Verandering vriendschappen
dinsdag 28 december 2021 om 15:04
Ja, maar ik ben zelf nogal grillig waardoor ik geen makkelijke vriendin ben.
Soms erger ik me aan een bepaalde vriend en denk ik waarom is me dit niet eerder opgevallen, het is zo irritant?
Waarschijnlijk omdat ik hem daarvoor op een soort voetstuk had gezet.
Ik heb een lieve vriendin met wie ik altijd diepe gesprekken voer. En soms staat dat me ineens enorm tegen, en voel ik schaamte om wat ik met haar gedeeld heb en het beeld wat ze daardoor misschien van me heeft. Zo ook met andere vriendinnen, soms ontloop ik ze omdat ik geen zin heb in een bepaalde dynamiek.
Ik denk door dit alles vooral dat ik zelf geen makkelijke vriendin ben. Ik werk eraan om mezelf te verbeteren en me meer op het positieve te richten. Om minder hoge verwachtingen te hebben, en eerlijker te vertellen tegen deze mensen zelf wat ik voel in plaats van positief doen in hun gezicht en ondertussen dingen te verzwijgen en op te kroppen. Dat laatste vind ik moeilijk. Ik heb weinig vertrouwen in mezelf en anderen, dat is het probleem.
Geen idee of dit aansluit bij jouw vraag eigenlijk. Wat is bij jou de oorzaak denk je?
Soms erger ik me aan een bepaalde vriend en denk ik waarom is me dit niet eerder opgevallen, het is zo irritant?
Waarschijnlijk omdat ik hem daarvoor op een soort voetstuk had gezet.
Ik heb een lieve vriendin met wie ik altijd diepe gesprekken voer. En soms staat dat me ineens enorm tegen, en voel ik schaamte om wat ik met haar gedeeld heb en het beeld wat ze daardoor misschien van me heeft. Zo ook met andere vriendinnen, soms ontloop ik ze omdat ik geen zin heb in een bepaalde dynamiek.
Ik denk door dit alles vooral dat ik zelf geen makkelijke vriendin ben. Ik werk eraan om mezelf te verbeteren en me meer op het positieve te richten. Om minder hoge verwachtingen te hebben, en eerlijker te vertellen tegen deze mensen zelf wat ik voel in plaats van positief doen in hun gezicht en ondertussen dingen te verzwijgen en op te kroppen. Dat laatste vind ik moeilijk. Ik heb weinig vertrouwen in mezelf en anderen, dat is het probleem.
Geen idee of dit aansluit bij jouw vraag eigenlijk. Wat is bij jou de oorzaak denk je?
dinsdag 28 december 2021 om 16:10
Ja, veel hangt samen met fases waarin je je onderling bevindt. Soms trek je door omstandigheden even meer naar elkaar toe, of is er meer afstand tot anderen. Ik heb weleens een paar maanden tegelijk met een vriendin zonder werk gezeten, dan zoek je elkaar toch meer op, ofwel om tips uit te wissen of ervaringen te delen, of simpelweg omdat je meer tijd hebt.
Iemand die net een nieuwe liefde heeft gevonden kan daar soms ook even wat meer in opgaan, en dat gun ik iemand ook. Ook kunnen interesses veranderen. Sommigen houden op den duur minder van uitgaan, anderen blijven dat leuk vinden en op die manier vind je elkaar daar meer in.
Ik heb sowieso met al mijn vrienden een andere band. Er zijn er met wie ik naar festivals ga, en er zijn er met wie ik thuis ga eten. Met iedereen heb ik weer wat anders. De frequentie schommelt soms, maar de meeste vriendschappen blijven bij mij wel.
Maar ik heb ook vriendschappen die voorbij zij gegaan. Ook prima. Het was leuk zolang het duurde en we gingen ieder onze eigen weg.
Iemand die net een nieuwe liefde heeft gevonden kan daar soms ook even wat meer in opgaan, en dat gun ik iemand ook. Ook kunnen interesses veranderen. Sommigen houden op den duur minder van uitgaan, anderen blijven dat leuk vinden en op die manier vind je elkaar daar meer in.
Ik heb sowieso met al mijn vrienden een andere band. Er zijn er met wie ik naar festivals ga, en er zijn er met wie ik thuis ga eten. Met iedereen heb ik weer wat anders. De frequentie schommelt soms, maar de meeste vriendschappen blijven bij mij wel.
Maar ik heb ook vriendschappen die voorbij zij gegaan. Ook prima. Het was leuk zolang het duurde en we gingen ieder onze eigen weg.
woensdag 29 december 2021 om 00:52
donderdag 30 december 2021 om 20:26
Klinkt voor mij eigenlijk vrij normaal. Is toch wel vaker zo dat je in je leven bepaalde fases hebt waarbij de ene vriendschap wat meer aansluit dan de andere vriendschap en dat dit ook weer kan veranderen als het leven mee verandert? Ten minste, ik hoor er niet zoveel geks aan. Het zijn toch nog steeds allebei goede vriendinnen?
donderdag 30 december 2021 om 20:30
Ik vind het normaal hoor! Soms spreek ik bepaalde vrienden of vriendinnen een tijd lang heel veel, en dan ineens heel lang niet. Ik heb ook vrienden die ik wel elke dag spreek, of juist mensen die ik eens in de zoveel maanden eens zie. En met de een heb ik diepe gesprekken en eet/borrel ik vaak samen, met de ander juist alleen een beetje ouwehoeren of samen sporten. Zolang dat als vanzelf gaat en jullie beiden content zijn met hoe het gaat is dat helemaal okay en heel normaal hoor!