Verdeling kosten bij niet officieel samenwonen
donderdag 30 januari 2025 om 13:46
Beste forumleden,
Ben benieuwd naar jullie input over het volgende onderwerp..
Ik ben een gescheiden moeder met kindje. Heb geen alimentatie en werk 4 dagen per week. Draag de volledige kosten en zorg voor mijn kindje. Dat is soms passen en meten maar we zijn zeer gelukkig. Sinds dat mijn kindje 1,5 is heb ik een nieuwe latrelatie. Altijd wennen na een scheiding en wilde het langzaam opbouwen. Dat gaat goed en heb een lieve man getroffen.
Mijn vriend is heel vaak bij ons, omdat ik niet makkelijk met kind zijn kant op kan komen. In combinatie met bijna fulltime baan, kind, huishouden etc.
Mijn vriend heeft twee weken in de maand zijn kinderen uit eerdere relatie. Dan is hij thuis. Nu is het organisch zo langzamerhand gegroeid dat hij vaak dus de andere twee weken bij ons verblijft, in het begin enkele dagen maar nu dus bijna 2 volle weken. Mijn vriend verdient 3x mijn salaris, deelt daarnaast kosten met zijn ex. In het begin at hij weleens een paar dagen mee en dat was helemaal geen probleem. Alleen langzaamaan werden de dagen dus twee weken per maand. Mijn vriend draagt nooit financieel bij, als hij bij ons is. Hij helpt wel met dingen in huis en neemt soms wat left overs mee vanuit huis. Dit dekt echter niet de kosten van zijn verblijf bij ons. Ik vind het ontzettend moeilijk dit ter sprake te brengen. Ik merk echt dat ik zoveel meer kwijt ben.
Hij heeft een totaal ander uitgaven patroon, gaat graag weg, vakanties, dagjes weg met lunches etc. In het begin wilde ik als zelfstandige vrouw niet 'onder doen' dus betaalde ik 50/50 mee. We zijn een keer op een voor mij eigenlijk te dure vakantie gegaan. Puur omdat ik niet onder wilde doen. Maar na een tijd lukte dat niet meer. Van mij hoeven iedere keer die wat duurdere tripjes niet, heb dat ook aangegeven en financieel wel daarin wel een grens getrokken. Hij gaat apart vaak nog op vakantie met zijn kids of extra uitjes. Omdat hij die dagjes uit soms graag wil betaalt hij dus wat vaker een uitje. Echter dekt dit nog steeds niet de wekelijkse kosten en die uitjes hoeven van mij ook niet zo uitgebreid. En ook dan betaal ik vaak ook nog wel mee hoor. Hij en zijn kinderen krijgen altijd mooie verjaardag kados etc dus beknibbel echt niet.
Een kopie koffie ergens is wat mij betreft al prima en soms doen we heus weleens iets 'geks' maar niet iedere keer. Ook deze week is mijn vriend weer een hele week bij ons, en de hele koelkast wordt leeggegeten, beleg gaat mee naar werk etc, avondeten. Natuurlijk haalt hij weleens iets maar nooit een tas boodschappen of de vraag of ik het wel red.
Eigenlijk vind ik het een beetje scheef, hij weet mijn inkomsten, situatie en probeert mij iedere keer mee te trekken in financiële zaken waar ik gewoon niet aan mee kan doen. Hij begon over de zomervakantie met zijn kinderen erbij maar het bedrag!! Moeder maria. Of dan begint hij weer over ski vakantie... ja jongens... dat gaat gewoon niet voor mij.
Binnenkort gaan wij verhuizen naar een veel fijner huis voor mij en mijn kindje. Ik heb daar heel hard voor gewerkt om stappen te maken in werk. Daardoor zullen wel onze lasten ook omhoog gaan. En eigenlijk kan ik dan gewoon twee weken per maand een extra, volwassen kostganger niet meer 'dragen'. Hoe breng ik dit ter sprake? Ik wil totaal niet op hem leunen, kan het prima zelf. Wil ook gewoon gastvrij blijven. Wat ik wel wil is dat hij onze situatie begrijpt en zijn eigen kosten gewoon draagt, ook als hij bij ons is. Hoe pak ik dit aan? Ben benieuwd naar de feedback!
Ben benieuwd naar jullie input over het volgende onderwerp..
Ik ben een gescheiden moeder met kindje. Heb geen alimentatie en werk 4 dagen per week. Draag de volledige kosten en zorg voor mijn kindje. Dat is soms passen en meten maar we zijn zeer gelukkig. Sinds dat mijn kindje 1,5 is heb ik een nieuwe latrelatie. Altijd wennen na een scheiding en wilde het langzaam opbouwen. Dat gaat goed en heb een lieve man getroffen.
Mijn vriend is heel vaak bij ons, omdat ik niet makkelijk met kind zijn kant op kan komen. In combinatie met bijna fulltime baan, kind, huishouden etc.
Mijn vriend heeft twee weken in de maand zijn kinderen uit eerdere relatie. Dan is hij thuis. Nu is het organisch zo langzamerhand gegroeid dat hij vaak dus de andere twee weken bij ons verblijft, in het begin enkele dagen maar nu dus bijna 2 volle weken. Mijn vriend verdient 3x mijn salaris, deelt daarnaast kosten met zijn ex. In het begin at hij weleens een paar dagen mee en dat was helemaal geen probleem. Alleen langzaamaan werden de dagen dus twee weken per maand. Mijn vriend draagt nooit financieel bij, als hij bij ons is. Hij helpt wel met dingen in huis en neemt soms wat left overs mee vanuit huis. Dit dekt echter niet de kosten van zijn verblijf bij ons. Ik vind het ontzettend moeilijk dit ter sprake te brengen. Ik merk echt dat ik zoveel meer kwijt ben.
Hij heeft een totaal ander uitgaven patroon, gaat graag weg, vakanties, dagjes weg met lunches etc. In het begin wilde ik als zelfstandige vrouw niet 'onder doen' dus betaalde ik 50/50 mee. We zijn een keer op een voor mij eigenlijk te dure vakantie gegaan. Puur omdat ik niet onder wilde doen. Maar na een tijd lukte dat niet meer. Van mij hoeven iedere keer die wat duurdere tripjes niet, heb dat ook aangegeven en financieel wel daarin wel een grens getrokken. Hij gaat apart vaak nog op vakantie met zijn kids of extra uitjes. Omdat hij die dagjes uit soms graag wil betaalt hij dus wat vaker een uitje. Echter dekt dit nog steeds niet de wekelijkse kosten en die uitjes hoeven van mij ook niet zo uitgebreid. En ook dan betaal ik vaak ook nog wel mee hoor. Hij en zijn kinderen krijgen altijd mooie verjaardag kados etc dus beknibbel echt niet.
Een kopie koffie ergens is wat mij betreft al prima en soms doen we heus weleens iets 'geks' maar niet iedere keer. Ook deze week is mijn vriend weer een hele week bij ons, en de hele koelkast wordt leeggegeten, beleg gaat mee naar werk etc, avondeten. Natuurlijk haalt hij weleens iets maar nooit een tas boodschappen of de vraag of ik het wel red.
Eigenlijk vind ik het een beetje scheef, hij weet mijn inkomsten, situatie en probeert mij iedere keer mee te trekken in financiële zaken waar ik gewoon niet aan mee kan doen. Hij begon over de zomervakantie met zijn kinderen erbij maar het bedrag!! Moeder maria. Of dan begint hij weer over ski vakantie... ja jongens... dat gaat gewoon niet voor mij.
Binnenkort gaan wij verhuizen naar een veel fijner huis voor mij en mijn kindje. Ik heb daar heel hard voor gewerkt om stappen te maken in werk. Daardoor zullen wel onze lasten ook omhoog gaan. En eigenlijk kan ik dan gewoon twee weken per maand een extra, volwassen kostganger niet meer 'dragen'. Hoe breng ik dit ter sprake? Ik wil totaal niet op hem leunen, kan het prima zelf. Wil ook gewoon gastvrij blijven. Wat ik wel wil is dat hij onze situatie begrijpt en zijn eigen kosten gewoon draagt, ook als hij bij ons is. Hoe pak ik dit aan? Ben benieuwd naar de feedback!
woensdag 14 mei 2025 om 17:11
Themagicmom schreef: ↑14-05-2025 16:21Denk zo een 50/ 60 euro aan de boodschappen extra. Los van energiekosten.
50-60 euro per week neem ik aan. Tikt toch flink aan, 1500 euro per jaar
Coffee is never my cup of tea
woensdag 14 mei 2025 om 18:01
En ik moet er niet aan denken dat een man meer verdient en vervolgens de koelkast leegvreet bij zijn vriendin, blijft pushen om ergens uit eten te gaan terwijl zij aangegeven heeft dat ze dat budget eigenlijk niet heeft, en vervolgens zegt dat ze niet zo flauw moet doen om een paar tientjesAttraverso schreef: ↑14-05-2025 07:26Waarom.zou 50/50 niet fair zijn?
Ik vind het anders als je samen begint als jong koppel en dan samen beslist dat de ene de kostwinner gaat zijn en de ander meer taken thuis/met d kinderen op zich neemt, als je samen begint van 0.
Maar als je beide al een leven achter de rug hebt en de ene er voor gekozen heeft te studeren of ambitieus te zijn en de ander niet?
Als ik het goed begrijp moet ik wanneer ik een nieuw lief heb vragen hoeveel hij verdient om uit te maken welk deel van onze uitjes ik moet betalen? Als hij van een uitkering leeft of liever parttime werkt moet ik een groter deel betalen?
Ik zorg altijd dat de kerk in het midden blijft en elk ongeveer even veel bijdraagt. Ik moet er niet aan denken dat ik een man zou leren kennen die meer verdient dan ik en me dan deels door hem laten onderhouden. Zou me daar absoluut niet goed bij voelen, net alsof ik altijd in de schuld sta en heb dat ook niet nodig.
Een man die van mij zou verwachten dat ik meer zou betalen zou ik erg onaantrekkelijk vinden.

Ik vind het nog tot daaraan toe dat hij zich niet bewust was van dit patroon totdat je dit aangaf TS (en zelfs dat vind ik een teken aan de wand), maar met zijn reactie daarna zou ik mijn conclusie wel trekken: deze man gaat niet veranderen. En hoe leuk iemand ook is, je wilt toch iemand die zijn verantwoordelijkheid neemt en jou ziet/hoort in je bezwaren dat je eigenlijk geen budget hebt voor al die uitjes. Dan wil je toch dat hij zegt: geeft niks schat, ik vind het fijn om dat samen te doen, dus ik betaal meer/volledig, want ik heb die financiele ruimte

Het heeft in mijn ogen niks met financieel zelfstandig zijn of je laten onderhouden. Je bent elkaars partner en je doet het samen, ook als je nog niet samenwoont. Het zou in mijn ogen anders zijn als je hem vraagt om een bijdrage in je levensonderhoud waar hij geen deel van uitmaakt (en zelfs dan, als de relatie stabiel is, zou ik mijn partner bijstaan als ik de financiele ruimte heb). Maar het gaat verdorie om de extra kosten die hij maakt als hij bij jou is (en waar ook geen bijdrage in het huishouden tegenover staat) en voor uitjes van jullie samen (die hij je opdringt).
woensdag 14 mei 2025 om 19:01
Maar nee ik heb het toch niet specifiek over jouw situatie. Ik heb het over mensen die altijd zeggen dat je voor dagdagelijkse uitgaven naar rato van je inkomen moet betalen. Dat vind ik niet. Vooral niet als je al een leven achter je hebt. En ik mag een andere mening hebben.Themagicmom schreef: ↑14-05-2025 14:38Waauuuw wat een oordelen. Jeetje. Ik heb ook gestudeerd hoor en ben ook ambitieus. Werk vier dagen; idd parttime maar hé; sta er alleen voor met een kind. 5 dagen zou een nekslag zijn. Waar ik het over heb is dat hij BIJ MIJ VERBLIJFT ZONDER BIJ TE DRAGEN. Zelfs niet 50/50. Daarnaast is hij gek op uitjes. Ik verwacht niet meer maar verwacht dat hij kosten op zich neemt en dat niet terug betaalt door een taartje op een terras te bestellen.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat jij kosten gaat maken voor hem maar dat hij zijn deel betaalt van het eten, verbruik van g/w/e... en als hij dure uitjes wil doen waar je geen interesse voor hebt kan hij uiteraard meer betalen. Hij heeft niet het recht zelf te beslissen dat hij je met dure uitjes vergoedt.
woensdag 14 mei 2025 om 21:09
Ik moet door dit topic ineens denken aan een verhaal dat ik hoorde van een mannelijke kennis, die aan het daten was geslagen. Hij vertelde dat hij altijd wilde splitten 50/50, ook op de eerste date, want “zo’n vrouw moet niet denken dat ik haar altijd zal trakteren”. Dat was tot daar aan toe. Maar hij had het breed en leefde dus breed en ging graag naar restaurants a la Michelin ster ‘t Ganzenest, ook voor een eerste date, waarvan hij dus verwachtte dat de vrouw de helft betaalde. Ik zou dat niet zomaar kunnen betalen en al zou ik het wel een keertje kunnen, dan zou ik dat absoluut niet over hebben voor een eerste date met een man die ik niet ken. Hij vond dat maar gek van mij, want ik had dan toch in elk geval lekker gegeten? Hij ging echt niet in een eetcafé zitten, dat was te min voor hem. Maar voor een vrouw betalen die zich dit niet kon veroorloven deed hij dus ook niet. Hij had dan ook niet bijster veel dates en zijn conclusie was dat vrouwen graag onderhouden wilden worden of alleen maar slecht betaalde banen hadden. Dat hij niet leuk genoeg was voor zo’n aanpak kwam niet in hem op.
donderdag 15 mei 2025 om 08:33
donderdag 15 mei 2025 om 11:01
donderdag 15 mei 2025 om 11:17
dit is wel een mooi voorbeeld, waarom er nu een "eenzame mannen epidemie" is.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑14-05-2025 21:09Ik moet door dit topic ineens denken aan een verhaal dat ik hoorde van een mannelijke kennis, die aan het daten was geslagen. Hij vertelde dat hij altijd wilde splitten 50/50, ook op de eerste date, want “zo’n vrouw moet niet denken dat ik haar altijd zal trakteren”. Dat was tot daar aan toe. Maar hij had het breed en leefde dus breed en ging graag naar restaurants a la Michelin ster ‘t Ganzenest, ook voor een eerste date, waarvan hij dus verwachtte dat de vrouw de helft betaalde. Ik zou dat niet zomaar kunnen betalen en al zou ik het wel een keertje kunnen, dan zou ik dat absoluut niet over hebben voor een eerste date met een man die ik niet ken. Hij vond dat maar gek van mij, want ik had dan toch in elk geval lekker gegeten? Hij ging echt niet in een eetcafé zitten, dat was te min voor hem. Maar voor een vrouw betalen die zich dit niet kon veroorloven deed hij dus ook niet. Hij had dan ook niet bijster veel dates en zijn conclusie was dat vrouwen graag onderhouden wilden worden of alleen maar slecht betaalde banen hadden. Dat hij niet leuk genoeg was voor zo’n aanpak kwam niet in hem op.
vroeger kwamen ook de kneuzen nog aan de vrouw, maar nu blijven vrouwen echt liever alleen, dan met zo'n grapjas te moeten leven
donderdag 15 mei 2025 om 13:55
Nou mijn date zou het idd niet zijnLidl-Annie-Aardbei schreef: ↑14-05-2025 21:09Ik moet door dit topic ineens denken aan een verhaal dat ik hoorde van een mannelijke kennis, die aan het daten was geslagen. Hij vertelde dat hij altijd wilde splitten 50/50, ook op de eerste date, want “zo’n vrouw moet niet denken dat ik haar altijd zal trakteren”. Dat was tot daar aan toe. Maar hij had het breed en leefde dus breed en ging graag naar restaurants a la Michelin ster ‘t Ganzenest, ook voor een eerste date, waarvan hij dus verwachtte dat de vrouw de helft betaalde. Ik zou dat niet zomaar kunnen betalen en al zou ik het wel een keertje kunnen, dan zou ik dat absoluut niet over hebben voor een eerste date met een man die ik niet ken. Hij vond dat maar gek van mij, want ik had dan toch in elk geval lekker gegeten? Hij ging echt niet in een eetcafé zitten, dat was te min voor hem. Maar voor een vrouw betalen die zich dit niet kon veroorloven deed hij dus ook niet. Hij had dan ook niet bijster veel dates en zijn conclusie was dat vrouwen graag onderhouden wilden worden of alleen maar slecht betaalde banen hadden. Dat hij niet leuk genoeg was voor zo’n aanpak kwam niet in hem op.
donderdag 15 mei 2025 om 16:08
Haha ze zien je aankomen in een sterrentent met de rekening splittenLidl-Annie-Aardbei schreef: ↑14-05-2025 21:09Ik moet door dit topic ineens denken aan een verhaal dat ik hoorde van een mannelijke kennis, die aan het daten was geslagen. Hij vertelde dat hij altijd wilde splitten 50/50, ook op de eerste date, want “zo’n vrouw moet niet denken dat ik haar altijd zal trakteren”. Dat was tot daar aan toe. Maar hij had het breed en leefde dus breed en ging graag naar restaurants a la Michelin ster ‘t Ganzenest, ook voor een eerste date, waarvan hij dus verwachtte dat de vrouw de helft betaalde. Ik zou dat niet zomaar kunnen betalen en al zou ik het wel een keertje kunnen, dan zou ik dat absoluut niet over hebben voor een eerste date met een man die ik niet ken. Hij vond dat maar gek van mij, want ik had dan toch in elk geval lekker gegeten? Hij ging echt niet in een eetcafé zitten, dat was te min voor hem. Maar voor een vrouw betalen die zich dit niet kon veroorloven deed hij dus ook niet. Hij had dan ook niet bijster veel dates en zijn conclusie was dat vrouwen graag onderhouden wilden worden of alleen maar slecht betaalde banen hadden. Dat hij niet leuk genoeg was voor zo’n aanpak kwam niet in hem op.

Maar dan wordt de groep beschikbare vrouwen wel heel klein inderdaad die of zulk gedrag accepter of die dit kunnen betalen.
donderdag 15 mei 2025 om 19:16
En terechtLila-Linda schreef: ↑15-05-2025 11:17dit is wel een mooi voorbeeld, waarom er nu een "eenzame mannen epidemie" is.
vroeger kwamen ook de kneuzen nog aan de vrouw, maar nu blijven vrouwen echt liever alleen, dan met zo'n grapjas te moeten leven

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in