Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Z0MER schreef:
11-02-2019 20:03
Ongelooflijk! Er is nooit iemand in dat huis, alleen de schoonmaker :rofl:

Als je beiden fulltime werkt en je hebt tien uur een schoonmaker per week, dan heeft je huis de afmetingen van paleis Soestdijk. Of het is een heel slechte schoonmaker of je maakt er zelf een enorme tyfuszooi van.
Ik ben in een parallel universum beland.

10 uur schoonmaak? In een week?
pejeka schreef:
11-02-2019 19:39
Maakt ook niet uit hoe je het verdeeld, als je het maar zo verdeelt dat kinderen na school lekker naar huis kunnen, er altijd een ouder thuis is en dat het thuisfront dusdanig verzorgd is dat er niet in de avond nog jachtig allerlei schoonmaakklussen of opruimklussen hoeven te worden gedaan.
In welke wet staat dat?
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
11-02-2019 20:37
In welke wet staat dat?
Geen enkele, hooguit in de wet dat ook kinderen recht hebben op zelfgekozen welzijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2019 19:39
Niks mis mee. Ik heb zelf een schoonmaakster voor 10 uur per week (we werken beiden fulltime). En dan nog moeten er soms wat kleine klusjes in het weekend gedaan worden. We hebben geen kinderen, dus mét kinderen zal dat meer zijn, lijkt me.

Maakt ook niet uit hoe je het verdeeld, als je het maar zo verdeelt dat kinderen na school lekker naar huis kunnen, er altijd een ouder thuis is en dat het thuisfront dusdanig verzorgd is dat er niet in de avond nog jachtig allerlei schoonmaakklussen of opruimklussen hoeven te worden gedaan.
Zo, dat is nog eens met twee maten meten dan. Luidkeels kritiek op werkende stellen (in Nederland bijna altijd 32+32 of 36+24, dus anderhalve baan in totaal) en zelf als stel beide fulltime werken.

En je geeft geen antwoord op mijn vragen. Ik vroeg niet of er ergens iets mis mee was. Nogmaals, hoe rijm je het dat je enerzijds zegt dat huisvrouwen en jouw parttime werkende vrouwelijke collega’s lekker op de tennisbaan en het terras zitten en het huishouden dus blijkbaar niks voorstelt en anderzijds beweert dat stellen waarvan man en vrouw beiden werken 3 banen in 2 levens proberen te proppen en het huishouden dus blijkbaar een dagtaak is? Het zit dus ergens er tussenin en in al je posts ben je zwaar aan het overdrijven, afwisselend de ene kant op en de andere.

En nogmaals de vraag wat het verschil is tussen jouw ouders met samen anderhalve baan (waarvan één betaald en een halve onbetaald) + het huishouden en de werkende ouders van tegenwoordig met samen anderhalve baan + het huishouden (waarvan vaak een deel uitbesteed? Hoe kan het dat van zulke vergelijkbare situaties het ene hét enige juiste is en je het andere zwaar veroordeelt?
Dat is de Pejeka-paradox: moeders werken te weinig, want waarom werken ze maar parttime en zitten ze de hele dag thee te drinken, maar ze werken ook te veel, want ze hebben helemaal geen tijd om de gordijnen elke week te wassen.
Vergelijkbaar paradoxaal is de oppaskwestie: alle kinderen gaan veel te vaak naar de bso en tegelijkertijd ook steeds naar hun opa en oma. En hun moeders werken dus of wel bijna niet, of wel te veel.
Ligt een beetje aan hoe de wind staat, denk ik.


Tien uur schoonmaak is echt absurd.
pejeka schreef:
11-02-2019 19:39
Niks mis mee. Ik heb zelf een schoonmaakster voor 10 uur per week (we werken beiden fulltime). En dan nog moeten er soms wat kleine klusjes in het weekend gedaan worden. We hebben geen kinderen, dus mét kinderen zal dat meer zijn, lijkt me.

Maakt ook niet uit hoe je het verdeeldt, als je het maar zo verdeelt dat kinderen na school lekker naar huis kunnen, er altijd een ouder thuis is en dat het thuisfront dusdanig verzorgd is dat er niet in de avond nog jachtig allerlei schoonmaakklussen of opruimklussen hoeven te worden gedaan.
Dat van die 10 uur is toch een typefout, hoop ik, of niet? o_o
Hij doet het huishouden dus niet eens zelf, maar een ander moet het wel zelf doen? Ik begrijp er steeds minder van.
Het is niet absurd als je kijkt naar de totale huishoudelijke taken

https://www.scp.nl/Onderzoek/Tijdsbeste ... Huishouden

De was doen, de vaat wegwerken, bedden verschonen. Als je al dit soort taken erbij telt, zorgt 10 uur per week voor een aangenaam leven voor 2 fulltime werkenden. Zeker als ze geen kinderen hebben.

Maar het is heel vreemd om kritiek te leveren op de zwaarte van de second en de third shift als je zelf geen kinderen hebt en de gehele second shift uitbesteed hebt.
Wel slim om het zo te doen.
pejeka schreef:
11-02-2019 20:50
Geen enkele, hooguit in de wet dat ook kinderen recht hebben op zelfgekozen welzijn.
Linkje?
Alle reacties Link kopieren
Hier 1 meer dan ft werkende (ik), de ander ft. Geen kinderen, wel katten en een minimalistisch huis. Geen schoonmaker wegens te onregelmatige uren en dus geen vast moment om af te spreken. Ik heb fysieke problemen waardoor ik bepaalde taken gewoon niet kan of 'voor moet boeten' als ik ze wel doe. Man doet meer dan ik in het huishouden, ik doe de administratie en het geregel met instanties en het uitzoeken van hypotheek verlengen, belastingaangifte, erfpacht uitzoeken, auto apk e.d.
En toch loop ik soms ook tegen die 'derde shift' aan. Ik onderhou alle sociale en familiale contacten. Niet dat man daar niet in wil bijdragen, maar hij ziet het gewoon niet. HIj 'voelt' niet dat we echt weer een keer naar zijn vader of mijn moeder moeten bellen of gaan. Dus die sociale agenda komt op mij neer. Op zich geen probleem want man is heel makkelijk om in die afspraken mee te gaan. Wel heel vervelend vind ik het - dat als ik een keer iets gemist heb of geen zin heb of... - ik altijd de gebeten hond ben. Fam en vrienden zijn gewend dat ik er voor zorg dat we elkaar regelmatig zien en als dat niet gebeurt dan ben ik de 'schuldige'. Man wordt daar nooit op aangesproken terwijl het vaak zijn schema is waardoor ik niet tot een afspraak kom. En daar ben ik wel eens pissig over.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
11-02-2019 21:04
Dat is de Pejeka-paradox: moeders werken te weinig, want waarom werken ze maar parttime en zitten ze de hele dag thee te drinken, maar ze werken ook te veel, want ze hebben helemaal geen tijd om de gordijnen elke week te wassen.
Vergelijkbaar paradoxaal is de oppaskwestie: alle kinderen gaan veel te vaak naar de bso en tegelijkertijd ook steeds naar hun opa en oma. En hun moeders werken dus of wel bijna niet, of wel te veel.
Ligt een beetje aan hoe de wind staat, denk ik.


Tien uur schoonmaak is echt absurd.
Je vergeet nog de ambitie-paradox. Wat die vrouwen dan te veel en te weinig werken tegelijkertijd is namelijk altijd in flutbaantjes. Jezelf ontwikkelen kun je uitsluitend door te stoppen met werken en vrijwilligerswerk te doen.

In de avonduren. Uiteraard.
Mooi derde shift dingetje vanochtend dat netto helemaal niet zo veel tijd kost, maar wel eerst een tijdje op mijn hart drukt en aan gedacht moet worden. Een jongetje wil al heel lang graag met mijn zoon spelen, maar mijn zoon wil dat niet met hem (wegens te vaak ruzie). Aangezien ik die moeder graag mag en ze net gescheiden is, wou ik dit graag met haar bespreken in plaats van steeds maar afhouden en aanhouden.
En dat zat dus al twee weken in mijn hoofd 'als ik haar zie dan...', 'eigenlijk moet ik haar even bellen...'. Het kostte vanochtend maar 5 minuten, moeder begreep het volledig dus nu is het weer uit mijn hoofd.
Pejeka bewijst in dit topic dat je niet door gebrek aan kennis of ervaring gehinderd hoeft te worden in het geven van een (stellige) mening :nut:
Alle reacties Link kopieren
@Kastanjez, herkenbaar, ik heb gisteren drie keer bedacht dat ik even moest pinnen voor de schoonmaakster, maar ik zat twee keer in de trein, dus de derde keer tijdens het avondeten moest een van ons toch nog naar de pinautomaat fietsen. Terwijl hij blijkbaar zaterdag ook voor zichzelf geld had gepind. Had hij er ook even aan kunnen denken.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
11-02-2019 20:58
Zo, dat is nog eens met twee maten meten dan. Luidkeels kritiek op werkende stellen (in Nederland bijna altijd 32+32 of 36+24, dus anderhalve baan in totaal) en zelf als stel beide fulltime werken.
Ik neem aan dat ze die kritiek alleen heeft op werkende stellen mét kinderen.

Niet dat ik haar kritiek per se terecht vind of het met haar eens ben, maar ik kan me wel voorstellen dat als je, zoals zij, vindt dat er altijd iemand thuis moet zijn voor de kinderen, die regel natuurlijk niet geldt als er helemaal geen kinderen zijn. Je hoeft niet thuis te gaan zitten voor een partner die zelf ook aan het werk is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Tien uur per week een schoonmaakster vind ik trouwens ook wel heel extreem. Zeker als er geen kinderen zijn en je allebei fulltime werkt. Dan laat je wel echt álles voor de schoonmaakster liggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hij. Pejeka is een man.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
11-02-2019 21:04


Tien uur schoonmaak is echt absurd.
Dat red ik in de maand nog niet eens ;-D
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
10 uur in de week vind ik ook veel. Maar als je het kunt betalen en geniet van het stalend schone huis, heerlijk toch, waarom niet?!

Ik zie Pejeka overigens niet beweren dat je zelf het huishouden zou moeten doen, maar hij vindt, zoals ik het lees, dat ouders (moeder of vader of half/half) zelf voor hun kinderen moeten zorgen. Je kunt het ermee eens zijn of niet, of het wellicht vreselijk ouderwets vinden, maar ik vind het eigenlijk wel een verfrissende kijk in deze tijd waarin 2 werkende ouders en kdv/bso de norm lijken te zijn.

En natuurlijk is het makkelijk praten, als je zelf geen kinderen hebt.
anoniem_207929 wijzigde dit bericht op 12-02-2019 09:41
1.31% gewijzigd
Nouschi schreef:
12-02-2019 09:31
Dat red ik in de maand nog niet eens ;-D
Ja maar dan ben je dus gewoon een slons die haar prioriteiten niet op orde heeft, dat snap je toch zeker wel?!
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
12-02-2019 09:24
Ik neem aan dat ze die kritiek alleen heeft op werkende stellen mét kinderen.

Niet dat ik haar kritiek per se terecht vind of het met haar eens ben, maar ik kan me wel voorstellen dat als je, zoals zij, vindt dat er altijd iemand thuis moet zijn voor de kinderen, die regel natuurlijk niet geldt als er helemaal geen kinderen zijn. Je hoeft niet thuis te gaan zitten voor een partner die zelf ook aan het werk is.
Ja ik weet dat dat Pejeka's stokpaardje is, dat hij BSO's verafschuwt (waar hij nog nooit geweest is, dus enkel zelf een afschrikwekkend beeld van heeft gemaakt in zijn hoofd). Maar daar gaat het in dit topic helemaal niet over. Dit topic gaat over de tweede en derde shift, niet over of er al dan niet een ouder thuis moet zitten voor de kinderen.

Waar ik enkel op wijs is dat Pejeka enerzijds roept dat het huishouden een dagtaak is (voor zijn moeder en voor die werkende ouders die 3 levens in 2 proberen te proppen volgens hem), maar anderzijds daar zelf totaal niet naar handelt. En ook roept dat parttime werkende moeders lekker op terrasjes zitten, dus het is allemaal zo tegenstrijdig als de pest.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook stom. Ik heb ook het gevoel dat hij het er een beetje om doet, zoveel mogelijk topics kapen en naar zijn hand zetten. Soms wel heel jammer van een leuke discussie die de zoveelste Pejeka-show wordt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
hannasofie schreef:
12-02-2019 09:39
Ik zie Pejeka overigens niet beweren dat je zelf het huishouden zou moeten doen, maar hij vindt, zoals ik het lees, dat ouders (moeder of vader of half/half) zelf voor hun kinderen moeten zorgen. Je kunt het ermee eens zijn of niet, of het wellicht vreselijk ouderwets vinden, maar ik vind het eigenlijk wel een verfrissende kijk in deze tijd waarin 2 werkende ouders en kdv/bso de norm lijken te zijn.

En natuurlijk is het makkelijk praten, als je zelf geen kinderen hebt.
Ik zie hem dat wel beweren, want hij heeft het hier over huishouden en dat dat een dagtaak is. Op dat veel mensen hier zeggen dat ze het huishouden uitbesteed hebben daar reageert hij niet op, het riedeltje over stressende ouders blijft herhaald worden.

Het klopt dat het er altijd weer op neerkomt dat zijn uiteindelijke boodschap is dat je zelf 24/7 bij je kinderen zou moeten zijn (behalve de tijd die ze op school zitten, dat is dan weer niet erg) en alle kinderen exact zo'n jeugd zouden moeten hebben als Pejeka gehad heeft, want alleen daar worden kinderen gelukkig van. Maar daar gaat dit topic helemaal niet over! Zoals altijd heeft hij weer eens een topic gekaapt voor zijn eigen stokpaardje.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij trouwens heel erg heeft geholpen mbt de derde shift is dat mijn man door omstandigheden een behoorlijke tijd thuis was na mijn bevalling. Daardoor zijn een hoop derde shift zaken rondom ons kind niet automatisch bij mij gekomen, waar dat denk ik sneller wel gebeurt als de moeder 12 weken thuis is met de baby en de vader niet. Bijvoorbeeld alleen al het consultatiebureau of het bijhouden van de luiers enzo.

Ik merk nu dat omdat mijn man ineens meer derde shift rondom de baby ging doen, ook een aantal andere zaken die helemaal los staan van ons kind ineens beter verdeeld zijn. Terwijl ik nooit minder uren heb gewerkt dan mijn man, dus daar lag het voorheen niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven