Uitvaarten... etiquette?

21-12-2022 10:02 120 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik nog niet veel uitvaarten bij heb hoeven wonen.

Mijn grootouders waren al overleden toen ik werd geboren, mijn eigen ouders leven nog en we hebben verder geen grote families. Tot voor kort bezocht ik, verspreid over heel veel jaren, alleen de uitvaarten van mijn oom, een collega en mijn schoonvader.

Maar het afgelopen jaar heb ik een paar uitvaarten bezocht en morgen heb ik er weer één, steeds van mensen die ik niet goed ken. Waardoor ik me afvraag wat eigenlijk gebruikelijk is?

Begin dit jaar overleed de vader van een goede vriendin. Even later een tante van mijn man. En morgen heb ik de uitvaart van een buurman van een aantal deuren verder.

In alle gevallen was/ben ik uitgenodigd voor de uitvaart + koffietafel, terwijl ik de overledene eigenlijk amper ken en hooguit ééns per jaar tref op een gelegenheid waar we toevallig allebei zijn (de verjaardag van die vriendin, de buurtBBQ, de verjaardag van mijn schoonmoeder). Het zijn mensen waar ik nog nooit thuis ben geweest.

In eerste instantie vond ik het wel een soort van "eer" dat die vriendin me uitnodigde voor de uitvaart van haar vader en dat ze mij er graag bij wilde hebben om haar te steunen. Maar toen ik daar eenmaal was, vond ik het eigenlijk een beetje vreemd, meer dan 200 mensen op de koffietafel en een groot deel daarvan heeft dus helemaal geen band met de overledene (die vriendin komt wel uit een grote familie, en alle kinderen hadden eigen vrienden uitgenodigd). Maar goed, voor je het weet is zo'n dag ook weer voorbij. Maar later kwam ik (bij de tante van mijn man) dus nogmaals in zo'n zelfde situatie, en ik verwacht morgen bij de uitvaart van de buurman weer zoiets.

En ik ken dat dus helemaal niet, in mijn familie worden uitvaarten tot nu toe alleen gehouden met mensen die de overledene ook echt kenden. Hooguit komen mensen van wat verder weg naar een eventuele avondwake/afscheidsmoment, maar niet naar de uitvaart en al zeker niet naar de koffietafel.

Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken, is het inderdaad normaal om naar uitvaarten van relatief onbekenden te gaan? En zo ja, doen jullie dat dan ook elke keer?

Als ik eerlijk ben ga ik niet graag naar uitvaarten, en is het ook niet makkelijk te regelen met werk. Als het je eigen 1e of 2egraads familielid is krijg je natuurlijk gewoon vrij, maar ik heb nu dus al voor de 3e keer dit jaar een collega moeten vragen om van dienst te ruilen zodat ik naar de crematie van de buurman kan gaan. Is het toegestaan om je af te melden, als je eigenlijk niet het gevoel hebt dat je daar thuishoort? Of is dat "not done"? Wat vinden jullie daarvan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je vriendin je vraagt voor haar vaders uitvaart, dan ga je.

Als je man je mee vraagt naar de uitvaart van zijn tante, dan ga je.

Als je niet naar de begrafenis van de buurman wil, dan ga je niet. Het hangt maar helemaal van je buurt af of daar vervolgens iets van gevonden wordt door anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft toch niet te gaan? Hooguit naar het afscheid de avond ervoor.

Maar je kan prima alleen een kaart sturen.
Ik ga regelmatig naar uitvaarten van overledenen die ik niet ken. Ouders van vrienden bijvoorbeeld. Daar ga ik dan voor. En daarvoor sta ik bij die koffietafel. De laatste tijd gaan er nogal wat ouders in mijn omgeving, dus dat is inderdaad vrije dagen opnemen.

Ik heb mezelf nooit afgemeld, maar zou dat eens zo voorkomen, dan kan dat vast wel op een nette manier. En dan schenk je later wat extra aandacht aan die persoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring is juist dat de uitvaart en koffietafel groot zijn, voor iedereen die de overledene kent, en de avondwake voor een kleine groep intimi.
Het is een uitnodiging meer niet, klinkt hard maar jij kiest waar je voor wie wel of niet heen wil.

Ik zou niet naar een begrafenis van een buurman ( of andere kennissen) gaan, het klinkt ook niet of je bestie was, deze buurman.

Een rouwkaart is dan prima als reactie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat er tussen de vader van een goede vriendin en een buurman van een paar huizen verderop nogal een verschil zit... in het geval van de vriendin kom je natuurlijk voor haar, om haar je medeleven te betuigen. Ik vind het dan ook helemaal niet raar dat je de vader niet zo goed kende.
Als je de buurman niet goed kent zou ik niet naar zo'n begrafenis of crematie gaan. Ik zou al verbaasd zijn dat ik een uitnodiging krijg.
Alle reacties Link kopieren Quote
als ik specifiek gevraagd wordt dan ga ik. Anders niet. Tenminste bij mensen waar ik geen directe band mee heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb juist heel veel steun ervaren van de aanwezigheid van mijn vrienden en collega’s bij de uitvaart van mijn vader.

Dat ze de moeite namen om er te zijn voor mij op het moment dat het voor ons gezin heel pittig was helpt in de verwerking.
LuciFee2022 schreef:
21-12-2022 10:09
Het is een uitnodiging meer niet, klinkt hard maar jij kiest waar je voor wie wel of niet heen wil.

Ik zou niet naar een begrafenis van een buurman ( of andere kennissen) gaan, het klinkt ook niet of je bestie was, deze buurman.

Een rouwkaart is dan prima als reactie.
Ja, wij ontvingen ook veel kaarten van mensen die er niet bij zullen zijn. Heel normaal, verder. Die stuurden we ook allemaal een bedankje, net als wie wel kon.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 21-12-2022 10:11
2.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
21-12-2022 10:09
Mijn ervaring is juist dat de uitvaart en koffietafel groot zijn, voor iedereen die de overledene kent, en de avondwake voor een kleine groep intimi.
Mijn ervaring, exact andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Redballoon schreef:
21-12-2022 10:09
Ik vind dat er tussen de vader van een goede vriendin en een buurman van een paar huizen verderop nogal een verschil zit... in het geval van de vriendin kom je natuurlijk voor haar, om haar je medeleven te betuigen. Ik vind het dan ook helemaal niet raar dat je de vader niet zo goed kende.
Als je de buurman niet goed kent zou ik niet naar zo'n begrafenis of crematie gaan. Ik zou al verbaasd zijn dat ik een uitnodiging krijg.
Hier ook mee eens trouwens.

En de nabestaanden weten waarschijnlijk ook niet hoe close hun familielid met de buren was dus nodigen gewoon iedereen uit.
navyblue schreef:
21-12-2022 10:08
Ik ga regelmatig naar uitvaarten van overledenen die ik niet ken. Ouders van vrienden bijvoorbeeld. Daar ga ik dan voor. En daarvoor sta ik bij die koffietafel. De laatste tijd gaan er nogal wat ouders in mijn omgeving, dus dat is inderdaad vrije dagen opnemen.

Ik heb mezelf nooit afgemeld, maar zou dat eens zo voorkomen, dan kan dat vast wel op een nette manier. En dan schenk je later wat extra aandacht aan die persoon.
Ik ken alle ouders van vrienden, in ieder geval vaag of van verjaardagen of zo, anders zijn mijn vrienden niet maar kennissen.
En dan ga je vaak vooral/ of ook voor de vriend/vriendin/ om te steunen.

Maar als ik de ouders niet ken, zijn geen vrienden maar kennissen en daar ga ik dus niet.
Moet ook zeggen dat je dan meestal ook geen kaart krijgt.

Rouwkaarten wil ik dan wel sturen als lieve kennis is.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 21-12-2022 10:12
3.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
naar een uitvaart ga je voor de achterblijvers

en als jij geen tijd vrij kunt of wilt nemen, dan ga je niet. Dan stuur je een lieve kaart. En neemt contact op, om samen iets te gaan drinken en bij te praten.
Iamback71 schreef:
21-12-2022 10:11
Ik heb juist heel veel steun ervaren van de aanwezigheid van mijn vrienden en collega’s bij de uitvaart van mijn vader.

Dat ze de moeite namen om er te zijn voor mij op het moment dat het voor ons gezin heel pittig was helpt in de verwerking.
Ja, de buurvrouw die je vader amper kende is dan steun?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je gaat ook niet altijd naar een uitvaart omdat je de overledene zo goed kent, maar in de familie tot steun te zijn. Toen mijn buurvrouw overleed gingen we daarheen om de buurman te steunen. Toen de buurman overleed ging ik niet.
Ik ben ook wel eens naar een begrafenis geweest van de tante van mijn man. Ik had haar maar 1 keer gezien maar mijn man wilde graag dat ik mee ging.

Toen mijn moeder overleed hebben we maar weinig kaarten verstuurd. Maar er zijn toen toch heel veel mensen geweest allemaal om mij een mijn broer en zussen te steunen.
LuciFee2022 schreef:
21-12-2022 10:11
Ik ken alle ouders van vrienden, anders zijn mijn vrienden niet.
En dan ga je vaak vooral/ of ook voor de vriend/vriendin/ om te steunen.

Maar als ik de ouders niet ken, zijn geen vrienden maar kennissen en daar ga ik dus niet.
Moet ook zeggen dat je dan meestal ook geen kaart krijgt.

Rouwkaarten wil ik dan wel sturen als lieve kennis is.
Ik ken alleen de ouders van vrienden die ik al van vroeger heb. Niet van mensen die ik later in het leven heb ontmoet. Dat zijn zeker wel goede vrienden, waar ik ook al jaren veel mee optrek. Maar ik zou niet weten wanneer ik sommige ouders moet ontmoeten. Of zij de mijne. Het is bij mij geen graadmeter van de vriendschap in elk geval, want van veel kennissen ken ik dan weer wel de ouders.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 21-12-2022 10:17
7.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
BEn je persoonlijk uitgenodigd als in: mondeling, beriefje, appjes etc, of heb je van de buurman de rouwkaart in de bus gehad? Wij hebben een oudere overbuurvrouw. Als zij overlijdt verwacht ik een rouwkaart en zal ik een condoleancebericht aan de kinderen sturen, maar ik zal niet naar de uitvaart gaan. Als de vader van een vriendin overlijdt ga ik wel, om vriendin te steunen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Qiya schreef:
21-12-2022 10:07
Je hoeft toch niet te gaan? Hooguit naar het afscheid de avond ervoor.

Maar je kan prima alleen een kaart sturen.
Dat weet ik dus niet, in hoeverre ik niet "hoef" te gaan als ik een aan mij geadresseerde rouwbrief ontvang met een los kaartje erbij dat ik ook ben uitgenodigd voor de koffietafel.
Ik snap wel dat ik baas ben over mijn eigen agenda hoor, maar ik wil ook niemand voor het hoofd stoten.

Maar anderzijds heb ik niet zoveel vrije dagen om naar alle uitvaarten van buren/ouders van vrienden/ooms en tantes van schoonfamilie te gaan. Zeker als je inderdaad in een bepaalde leeftijdsfase komt, waar dat gewoon meerdere keren per jaar gaat plaatsvinden. En ik neem toch aan dat dat voor meer werkenden geldt, dat het gewoon niet haalbaar is om dat elke keer te doen, dat je keuzes moet maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pergamon schreef:
21-12-2022 10:15
BEn je persoonlijk uitgenodigd als in: mondeling, beriefje, appjes etc, of heb je van de buurman de rouwkaart in de bus gehad? Wij hebben een oudere overbuurvrouw. Als zij overlijdt verwacht ik een rouwkaart en zal ik een condoleancebericht aan de kinderen sturen, maar ik zal niet naar de uitvaart gaan. Als de vader van een vriendin overlijdt ga ik wel, om vriendin te steunen.
Rouwkaart met de toegevoegde uitnodiging voor de koffietafel (waarop staat dat je je moet afmelden als je niet komt)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie een rouwkaart als een kennisgeving, niet als een uitnodiging om aanwezig te zijn. Soms stuur ik een kaart, soms ga ik condoleren, soms ga enkel naar de afscheidsdienst voor de begrafenis of crematie en soms ga ik naar het hele programma. Dat laatste enkel wanneer de overledene of de mensen die dicht bij de overledene stonden, ook dicht bij mij staan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Het maakt eigenlijk niet uit wat voor soort kaart je krijgt.. je gaat als jij voor de nabestaanden er wil zijn.

Dus voor je vriendin als haar vader overlijdt, ook al ken je die vader alleen van af en toe zien en verhalen van vriendin, is echt anders dan een buurman die amper kent.

En ook voor ouders van kennissen of collega's moet je zelf kunnen beslissen, is dit echt nodig/wil ik dit voor die ander, hebben ze wat aan steun? En kan ik het opbrengen. Wil ik heb opbrengen. Of kan een kaart of een krans ook prima.

Maar echt geen verplichting om naar elke uitvaart te gaan, echt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Saepecadendo schreef:
21-12-2022 10:16
Dat weet ik dus niet, in hoeverre ik niet "hoef" te gaan als ik een aan mij geadresseerde rouwbrief ontvang met een los kaartje erbij dat ik ook ben uitgenodigd voor de koffietafel.
Ik snap wel dat ik baas ben over mijn eigen agenda hoor, maar ik wil ook niemand voor het hoofd stoten.

Maar anderzijds heb ik niet zoveel vrije dagen om naar alle uitvaarten van buren/ouders van vrienden/ooms en tantes van schoonfamilie te gaan. Zeker als je inderdaad in een bepaalde leeftijdsfase komt, waar dat gewoon meerdere keren per jaar gaat plaatsvinden. En ik neem toch aan dat dat voor meer werkenden geldt, dat het gewoon niet haalbaar is om dat elke keer te doen, dat je keuzes moet maken?
Dat losse kaartje heeft wel te kennen dat de verwachting is dat je erbij bent, zou ik denken. Maar als dat er niet is, is een kaartje sturen of even condoleren (is hier vaak de avond voor de begrafenis) ook voldoende.

Maar dan nog is dat kaartje geen ‘kom of ik schiet’.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Saepecadendo schreef:
21-12-2022 10:16
Dat weet ik dus niet, in hoeverre ik niet "hoef" te gaan als ik een aan mij geadresseerde rouwbrief ontvang met een los kaartje erbij dat ik ook ben uitgenodigd voor de koffietafel.
Ik snap wel dat ik baas ben over mijn eigen agenda hoor, maar ik wil ook niemand voor het hoofd stoten.

Maar anderzijds heb ik niet zoveel vrije dagen om naar alle uitvaarten van buren/ouders van vrienden/ooms en tantes van schoonfamilie te gaan. Zeker als je inderdaad in een bepaalde leeftijdsfase komt, waar dat gewoon meerdere keren per jaar gaat plaatsvinden. En ik neem toch aan dat dat voor meer werkenden geldt, dat het gewoon niet haalbaar is om dat elke keer te doen, dat je keuzes moet maken?
Bijna iedereen zegt hier hetzelfde, dat hoeft dus niet bij elke kaart.
En zeker niet bij een buurman die je verder niet kent/vriendschap mee had.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is als met bruiloften: een uitnodiging, geen verplichting

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven