Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
10-02-2019 19:21
Dus na 32 pagina's in dit topic, geef je toe dat helemaal niet weet waar het over gaat?
Ik heb geen flauw idee hoe een rare Engelse term opeens tot dagelijks onderdeel van ons bestaan is geworden/verworden, ik vraag me ook af of mensen zélf wel weten wat het inhoudt. Het schijnt in elk geval iets te zijn dat vele uren per dag en veel energie kost, dus ik ben benieuwd wat het dan wel kan zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
10-02-2019 19:03
En dat kost je tig uur per dag ofzo? Welk taakbeheer, welke controle? Is je huishouden een bedrijf waarin taken beheerd en gecontroleerd moeten worden? Krijgen degenen die ze moeten uitvoeren dan ook jaarlijks een functioneringsgesprek ofzo? Over welk geneuzel hebben we het hier?
Niet tijdrovend, energierovend.

En ja, het huishouden is in de kern hetzelfde als een bedrijf, en als het functioneren spaak loopt dan splitst het zich.

Het uitschelden voor geneuzel doet daar niets aan af.
Alle reacties Link kopieren
honingbijtje schreef:
10-02-2019 19:28
Niet tijdrovend, energierovend.

En ja, het huishouden is in de kern hetzelfde als een bedrijf, en als het functioneren spaak loopt dan splitst het zich.

Het uitschelden voor geneuzel doet daar niets aan af.
Het is geen uitschelden. Maar waar het om gaat is dat mensen het huishouden niét zien als een bedrijf dat gesmeerd moet lopen om het leven van ieder lid van het huishouden te veraangenamen, ze zien het als iets dat hap-snap wel even ernaast gedaan kan worden, en zoals bij ieder bedrijf, dan levert dat problemen op ten aanzien van de bedrijfsvoering en de manier waarop dat bedrijf loopt. Als jouw baas zijn bedrijf zou beschouwen als iets dat hij er in de avonduurtjes wel even in een uurtje bij kan doen, zou dat bedrijf ook niet geweldig functioneren, lijkt me, en zo is het met een huishouden ook.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
10-02-2019 19:12
Ik probeer me in te denken welke "derde shift" mijn ouders dan destijds hadden, maar eerlijk nooit gemerkt dat ze daar uren per dag mee bezig waren. En ze hadden toch echt twee kinderen. Tuurlijk waren er ook destijds ouderavonden die bezocht moesten worden, of moest de contributie voor de sportclub worden betaald, en moest eraan gedacht worden af te melden als mijn broer of ik ziek waren, maar om nou te zeggen dat het een dagelijkse zware belasting was... nee. Nooit gemerkt dat mijn vader of moeder twee uur per dag in de avond gebogen zat over de loodzware "derde shift"...
Komt omdat hij zo onzichtbaar is. Het is hersenwerk en verantwoordelijkheid dat allemaal tussendoor komt. Ik belast mijn kinderen er ook niet mee.

Tevens ' als ik het niet meegemaakt heb, bestaat het niet' is geen geldig argument.
pejeka schreef:
10-02-2019 19:03
En dat kost je tig uur per dag ofzo? Welk taakbeheer, welke controle? Is je huishouden een bedrijf waarin taken beheerd en gecontroleerd moeten worden? Krijgen degenen die ze moeten uitvoeren dan ook jaarlijks een functioneringsgesprek ofzo? Over welk geneuzel hebben we het hier?

Het kost je geen uren per dag, maar is wel iets dat 'in je hoofd zit.'

Even mijn derde shift van komende week vandaag besproken onder het eten. Want de kinderen draaien inmiddels ook mee in (vooral) de tweede shift.

*1 Vandaag tijdens het eten bespreken wie er woensdag kan koken, want ik heb cursus onder etenstijd en man heeft een etentje van zijn werk. (Afscheid van leidinggevende oid)

Niemand, kan koken. Dochter heeft dagdienst is er om zes uur. Zoon1 heeft school tot tien voor vijf. Is er op zijn vroegst om tien over zes. Jongste is om tien over vier uit en moet om vijf uur werken.

Afspraak: ik maak in de ochtend iets dat per bord kan worden opgewarmd.

*2 Zoon heeft gisteren de teamwas meegebracht, moet donderdag schoon mee terug. Dat moet hij zelf doen, maar ivm geen droger en dus de hele zolder vol was, moet dat even gepland op een dag dat ik niet de zolder nodig heb voor de was van thuis.

*3 Even overleggen met zus wie wanneer deze week de 'mantelzorg' voor ouder op zich kan nemen. Het meeste doet de ene ouder voor de andere, maar even de zorgende ouder ontlasten is nu wel even nodig.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-02-2019 19:37
Het kost je geen uren per dag, maar is wel iets dat 'in je hoofd zit.'

Even mijn derde shift van komende week vandaag besproken onder het eten. Want de kinderen draaien inmiddels ook mee in (vooral) de tweede shift.

*1 Vandaag tijdens het eten bespreken wie er woensdag kan koken, want ik heb cursus onder etenstijd en man heeft een etentje van zijn werk. (Afscheid van leidinggevende oid)

Niemand, kan koken. Dochter heeft dagdienst is er om zes uur. Zoon1 heeft school tot tien voor vijf. Is er op zijn vroegst om tien over zes. Jongste is om tien over vier uit en moet om vijf uur werken.

Afspraak: ik maak in de ochtend iets dat per bord kan worden opgewarmd.

*2 Zoon heeft gisteren de teamwas meegebracht, moet donderdag schoon mee terug. Dat moet hij zelf doen, maar ivm geen droger en dus de hele zolder vol was, moet dat even gepland op een dag dat ik niet de zolder nodig heb voor de was van thuis.

*3 Even overleggen met zus wie wanneer deze week de 'mantelzorg' voor ouder op zich kan nemen. Het meeste doet de ene ouder voor de andere, maar even de zorgende ouder ontlasten is nu wel even nodig.
En waarom (afgezien van het even afspreken wie wanneer bij de ouders op bezoek gaat) zou je je daar zorgen over maken? Dan beginnen ze op woensdag om 1800 uur met koken, klaar, dan eet je wat later. En die was doet je zoon zelf, dus laat hem dat lekker zelf plannen. Maar zelfs áls je dat allemaal van tevoren wilt inplannen, dan is dat toch 10 minuten, en geen "derde shift" die enorm veel tijd en energie kost? Doe je toch onder een kopje koffie?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
10-02-2019 19:35
Het is geen uitschelden. Maar waar het om gaat is dat mensen het huishouden niét zien als een bedrijf dat gesmeerd moet lopen om het leven van ieder lid van het huishouden te veraangenamen, ze zien het als iets dat hap-snap wel even ernaast gedaan kan worden, en zoals bij ieder bedrijf, dan levert dat problemen op ten aanzien van de bedrijfsvoering en de manier waarop dat bedrijf loopt. Als jouw baas zijn bedrijf zou beschouwen als iets dat hij er in de avonduurtjes wel even in een uurtje bij kan doen, zou dat bedrijf ook niet geweldig functioneren, lijkt me, en zo is het met een huishouden ook.

Hier wordt het huishouden geenszins gezien als iets dat van ondergeschikt belang is. Het is een vast terugkomend onderdeel van onze 'weektaak.' Elke week bestaat voor man en mij uit
1e shift: zorgen voor inkomen
2e shift: zorgen voor kinderen en huishouden (in de breedste zin van het woord.)
3e shift: plannen en monitoren of alles voor die week gedaan kan worden, gedaan is.
Ontspannen: sporten, socializen, lezen, tv kijken, bezig zijn met hobby etc

De derde shift is niet de zwaarste, maar wel iets dat je niet zomaar kunt doorschuiven of een keer overslaan. Het sluipt ook altijd weer met iets anders mee naar binnen.

Door de vraag: 'Kun jij overwerken, extra werken?' wordt direct in mijn hoofd de derde shift weer actief. Ja ik kan overwerken, als ik even wat andere dingen regel.
pejeka schreef:
10-02-2019 19:44
En waarom (afgezien van het even afspreken wie wanneer bij de ouders op bezoek gaat) zou je je daar zorgen over maken? Dan beginnen ze op woensdag om 1800 uur met koken, klaar, dan eet je wat later. En die was doet je zoon zelf, dus laat hem dat lekker zelf plannen. Maar zelfs áls je dat allemaal van tevoren wilt inplannen, dan is dat toch 10 minuten, en geen "derde shift" die enorm veel tijd en energie kost? Doe je toch onder een kopje koffie?
Mee eens. Het wordt in dit topic wel heel groot en zwaar gemaakt, terwijl dat natuurlijk best wel meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-02-2019 19:50
Hier wordt het huishouden geenszins gezien als iets dat van ondergeschikt belang is. Het is een vast terugkomend onderdeel van onze 'weektaak.' Elke week bestaat voor man en mij uit
1e shift: zorgen voor inkomen
2e shift: zorgen voor kinderen en huishouden (in de breedste zin van het woord.)
3e shift: plannen en monitoren of alles voor die week gedaan kan worden, gedaan is.
Ontspannen: sporten, socializen, lezen, tv kijken, bezig zijn met hobby etc

De derde shift is niet de zwaarste, maar wel iets dat je niet zomaar kunt doorschuiven of een keer overslaan. Het sluipt ook altijd weer met iets anders mee naar binnen.

Door de vraag: 'Kun jij overwerken, extra werken?' wordt direct in mijn hoofd de derde shift weer actief. Ja ik kan overwerken, als ik even wat andere dingen regel.

Ik ben opgegroeid in een tijd dat al die "shifts" niet bestonden. Mijn vader zorgde voor het inkomen, mijn moeder voor het huishouden en de rest. Dus het plannen van clubs, bellen met de energiemaatschappij als een rekening niet klopte, die borg één keer per week de bankafschriften op in de map, schreef de acceptgiro's voor de verzekeringen, belastingen en andere dingen die betaald moesten worden uit, belde met de gemeente als er iets in de straat niet OK was. Was geen megataak, met een klein half uurtje per week was dat wel bekeken. En als mijn vader dan rond 5 uur thuis kwam, was het hele huis aan kant én die hele "derde shift" was geregeld, en konden we op het gemak genieten van een verse avondmaaltijd en daarna gaan relaxen met zijn allen. Wat was die "oude tijd" (jaren '70/'80) toch slecht...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
10-02-2019 19:44
En waarom (afgezien van het even afspreken wie wanneer bij de ouders op bezoek gaat) zou je je daar zorgen over maken? Dan beginnen ze op woensdag om 1800 uur met koken, klaar, dan eet je wat later. En die was doet je zoon zelf, dus laat hem dat lekker zelf plannen. Maar zelfs áls je dat allemaal van tevoren wilt inplannen, dan is dat toch 10 minuten, en geen "derde shift" die enorm veel tijd en energie kost? Doe je toch onder een kopje koffie?

Lees dan wat ik schrijf:
Ze kunnen niet later koken want de eerste moet al vroeg werken.

En die was kan zoon niet ophangen als ik daar ook al was heb hangen.

En ja dat is in tien minuten besproken, maar iemand moest dat vanavond wel even op tafel brengen. Ik dus, dus het zat in mijn hoofd, en als ik het vergeet op tafel te brengen dan lopen er dingen mis. En als ik het woensdag vergeet uit te voeren ook.

En dit was mijn derde shift. Vandaag had zoon ook nog iets in te brengen.

Bij ons loopt het door goed overleg momenteel prima, maar bij gezinnen waar de ander ontkent dat er zoiets bestaat, loopt dat dus allemaal via degene die er wel aan denkt. Kan me voorstellen dat je dan soms gillend gek wordt.
pejeka schreef:
10-02-2019 19:56
Ik ben opgegroeid in een tijd dat al die "shifts" niet bestonden. Mijn vader zorgde voor het inkomen, mijn moeder voor het huishouden en de rest. Dus het plannen van clubs, bellen met de energiemaatschappij als een rekening niet klopte, die borg één keer per week de bankafschriften op in de map, schreef de acceptgiro's voor de verzekeringen, belastingen en andere dingen die betaald moesten worden uit, belde met de gemeente als er iets in de straat niet OK was. Was geen megataak, met een klein half uurtje per week was dat wel bekeken. En als mijn vader dan rond 5 uur thuis kwam, was het hele huis aan kant én die hele "derde shift" was geregeld, en konden we op het gemak genieten van een verse avondmaaltijd en daarna gaan relaxen met zijn allen. Wat was die "oude tijd" (jaren '70/'80) toch slecht...

Jouw vader deed de 1e shift, je moeder 2e en de 3e. Omdat het geen naam had was de bijdrage van je moeder veel groter dan die van je vader maar dat hoorde immers zo, dus ze klaagde nooit. Ze overlegde ook nooit dus jij had als kind geen idee van wat er wekelijks door haar hoofd spookte.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-02-2019 20:02
Jouw vader deed de 1e shift, je moeder 2e en de 3e. Omdat het geen naam had was de bijdrage van je moeder veel groter dan die van je vader maar dat hoorde immers zo, dus ze klaagde nooit. Ze overlegde ook nooit dus jij had als kind geen idee van wat er wekelijks door haar hoofd spookte.
Kan zo zijn, maar om 5 uur in de middag was iedereen klaar met zijn shift en hoefde er geen badkamer meer gepoetst te worden even snel, of een was gedraaid, of een kamer gestofzuigd, of een raam gezeemd, enz... :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind die derde shift ook wel meevallen hoor. En ik heb toch 4 kinderen.

Ik (ik ja, want man dacht en denkt inderdaad niet over zulke dingen na) heb ze bijvoorbeeld expres niet op teamsporten gedaan, maar op individuele sporten, dat scheelt veel geregel.

We hebben een grote planner in de keuken waar ik aan het begin van het schooljaar alles opzet (wederom: ik ja) voor de verschillende scholen en sporten / clubjes. Voor zover nog van toepassing, want inmiddels zijn er 3 tieners bij die het meeste zelf regelen.

Toen ze allemaal nog op de basisschool zaten was de derde shift het grootst. Met twee duidelijke pieken, namelijk december met Sint en kerst, en de weken voor de zomervakantie.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-02-2019 19:59
Lees dan wat ik schrijf:
Ze kunnen niet later koken want de eerste moet al vroeg werken.

En die was kan zoon niet ophangen als ik daar ook al was heb hangen.

En ja dat is in tien minuten besproken, maar iemand moest dat vanavond wel even op tafel brengen. Ik dus, dus het zat in mijn hoofd, en als ik het vergeet op tafel te brengen dan lopen er dingen mis. En als ik het woensdag vergeet uit te voeren ook.

En dit was mijn derde shift. Vandaag had zoon ook nog iets in te brengen.

Bij ons loopt het door goed overleg momenteel prima, maar bij gezinnen waar de ander ontkent dat er zoiets bestaat, loopt dat dus allemaal via degene die er wel aan denkt. Kan me voorstellen dat je dan soms gillend gek wordt.
Ik had dit anders gedaan.

Jongens ik ben er woensdag niet, even zelf je eten regelen. Jij kan je was doen maar die hangt op dinsdag oid niet boven want dan hangt er wat anders. Duidelijk?
Mooi!
Ga ik nu even met zus bellen/appen.

Delegeren meid. Delegeren.
Alle reacties Link kopieren
ereader schreef:
10-02-2019 20:11
Ik vind die derde shift ook wel meevallen hoor. En ik heb toch 4 kinderen.

Ik (ik ja, want man dacht en denkt inderdaad niet over zulke dingen na) heb ze bijvoorbeeld expres niet op teamsporten gedaan, maar op individuele sporten, dat scheelt veel geregel.

We hebben een grote planner in de keuken waar ik aan het begin van het schooljaar alles opzet (wederom: ik ja) voor de verschillende scholen en sporten / clubjes. Voor zover nog van toepassing, want inmiddels zijn er 3 tieners bij die het meeste zelf regelen.

Toen ze allemaal nog op de basisschool zaten was de derde shift het grootst. Met twee duidelijke pieken, namelijk december met Sint en kerst, en de weken voor de zomervakantie.
Dan ben je dus mooi klaar aan het begin van het jaar lol.
pejeka schreef:
10-02-2019 20:04
Kan zo zijn, maar om 5 uur in de middag was iedereen klaar met zijn shift en hoefde er geen badkamer meer gepoetst te worden even snel, of een was gedraaid, of een kamer gestofzuigd, of een raam gezeemd, enz... :)


Maar je moeder moest er dan die avond nog wel aan denken dat ze haar zus moest bellen want die had iets belangrijks, en dat ze dan tegelijk ook met zus moest afspreken wie de boodschappen voor moeder gaat doen. En dat jij morgen je gymtas niet moet vergeten, en je zus niet het cadeautje voor de verjaardag van haar vriendinnetje, een cadeautje dat je moeder tijdig moest kopen. En je moeder moest vast plannen wat ze later in de week iedere dag ging koken, of alles daarvoor in huis was, hoe ze het suddervlees kon plannen rondom het boodschappen doen voor oma, etc etc. Reken maar dat je moeders hoofd 's avonds nog doorwerkte. En daar merkten juliie alledrie niets van, zo goed was je moeder daarin.
pejeka schreef:
10-02-2019 20:04
Kan zo zijn, maar om 5 uur in de middag was iedereen klaar met zijn shift en hoefde er geen badkamer meer gepoetst te worden even snel, of een was gedraaid, of een kamer gestofzuigd, of een raam gezeemd, enz... :)

Maar het maakt toch niet uit, hoe laat je de ramen zeemt? Bij jullie was iedereen om vijf uur thuis maar waarschijnlijk was ook iedereen om 8:15 al weg van huis. Dat is voor jou 'hoe het hoort.'

Hoe het bij jou hoort is bij ons niet van belang. Bij ons loopt het anders, heel vaak héél anders. Thuiswerken, vier dagen werken, maken het mogelijk dat man en ik niet om 17:00 uur na een lange dag werken relaxen, maar om 8:15 terug in bed duiken om te 'relaxen' als de kinderen naar school zijn vertrokken. Dat nieuwe werken maakt het ook mogelijk dat wij op woensdag in de stad lopen om te winkelen en dan lekker lunchen oid.
flowery schreef:
10-02-2019 20:12
Dan ben je dus mooi klaar aan het begin van het jaar lol.
Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd de 3e shift gedaan en het duurde heel lang voor man überhaupt doorhad dat er zoiets als een 3e shift bestaat. Nu sluit eigenaar zijn van de 3e shift erg goef bij mijn baan en kwaliteiten aan, dus ik vond het nooit zo erg.

Man is sinds een half jaar fulltime thuis en gaandeweg is de 3e shift naar hem geschoven. En daar hebben we van de week knallende ruzie over gehad want hij vond het zwaar, voelde zich ondergewaardeerd en mij afwezig. En hij had gelijk hoor, maar ik was echt woest. Want die 3e shift heb ik 14 jaar lang gedaan en nu deed hij het een maandje of 3 en moest er ruzie om gemaakt worden (ipv het op normale toon te sprake brengen).

Maar goed, hij heeft een punt. Dus ik ga weer bijdragen een de derde shift.
flowery schreef:
10-02-2019 20:11
Ik had dit anders gedaan.

Jongens ik ben er woensdag niet, even zelf je eten regelen. Jij kan je was doen maar die hangt op dinsdag oid niet boven want dan hangt er wat anders. Duidelijk?
Mooi!
Ga ik nu even met zus bellen/appen.

Delegeren meid. Delegeren.

Tja dat eten ieder zelf regelen dat hoeft van mij niet. Dan schuiven ze drie pizza's in de oven. Geen eten voor hardwerkende kinderen in de groei.

En die was is ongeveer ook zo gegaan hoor. Maar als ik het niet zeg, dan weet zoon het niet.
Als kind heb je geen benul waar je ouders allemaal over nadenken en wat voor zorgen ze hebben en wat ze regelen terwijl jij zit te knutselen.

En zo hoort het ook.
Z0MER schreef:
10-02-2019 20:21
Als kind heb je geen benul waar je ouders allemaal over nadenken en wat voor zorgen ze hebben en wat ze regelen terwijl jij zit te knutselen.

En zo hoort het ook.

Dat dus!

Nu het pubers zijn en een hoop zelf regelen betrekken we hen ook steeds meer bij de derde shift van het gezin.
pejeka schreef:
10-02-2019 20:04
Kan zo zijn, maar om 5 uur in de middag was iedereen klaar met zijn shift en hoefde er geen badkamer meer gepoetst te worden even snel, of een was gedraaid, of een kamer gestofzuigd, of een raam gezeemd, enz... :)
Dat is alleen de tweede shift.
dannas schreef:
10-02-2019 20:19
Ik heb altijd de 3e shift gedaan en het duurde heel lang voor man überhaupt doorhad dat er zoiets als een 3e shift bestaat. Nu sluit eigenaar zijn van de 3e shift erg goef bij mijn baan en kwaliteiten aan, dus ik vond het nooit zo erg.

Man is sinds een half jaar fulltime thuis en gaandeweg is de 3e shift naar hem geschoven. En daar hebben we van de week knallende ruzie over gehad want hij vond het zwaar, voelde zich ondergewaardeerd en mij afwezig. En hij had gelijk hoor, maar ik was echt woest. Want die 3e shift heb ik 14 jaar lang gedaan en nu deed hij het een maandje of 3 en moest er ruzie om gemaakt worden (ipv het op normale toon te sprake brengen).

Maar goed, hij heeft een punt. Dus ik ga weer bijdragen een de derde shift.
Over 13,75 jaar? (6)
pejeka schreef:
09-02-2019 19:01
Nee, dat is gewoon het reële toekomstbeeld. Kijk, op dit moment zijn er (nog net) opa's en oma's die leven volgens het traditionele patroon van "opa werkt en oma is huisvrouw". We zitten in het staartje van die generatie en binnenkort bestaat die niet meer. Dus nú kan je als werkende ouder nog een beroep doen op opa en oma, want oma is vaak toch heel de dag thuis.

Maar hoe gaan we dat over 5 of 10 jaar doen? Want dan heeft oma ook een baan en moet tot haar 68e werken. Dus dan zijn er geen opa's en oma's meer die overdag thuis zijn om op de kleinkinderen te passen. Nog daargelaten dat mensen steeds ouder kinderen krijgen en dan zijn opa en oma logischerwijze ook ouder. Het is al heel gewoon dat opa en oma rond de 70 zijn als ze grootouder worden, en niet meer rond de 50 zoals nog niet zo lang geleden. En dan zijn ze misschien ook minder fit en minder vief zodra ze grootouder worden.
Mijn ouders zijn 70 en allebei dit jaar weer gaan werken (na 6 jaar pensioen), omdat ze gevraagd werden en ze het zo leuk vinden. Ze werken 2-3 dagen per week en hebben nooit structureel opgepast, maar al onze onregelmatigheden (ziek, staking, whatever) altijd op kunnen vangen. Als moeder niet kan, kan vader en andersom. Als er soms een paar weken geen oppasmomenten nodig zijn, vragen ze waar de kinderen blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven