Vraag mensen die na jaren nog gelukkig zijn met partner

25-11-2025 07:45 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt allemaal
whattodo80 wijzigde dit bericht op 25-11-2025 23:05
97.85% gewijzigd
Maar wat is je vraag nu aan mensen die na al die jaren nog gelukkig zijn met hun partner? Of je te veel vraagt? Naar mijn mening niet.
Ik ben al meer dan 30 jaar gelukkig met mijn man. Maar als ik die van jou had was ik dat binnen een paar jaar echt niet meer. Sommige zaken zou ik nog overheen kunnen stappen maar dat uitschelden bij een meningsverschil zou al genoeg zijn om heel ongelukkig van te worden.
Wat heeft een koophuis er mee te maken? Is dat een onderdeel van je relatie? En is dat anders dan bij een huurhuis? Ga je uitelkaar dan heb je altijd de pech dat 1 of beide moeten verhuizen omdat het huis niet meer te betalen is.

Dat op de bank slapen doet mijn man ook. Van alles wat je opnoemt, vind ik dat het minst erge. Dat schelden vind ik wel een dingetje; daar zou ik wel een punt van maken. Een meningsverschil mag en dat een relatie wat kabbelt dat is tot daar aan toe maar elkaar uitschelden is respectloos.

Iedere relatie gaat op een gegeven moment wel kabbelen en komt in een sleur terecht. Jij kan hem niet veranderen; je kan hooguit jezelf veranderen door meer op je strepen te staan als hij verzaakt, je uitscheldt etc. Verdeel de taken en als hij team Klusjes is en de kraan lekt; zeg het hem 1x en dan niet meer. Laat maar lekken... En zo geldt het voor alle klusjes; ga ze niet van hem overnemen. Dat doe je bij je pubers ook niet. En wees zelf je beste vriendin. Wat zou je tegen een vriendin zeggen of wat zou je reactie zijn op een vraag hier? Dan is dat je antwoord op je eigen vraag.
Alles wat je aandacht geeft groeit en bloeit. Dit geldt ook voor relaties.

Wil je dat je relatie werkt, dan moet je daar echt in investeren. Jullie zijn in een bepaalde "balans" gekomen en dit sukkelt zo verder.

Je kan wel van alles en nog wat aan je man vragen of opdrachten geven, maar wanneer er geen consequenties zijn wanneer hij dit niet doet, dan is de kans klein dat hij het gaat doen. Gevalletje wel blaffen en niet bijten. Dus waarom zou hij dan moeten veranderen?

Jullie zijn elkaar de afgelopen 20 jaar kwijt geraakt. Kinderen, werk, hobby's etc hebben alle aandacht gevraagd en waren een prioriteit. En jullie relatie kwam op het waakvlammetje terecht. Suddert lekker door.

De vraag is wat wil je? Ga in je relatie investeren, ga op date, ga in (relatie) therapie, probeer elkaar weer terug te vinden. Waarom zijn jullie ooit verliefd geworden en hebben jullie elkaar leuk genoeg gevonden om een gezin te beginnen?

Maar begin met praten, en nog belangrijker, ga naar elkaar luisteren.

Misschien vinden jullie elkaar terug, misschien is de koek op. Maar voor welke vervolgstap er ook komt, een goede communicatie is essentieel.

Oh ja, problemen binnen een relatie moet je ook binnen een relatie oplossen. Dit kan je niet alleen
Ik denk dat er best wat relaties zo zijn. Ik gok dat je partner ook zo een en ander over jou te zeggen heeft. Maar waar een ander gelukkig van wordt is niet waar jij gelukkig van wordt lijkt me

Ga proberen elkaar weer te vinden, ga samen op een cursus, dansen, tantra (nee das echt geen sexclub..), relatietherapie of iets datbij jullie past s. Om het nog een flinke kans te geven.
Er zijn teveel negatieve dingen in de Op waarbij ik zou denken " geef mijn portie maar aan fikkie "
Niet het in slaap vallen maar wel het schelden oa.
O jammer. Aan de titel te zien dacht ik dat ik mocht opsommen wat er zo leuk is aan mijn partner.

Maar gaat over wat er niet deugt aan iemand anders partner. Veel minder boeiend.
Dat je niet alleen over oppervlakkige dingen praat, lijkt me juist positief.
Die van mij kan ook geen serie kijken. Zelf dommel ik ook graag weg bij een serie. Dat vind ik geen groot ding, maar soms wel heel irritant.

Schelden zou voor mij wel een rode vlag zijn.

Die van mij is in huis ook niet heel actief, tenzij ik er om vraag. Maar hij is wel degene die buiten grote projecten doet, alle klussen binnenshuis doet, de zware dingen doet, eigenlijk kost dat allemaal meer tijd en inspanning dat mijn 'klusjes'.
Als hij weer eens hemelshoog op een ladder staat de kozijnen te schilderen, dan piept hij ook niet dat ik niet mee doe.

Dat geld is op te lossen met elk een eigen 'hobby-potje'. Beiden een hobby budget, waar dan niet over gezeurd mag worden.

Ik denk dat jouw hele post over het laatste punt gaat. Daardoor erger jij je aan alle bovenstaande punten. Of andersom. Door jouw ergernissen is de aantrekking verdwenen. Kan ook natuurlijk.

Tijd voor een goed gesprek denk ik.
Je vraagt je af of je niet liever weg wilt. Je kan ook een andere vraag stellen: hoe krijgen we het weer fijn(er) samen? Wat kan ik doen? Wat kan hij doen? Ik weet waar ik naar verlang, maar weet ik ook waar hij naar verlangt?
Dus je vraag is eigenlijk, verwacht je teveel? Ik vind in principe van niet. Maar je lijkt zelf ook al afstand te hebben genomen van het idee dat verbetering mogelijk is?

Ik ben 16 jaar samen met mijn partner vanaf jonge leeftijd en wij zijn nog altijd gelukkig samen (geen kinderen ivm afwezigheidkinderwens). Wij kunnen bijvoorbeeld goed met elkaar praten en dat is vanaf het begin zo geweest. Als dat bergafwaarts zou gaan zou ik daar aan willen werken. En als je elkaar daar ooit kon vinden is er kans om elkaar te hervinden.

Bij jullie is misschien veel scheef gegroeid in de tropenjaren en daarna niet meer hersteld?
Je stelt niet echt aan vraag aan ons?
Schelden vind ik echt een ding hoor, dat zou ik echt niet pikken. Mijn man scheldt me nooit uit. Sowieso schelden we nooit, we letten op ons taalgebruik.

Hij heeft nooit geld? Die snap ik niet goed. Wij gooien alles op 1 hoop dus als hij geen geld zou hebben dan heb ik dat ook niet. Hier is het niet zo dat de een wel geld kan hebben en de ander niet. Vind ik wel fijner werken dan dat je je eigen geld hebt. Of hij moet zoveel uitgeven dat je inderdaad met zakgeld gaat werken. Zou dat wel onaantrekkelijk vinden. Als gezin moet je toch samen goed met je financiën om kunnen gaan? Prima om met zakgeld te werken, maar onaantrekkelijk als hij daar steeds tekort aan heeft/erover zeurt etc.
Coffeegirl schreef:
25-11-2025 08:41
:mrgreen:
Coffeegirl schreef:
25-11-2025 08:41
Sorry ik bedoelde natuurlijk dat we alleen over oppervlakkige dingen praten.
Tulpje22 schreef:
25-11-2025 08:46
Schelden vind ik echt een ding hoor, dat zou ik echt niet pikken. Mijn man scheldt me nooit uit. Sowieso schelden we nooit, we letten op ons taalgebruik.

Hij heeft nooit geld? Die snap ik niet goed. Wij gooien alles op 1 hoop dus als hij geen geld zou hebben dan heb ik dat ook niet. Hier is het niet zo dat de een wel geld kan hebben en de ander niet. Vind ik wel fijner werken dan dat je je eigen geld hebt. Of hij moet zoveel uitgeven dat je inderdaad met zakgeld gaat werken. Zou dat wel onaantrekkelijk vinden. Als gezin moet je toch samen goed met je financiën om kunnen gaan? Prima om met zakgeld te werken, maar onaantrekkelijk als hij daar steeds tekort aan heeft/erover zeurt etc.
We gooien niet alles op 1 hoop. Alleen vaste lasten. Verder eigen geld. Er kwam iets voor m’n dochter. Iets belangrijks dus ik zei dat we beide wat bij moesten leggen. Is zijn 1e reactie. Heb ik geen geld voor. Dat maakt me dan zo boos. Dan komt ie zo onvolwassen over.
Tulpje22 schreef:
25-11-2025 08:46

We gooien niet alles op 1 hoop. Alleen vaste lasten. Verder eigen geld. Er kwam iets voor m’n dochter. Iets belangrijks dus ik zei dat we beide wat bij moesten leggen. Is zijn 1e reactie. Heb ik geen geld voor. Dat maakt me dan zo boos. Dan komt ie zo onvolwassen over.
WaterGirl schreef:
25-11-2025 08:36
Alles wat je aandacht geeft groeit en bloeit. Dit geldt ook voor relaties.

Wil je dat je relatie werkt, dan moet je daar echt in investeren. Jullie zijn in een bepaalde "balans" gekomen en dit sukkelt zo verder.

Je kan wel van alles en nog wat aan je man vragen of opdrachten geven, maar wanneer er geen consequenties zijn wanneer hij dit niet doet, dan is de kans klein dat hij het gaat doen. Gevalletje wel blaffen en niet bijten. Dus waarom zou hij dan moeten veranderen?

Jullie zijn elkaar de afgelopen 20 jaar kwijt geraakt. Kinderen, werk, hobby's etc hebben alle aandacht gevraagd en waren een prioriteit. En jullie relatie kwam op het waakvlammetje terecht. Suddert lekker door.

De vraag is wat wil je? Ga in je relatie investeren, ga op date, ga in (relatie) therapie, probeer elkaar weer terug te vinden. Waarom zijn jullie ooit verliefd geworden en hebben jullie elkaar leuk genoeg gevonden om een gezin te beginnen?

Maar begin met praten, en nog belangrijker, ga naar elkaar luisteren.

Misschien vinden jullie elkaar terug, misschien is de koek op. Maar voor welke vervolgstap er ook komt, een goede communicatie is essentieel.

Oh ja, problemen binnen een relatie moet je ook binnen een relatie oplossen. Dit kan je niet alleen
Ik denk dat ik destijds genoegen heb genomen. Dat klinkt heel gemeen maar achteraf denk ik dat ik nooit echt verliefd ben geweest. Ik hou van hem maar ik denk meer als gewone vriend dan als gelijkwaardige partner.
Weet hij hoe jij in jullie relatie staat? Weet hij hoe jij je voelt?
LaFleurNoire schreef:
25-11-2025 08:08
Maar wat is je vraag nu aan mensen die na al die jaren nog gelukkig zijn met hun partner? Of je te veel vraagt? Naar mijn mening niet.
Ik ben al meer dan 30 jaar gelukkig met mijn man. Maar als ik die van jou had was ik dat binnen een paar jaar echt niet meer. Sommige zaken zou ik nog overheen kunnen stappen maar dat uitschelden bij een meningsverschil zou al genoeg zijn om heel ongelukkig van te worden.
Mijn vraag is eigenlijk of ik andermans relaties misschien over romantiseer of dat ik echt beter verdien. Dat ik niet nog 40 jaar zo verder wil. Als ik eraan denk dat de kinderen straks uit huis zijn en wij alleen blijven. Ik word daar helemaal niet blij van. Van dat idee. En dat zou toch wel moeten?
LaFleurNoire schreef:
25-11-2025 09:00
Weet hij hoe jij in jullie relatie staat? Weet hij hoe jij je voelt?
Ik heb gezegd dat ik twijfel. Hij zegt dat ie oud met mij wil worden en van me houdt. Maar tegelijkertijd verandert er al jaren niks.
Whattodo80 schreef:
25-11-2025 09:01
Mijn vraag is eigenlijk of ik andermans relaties misschien over romantiseer of dat ik echt beter verdien. Dat ik niet nog 40 jaar zo verder wil. Als ik eraan denk dat de kinderen straks uit huis zijn en wij alleen blijven. Ik word daar helemaal niet blij van. Van dat idee. En dat zou toch wel moeten?
Dat is echt aan jou, wat jíj wil en zoekt in een relatie. Relaties vergelijken wil niet, iedereen is anders en elke dynamiek in een relatie is weer anders.
Als jij deze relatie niet nog jaren ziet duren, daar ongelukkig van wordt dan maakt het niet uit dat Karin en Piet van de overkant wél een hele fijne relatie hebben.
Aangezien er kinderen in het spel zijn vind ik wel dat je er wel echt moeite in moet steken om je relatie te verbeteren.
Whattodo80 schreef:
25-11-2025 09:02
Ik heb gezegd dat ik twijfel. Hij zegt dat ie oud met mij wil worden en van me houdt. Maar tegelijkertijd verandert er al jaren niks.
Nee, als het daarbij blijft verandert er ook niks. Staat hij open voor relatietherapie?
Whattodo80 schreef:
25-11-2025 08:56
Er kwam iets voor m’n dochter.
Jouw dochter?
Of jullie dochter?
Wat eten we vanavond?
Whattodo80 schreef:
25-11-2025 09:02
Kunnen jullie wel echt praten? Praten zonder verwijten en luisteren naar de ander?

Uitschelden en geen geld hebben vind ik wel problematisch in een relatie.

Met mij hoef je ook geen serie te kijken, ik val meestal in slaap. Tja, het zij zo.
Ik denk dat je al een poos baalt van de situatie en dan worden de dingen die je storen steeds groter.

Ik heb een poos gehad dat ik alleen maar zag wat ik allemaal deed en liet voor mijn man en in mijn beleving ontving hij alleen maar en deed nou nooit eens iets voor mij.
Dat heb ik op een gegeven moment maar eens uitgesproken want op onuitgesproken verwachtingen reageerde hij niet.
Toen kwam er een hele lading terug: maar ik doe altijd dit en dat en ik zeg nooit meer zus en zo en ik zou het liefst... maar dat wil jij niet dus daar begin ik niet meer over, enz enz.
Dat was een heel verhelderend gesprek! De dingen die hij wel en niet deed vond ik zo vanzelfsprekend dat het me helemaal niet opviel dat hij daar moeite voor deed.
Het grappige was dat hij zelf óók dacht dat hij alleen maar aan het geven was.

We hebben nog steeds geen lange, diepe gesprekken (dat mis ik!) maar ik zie nu wel dat hij óók zijn best doet voor ons en wat ik mis haal ik bij vriendinnen.
Soms ben ik verdrietig om wat ik mis in onze relatie en meestal ben ik dankbaar voor alles wat er wel is en wel goed gaat. En zo werkt het voor mijn man ook.

Je mag ook gerust verdrietig zijn om dingen die je mist in je relatie, dat betekent niet direct dat ie slecht is of dat je uit elkaar moet of dat het met een ander wel fijner zal zijn.
Dat kan, maar dat hoeft niet.
Misschien is het geen gek idee om, als het jullie niet lukt om het tij een beetje te keren, dat eens samen met een derde te proberen? Een relatiecoach/therapeut/wat dan ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven