Voortgang relatie bespreken
vrijdag 24 februari 2023 om 10:06
Hoi forummers,
Ik heb nu bijna een jaar een relatie. In dat jaar zijn er bij mij wel wat prive problemen geweest waardoor ik een tijdje niet goed in mijn vel heb gezeten en op standje overleven stond. Sinds begin dit jaar is daar wat verbetering in gekomen en gaat dat wat beter ( nog niet opgelost maar er is meer rust).
We zien elkaar nu om het weekend want beide kinderen. Mijn kinderen zijn dan wel af en toe ook bij mij omdat ze nu bijna niet naar hun vader kunnen.
Ik heb hiervoor heel lang (te lang) in een slechte relatie gezeten waar communiceren niet ging. Ik werd gekleineerd of als ik iets uitsprak werd het late tegen mij gebruikt dat ik zwak was het niet aan kon enz. Ik heb mede daardoor best wel moeite met over dingen praten en met name mijn gevoel.
Nu heb ik het gevoel dat mijn relatie een beetje stil staat. Ik heb er best wat moeite mee om elkaar alleen om het weekend te zien en voor mijn gevoel nog steeds alles alleen te doen. Ik zou het leuk vinden af en toe wat met onze kinderen gezamenlijk wat te doen maar ook om onze levens verder wat meer te mengen. Hij heeft bv mijn moeder of familie nog nooit ontmoet. Natuurlijk moet dat initiatief van mij af komen maar mijn gevoel houd me daarin tegen omdat ik het idee heb of denk aan te voelen dat hij dat lastig vind. Hij is ook wel beetje terughoudend daarin. Maar geeft soms ook wat gemixte signalen ofzo.
En nu weet ik in theorie dat de enige oplossing is praten. Maar hoe? Ik vind dat echt heel lastig om te starten maar ook om duidelijk te maken wat ik wil. En ook dat het een open gesprek is zonder verwijt oid. Ik vind het ook heel eng om te doen.
Dit weekend zijn we samen en wil ik het gesprek toch aan gaan want piekeren heeft ook geen nut.
Hebben jullie tips /tricks?
Ik heb nu bijna een jaar een relatie. In dat jaar zijn er bij mij wel wat prive problemen geweest waardoor ik een tijdje niet goed in mijn vel heb gezeten en op standje overleven stond. Sinds begin dit jaar is daar wat verbetering in gekomen en gaat dat wat beter ( nog niet opgelost maar er is meer rust).
We zien elkaar nu om het weekend want beide kinderen. Mijn kinderen zijn dan wel af en toe ook bij mij omdat ze nu bijna niet naar hun vader kunnen.
Ik heb hiervoor heel lang (te lang) in een slechte relatie gezeten waar communiceren niet ging. Ik werd gekleineerd of als ik iets uitsprak werd het late tegen mij gebruikt dat ik zwak was het niet aan kon enz. Ik heb mede daardoor best wel moeite met over dingen praten en met name mijn gevoel.
Nu heb ik het gevoel dat mijn relatie een beetje stil staat. Ik heb er best wat moeite mee om elkaar alleen om het weekend te zien en voor mijn gevoel nog steeds alles alleen te doen. Ik zou het leuk vinden af en toe wat met onze kinderen gezamenlijk wat te doen maar ook om onze levens verder wat meer te mengen. Hij heeft bv mijn moeder of familie nog nooit ontmoet. Natuurlijk moet dat initiatief van mij af komen maar mijn gevoel houd me daarin tegen omdat ik het idee heb of denk aan te voelen dat hij dat lastig vind. Hij is ook wel beetje terughoudend daarin. Maar geeft soms ook wat gemixte signalen ofzo.
En nu weet ik in theorie dat de enige oplossing is praten. Maar hoe? Ik vind dat echt heel lastig om te starten maar ook om duidelijk te maken wat ik wil. En ook dat het een open gesprek is zonder verwijt oid. Ik vind het ook heel eng om te doen.
Dit weekend zijn we samen en wil ik het gesprek toch aan gaan want piekeren heeft ook geen nut.
Hebben jullie tips /tricks?
anoniem_67794727e8f33 wijzigde dit bericht op 24-02-2023 10:08
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
3.38% gewijzigd
vrijdag 24 februari 2023 om 10:14
Waarom zien jullie elkaar alleen om het weekend, zijn er geen mogelijkheden om elkaar ook door de week te zien? Wat doen jullie behalve de weekenden samen, kennen jullie elkaars kinderen (hij die van jou volgens mij wel als ik je tekst goed lees). Heb je nog nooit een gesprek met hem over de toekomst gehad? De informatie is wat summier.
vrijdag 24 februari 2023 om 10:26
Vond mezelf al vrij uitgebreid haha. Wil ook herkenbaarheid voorkomen. We kennen elkaars kinderen de kinderen elkaar nog niet. Hij heeft ongeveer 1,5 mnd geleden aangegeven daar nog mee te willen wachten.Whateffa schreef: ↑24-02-2023 10:14Waarom zien jullie elkaar alleen om het weekend, zijn er geen mogelijkheden om elkaar ook door de week te zien? Wat doen jullie behalve de weekenden samen, kennen jullie elkaars kinderen (hij die van jou volgens mij wel als ik je tekst goed lees). Heb je nog nooit een gesprek met hem over de toekomst gehad? De informatie is wat summier.
Door de week zijn er weinig opties ik heb mijn kinderen altijd. Hij zijn kind 2 dagen niet. We wonen niet heel dicht bij elkaar. Hij heeft geen auto dus moet dan met ov naar mij.
Wel s wat over de toekomst besproken maar niet heel concreet
vrijdag 24 februari 2023 om 10:40
Als je vanuit je eigen behoeften praat kan het nooit verwijtend overkomen.
Dus: "ik zou meer verbinding tussen ons willen ervaren, heb jij daar ideeën over?" kan een prima vraag zijn. Als hij jullie levens niet met elkaar wenst te mengen (het leren kennen van ouders/kinderen) dan zou ik van hem willen weten wat zijn beweegredenen zijn.
Je schrijft dat je het gevoel hebt dat hij.... daarmee vul je in. Dat kun je voorkomen door het aan hem te vragen.
Dus: "ik zou meer verbinding tussen ons willen ervaren, heb jij daar ideeën over?" kan een prima vraag zijn. Als hij jullie levens niet met elkaar wenst te mengen (het leren kennen van ouders/kinderen) dan zou ik van hem willen weten wat zijn beweegredenen zijn.
Je schrijft dat je het gevoel hebt dat hij.... daarmee vul je in. Dat kun je voorkomen door het aan hem te vragen.
vrijdag 24 februari 2023 om 10:44
Wij zijn wel al wat ouder (40 en 50 +) maar wij zijn na een paar maanden het gesprek aangegaan hoe zien we de toekomst met elkaar en welke verwachtingen hebben we beide.
Dit ook omdat hij geen kinderen heeft en ook niet wil en ik er wel heb. Besproken wat ik verwacht van hem in mijn gezin (niks), willen we ooit samenwonen (misschien) etc etc.
Die gesprekken zijn goed. Anders investeer je beide in iets wat uiteindelijk nergens op uit draait
Dit ook omdat hij geen kinderen heeft en ook niet wil en ik er wel heb. Besproken wat ik verwacht van hem in mijn gezin (niks), willen we ooit samenwonen (misschien) etc etc.
Die gesprekken zijn goed. Anders investeer je beide in iets wat uiteindelijk nergens op uit draait
vrijdag 24 februari 2023 om 10:46
Ik denk, als ik het zo inschat, je hier geen lastig gesprek over hoeft te voeren.
Door gewoon te doen kom je nader tot elkaar. Jullie kennen elkaars kinderen al alleen de kinderen elkaar niet. In welke leeftijdscategorie zitten ze? Kunnen ze er zelf al een mening over vormen?
Maar nodig hem gewoon uit op de koffie. Geeft een keer aan dat je het fijn vind om hem wat vaker te zien.
Bedenk iets leuks om te doen en vraag hem mee. Dan creëer je die verbondenheid vanzelf.
Door gewoon te doen kom je nader tot elkaar. Jullie kennen elkaars kinderen al alleen de kinderen elkaar niet. In welke leeftijdscategorie zitten ze? Kunnen ze er zelf al een mening over vormen?
Maar nodig hem gewoon uit op de koffie. Geeft een keer aan dat je het fijn vind om hem wat vaker te zien.
Bedenk iets leuks om te doen en vraag hem mee. Dan creëer je die verbondenheid vanzelf.
vrijdag 24 februari 2023 om 11:39
Ja dat is een goed idee en goed punt inderdaad.Rooss4.0 schreef: ↑24-02-2023 10:40Als je vanuit je eigen behoeften praat kan het nooit verwijtend overkomen.
Ik moet mij denk ik ook echt even over mijn angst heen zetten om te beginnen en ook mijn angst dat de uitkomst misschien niet is wat ik graag zou willen ofzo.
vrijdag 24 februari 2023 om 11:45
Ja eens door alle omstandigheden denk ik nog niet echt van gekomen. Maar met je eens dat dat gesprekken zijn die wel goed zijn. Ik ben eind 30 en ergens in investeren wat niet leidt tot iets waar ik gelukkig van wordt heeft weinig nut.lonelycat schreef: ↑24-02-2023 10:44Wij zijn wel al wat ouder (40 en 50 +) maar wij zijn na een paar maanden het gesprek aangegaan hoe zien we de toekomst met elkaar en welke verwachtingen hebben we beide.
vrijdag 24 februari 2023 om 11:47
Haha dat is zo. Al zou het natuurijk zo kunnen zijn dat blijkt dat we er beide echt heel anders over denken.
We hebben wel s wat dingen kort besproken hoor maar vrij aan het begin. En door opmerkingen soms heb ik het idee dat hij er nu anders in staat misschien maar blijven aannames dus praten is de enige optie.
vrijdag 24 februari 2023 om 13:01
Even nog de kanttekening dat de vraag 'ik zou meer verbinding willen, heb jij daar ideeën over ' wel erg abstract is. Niet iedereen kan adequaat reageren op zoiets abstracts.Blauwedruif85 schreef: ↑24-02-2023 11:39Ja dat is een goed idee en goed punt inderdaad.
Ik moet mij denk ik ook echt even over mijn angst heen zetten om te beginnen en ook mijn angst dat de uitkomst misschien niet is wat ik graag zou willen ofzo.
Bij zo'n soort indirecte vraag zal je wel echt eerst heel goed moeten bedenken wat het antwoord voor jou zou kunnen zijn, anders loopt zo'n gesprek meteen dood.
Ik weet dat iedereen anders is, maar voor mij is zo'n vraag vooral zo ontzettend indirect. Wat moet hij daar nou op zeggen, behalve 'hoezo, wat mis je dan nu?' En dan denk ik: zeg dan gewoon meteen wat je wil. Dan merk je vanzelf of hij daarin mee kan of niet. Ik kan niet zoveel met abstract en indirect. Mijn eigen man zou ook echt niet weten wat hij met zo'n vraag zou moeten. Natuurlijk, hopelijk leidt het tot een gesprek, maar ik vraag me wel af wat voor antwoord hierop zal komen.
Waarom niet gewoon beginnen met 'zullen we deze week samen naar mijn moeder gaan?'
vrijdag 24 februari 2023 om 13:34
vrijdag 24 februari 2023 om 13:35
Hi To,
Ik kwam ook uit een hele slechte relatie incl geweld. Na zes jaar wat wisselende vriendjes en een periode lang leve de vrijheid kwam ik mijn man tegen. Hij is zo anders. Hij heeft een eigen mening en is sterk in normen en waarden maar laat andere mensen ook in hun waarde. Ik vond t in t begin ook dood spannend om iets te bespreken. Al was t al iets heel simpels. Wat mij erg geholpen heeft toen der tijd is hem appen van te voren. Dat ik die avond graag even over dit en dat samen wilde praten. Dan wist hij t al en was t makkelijker beginnen.
En als je geen verwijtend gesprek wilt kun je je toon ook gewoon open houden zelf geen verwijten maken maar vragen stellen en luisteren naar de ander
Ik kwam ook uit een hele slechte relatie incl geweld. Na zes jaar wat wisselende vriendjes en een periode lang leve de vrijheid kwam ik mijn man tegen. Hij is zo anders. Hij heeft een eigen mening en is sterk in normen en waarden maar laat andere mensen ook in hun waarde. Ik vond t in t begin ook dood spannend om iets te bespreken. Al was t al iets heel simpels. Wat mij erg geholpen heeft toen der tijd is hem appen van te voren. Dat ik die avond graag even over dit en dat samen wilde praten. Dan wist hij t al en was t makkelijker beginnen.
En als je geen verwijtend gesprek wilt kun je je toon ook gewoon open houden zelf geen verwijten maken maar vragen stellen en luisteren naar de ander
where ever you go, go with your heart
vrijdag 24 februari 2023 om 14:04
Nee dat klopt niet. Hij is daar niet duidelijk in (geweest). Het komt gewoon niet echt te sprake.S-Groot schreef: ↑24-02-2023 13:34Klopt het dat hij jullie levens nog niet verder wil vermengen en dat je vriend daar eigenlijk heel duidelijk in is? En dat dat voor jouw eigen kinderen ook best wel verstandig zou zijn? Dat ze behoorlijk wat meegemaakt hebben en wel wat rust en stabiliteit kunnen gebruiken?
Ik ben inmiddels 6 jaar gescheiden en al die tijd alleen geweest met de kinderen. Dus rust en stabiliteit hebben ze wel.
vrijdag 24 februari 2023 om 14:27
ze hadden rust en stabiliteit, tot jij weer verkering kreegBlauwedruif85 schreef: ↑24-02-2023 14:04Nee dat klopt niet. Hij is daar niet duidelijk in (geweest). Het komt gewoon niet echt te sprake.
Ik ben inmiddels 6 jaar gescheiden en al die tijd alleen geweest met de kinderen. Dus rust en stabiliteit hebben ze wel.
vrijdag 24 februari 2023 om 14:27
Ja herkenbaar en dat appen van te voren heb ik ook over nagedacht inderdaad. Misschien maar gewoon doenSkawa schreef: ↑24-02-2023 13:35Hi To,
vrijdag 24 februari 2023 om 14:28
Waarom zouden ze dat nu niet (meer) hebben? Ze merken er weinig van.
vrijdag 24 februari 2023 om 14:34
Er spreekt weinig genegenheid / liefde uit je topic terwijl dat wel de basis van elke relatie is want waarom anders bij elkaar blijven ? Of heb ik dit mis?
Tips ... ga niet zo'n gesprek in met de insteek van nu gaan we even onze relatie evalueren waarin vooral hij een waslijst met kritiek over zich heen krijgt over wat hij wel en vooral niet meer moet doen. Mannen kruipen dan al snel in hun schulp en gaan daarna emotioneel en fysiek meer afstand nemen. Dus niet: "we moeten even praten" en dan tegen over elkaar gaan zitten. Alarmbellen gaan dan gelijk af.
Houd het vooral luchtig. Geef aan wat je leuk lijkt in jullie relatie. Redeneer vanuit het positieve. Bespreek om een paar activiteiten te doen en plan deze ook in. Erop uit trekken, dagje of weekendje naar toe, naar je ouders gaan etc.. Mannen vinden connectie in doe dingen en minder in over gevoelsleven praten. Wellicht dat hij zo meer los komt.
Tips ... ga niet zo'n gesprek in met de insteek van nu gaan we even onze relatie evalueren waarin vooral hij een waslijst met kritiek over zich heen krijgt over wat hij wel en vooral niet meer moet doen. Mannen kruipen dan al snel in hun schulp en gaan daarna emotioneel en fysiek meer afstand nemen. Dus niet: "we moeten even praten" en dan tegen over elkaar gaan zitten. Alarmbellen gaan dan gelijk af.
Houd het vooral luchtig. Geef aan wat je leuk lijkt in jullie relatie. Redeneer vanuit het positieve. Bespreek om een paar activiteiten te doen en plan deze ook in. Erop uit trekken, dagje of weekendje naar toe, naar je ouders gaan etc.. Mannen vinden connectie in doe dingen en minder in over gevoelsleven praten. Wellicht dat hij zo meer los komt.
vrijdag 24 februari 2023 om 15:12
hij is toch geregeld bij jullie?Blauwedruif85 schreef: ↑24-02-2023 14:28Waarom zouden ze dat nu niet (meer) hebben? Ze merken er weinig van.
dat is toch een heel nieuwe situatie? een vreemde vent in huis?
Die bij mama in bed slaapt?
vrijdag 24 februari 2023 om 16:11
Om de week een avond. Maar het ging hier toch ook niet om de kinderen? Die er geen moeite mee hebbenLila-Linda schreef: ↑24-02-2023 15:12hij is toch geregeld bij jullie?
dat is toch een heel nieuwe situatie? een vreemde vent in huis?
Die bij mama in bed slaapt?
vrijdag 24 februari 2023 om 16:13
Snap je punt. Liefde is er zeker wel maar ik schiet in een soort zelfverdediging mechanisme.Boogschutter10 schreef: ↑24-02-2023 14:34Er spreekt weinig genegenheid / liefde uit je topic terwijl dat wel de basis van elke relatie is want waarom anders bij elkaar blijven ? Of heb ik dit mis?
Thnx voor de tips!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in