verwachtingen
dinsdag 29 september 2020 om 15:24
Hoi,
ik denk de laatste tijd veel over het volgende onderwerp na en vroeg me af hoe jullie hier over denken of nog wijze woorden hebben.
Waarom kunnen mensen die je al jaren kent ( vrienden / familie) je soms zo in de steek laten,veroordelen of zeggen dat je anders moet worden voor hun, maar dat je dan toch elke keer maarcontact blijft houden. Terwijl je weet dat het soms beter voor je is, deze contacten te verbreken of te laten zijn voor wat ze zijn.
Komt het omdat wij mensen graag aardig gevonden willen worden, geen jarenlange vriendschappen overboord willen gooien of bang zijn voor nog meer ontevreden?
Ik zou zo graag wat meer willen loslaten maar hoe?
ik denk de laatste tijd veel over het volgende onderwerp na en vroeg me af hoe jullie hier over denken of nog wijze woorden hebben.
Waarom kunnen mensen die je al jaren kent ( vrienden / familie) je soms zo in de steek laten,veroordelen of zeggen dat je anders moet worden voor hun, maar dat je dan toch elke keer maarcontact blijft houden. Terwijl je weet dat het soms beter voor je is, deze contacten te verbreken of te laten zijn voor wat ze zijn.
Komt het omdat wij mensen graag aardig gevonden willen worden, geen jarenlange vriendschappen overboord willen gooien of bang zijn voor nog meer ontevreden?
dinsdag 29 september 2020 om 15:36
Nee dat niet zozeer denk ik. Alles waar je energie is steekt groeit, maakt niet uit of dat vriendschappen, familie, werk of een plant is. Omdat we dit ooit hebben gedaan hebben we hier een bepaalde associatie mee en verwachten we dat dit zo blijft. Echter als die plant geen water krijgt of iemand doet niets meer aan een vriendschap dan stopt dat met groeien. Dat vinden we lastig.
Je kan bijv voornemen om nog 3x wat te doen bij bv een vriendschap, vragen hoe het gaat, heb je zin om wat te doen, een verjaardagskaart sturen, ik hoor niks meer van je gaat het allemaal goed etc. Krijg je dit niet terug dan zet je het op een laag pitje en ga je je energie in anderen dingen steken. Uitspreken heeft vaak wel zin, sommige mensen hebben nou eenmaal niet door dat ze niks meer lieten horen toen ze een kind kregen etc.
Je kan bijv voornemen om nog 3x wat te doen bij bv een vriendschap, vragen hoe het gaat, heb je zin om wat te doen, een verjaardagskaart sturen, ik hoor niks meer van je gaat het allemaal goed etc. Krijg je dit niet terug dan zet je het op een laag pitje en ga je je energie in anderen dingen steken. Uitspreken heeft vaak wel zin, sommige mensen hebben nou eenmaal niet door dat ze niks meer lieten horen toen ze een kind kregen etc.
dinsdag 29 september 2020 om 16:33
Ik weet niet waarom jij dat doet maar ik.doe dat niet hoor. Ik heb laatst nog een vriendschap van meer dan 20 jaar verbroken omdat het me te veel drama werd. Ik wil leuke mensen in mijn leven. Mensen die willen dat ik verander of die me veroordelen die maken niet eens kans bij mij.mrstosti schreef: ↑29-09-2020 15:24Hoi,
dinsdag 29 september 2020 om 19:20
woensdag 30 september 2020 om 08:24
Eens,. Ik ook niet (meer),abracadabra schreef: ↑29-09-2020 16:33Ik weet niet waarom jij dat doet maar ik.doe dat niet hoor. Ik heb laatst nog een vriendschap van meer dan 20 jaar verbroken omdat het me te veel drama werd. Ik wil leuke mensen in mijn leven. Mensen die willen dat ik verander of die me veroordelen die maken niet eens kans bij mij.
Heb vorig jaar eens goed 'schoongemaakt' in mijn sociale kring. Dramavriendschappen, eenrichtingsverkeer, gebrek aan connectie, ik heb ze er allemaal uit gegooid en nu een OK kring over. Wat een rust heeft dat gegeven.