn ervaring. Leidt alleen maar tot verdriet bij kind en ouder.
Minder lang elkaar niet zien is echt het beste.

En inderdaad, als er geen ernstige misstanden zijn geweest in de relatie: probeer niet uit elkaar te gaan voor je kind 4 is. De wereld ziet er dan echt anders uit dan midden in de tropenjaren.
En dan ook nog midden in een pandemie. Ik weet niet wat er aan de hand is bij TO thuis, maar de beslissing om te gaan scheiden, terwijl de wereld er over een jaar zo anders uitziet (geen pandemie meer + een kind dat ouder en zelfstandiger wordt), vind ik moeilijk te begrijpen.

Kun je dan echt niet tegen elkaar zeggen dat het nu moeilijk en zwaar is, maar samen uitkijken naar betere tijden ipv zo'n rigoureus besluit te nemen?

Als een groot deel van de problemen voortkomt uit de omstandigheden, dan zijn ze waarschijnlijk voor een groot deel opgelost zodra de omstandigheden anders worden en dat gaan ze worden, hoe dan ook.
Parella schreef:
18-01-2021 11:13
Daar snapt een 2-jarige echt geen snars van is mijn ervaring. Leidt alleen maar tot verdriet bij kind en ouder.
Minder lang elkaar niet zien is echt het beste.

En inderdaad, als er geen ernstige misstanden zijn geweest in de relatie: probeer niet uit elkaar te gaan voor je kind 4 is. De wereld ziet er dan echt anders uit dan midden in de tropenjaren.
Op zich mee eens over dat je niet zo snel moet opgeven dames. Maar het is maar net wat je als tropenjaren ervaart. Mijn tijd met ex waren de tropenjaren. Jonge kinderen en als alleenstaande gebroken nachten met 4 uur slaap en fulltime job was easy.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 18-01-2021 11:53
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens met Carrie Bradshaw. Je hoort je stinkende best te doen en nog wat meer om je relatie in stand te houden. En als t niet meer leuk is, wacht je gewoon tot het wel weer is leuk is. Jullie hebben een kind!
Dat arme schaap wordt de komende 14 jaar weer tussen 2 huizen heen en weer gesleept.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen regelmaat in je onregelmatige diensten krijgen? Dat je bijvoorbeeld op vaste dagen late dienst hebt. Op deze manier kan je met je ex een rooster maken waarin je op zijn dagen de late diensten draait.
Blankepit schreef:
18-01-2021 11:20
Op zich mee eens over dat je niet zo snel moet opgeven dames. Maar het is maar net wat je als tropenjaren ervaart. Mijn tijd met ex waren de tropenjaren. Jonge kinderen en als alleenstaande gebroken nachten met 4 uur slaap en fulltime job was easy.

Natuurlijk is dat easyer alleen, dat is veel overzichtelijker en je hebt de stress van de relatie er niet bij.

In veel relaties is wel een punt dat het echt oprecht veel leuker en makkelijker gaat zijn als je alleen verder gaat. Dat wil nog niet zeggen dat het voor de lange termijn voor de meeste stellen (en zeker voor hun kinderen) de juiste keuze is.
Marana schreef:
18-01-2021 07:49
Je werkt om het weekend denk ik? Waarom gaan jullie niet voor een 5-5-2-2-verdeling? Bijv iedere maandag en dinsdag bij jou, iedere woensdag en donderdag bij hem, en dan vrijdag t/m zondag als jij niet werkt bij jou en het andere weekend bij hem. Een week is lang voor zo'n ukkie. En mogelijk kun jij 1 dag per week als vaste vrije dag aanvragen?
Zo doen wij het ook qua verdeling. Bevalt goed. Geen jonge kinderen hier overigens.
Alle reacties Link kopieren
Wij deden het zo: als ik werkte waren ze bij ex en anders bij mij. Vast vrije dag is vaak nog wel te regelen en om het weekend vrij ook. Je hebt dan nog weinig andere diensten. Kinderen vonden het geen probleem, mijn rooster hadden ze. Bij een 2 jarige iets moeilijker maar niet heel anders dan nu neem ik aan? Als jij werkt is peuter toch ook thuis met papa?
Parella schreef:
18-01-2021 11:13
Daar snapt een 2-jarige echt geen snars van is mijn ervaring. Leidt alleen maar tot verdriet bij kind en ouder.
Minder lang elkaar niet zien is echt het beste.

Kan ik alleen maar beamen vanuit mijn omgeving. Juist beter niet bellen / Skypen want was alleen maar onrustig en kind ging er de afwezige ouder juist door missen (en zonder bellen niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven