Verwerking jeugd

16-12-2019 00:47 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er lopen een aantal dingen niet zo lekker in mijn leven. Hierbij moet ik wel eens aan vroeger denken en wellicht heeft dit met mijn jeugd te maken. Ik vraag mij af in hoe verre een vaak gespannen sfeer vroeger thuis (zowel tussen de ouders als naar de kinderen vooral van vader), incidenteel huiselijk geweld en te weinig emotionele genegenheid later nog bewust of onbewust met je kunnen doen. Dan praat ik over de leeftijd van 5 jaar tot op kamers gaan waarbij de nadruk wel op die eerste jaren heeft gelegen. Kan je mensen uberhaupt wel vertrouwen als je zoiets hebt meegemaakt of ben je voor het leven getekend? Ik ben mij ervan bewust dat er therapieën voor zijn maar voordat ik heel mijn jeugd op tafel gooi zou ik graag willen of dit echt zoveel effect kan hebben op latere leeftijd en er nu nog het een en ander te herstellen valt op deze leeftijd. Ouders zijn nu beide overleden het gaat dus niet om contact maar om mijn persoonlijke ontwikkeling. Alvast bedankt voor diegene die hun licht hierover willen laten schijnen :)
ladybass schreef:
16-12-2019 11:50
Er is onderzoek naar gedaan: Adverse Childhood Experiences Study: https://www.cdc.gov/violenceprevention/ ... index.html

Dat kan je hele leven doorwerken. Ik merk nu na een hersenbloeding pas onder hoe veel stress ik heel mijn leven gestaan heb. Het was bij ons thuis altijd oppassen geblazen, want er was altijd iets wat ik had moeten doen of laten. Mijn vader maakte me dat non-verbaal duidelijk door me strak aan te blijven kijken. En als ik iets had gedaan als een glas op tafel laten staan dan werd er een half uur tegen me geschreeuwd en gevloekt. Mijn moeder was bang voor hem, heel onzeker en probeerde de lieve vrede te bewaren op allerlei manieren.

Ik merk dat ik nog steeds, ben nu 46, altijd op mijn hoede ben bij andere mensen. Dat ik moeilijk kan ontspannen. Altijd bezig met hoe ik zo goed mogelijk kan overleven. Dit beïnvloedt en belemmert het herstel na mijn hersenbloeding. Ik heb simpelweg niet geleerd hoe relaxed en zelfverzekerd voelt. Maar ik hoop mijn brein nu zo te gaan trainen dat ik er eindelijk achterkom.
Wat jij hier schrijft is nu voor mij een klein aha moment. Dat altijd op je hoede zijn! Bezig zijn met hoe je het beste kan overleven, terwijl dat niet meer in die mate nodig is. Het heeft mij zoveel slapeloze nachten bezorgd.
Ik ben nog steeds altijd bezig met de vraag: Hoe kom ik over? Wat vinden andere mensen van mij? Moet ik iets doen of laten zodat ik zo goed mogelijk overkom? Ik moet uit dat over-analyseren zien te komen en gewoon observeren wat er in mijn omgeving gebeurt, zonder me onveilig te voelen.
Alles bepalend. Lees maar eens wat over ennaegram typen en je begrijpt waarom.

Het is niet zozeer graven , het is gericht zoeken om zo duidelijk te krijgen hoe je bent bedraad zeg maar om dat vervolgens om te katten in effectief gedrag. En om te leren wat triggers zijn. Zeer verhelderend...het is dus vooral nieuw deuren openen, anders naar je zelf kijken en meer jezelf worden dan graven in je jeugd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven