Verjaardag vriendin te duur

16-06-2010 10:43 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Aanstaande zaterdag viert mijn beste vriendin haar verjaardag. Ze wil mij en nog een vriendin van ons mee nemen naar een pretpark die dag, en zodoende haar verjaardag vieren.

Op zich een leuk idee, maar ik heb er laatst nog over na zitten denken maar ik vind het toch maar niks. Allereerst vind ik de 'pret' in een dergelijk park vaak ver te zoeken, (maarja het is wel de verjaardag van m'n beste vriendin, dus daar kan ik me over heen zetten). Maar dan ten tweede: het is gewoon verschrikkelijk duur. Entree: ¤30,-, cadeautje ¤20,-, vervoer: ¤10,-, daar eten en drinken: ¤10,-. Bij elkaar wordt dit dan minstens 70 euro, tenzij ze daarna ook nog uit eten wil (wat ik wel verwacht), dan wordt het dus nóg duurder.

Ik ben de laatste tijd ontzettend aan het sparen omdat ik het gewoon niet meer zo ruim heb nu. En dit zou ik wel kunnen betalen, maar dan wordt dat echt even een klein ribje uit mijn lijf. en dat voor 1 dag.

Nu komt het: Ze heeft me al een maand vantevoren gevraagd om aanstaande zaterdag vrij te houden omdat ze dan met mij en die andere vriendin naar het pretpark wil. Destijds heb ik gezegd dat ik deze zaterdag vrij zou zijn voor haar, maar had ik nog niet nagedacht over dat pretpark, en stond ik niet stil bij de kosten.

Nu wil ik het liefste afzeggen, maar ik dúrf echt niet, 't zijn mijn beste vriendinnen en ze rekenen erop dat ik erbij ben. Maar ik kijk er ontzettend tegenop om te gaan, zowel omdat ik het gewoon niet leuk vind, als dat het gewoon veel geld is voor één dagje.

Wat zouden jullie doen?
Gaan. Dit had je je veel eerder kunnen bedenken.
(nu afzeggen is gewoon te lullig voor woorden)
Als jouw vriendin jullie mee wil nemen naar een pretpark op haar verjaardag vind ik dat zij die kosten zelf moet betalen.

Beetje raar om te verwachten dat jullie dat zelf moeten doen.
Ik zou zeggen dat het zaterdag rotweer wordt, dat Nederland moet voetballen en dat het ook niet in mijn budget past.

Meteen een paar andere voorstellen doen die ze ook leuk vindt en welke betaalbaar zijn voor iedereen?
Stay with me, let\'s just breathe.
Uhm... ik zou het bovenstaande verhaal ook zo tegen haar zeggen.. Dat je het gewoon niet kan(wil) betalen maar dat je wel graag haar verjaardag wilt vieren.

Stel dan voor om 's avonds lekker even een wat te gaan drinken ofzo!
Ik vind het heel raar dat je vriendin haar vrienden/gasten op haar verjaardag opzadelt met zoveel kosten.

Ik zou gewoon aangeven dat je graag een leuke dag met haar en die andere vriendin wilt hebben, maar dat dit je echt te duur is. Misschien kun je meteen een goedkoper alternatief aandragen: picknicken, bootje huren, dag aan het strand, bijvoorbeeld.
Nu afzeggen kan niet meer. Wel heb ik ook ooit mijn verjaardag in een pretpark in Kaatsheuvel gevierd, maar toen heb ik de entreekaartjes betaald voor al mijn vriendinnen. Lijkt me niet meer dan logisch.
Je moet onverwachts werken? Doet het ook altijd goed
Dat je niet wil snap ik wel, maar je bent er nu wel te laat mee...

En een kadootje hoeft toch niet? En dat uit eten daarna ook niet.

Voor het kaartje kan je nu nog even zoeken op internet naar kortingsbonnen.

Dit scheelt iig al een hoop geld!
ALs ze het niet betaalt, zou ik eerlijk zeggen dat het me te duur wordt. 100 euro op een dag is ook veel en zeker als het iets is wat je helemaal niet leuk vindt. En al helemaal omdat je uitgenodigd bent op haar verjaardag.

Afzeggen kan dus echt wel vind ik.
Als je goede vriendinnen bent kan je haar dit toch voorleggen zoals je dat hier nu doet? Als je het geld niet hebt, heb je het niet en ik vind 70 euro ook behoorlijk veel, zeker als je het al krap hebt. En wat Elynn zegt: bied een leuk alternatief!
Hm, ik zou er ook helemaal geen zin in hebben, maar ik zou maar wel gaan. Het is te kort dag nu.
Ja ik heb hier ook aangedacht: zelf iets anders voorstellen, maar wat dan? Ik weet dat zij echt helemaal kickt op pretparken kermissen en dergelijke, dus dit is voor haar wel de ideale manier om haar verjaardag te vieren. Zelf heeft zij het financieel ook gewoon erg ruim en hoeft ze echt niet op 100 euro minder of meer te letten. maar ik dus wel. Ik ga een boel kosten krijgen deze zomer (naast de gebruikelijke vaste lasten). En daar probeer ik nu een buffertje voor te leggen, maar ineens die klap van minstens ¤70,- maakt mij ook niet vrolijk.

Maar ergens ben ik het ook met Teddyt00t eens, dat afzeggen nu gewoon te lullig is.

Pffff heb er helemaal buikpijn van, en het is zaterdag al..
Vind ook dat 'afzeggen' nog wel kan. Kaartjes voor het pretpark zijn nog niet gekocht, neem ik aan. En er is zat tijd om samen over een leuk alternatief na te denken.
quote:Merelin schreef op 16 juni 2010 @ 10:49:

Afzeggen kan dus echt wel vind ik.Maar toch niet zo kort van tevoren? Je hebt al een maand geleden toegezegd.
Ik zou een beetje verwachten dat zij het betaalt, maar zou nu niet meer afzeggen. Volgens mij gaat dat helemaal niet in goede aarde vallen...En het is uiteraard wel duur, maar misschien dan geen kadootje? Kan je niet overleggen met je andere vriendin? En eten 's middags moet je zoiezo, dus dat kan je er niet echt bijtellen
Probeer Marktplaats voor de kaartjes en neem broodjes en pakjes drinken mee.
Is het al duidelijk dat je het zelf moet betalen, of trakteert je vriendin? Wat ik eigenlijk het meest logische zou vinden.
quote:visje444 schreef op 16 juni 2010 @ 10:51:

Ik zou een beetje verwachten dat zij het betaalt, maar zou nu niet meer afzeggen. Volgens mij gaat dat helemaal niet in goede aarde vallen...En het is uiteraard wel duur, maar misschien dan geen kadootje? Kan je niet overleggen met je andere vriendin? En eten 's middags moet je zoiezo, dus dat kan je er niet echt bijtellen

Dat kun je er wel bijtellen. Als je ergens in een tentje eet ben je per persoon zo 15 euro kwijt en dan heb je maar gewoon een broodje en twee drankjes.

Als je 's avonds uit eten gaat ben je zo 30 euro kwijt.

Het kan zijn dat het niet in goede aarde valt, maar dit voorstel valt nu ook niet in goede aarde bij TO.
Bespreek het gewoon eerlijk met haar, dat werkt vaak het best. Geen smoezen verzinnen. Misschien is er wel ergens een kermis zaterdag?
Ik zou eerlijk zeggen dat je krap zit. Een goede vriendin begrijpt dat.

En bedenk samen wat anders of kom zelf met iets leuks. En bovendien gaat het regenen zaterdag, dus hou rekening met het alternatief.
Als het je beste vriendin is wéét ze toch dat je krap bij kas zit? Als je iemand uitnodigt lijkt het mij niet meer dan normaal dat je dan ook zelf de kosten draagt, zeker als je weet dat het voor degene die je uitnodigt een rib uit het lijf is.

Weet je wel zeker dat ze verwacht dat je je eigen kosten betaalt? Bij een 'beste vriendin' moet dit toch heel simpel bespreekbaar zijn lijkt me. Even checken of zij zelf niet de kosten betaalt (zij is uiteindelijk 'gastvrouw', als je bij haar op bezoek zou gaan betaal je ook niet je eigen wijntje en maaltijd ....). En als het zo is dat ze verwacht dat je alle kosten zelf betaalt, haar gewoon heel vriendelijk uitleggen dat jij dat niet kunt betalen, of dat je andere prioriteiten hebt voor je geld. Een goede vriendin begrijpt dat; als ze dat niet begrijpt heb je haar meteen goed leren kennen en weet je meteen dat ze dus niet je 'beste vriendin' is .....
quote:SeptemberGirl schreef op 16 juni 2010 @ 10:47:

Nu afzeggen kan niet meer. Wel heb ik ook ooit mijn verjaardag in een pretpark in Kaatsheuvel gevierd, maar toen heb ik de entreekaartjes betaald voor al mijn vriendinnen. Lijkt me niet meer dan logisch. Welk pretpark zou dan nou zijn
Als ze zegt dat ze jullie "mee wil nemen naar een pretpark", dan mag je er van uitgaan dat zij de kaartjes betaalt. Als je zegt "ik neem je mee uit eten" dan betekent dat ook dat je getrakteerd wordt.

Dus weet je zeker dat het de bedoeling is dat je zelf de entree betaalt?

(en als dat het geval is, dan vind ik dat je gewoon niet mee hoeft te gaan. Zeg dat je wat financiele tegenslag hebt gehad en dat je het geld niet kunt missen, maar dat je heel graag iets anders gaat doen met haar die dag. Picknicken in het park of zo. Het is volstrekt tegen de etiquette om krap zittende vrienden zo op kosten te jagen ter ere van jouw verjaardag).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven