Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
pejeka schreef:
31-01-2019 19:40
Ik zou het aantal uren huishoudelijke hulp omhoog schroeven. Drie uur per week is niks. Jullie werken allebei zo'n beetje fulltime en ik vind het niet meer dan logisch dat je man in de avond, na een drukke werkdag, geen zin heeft om ramen te zemen of te stofzuigen. Een mens heeft ook ontspanning nodig na een dag werken. Dus meer huishoudelijke hulp lijkt me de enige oplossing, zodat jullie allebei, na de werkdag, inderdaad niks meer in het huishouden hoeven te doen, of hooguit wat minimale dingen.
Dit is altijd een goed idee. Het loste bij ons niet alles op (veel regeldingen moet je toch zelf doen) maar de schoonmaakster doet naast de basics ook veel aan de was: ze strijkt, vouwt, verschoont bedden. Daarnaast laat ik de boodschappen altijd bezorgen als ze er is, die bergt ze netjes weg.
frettie schreef:
31-01-2019 19:43
Hij heeft het ook altijd over helpen ipv zijn deel, dat klopt. En daar ligt voor mij ook het probleem. Het huishouden is nooit helemaal eerlijk verdeeld geweest, het was wel beter ooit. Maar die derde shift zie ik pas het laatste jaar zelf scherp, met twee kinderen op de basisschool. Verder is het de leukste man is die ik me kan voorstellen. Ik zou in een kroeg zo weer op hem vallen. Daarom wil ik ook zo graag een modus vinden die werkt voor ons allebei.
Het kan niet allebei. Je kan niet én allebei fulltime op je werk zitten én verwachten dat je in een opgeruimd en schoongemaakt huis thuiskomt (tenzij je, zoals ik eerder suggereerde, meer huishoudelijke hulp inhuurt). Wil je dat niet, dan is de enige manier dat één van jullie minder gaat werken en een dag/meerdere dagdelen ter beschikking heeft om thuis de zaken te redderen. Meer smaken zijn er niet. Maar niemand wordt blij van na een drukke werkdag nog te moeten gaan stofzuigen, de was te doen, de badkamer een opfrisbeurt te geven, de keuken even af te nemen, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
frettie schreef:
31-01-2019 17:54
Een andere keer geeft hij aan dat hij al veel meer doet dan andere mannen in zijn omgeving.
Gut wat een kleuter reactie zeg!!!!.
(Zeg jij dan " al mijn vriendinnen gaan vreemd, dus ik mag dat ook")
Gewoon als jij aan iets begint met hem overleggen, doe jij de afwas dan doe ik ff stofzuigen.
frettie schreef:
Hij heeft het ook altijd over helpen ipv zijn deel, dat klopt. En daar ligt voor mij ook het probleem. Het huishouden is nooit helemaal eerlijk verdeeld geweest, het was wel beter ooit. Maar die derde shift zie ik pas het laatste jaar zelf scherp, met twee kinderen op de basisschool. Verder is het de leukste man is die ik me kan voorstellen. Ik zou in een kroeg zo weer op hem vallen. Daarom wil ik ook zo graag een modus vinden die werkt voor ons allebei.

Volgens mij schreef je eerder dat hij verantwoordelijk is voor de sport en opvang van de kinderen, maar dat jij altijd daarover wordt gebeld. Begin daar eens mee. Als ze jou daarover bellen: hou vol dat ze hem moeten bellen. Laat desnoods jouw telefoonnummer uit hun systeem halen. Ga niet in Whatsapp-groepjes en bemoei je er niet mee. En dan gaat het een keer verkeerd, dan gaat het maar een keer verkeerd.
pejeka schreef:
31-01-2019 19:47
Het kan niet allebei. Je kan niet én allebei fulltime op je werk zitten én verwachten dat je in een opgeruimd en schoongemaakt huis thuiskomt (tenzij je, zoals ik eerder suggereerde, meer huishoudelijke hulp inhuurt). Wil je dat niet, dan is de enige manier dat één van jullie minder gaat werken en een dag/meerdere dagdelen ter beschikking heeft om thuis de zaken te redderen. Meer smaken zijn er niet. Maar niemand wordt blij van na een drukke werkdag nog te moeten gaan stofzuigen, de was te doen, de badkamer een opfrisbeurt te geven, de keuken even af te nemen, enz.
Genoeg mensen die fulltime werken en een schoon huis hebben met een schoonmaakster. Ook genoeg mensen die ook fulltime werken en een schoon huis hebben zonder schoonmaakster. Dat het niet aan jouw norm voldoet is wellicht wat anders, maar het kan prima.
Ik zou ten eerste beginnen met de schoonmaakster een uur langer of een tweede keer per week te laten komen, zodat het huishouden (behalve koken en de was) al minder een issue is.
En dan een lijst maken van andere taken en typische derde shift-dingen, het liefste samen, en die verdelen.

Wij hebben een redelijke verdeling:
Man is verantwoordelijk voor de sportactiviteit van de kinderen. Hij regelt de contacten en brengt en haalt etc.
Hij brengt de kinderen elke dag naar school, halen wisselen we af.
Ik doe de boodschappen voor avondeten etc maar hij zorgt ervoor dat de fruitschaal altijd gevuld is (voor fruit gaan we naar een andere winkel).

Er komt nog steeds een groot deel van de derde shift (kadootjes voor feestjes kopen, kleding voor de kinderen etc) op mij neer maar lang niet alles. Man biedt regelmatig aan een (extra) deel op zich te nemen en doet ook niet moeilijk als ik delegeer.
Ik weet het, dan komt het nog steeds bij mij vandaan maar zolang ik niet de gehele derde shift op me hoef te nemen klaag ik niet te hard. Er zijn tenslotte ook dingen die ik het liefste zelf doe bv kleding voor de kinderen kopen.
Zijn naam staat als eerste genoteerd om te bellen voor calamiteiten, ik word als eerste gebeld bij dingen. Maar alle praktische zaken regel ik verder dus dan vraag ik er misschien ook om. Ik denk dat die zaken verdelen (de 1 is verantwoordelijk voor iets en doet het op zijn eigen manier, de ander ook) en extra hulp wel zaken kan verbeteren.
Timetraveler schreef:
31-01-2019 19:50
Genoeg mensen die fulltime werken en een schoon huis hebben met een schoonmaakster. Ook genoeg mensen die ook fulltime werken en een schoon huis hebben zonder schoonmaakster. Dat het niet aan jouw norm voldoet is wellicht wat anders, maar het kan prima.
Natuurlijk kán het, maar dan moet je accepteren dat je in de avond, na einde werkdag, nog een uurtje of wat doorpakt in huis. Ik kan me voorstellen dat je daar niet altijd zin in hebt. Dus vandaar mijn advies: zorg voor voldoende hulp, zodat je in de avond na je drukke werkdag kunt ontspannen in plaats van de badkamer nog te moeten poetsen, de was te moeten doen, bed te moeten verschonen, stofzuiger door het huis, enz.
Froezel schreef:
31-01-2019 19:48
Gut wat een kleuter reactie zeg!!!!.
(Zeg jij dan " al mijn vriendinnen gaan vreemd, dus ik mag dat ook")
Gewoon als jij aan iets begint met hem overleggen, doe jij de afwas dan doe ik ff stofzuigen.

Zulke 'gesprekken' hebben wij zelden. Dan doe je het nog steeds niet samen. De één weet wat er moet gebeuren, verdeelt de taken, en ieder doet een deel.

Mijn man doet gewoon zijn deel. Uit zich zelf. Ik was vanmiddag nogal moe uit werk gekomen, hij had thuiswerkdag gehad en was om 16:30 met zoon naar een afspraak geweest.

Ik had gisteren al gekookt, hij had tafel gedekt voor de afspraak. Dus konden we op tijd eten zodat jongens daarna konden sporten. Na het eten ruimt hij dan spontaan af en op. Teamwork, zonder werkoverleg.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 20:00
0.74% gewijzigd
pejeka schreef:
31-01-2019 19:47
Met twee volwassenen kan dat in ieder geval prima.

En dat het met kinderen gecompliceerder wordt komt niet alleen door 2x zoveel was
Oh ja qua avondspits hebben wij ook een vaste structuur: ik haal de kinderen en kook (hij heeft ze al gebracht en is later begonnen), zodra hij thuis is springt hij bij en neemt meestal 1 kind over. Daarna doet hij de vaatwasser en de keuken. En soms help ik hem, soms ga ik sporten.
Murrmurr schreef:
31-01-2019 19:20
Ik kwalificeer niet als vrouw, ik heb blijkbaar geen "overkoepelende hersenen"

Die van mij gaan blijkbaar alleen “aan” op mijn werk, maar niet in het huishouden (ik heb gelukkig geen kinderen, ik zou heel slecht zijn in al die dingetjes regelen van wat ze mee moeten nemen naar school en cadeautjes voor kinderfeestjes enzo).
De afwas en de keuken is het enige wat wij nog doen s avonds. En ik doe soms wat was. Maar de rest is in het weekend of doet de schoonmaakster.
frettie schreef:
31-01-2019 19:53
Zijn naam staat als eerste genoteerd om te bellen voor calamiteiten, ik word als eerste gebeld bij dingen. Maar alle praktische zaken regel ik verder dus dan vraag ik er misschien ook om. Ik denk dat die zaken verdelen (de 1 is verantwoordelijk voor iets en doet het op zijn eigen manier, de ander ook) en extra hulp wel zaken kan verbeteren.

Stop daar dan ook mee. Laat hem ook eens wat praktische zaken regelen. En laat dat dan ook bij hem liggen.

Mijn vriend doet de vuilnis. Het is zijn verantwoordelijkheid dat de kliko tijdig aan de weg staat. Toen we pas samenwoonden stuurde ik nog wel eens een appje als ik van huis reed en kliko's aan de weg zag staan verderop, en vriend had een thuiswerkdag en zou die kliko's niet zien staan. Zo dom, waarom vond ik dat nodig? Ik ben ermee gestopt, en hij blijkt het prima zelf te kunnen.
Is natuurlijk een kleine taak en een klein voorbeeld, maar het was voor mij een eye-opener dat ik toen we nog maar net samenwoonden de neiging had om zo'n derde shift dingetje naar me toe te trekken, en ik ben ermee gestopt. Hij is volwassen, woonde hiervoor alleen, heeft mij echt niet nodig om aan de verjaardag van zijn moeder, de volle wasmand of het aanzetten van de vaatwasser te denken.
Ik lees mee. Ik heb geen tips. Bij ons is het ongeflooflijk scheef verdeeld en ik schaam me kapot als ik bedenk hoe slecht ik het voor mezelf in mijn relatie heb geregeld. Ik weet er ook niet structureel uit te breken. Ik vrees wel eens dat dit ons onze relatie uiteindelijk gaat kosten. Dus ik lees mee...
MargjeM schreef:
31-01-2019 19:58
Met twee volwassenen kan dat in ieder geval prima.

En dat het met kinderen gecompliceerder wordt komt niet alleen door 2x zoveel was
Zelfs met twee volwassenen werkt dat niet. Geen haar op mijn hoofd die er nog over denkt, of zin in heeft, om als ik na een drukke werkdag thuiskom, nog eens de huiskamer een goede beurt te gaan geven, of alle ramen te gaan zemen, of de keuken een goede beurt te gaan geven. Echt niet. Dan heb ik 9 uur gewerkt en is het genoeg. Dus gelukkig heb ik een adequate hulp.
pejeka schreef:
31-01-2019 20:08
Zelfs met twee volwassenen werkt dat niet. Geen haar op mijn hoofd die er nog over denkt, of zin in heeft, om als ik na een drukke werkdag thuiskom, nog eens de huiskamer een goede beurt te gaan geven, of alle ramen te gaan zemen, of de keuken een goede beurt te gaan geven. Echt niet. Dan heb ik 9 uur gewerkt en is het genoeg. Dus gelukkig heb ik een adequate hulp.
Maar dat is toch helemaal niet nodig s avonds?
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 20:11
0.21% gewijzigd
pejeka schreef:
Wij maken gelukkig niet zoveel vies dat het nodig is om op werkdagen nog zoveel te moeten doen.
iets_perzik schreef:
31-01-2019 20:05
Die van mij gaan blijkbaar alleen “aan” op mijn werk, maar niet in het huishouden (ik heb gelukkig geen kinderen, ik zou heel slecht zijn in al die dingetjes regelen van wat ze mee moeten nemen naar school en cadeautjes voor kinderfeestjes enzo).
Ik zou het vast kunnen, net zoals al die mannen stiekem ook, maar ik heb er gewoon totaal geen zin in.
pejeka schreef:

Daar gaat het TO ook helemaal niet om. Het gaat om zaken als 'dit weekend is x jarig, daar moet een cadeautje voor komen', 'de voetbaltraining is vanavond niet op het veld maar in de zaal dus zoon moet eerder weg want dat is verder fietsen', 'het toiletpapier is op, niet vergeten bij de weekendboodschappen', 'de bibliotheekboeken moeten uiterlijk vrijdag ingeleverd worden, waar ligt dat prentenboek dat dochter zo leuk vond', 'oma moest gisteren naar de cardioloog, nog even bellen om te vragen hoe het nu met haar gaat', 'we moeten een afspraak plannen met de autogarage/verzekeringsagent/boekhouder/weetikveelwieallemaal'. Etc etc etc.
frettie schreef:
Terug die kroeg in dus. Ik zei het al ff eerder, maar regelmatig even sparren met een borrel en daarna gauw weer leuke dingen doen smeert zowel het huishouden als de relatie.
Marana-- schreef:
31-01-2019 20:23
Daar gaat het TO ook helemaal niet om. Het gaat om zaken als 'dit weekend is x jarig, daar moet een cadeautje voor komen', 'de voetbaltraining is vanavond niet op het veld maar in de zaal dus zoon moet eerder weg want dat is verder fietsen', 'het toiletpapier is op, niet vergeten bij de weekendboodschappen', 'de bibliotheekboeken moeten uiterlijk vrijdag ingeleverd worden, waar ligt dat prentenboek dat dochter zo leuk vond', 'oma moest gisteren naar de cardioloog, nog even bellen om te vragen hoe het nu met haar gaat', 'we moeten een afspraak plannen met de autogarage/verzekeringsagent/boekhouder/weetikveelwieallemaal'. Etc etc etc.

Tja, daar gaat al iets mis. De noppenschoenen mogen niet in de zaal. Heeft kind geschikte schoenen?

De derde shift is alles overzien, want zo loopt het weer in de soep!

Sorry :biggrin:
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 31-01-2019 20:29
0.82% gewijzigd
Andersom schreef:
31-01-2019 19:44
Dat huishouden is nou net niet het grootste probleem. De derde shift is geen huishouden.
Precies. Even de ogen op de bal houden.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
MadameJean schreef:
31-01-2019 19:45
maar jij maakt wel het schema toch? Niet dat het wat uitmaakt, ik dacht alleen dat je dan taken zou verdelen. Ik vind het wel fijn dat dat bij ons of niet gebeurt, of van beide kanten (man vraagt mij om voor de schoonmaakster te pinnen oid).
ja schema is er (op verzoek van man). Ik denk dat wij gewoon het best functioneren op een vaste routine en regelmaat, ik vind het lekker en man kan er niet zonder. Ik draai de regie, man doet veel in uitvoering (uitgezonderd koken en wassen want dat vind hij vreselijk, ik heb dat met boodschappen, dus dat doet hij)
frettie schreef:
31-01-2019 17:54
De ene keer geeft hij aan het te zien en er ook van te balen. Een andere keer geeft hij aan dat hij al veel meer doet dan andere mannen in zijn omgeving. Wisselende reacties dus.
Maar dus nog steeds minder dan jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven