Verdeling huishouden en ‘derde shift’

31-01-2019 17:51 1007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel doet het al vermoeden: ik worstel met de verdeling huishouden en de zogeheten derde shift, een term die ik hier op het forum heb geleerd. Onze kinderen gaan naar school en wij werken allebei 36 uur. Twee keer bso en verder vangen we samen halen, brengen, vrije dagen etc op. Daar geen klagen over. Alleen, nagenoeg alles qua planning etc komt op mij neer.

Ik hou van hem, vind hem aantrekkelijk en wil het graag oplossen. Heeft iemand bruikbare tips? Of valt het allemaal mee?
frettie wijzigde dit bericht op 01-02-2019 10:21
17.38% gewijzigd
Als je echt denkt dat mannen biologisch geconditioneerd zijn om het huishouden niet te kunnen overzien dan moet je ook niet zeuren. Dan ben je zelf evolutionair dus blijkbaar wel zo gebouwd dat je het prima aankunt allemaal, mooi toch.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
31-01-2019 19:10
Dat is een leuk filmpje en vast ook wel waar, maar als je serieus denkt dat mannen geen "overkoepelende hersenen" hebben dan moet je even terug naar biologie.
Het is niet alsof ze een andere diersoort zijn of zo. Ze hebben ook gewoon een neocortex, net als vrouwen.
En mijn mannelijke collega's zijn prima in staat om dat overzicht te houden over hun projecten. Als ze dat thuis ineens niet meer lukt, is dat niet omdat ze die vaardigheid niet hebben.
Thordis* schreef:
31-01-2019 19:14
Dat is echt zulke bullshit. En daarbij,áls die verschillen al zo groot zijn, wat ik betwijfel, is het de vraag of dat van nature zo is of een groot deel opvoeding en verwachting.
Natuurlijk, dit is allemaal nurture.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
31-01-2019 19:16
Als je echt denkt dat mannen biologisch geconditioneerd zijn om het huishouden niet te kunnen overzien dan moet je ook niet zeuren. Dan ben je zelf evolutionair dus blijkbaar wel zo gebouwd dat je het prima aankunt allemaal, mooi toch.
Best goed opgemerkt. Voor een vrouw, dan.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Thordis* schreef:
31-01-2019 19:14
Dat is echt zulke bullshit. En daarbij,áls die verschillen al zo groot zijn, wat ik betwijfel, is het de vraag of dat van nature zo is of een groot deel opvoeding en verwachting.
De verschillen tussen mannen zijn groter dan de verschillen tussen mannen als groep en vrouwen als groep.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
31-01-2019 19:18
De verschillen tussen mannen zijn groter dan de verschillen tussen mannen als groep en vrouwen als groep.
precies, het is toch allemaal echt karakter en dynamiek denk ik. Een fatsoenlijke verdeling is echt wel mogelijk, als iedereen even rustig gaat kijken naar alle taken en vervolgens verdeelt op basis van iets zinnigs (zoals waar ben ik goed in, of wat vind ik niet heel vervelend om te doen)
Vanzai schreef:
31-01-2019 19:18
Best goed opgemerkt. Voor een vrouw, dan.
Ik kwalificeer niet als vrouw, ik heb blijkbaar geen "overkoepelende hersenen"
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
31-01-2019 19:20
Ik kwalificeer niet als vrouw, ik heb blijkbaar geen "overkoepelende hersenen"
Oh ja, dan ben je zeker een man :@
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof helemaal niet dat ik beter ben in dat soort regeldingen en/ of het huishouden. Het zijn gewoon dingen die moeten gebeuren, of ik het leuk vind of niet. En wat er gezegd wordt, dat het op zijn werk wel lukt, dat steekt wel eens. Ik weet niet waar dat aan ligt.
CatherineTheGreat schreef:
31-01-2019 18:50
Vrouwen bedenken, mannen voeren uit.

Als je het voor jezelf makkelijk wilt maken, vraag je hem concreet (!) om iets te doen, i.p.v. algemeen (dat snappen mannen niet).

Bedanken en prijzen helpt ook, dan doet hij het volgende keer eerder.
Zal wel ouderwets klinken maar het werkt wel.

Mijn partner is een man, geen hond. Ik bedank hem niet voor het opruimen van zooi die voor de helft van hem is. Bij bedankt mij niet voor het strijken van zijn overhemden, en alle andere wekelijkse/dagelijkse shit.

Als je elkaar de hele tijd bedankt voor normale dingen dan wordt 'dankjewel' een leeg begrip.
Alle reacties Link kopieren
frettie schreef:
31-01-2019 19:22
Ik geloof helemaal niet dat ik beter ben in dat soort regeldingen en/ of het huishouden. Het zijn gewoon dingen die moeten gebeuren, of ik het leuk vind of niet. En wat er gezegd wordt, dat het op zijn werk wel lukt, dat steekt wel eens. Ik weet niet waar dat aan ligt.
Ik wel: aan hoe serieus je zelf neemt.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
31-01-2019 19:22
Oh ja, dan ben je zeker een man :@
Jezus doe es effe niet zo binair en een beetje fluide
florence13 schreef:
31-01-2019 19:20
precies, het is toch allemaal echt karakter en dynamiek denk ik. Een fatsoenlijke verdeling is echt wel mogelijk, als iedereen even rustig gaat kijken naar alle taken en vervolgens verdeelt op basis van iets zinnigs (zoals waar ben ik goed in, of wat vind ik niet heel vervelend om te doen)

Die fatsoenlijke verdeling komt er niet vanzelf en is niet statisch. Wij evalueren dat ongeveer elk jaar in de zomer. Nieuwe schooljaar, nieuwe roosters voor de kinderen en voor mij en daar passen we alles dan weer op aan.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
31-01-2019 19:26
Die fatsoenlijke verdeling komt er niet vanzelf en is niet statisch. Wij evalueren dat ongeveer elk jaar in de zomer. Nieuwe schooljaar, nieuwe roosters voor de kinderen en voor mij en daar passen we alles dan weer op aan.
precies, maar die kan er dus wel komen (in tegenstelling tot het idee dat dat onmogelijk is)
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
31-01-2019 19:24
Jezus doe es effe niet zo binair en een beetje fluide
Jij mag gewoon Vanzai zeggen hoor.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
31-01-2019 19:26
Die fatsoenlijke verdeling komt er niet vanzelf en is niet statisch. Wij evalueren dat ongeveer elk jaar in de zomer. Nieuwe schooljaar, nieuwe roosters voor de kinderen en voor mij en daar passen we alles dan weer op aan.
Maar als je dat samen doet voel je je in ieder geval beiden verantwoordelijk. En je snapt beiden dat je allebei je best doet en dat hoe dingen groeien in de dagelijkse gang van zaken niet per se de meest evenwichtige aanpak is.

Stap 1 is mi dus dat het voor beiden voelt dat je gezamenlijk evenveel verantwoordelijkheid draagt op dat vlak. En ik zie zo even niet hoe je daar kunt komen vanaf: 'maar ik moet al zoveel doen in vergelijking met andere mannen'. Dan blijf je in getouwtrek over de praktische kant hangen.
Alle reacties Link kopieren
MargjeM schreef:
31-01-2019 19:34
Maar als je dat samen doet voel je je in ieder geval beiden verantwoordelijk. En je snapt beiden dat je allebei je best doet en dat hoe dingen groeien in de dagelijkse gang van zaken niet per se de meest evenwichtige aanpak is.

Stap 1 is mi dus dat het voor beiden voelt dat je gezamenlijk evenveel verantwoordelijkheid draagt op dat vlak. En ik zie zo even niet hoe je daar kunt komen vanaf: 'maar ik moet al zoveel doen in vergelijking met andere mannen'. Dan blijf je in getouwtrek over de praktische kant hangen.
En die "ik moet al zoveel meer doen dan andere mannen" onzin geeft dus al aan dat de man in kwestie het ergens logisch vindt dat er een bepaalde hoeveelheid vastgestelde huishoudelijke/zorgtaken voor mannen is, en dat die blijkbaar ondergeschikt is aan de takenlijst van de vrouw. Zij het hoofddeel, hij "helpt" ofzo.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 19:27
precies, maar die kan er dus wel komen (in tegenstelling tot het idee dat dat onmogelijk is)
Tuurlijk wel. Met twee volwassenen en twee kinderen en 1 baan en 1 bedrijf ging en gaat het hier niet vanzelf. Wat voor ons goed werkt is taken helemaal zelf doen of helemaal uitbesteden.

Voorbeeld: ik regel ALLES voor kleding voor de kinderen (en behalve kopen, ook voor man). Ik koop, verstel, geef het door als het te klein is, was het, droog het en leg het in de kasten (ok, daarbij helpt de gastouder.). Idem met eten aanslepen. Ik bestel of doe boodschappen, bedenk menu's etc. Als ik wil dat man zoiets doet, vraag ik het hem.

Ontbijt maak ik nooit klaar, ik ruim de tafel bijna nooit af, de vaatwasser vult en leegt zichzelf, ik pin niet voor schoonmaakster, heb geen idee of ze de juiste spullen heeft, ik weet niks van de admin rondom de gastouder en ik ben geen contactouder op school en haal mijn kinderen niet van de opvang, tenzij het me gevraagd wordt.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
31-01-2019 19:39
Tuurlijk wel. Met twee volwassenen en twee kinderen en 1 baan en 1 bedrijf ging en gaat het hier niet vanzelf. Wat voor ons goed werkt is taken helemaal zelf doen of helemaal uitbesteden.

doen wij precies zo, werkt geweldig, alles wat bij zijn taken hoort, is 'uit mijn hoofd' denk ik niet meer over na.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het aantal uren huishoudelijke hulp omhoog schroeven. Drie uur per week is niks. Jullie werken allebei zo'n beetje fulltime en ik vind het niet meer dan logisch dat je man in de avond, na een drukke werkdag, geen zin heeft om ramen te zemen of te stofzuigen. Een mens heeft ook ontspanning nodig na een dag werken. Dus meer huishoudelijke hulp lijkt me de enige oplossing, zodat jullie allebei, na de werkdag, inderdaad niks meer in het huishouden hoeven te doen, of hooguit wat minimale dingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
MargjeM schreef:
31-01-2019 19:34
Maar als je dat samen doet voel je je in ieder geval beiden verantwoordelijk. En je snapt beiden dat je allebei je best doet en dat hoe dingen groeien in de dagelijkse gang van zaken niet per se de meest evenwichtige aanpak is.

Stap 1 is mi dus dat het voor beiden voelt dat je gezamenlijk evenveel verantwoordelijkheid draagt op dat vlak. En ik zie zo even niet hoe je daar kunt komen vanaf: 'maar ik moet al zoveel doen in vergelijking met andere mannen'. Dan blijf je in getouwtrek over de praktische kant hangen.

Klopt! Iemand moet het initiatief nemen en de ander niet het probleem zien.

Met zijn tweeën zonder kinderen zorgden we ieder voor onze eigen derde shift. Ik pakte de duinen van het eerste kind erbij. Ging prima, tweede kind was ook nog te behappen, maar tien ging eerste naar school, werd derde geboren en vanaf toen zijn we het steeds meer gaan verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft het ook altijd over helpen ipv zijn deel, dat klopt. En daar ligt voor mij ook het probleem. Het huishouden is nooit helemaal eerlijk verdeeld geweest, het was wel beter ooit. Maar die derde shift zie ik pas het laatste jaar zelf scherp, met twee kinderen op de basisschool. Verder is het de leukste man is die ik me kan voorstellen. Ik zou in een kroeg zo weer op hem vallen. Daarom wil ik ook zo graag een modus vinden die werkt voor ons allebei.
pejeka schreef:
31-01-2019 19:40
Ik zou het aantal uren huishoudelijke hulp omhoog schroeven. Drie uur per week is niks. Jullie werken allebei zo'n beetje fulltime en ik vind het niet meer dan logisch dat je man in de avond, na een drukke werkdag, geen zin heeft om ramen te zemen of te stofzuigen. Een mens heeft ook ontspanning nodig na een dag werken. Dus meer huishoudelijke hulp lijkt me de enige oplossing, zodat jullie allebei, na de werkdag, inderdaad niks meer in het huishouden hoeven te doen, of hooguit wat minimale dingen.

Dat huishouden is nou net niet het grootste probleem. De derde shift is geen huishouden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
31-01-2019 19:40
Ik zou het aantal uren huishoudelijke hulp omhoog schroeven. Drie uur per week is niks. Jullie werken allebei zo'n beetje fulltime en ik vind het niet meer dan logisch dat je man in de avond, na een drukke werkdag, geen zin heeft om ramen te zemen of te stofzuigen. Een mens heeft ook ontspanning nodig na een dag werken. Dus meer huishoudelijke hulp lijkt me de enige oplossing, zodat jullie allebei, na de werkdag, inderdaad niks meer in het huishouden hoeven te doen, of hooguit wat minimale dingen.
Zodra de hulp meer uren beschikbaar heeft gaan we dat ook doen! Maar dat lost lang niet alles op.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
31-01-2019 19:40
doen wij precies zo, werkt geweldig, alles wat bij zijn taken hoort, is 'uit mijn hoofd' denk ik niet meer over na.
maar jij maakt wel het schema toch? Niet dat het wat uitmaakt, ik dacht alleen dat je dan taken zou verdelen. Ik vind het wel fijn dat dat bij ons of niet gebeurt, of van beide kanten (man vraagt mij om voor de schoonmaakster te pinnen oid).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven