Vreemdgaan en vergeven

08-08-2022 15:39 182 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Ik wil eigenlijk gewoon even mijn verhaal kwijt en misschien hebben jullie nog een inzicht waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Ik kan er niet echt met iemand over praten want ik wil het eigenlijk niet aan mijn vriendinnen vertellen. Die gaan dan vierkant achter me staan en ik wil gewoon geen gezeur of schuine ogen naar mijn vriend van hun kant. Dus ik laat ze liever in het ongewisse. Maar ik moet het even kwijt.

Ik heb dus al vijf jaar een relatie met mijn vriend en ik ben gek op hem. We hebben best wat dingen meegemaakt samen en onze relatie is -dacht ik- best solide. We zijn open naar elkaar over onze behoeftes, ook als het ongemakkelijk is. Zo heeft hij aangegeven bijvoorbeeld dat hij graag eens seks zou willen hebben met een ander. Hij mist de spanning wel eens. We zijn dus samen aan het zoeken naar iets wat voor ons werkt daarin. Ik wil liever (nog) geen open relatie oid, maar ik wil best eens samen experimenteren. We hebben het daar veel over en het is ook best leuk en spannend, maar we hebben nog niet echt daadwerkelijk iets gedaan. Het kost ook wel tijd voor mij, want het is niet iets wat ik ooit echt als optie had gezien - maar ik ben wel nieuwsgierig en ik sta er niet per se negatief tegenover of zo. Zolang het maar open en eerlijk is denk ik dat alles bespreekbaar zou moeten zijn.

Maar…

Nu is hij afgelopen week op stap geweest met vrienden. Hij vertelde me de dag erna dat hij met een meisje had gezoend…

Hij had heel veel spijt en vond het echt vreselijk dat hij dat had gedaan en dat hij me daarmee heeft gekwetst. Hij kon ook niet echt uitleggen waarom hij het heeft gedaan - wat ik heel frustrerend vindt. Waarom gebeurde dit nu ineens? Wat was er anders dan de andere keren dat hij misschien heeft geflit met een ander meisje tijdens het stappen. Ik maak me geen illusies, hij is een hartstikke leuke en knappe jongen dus dat gebeurd vaak genoeg. Maar we hebben duidelijk afgesproken dat we dit soort dingen, zoals zoenen, niet achter elkaars rug om doen. Je gaat gewoon niet vreemd, klaar. Er is wat mij betreft een duidelijke grens .Hij zegt ook hij het noooit weer zal doen en dat hij dat nu hij het heeft gedaan ook zeker weet omdat hij zich er superslecht om voelt - maar wtf? Hoezo was je mij dan vergeten ineens?? Het zit me echt dwars en heeft wel echt een deuk in het vertrouwen geslagen. Het is maar een zoen (of nouja, een paar keer zoenen op dezelfde avond - waar ook nog vrienden van hem bij waren?? Die allemaal van mij weten. Dus wtf. Eerlijk gezegd vind ik dat misschien nog wel erger?!). Ik weet even niet zo goed hoe ik hiermee moet dealen. Ik hou echt superveel van hem maar ik had gewoon echt niet verwacht dat hij mij dit ooit zou flikken.

Oh en leuk detail, we hebben samen net een huis gekocht. We hebben net zo’n stap gezet en dan flikt hij zoiets. Ik ben echt kwaad en teleurgesteld en ik begrijp het gewoon echt niet. Aaah. Ik kan er best rationeel over zijn, maar emotioneel voel ik me echt kloten en weet ik gewoon niet hoe ik dit een plaatsje ga geven. Iemand ervaringen? Geruststellingen? Ideeen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde123 schreef:
12-08-2022 23:35
In mijn relatie hebben we elkaar niks verboden maar hebben we wel uitgesproken wat we wel en niet belangrijk vinden. Onze constructie legt de verantwoordelijkheid bij degene die handelt.

Zo kan ik met iemand zoenen. En heb ik daarna twee opties: (1) ik vertel het wel en mijn partner zal me daarna een stuk minder fantastisch vinden, het heeft gevolgen voor de schoonheid van onze relatie, of (2) ik vertel het niet, waardoor mijn relatie minder open en oprecht wordt, want wij delen normaal alles.

Ons bedrag heeft consequenties. En ik vind mijn partner heel belangrijk, veel belangrijker dan een simpele onbenullige zoen.

Uiteraard kan je er in een relatie ook totaal anders over denken. Zolang je er samen maar uit komt.
Dit lijkt me een heel gezonde en mogelijk langdurige relatie, Isolde. Volgens mij is het een minderheid die zwart/wit denken als ‘man zat fout, dus man moet weg’ propageert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Isolde123 schreef:
12-08-2022 23:35
In mijn relatie hebben we elkaar niks verboden maar hebben we wel uitgesproken wat we wel en niet belangrijk vinden. Onze constructie legt de verantwoordelijkheid bij degene die handelt.

Zo kan ik met iemand zoenen. En heb ik daarna twee opties: (1) ik vertel het wel en mijn partner zal me daarna een stuk minder fantastisch vinden, het heeft gevolgen voor de schoonheid van onze relatie, of (2) ik vertel het niet, waardoor mijn relatie minder open en oprecht wordt, want wij delen normaal alles.

Ons bedrag heeft consequenties. En ik vind mijn partner heel belangrijk, veel belangrijker dan een simpele onbenullige zoen.

Uiteraard kan je er in een relatie ook totaal anders over denken. Zolang je er samen maar uit komt.
Wat zijn dan zaken die je ‘belangrijk’ vindt - wat houdt dat in? Daar ben ik dan nog wel benieuwd naar :). Kun je een voorbeeld noemen? Ik kan me voorstellen dat je dingen als ‘trouw’
En ‘eerlijkheid’ belangrijk vindt, maar als je vriend het bed in duikt met een ander - vind je het dan belangrijker dat hij het eerlijk vertelt of is het beter om te verzwijgen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Moonglasses schreef:
13-08-2022 16:36
Wat zijn dan zaken die je ‘belangrijk’ vindt - wat houdt dat in? Daar ben ik dan nog wel benieuwd naar :). Kun je een voorbeeld noemen? Ik kan me voorstellen dat je dingen als ‘trouw’
En ‘eerlijkheid’ belangrijk vindt, maar als je vriend het bed in duikt met een ander - vind je het dan belangrijker dat hij het eerlijk vertelt of is het beter om te verzwijgen?
Dat is natuurlijk een bizarre vraag, in elke relatie, open of niet. In een goede relatie komt een dergelijke situatie in een gesprek op tafel en beslis je samen wat wel en niet kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moonglasses schreef:
13-08-2022 16:36
Wat zijn dan zaken die je ‘belangrijk’ vindt - wat houdt dat in? Daar ben ik dan nog wel benieuwd naar :). Kun je een voorbeeld noemen? Ik kan me voorstellen dat je dingen als ‘trouw’
En ‘eerlijkheid’ belangrijk vindt, maar als je vriend het bed in duikt met een ander - vind je het dan belangrijker dat hij het eerlijk vertelt of is het beter om te verzwijgen?
Ik bedoelde met mijn post vooral dat het erom gaat wat je er zelf van vindt. Trek het breder: hoe leuk vindt je je partner als hij onbeschoft doet tegen de ober in een restaurant, of als hij heel gierig is naar zijn vrienden, of dronken in zijn auto stapt? De meeste mensen knappen bij dit soort dingen af op hun partner. Maar soms kijkt iemand elke zondag sport, of heeft iemand altijd de televisie aan, of staat fluitend op om 6 uur in de ochtend, of gaat elke avond pas om twee uur naar bed, of eet bij voorkeur frituur, of sport elke dag minstens een uur. De een moet er niet aan denken, de ander vindt het prima.

Het gaat er dus niet direct om wat de ander doet, maar wat jij wil zien bij de ander. Wat maakt iemand aantrekkelijk voor jou?
Moonglasses schreef:
12-08-2022 11:11
Nou, eigenlijk wel goed! Ik waardeer alle berichten die zijn achter gelaten - het heeft me wel wat doen nadenken en reflecteren in ieder geval.

Mijn vriend heeft echt enorm spijt, dat merk ik aan alles. Hij voelt zich schuldig dat hij me gekwetst heeft door onze afspraken te schenden en hij kan en probeert het niet goed te praten. Hij zegt dat hij gewoon ontzettend dom is geweest en zijn lesje echt wel heeft geleerd. We hebben er lang over gepraat en ik geloof hem. We zijn vijf jaar samen en hebben het gewoon ontzettend fijn en leuk samen. Dat willen we beide niet kwijt. Het feit dat hij er meteen eerlijk over was kan ik ook wel waarderen, ook al deed het me wel uiteraard pijn.

Ik voelde me gekwetst door de niet nagekomen afspraak, maar ik voelde eigenlijk niet echt jaloezie. Ik had eigenlijk verwacht dat ik jaloerser zou zijn? En op dit moment denk ik ook dat hij meer voor lul staat bij zijn vrienden dan ik. We zien aankomende zaterdag een deel van zijn vrienden die erbij waren en hij ziet er echt als een berg tegenop volgens mij. Eerlijk gezegd komt hij er door zijn domme actie dus sowieso slechter vanaf dan ikzelf en volgens mij realiseert hij zich dat prima. Mijn boosheid is in ieder geval wel verdwenen en het waarom kan ik wel wat meer loslaten. Eerst voelde ik me ongemakkelijk tegenover zijn vrienden, alsof ik mn vriend niet in de hand heb en over me heen laat lopen, maar dat is niet zo. Ik vergeef hem een fout die hij heeft gemaakt en het maakt eigenlijk niet uit wat iemand daar verder van vindt, want dat is mijn keuze.

Wat onze open relatie betreft denk ik niet dat we onze relatie echt open willen gooien en op solo dates willen - we willen ons seksleven juist samen ‘uitbreiden’. De seks tussen ons is super - maar er is niks mis met wat avontuur. Moeten er natuurlijk wel mensen zijn die ook met ons dat willen beleven en waar een bepaalde klik mee is en dat is tot nu toe nog niet gelukt, maar ik heb er vertrouwen in dat dat nog wel komt :).
Dit klinkt mij allemaal net iets te goed. Er ligt veel accent op vrienden en wat zij denken.
Hij: dom geweest, schuldig voelen afspraken schenden, lesje wel geleerd.
Jij: alles weer goed.
Ik: eerst zien dan geloven. Het zijn alleen maar woorden die bij jou wel al de angel eruit gehaald hebben. Ik denk dat je hem maar wat graag wil geloven. Hij weet precies wat hij daarvoor moet zeggen.
Isolde123 schreef:
13-08-2022 23:50
Het gaat er dus niet direct om wat de ander doet, maar wat jij wil zien bij de ander. Wat maakt iemand aantrekkelijk voor jou?
Mooie posts Isolde. Dit vind ik op veel gebieden in een relatie, en met name dit verhaal, wel de essentie. Hiermee focus je de aandacht ook meer op jezelf en wat je zelf wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
BornSlippy schreef:
14-08-2022 10:54
Dit klinkt mij allemaal net iets te goed. Er ligt veel accent op vrienden en wat zij denken.
Hij: dom geweest, schuldig voelen afspraken schenden, lesje wel geleerd.
Jij: alles weer goed.
Ik: eerst zien dan geloven. Het zijn alleen maar woorden die bij jou wel al de angel eruit gehaald hebben. Ik denk dat je hem maar wat graag wil geloven. Hij weet precies wat hij daarvoor moet zeggen.
Ik vind dit dan weer nodeloos vijandig naar haar vriend toe. Je noemt hem zonder verder bewijs een manipulator.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven