Verjaardagscadeau

01-10-2018 20:09 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet onder welke pijler dit hoort, dus sorry als het verkeerd staat. 

Ik ben binnenkort jarig, en ik kreeg van mijn ouders en familie vaak sierraden cadeau, terwijl ik daar eigenlijk niet van hou. Dus dan deed ik ze even om, maar na een tijdje niet meer. En dan waren ze erg teleurgesteld en boos, en vonden ze mij erg ondankbaar, en kondfn ze het er dagenlang over hebben. Terwijl ze wel wisten dat ik er niet van hou, maar dan werd er altijd gezegd, misschien doe je dit dan wél om. Ik wil niet ondankbaar zijn, en als ik iets anders krijg waar ik niet zo blij mee ben, bijvoorbeeld een plant, of vaas, beeldje etc, dan zou ik gewoon net doen alsof ik er blij mee ben en het een plekje geven in huis. Maar met sierraden is dat anders, ik doe dan wel alsof ik er blij mee ben, maar als je er niet van houd en het niet altijd om hebt, dan valt het snel genoeg op dat je er niet blij mee bent. Helaas heb ik zo al wat mensen voor het hoofd gestoten.

Nu mijn vraag: ik ben binnenkort jarig, en ik heb mijn vriend een groot cadeau gegeven voor zijn verjaardag. Nu ben ik dus bang dat hij misschien ook met een sierraad aan komt. Ik heb wel eens gezegd dat ik er niet van hou, maar of hij daar nog aan gedacht heeft weet ik niet. Ik wil niet hetzelfde met hem, dat ik hem teleurstel of voor het hoofd stoot of kwets. Maar ik wil ook niet met iets rondlopen waar ik niet van hou om een ander blij te maken. Want het is ook niet iets wat je maar een week draagt. Ik had het willen zeggen als hij had gevraagd wat ik voor mijn verjaardag zou willen. Maar dit keer vroeg hij dat niet. En het is nu een beetje kortdag, want weet niet of hij al iets heeft. Wat kan ik het beste doen?

Hetzelfde geldt voor andere dure cadeau's, bijvoorbeeld een nieuwe telefoon, terwijl je het zonde van het geld vind en liever je eigen wilt houden. Ik wil absoluut niet ondankbaar zijn, maar vind het zo moeilijk om net te doen alsof je blij met iets bent als dat niet zo is, omdat dat voelt als liegen. Maar iemand teleurstellen is ook niet leuk. Het makkelijkst zou bijvoorbeeld een tegoedbon zijn, zodat je zelf iets kan kiezen. 

Wat zouden jullie doen? Het nu toch nog zeggen?
anoniem_374827 wijzigde dit bericht op 01-10-2018 20:11
Reden: Iets vergeten
0.56% gewijzigd
Mijn mond houden
Ik vind dat een gever niet mag eisen dat jij een kado gebruikt zoals zij dat willen. Of in dit geval, jou steeds sieraden opdringen. Zodra een kado gegeven is, is het aan jou om ermee te doen wat je wil.
Je hebt je standpunt duidelijk aangegeven. Ik vind jouw familie erg kinderachtig om eerlijk te zijn.
@kizmo-returns En dan? Dan zou ik dus moeten doen alsof ik er blij mee ben. En als ik het niet draag dan valt het snel genoeg op, en stel ik hem als nog teleur
Madelief1010 schreef:
01-10-2018 20:13
En dan? Dan zou ik dus moeten doen alsof ik er blij mee ben. En als ik het niet draag dan valt het snel genoeg op, en stel ik hem als nog teleur
Maar je eigen vriend kent je toch wel? Vertrouw daarop. Of zijnjullie net een setje? Dan kun je wel wat hints geven.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 01-10-2018 20:15
0.73% gewijzigd
Het is je vriend, die kent je toch goed genoeg om te weten dat je niet van sieraden houdt?
Tegen mijn vriend en ouders zeker zeggen. Raar dat die mensen sowieso niet weten waar je wel en niet van houdt.
Je vriend weet toch wel dat je niet van sieraden houdt?
Wanneer ben je jarig?
Hoe binnenkort ben je jarig dan?
Als het nog een paar weken duurt zou ik nog wel hinten. Bij voorkeur met iets wat je wel graag wil hebben.
Hoezo blijven mensen jou dezelfde soort cadeaus geven als ze merken dat je er niet van houdt?
~ It takes a rad mama to be a father too ~
@*Labalade* Dank je wel voor je begrip. Ja ik vond het ook jammer dat ze er zo op reageerden. En weken later kon ik het nog aanhoren en voelde ik mij er rot over. Maar wat kan ik het best doen met deze kwestie nu? Ik neig ernaar het alsnog te zeggen, maar mocht hij al iets gekocht hebben is dat alsnog rot.
Maak je nooit een lijstje dan?
Misschien heel kinderachtig maar ik doe dat nog steeds. Mijn ouders hebben een nogal aparte smaak die niet strookt bij mijn wensen, dus ik geef altijd aan wat ik wél graag wil hebben. En trouwens, zij vragen het zelf ook van tevoren aan mij.
Ik zou het zelf ook leuker vinden iemand iets te geven waar hij/zij echt blij mee is.

Met mijn man ga ik altijd op pad om wat uit te zoeken, andersom ook. Maken we er meteen een gezellig dagje uit van.
anoniem_303677 wijzigde dit bericht op 01-10-2018 20:18
13.95% gewijzigd
Wat zou je wel willen krijgen? Waar maakt hij je heel blij mee?
( en weet hij dat?)
lilalinda schreef:
01-10-2018 20:17
Wat zou je wel willen krijgen? Waar maakt hij je heel blij mee?
( en weet hij dat?)
Een tegoedbon blijkbaar
Madelief1010 schreef:
01-10-2018 20:16
@*Labalade* Dank je wel voor je begrip. Ja ik vond het ook jammer dat ze er zo op reageerden. En weken later kon ik het nog aanhoren en voelde ik mij er rot over. Maar wat kan ik het best doen met deze kwestie nu? Ik neig ernaar het alsnog te zeggen, maar mocht hij al iets gekocht hebben is dat alsnog rot.
Ik zou het tegen mijn vriend wel zeggen. Al is het maar om hem het pijnlijke moment te besparen, dat hij jou een kado geeft en aan je gezicht ziet dat je er niet blij mee bent. Ik neem aan dat je juist met hem dit soort dingen wel kan bespreken?
Dank je wel voor de reactie's iedereen. Ik weet ook niet waarom mijn ouders fn familie het maar bleven geven terwijl ze wel wisten dat ik er niet van hou. Ik denk omdat ze het wel mooi zouden vinden als ik er wel van zou houden. En dan hoopten dat ik dat dan wel zou gaan dragen.

Mijn vriend en ik zijn nog niet zo heel lang samen. Heb één keer gezegd dat ik er niet van houd, maar ik kan mij voorstellen dat het kan zijn dat hij er niet meer aan gedacht heeft. Mijn verjaardag is over een paar dagen. Ik wil het liefst het alsnog zeggen, maar mocht hij dan al iets hebben dan is het alsnog rot om te zeggen.
*Labalade* schreef:
01-10-2018 20:13
Ik vind dat een gever niet mag eisen dat jij een kado gebruikt zoals zij dat willen. Of in dit geval, jou steeds sieraden opdringen. Zodra een kado gegeven is, is het aan jou om ermee te doen wat je wil.
Je hebt je standpunt duidelijk aangegeven. Ik vind jouw familie erg kinderachtig om eerlijk te zijn.
Dit. Maar misschien ben jij wel niet zo goed in duidelijk aangeven. Ik kan me niets voorstellen bij familie die hardnekkig sieraden blijft geven en zelfs nog beledigd durft te zijn als je het niet draagt. Dat kan toch in mijn ogen alleen als jij niet duidelijk genoeg bent.
Deze keer afwachten waar je vriend mee komt, en daar dan je (tactvolle) eerlijke mening over geven. Straks krijg je een geur ofzo die je vreselijk vindt. Doe je enthousiast, zit je jaren aan die geur vast. Eerlijk zijn!
Als jullie nog niet zo lang bij elkaar zijn (wat is niet zo lang?), waarom zou hij je überhaupt een duur sieraad geven dan?
Je bent nog niet zo lang met deze vriend samen? Want anders had hij vast wel meegekregen dat jij altijd sieraden krijgt van familie maar nooit draait toch?

Ik zou tegen hem wel eerlijk zijn, ander krijg je volgend jaar misschien weer een sieraad omdat je er zo blij mee was.

Je hoeft trouwens ook niet per se iets altijd te dragen om er bij mee te zijn. Mocht je vriend nu met iets aankomen, kun je dat ook bij bijzondere gelegenheden aandoen. Misschien niet omdat je van sieraden houdt maar omdat het een bijzondere betekenis voor je heeft.
Maak een lijstje. Zet daar bij op: liever niet
Geef het aan je vriend, met de boodschap: als iemand vraagt wat ik, hier wat tips
Madelief1010 schreef:
01-10-2018 20:20
Dank je wel voor de reactie's iedereen. Ik weet ook niet waarom mijn ouders fn familie het maar bleven geven terwijl ze wel wisten dat ik er niet van hou. Ik denk omdat ze het wel mooi zouden vinden als ik er wel van zou houden. En dan hoopten dat ik dat dan wel zou gaan dragen.

Mijn vriend en ik zijn nog niet zo heel lang samen. Heb één keer gezegd dat ik er niet van houd, maar ik kan mij voorstellen dat het kan zijn dat hij er niet meer aan gedacht heeft. Mijn verjaardag is over een paar dagen. Ik wil het liefst het alsnog zeggen, maar mocht hij dan al iets hebben dan is het alsnog rot om te zeggen.
Nu niets meer zeggen
gizzmo-returns schreef:
01-10-2018 20:18
Een tegoedbon blijkbaar
Meer voor ouders toch, toch niet voor haar geliefde?
In een prille beginrelatie zou ik overigens blij met alles zijn wat ik van mijn lover zou krijgen.... al draag ik nooit sieraden, dan zou ik zijnketting dag ennacht dragen.... vind je ook wel een beetje ondankbaar ( van tevoren al)
@Chickeletta nee eigenlijk maak ik nooit een lijstje. Maar voor in de toekomst wel een goed idee. Dan weten mensen beter wat ze wel of niet kunnen geven, en dan heb je dit soort moeilijke momenten niet meer.

@Lilalinda het lastige is dat ik vaak zelf ook niks weet. Omdat als ik iets nodig ben, ik het vaak zelf al koop. Ik ben vaak al blij met iets kleins, zoals een bos bloemen, doosje chocolade, mooi boek, tegoedbon, of gewoon iets leuks doen, om later mooie herinneringen aan te hebben. Het gaat mij meer om het gebaar, van grote dure cadeau's voel ik mij eerder ongemakkelijk. Maar andersom vind ik het dan wel weer leuk om iets te geven waar hij echt blij mee is, ook al is het duur. En mensen voeken zich dan vaak verplicht om dan ook iets groots/duurs terug te geven.

@*Labalade* Ja zulke dingen kan ik zeker wel met hem bespreken. Alleen ben ik zelf helaas iemand die nogal onzeker is en bang om mensen teleur te stellen. Zoals nu: stel dat ik het zeg en hij zou al iets hebben, dan heeft hij ook moeite gedaan voor niets en dan vind ik ook sneu
Je kletst uit je nek, het gaat jou echt absoluut niet om het gebaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven