Vreemdgaan, meningen!

03-02-2010 00:30 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lig me in mijn bed af te vragen.. Waarom gaan mensen vreemd?

En niet mensen die er duidelijke afspraken over hebben gemaakt met hun partners, want dan is het geen vreemd gaan.

Maar mannen en vrouwen die vreemdgaan met een ex, een collega of misschien we een volstrekt onbekende.

Wat is hier de drijvende kracht van? Zijn het de vlinders die je van iemand krijgt? Een echt verliefdheid? De gevoelens voor een ex die niet vergeten kunnen worden? De spanning? Pure lust?

Wat drijft iemand die thuis iemand op hem of haar heeft wachten in andere armen?

Is vreemdgaan mogelijk als je relatie echt goed zit?

En wanneer is vreemdgaan, vreemdgaan??

Pas als er echt gezoend wordt, pas als er sex bij komt kijken? Of vinden jullie intieme gesprekken met iemand anders ook al een bepaalde vorm van vreemdgaan? Niet te vergeten telefoonsex of webcam conversaties..?

En maakt het verschil als hij/zij webcam conversaties/telefoonsex heeft met een sexlijn of met zijn ex (of collega o.i.d.)

Waar trekken jullie de grens? En waarom zijn jullie ooit vreemdgegaan?
Je kan beter de eer aan jezelf houden en er mee stoppen dan dadelijk een heleboel gezeur krijgen als zijn vrouw/vriendin erachter komt.

Persoonlijk zou ik er inderdaad erg op afknappen als een man daarover niet gelijk eerlijk is.

Je bent voor het blok gezet en hebt niet zelf kunnen kiezen of je het zou kunnen met een man die al een relatie heeft.
quote:Nici007 schreef op 04 februari 2010 @ 11:34:

Het enige morele dilemma wat ik nu dus heb is dat exvriendje ook een relatie heeft en zijn partner nergens iets vanaf weet.

Hebben hij en zijn partner afgesproken wat vreemdgaan in hun ogen is en afgesproken in welke gevallen dat van toepassing is ?

Misschien mag hij wel seksrelaties met meerdere partners hebben en houdt hij zich daarmee aan de afspraken met haar en maak jij je druk om niets.
Johnny is De Mol ( en Linda ook trouwens ).
Ze mag het niet weten, dus ik neem aan dat wat hij doet in haar ogen niet goed is.

Tevens heb ik onlangs in een gesprek met hem gevraagd of hij het goed zou vinden als zij hetzelfde zou doen, en dat antwoord was ook nee.

Behalve dat hij tegen haar liegt, heeft hij mij dus ook voorgelogen. Waarschijnlijk dacht hij (en dat klopt) dat ik er niet aan zou beginnen als hij eerlijk zou zijn.

Maar daar rijst dus ook de vraag waarom doet hij dit? Ik heb namelijk helemaal geen verliefde gevoelens voor hem en ik wil ook absoluut niet dat hij die heeft.
waarom hij dit doet?

Lijst met smoezen

Ik denk dat je in deze lijst vast wel een paar antwoorden van hem tegen gaat komen.
quote:Nici007 schreef op 04 februari 2010 @ 13:39:

Maar daar rijst dus ook de vraag waarom doet hij dit?

Er is er maar 1 die die vraag kan beantwoorden.
quote:Nici007 schreef op 04 februari 2010 @ 13:39:

Ze mag het niet weten, dus ik neem aan ( cursivering van mij ) dat wat hij doet in haar ogen niet goed is.Aannames moet je toetsen. Controleer dus of dit juist is. Aannames die niet getoetst worden kunnen leiden tot vooroordelen.
quote:pepersteak schreef op 04 februari 2010 @ 13:49:

waarom hij dit doet?

Lijst met smoezen

Ik denk dat je in deze lijst vast wel een paar antwoorden van hem tegen gaat komen.

Hilarisch lijstje.!

quote:spanningzoeker2009 schreef op 04 februari 2010 @ 14:09:

[...]

Er is er maar 1 die die vraag kan beantwoorden.

Je hebt gelijk.. Ook met je andere bericht. Ik ga hem vragen wat zij er van zou vinden.

En ik ga hem vragen, wat voor hem de achterliggende gedachte is met de verhouding met mij. Maar ik ben bang dat hij daar niet eerlijk over gaat zijn. (Dat is ook weer een aanname, dus ga het iig gewoon vragen!)
quote:Nici007 schreef op 04 februari 2010 @ 14:19:

(Dat is ook weer een aanname, dus ga het iig gewoon vragen!)Je hebt het door en leert snel !
quote:spanningzoeker2009 schreef op 04 februari 2010 @ 14:24:

[...]

Je hebt het door en leert snel !Gelukkig heb ik ook nog sterke punten
@ Nici

Ik zou dit nooit doen. Ik weet dat er men wel eens zegt dat dit niet jouw verantwoordelijkheid is. Maar mij doet het denken aan helen. Ik ga een dief ook geen sleutel geven van de deur van een ander.

Heel soms maak ik wel eens verleidingspogingen mee. Het eindigt dan altijd met de vraag: wat vind je vrouw ervan?

En dan nog: ik geloof de man nooit op zijn woord dat zijn vrouw het wel goed vind. Als dat werkelijk zo is, dan heeft hij er vast geen bezwaar tegen dat ik haar even bel.

Ik wil niet meewerken aan het verdriet van een ander. Dat klinkt heel simpel en voor mij is het ook heel simpel.

Misschien helpt het jou om te breken als je het zo ziet?
Ik kan me voorstellen dat je verliefd wordt op een gebonden man en dat je dan hoopt dat hij voor jou kiest. Zoiets lijkt me heel menselijk. Vrouwen in zo'n positie worden vaak afgeschilderd als afschuwelijke mensen, dat vind ik volkomen onterecht.

Ik kan me echter niet voorstellen dat je met een gebonden man seks hebt waar je verder geen gevoelens voor hebt en niet mee verder wilt, maar gewoon voor de fun. Want het is niet zo moeilijk om zoiets gewoon te laten.
quote:Puikeltje schreef op 04 februari 2010 @ 15:06:

Want het is niet zo moeilijk om zoiets gewoon te laten.

Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe goed hij is tussen de lakens

Nee even zonder gekkigheid, als je niets voor hem voelt dan zal het misschien even balen zijn maar echt moeilijk moet de keuze dan toch niet zijn?
quote:pepersteak schreef op 04 februari 2010 @ 15:18:

[...]

Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe goed hij is tussen de lakens

Nee even zonder gekkigheid, als je niets voor hem voelt dan zal het misschien even balen zijn maar echt moeilijk moet de keuze dan toch niet zijn?

Helemaal waar, maar ik voel natuurlijk wel iets voor hem. Ik ben niet verliefd en het is niet liefde zoals je die voor je partner voeld.

Maar ik heb wel degelijk gevoelens voor hem! Hij is niet alleen mijn ex maar ook een goede vriend, tenminste in mijn ogen is hij dat.

En sex is idd goed, anders zou ik dat ook niet met hem doen..
quote:Puikeltje schreef op 04 februari 2010 @ 15:06:

Ik kan me voorstellen dat je verliefd wordt op een gebonden man en dat je dan hoopt dat hij voor jou kiest. Zoiets lijkt me heel menselijk. Vrouwen in zo'n positie worden vaak afgeschilderd als afschuwelijke mensen, dat vind ik volkomen onterecht.

Ik kan me echter niet voorstellen dat je met een gebonden man seks hebt waar je verder geen gevoelens voor hebt en niet mee verder wilt, maar gewoon voor de fun. Want het is niet zo moeilijk om zoiets gewoon te laten.

Maar toen ik eraan begon wist ik niet dat hij een vriendin had. Had ik dat wel geweten, was ik er gewoon niet aan begonnen.

Als het al bezig is dan zijn zulke beslissingen gevoelsmatig moeilijker te maken.
quote:Nici007 schreef op 04 februari 2010 @ 15:27:

Maar toen ik eraan begon wist ik niet dat hij een vriendin had. Had ik dat wel geweten, was ik er gewoon niet aan begonnen.

Of je er in zo een geval niet aan begint is uiteraard een keuze die je zelf moet maken, maar als die keuze gebaseerd is op aannames ( hij mag dat vast niet van zijn liefdespartner en zij zullen er zeker en vast geen afspraken over hebben gemaakt ) lijkt mij dat je die aannames toch eerst moet toetsen.

Heeft hij toestemming, maar wil je om andere redenen niet, OK dan.

Maar als hij toestemming heeft en jij wil ook en je gaat aannemen dat zijn partner dat niet wil hebben terwijl dat onjuist is, houd je jezelf voor de gek, denk ik.

En je was zo goed op weg ...
quote:spanningzoeker2009 schreef op 04 februari 2010 @ 15:42:

Of je er in zo een geval niet aan begint is uiteraard een keuze die je zelf moet maken, maar als die keuze gebaseerd is op aannames ( hij mag dat vast niet van zijn liefdespartner en zij zullen er zeker en vast geen afspraken over hebben gemaakt ) lijkt mij dat je die aannames toch eerst moet toetsen.

Heeft hij toestemming, maar wil je om andere redenen niet, OK dan.

Maar als hij toestemming heeft en jij wil ook en je gaat aannemen dat zijn partner dat niet wil hebben terwijl dat onjuist is, houd je jezelf voor de gek, denk ik.

En je was zo goed op weg ...Dus als je achteraf te weten komt dat hij een vriendin heeft dan moet je niet denken 'jammer' of 'wat een klootzak' maar 'misschien heeft hij wel toestemming van zijn vriendin'? Wat een onzin. En totaal niet van toepassing op de situatie van Nici.
quote:Puikeltje schreef op 04 februari 2010 @ 17:09:

[...]

Dus als je achteraf te weten komt dat hij een vriendin heeft dan moet je niet denken 'jammer' of 'wat een klootzak' maar 'misschien heeft hij wel toestemming van zijn vriendin'? Wat een onzin. Nee, je moet niet denken dat hij misschien wel toestemming had. Als het je achteraf dwarszit zoek je alsnog uit of hij toestemming had. Dat is de redenering en dat is geen onzin.
Ik weet niet, hoor. Als een man bewust verzwijgt dat hij een vriendin heeft, dan geloof ik eigenlijk al niet meer dat zijn vriendin het wel goed vindt.
quote:Roodhaarr schreef op 04 februari 2010 @ 17:43:

Ik weet niet, hoor. Als een man bewust verzwijgt dat hij een vriendin heeft, dan geloof ik eigenlijk al niet meer dat zijn vriendin het wel goed vindt.

In dat geval mag je uiteraard geloven dat zijn vriendin het niet goed vindt, maar als je vervolgens ook aanneemt dat zijn vriendin het niet goed vindt zou je die aanname moeten toetsen.

Tussen geloven en aannemen zit de nuance.
Maar goed, het leven bestaat toch zon beetje uit annnames..?

En aangezien hij niet terug smst of opneemt als hij bij haar is.. Is mijn aanname hoogswaarschijnlijk gewoon een feit..!
quote:spanningzoeker2009 schreef op 04 februari 2010 @ 17:54:

[...]

In dat geval mag je uiteraard geloven dat zijn vriendin het niet goed vindt, maar als je vervolgens ook aanneemt dat zijn vriendin het niet goed vindt zou je die aanname moeten toetsen.

Mwah, het is geen wetenschappelijk onderzoek, hoor

Ff kijken: hij heeft een vriendin, hij heeft daarover gezwegen, hij neemt de telefoon niet op als hij bij haar is.

If it walks like a duck, talks like a duck......
quote:spanningzoeker2009 schreef op 04 februari 2010 @ 17:54:

[...]

Tja, dat zijn vriendin het niet goed vindt is gezien de omstandigheden al even aannemelijk als dat morgen de wereld nog draait.

Ik vind het niet nodig om dat nog te toetsen. En hoe zou je dat overigens kunnen toetsen, behalve door die vriendin te bellen?

En ik herinner me nu ook dat TO schreef dat zijn vriendin het niet mag weten; hoe duidelijker kan het nog zijn???
quote:Nici007 schreef op 04 februari 2010 @ 15:25:

[...]

Helemaal waar, maar ik voel natuurlijk wel iets voor hem. Ik ben niet verliefd en het is niet liefde zoals je die voor je partner voeld.

Maar ik heb wel degelijk gevoelens voor hem! Hij is niet alleen mijn ex maar ook een goede vriend, tenminste in mijn ogen is hij dat.

En sex is idd goed, anders zou ik dat ook niet met hem doen..

Nici, is het niet een beetje een luxeprobleem? Je hebt al een relatie en daarbij nog de mogelijkheid om met anderen wat te doen, waarom zou je het dan met een gebonden man doen als je niet echt van hem houdt?

Als je gevoelens voor hem hebt, kan hij toch gewoon een vriend blijven? Voor seks met liefde heb je dan je eigen relatie en voor pure seks heb je de mogelijkheid om het met anderen, die ook een open relatie hebben, te doen.

Zo'n opoffering kan dat toch niet zijn of begrijp ik iets niet?
Ik wil even zeggen dat ik dit een mooi topic vindt met respectvol geschreven reacties

Hoi Eleonora, je vroeg mij hier te kijken omdat er een mooie discussie zou zijn over vreemdgaan. Zelf vind ik de discussie hier allemaal zeker mooi en aardig op gesschreven maar zijn het niet de punten die ik in een discussie interessant vind m.b.t. vreemdgaan.

Er zijn volgens mij maar 2 mensen inmiddels geweest die in het kort een reactie hebben gegeven waarom ze zijn vreemdgegaan. Beide hebben gekozen dat te proberen nooit meer te doen en dat lukt ze tot nu toe aardig. De andere postings zijn van mensen die zich redenen kunnen voorstellen. Op zich wel aardig daar vanalles bij voor te stellen maar je weet nog steeds niet waarom jouw eigen partner bijvoorbeeld nou precies is vreemdgegaan. Ik kan mij ook heel veel voorstellen.

Maar hun echte motivatie weet je niet omdat ze er meestal niet over praten. Vreemdgaan is een persoonlijk iets. De redenen kunnen eindeloos zijn. Maar de enige goede reden waarom je zoiets niet zou doen is heel erg simpel, omdat je van de ander houd.

Je kan je dan eindeloos gaan afvragen wat allemaal misschien wel niet een reden zou zijn geweest (heb ik ook gedaan toen mijn partner plotsklaps vertrok) maar daar schiet je voor een oplossing niet echt iets mee op.

Praten is de enige manier. En als dat niet kan moet je je goed afvragen wat je vervolgacties zijn!

Naar blijkt liep jij in het andere topic reeds rond met de vraag over je eigen partner m.b.t. jouw problemen die seks bemoeilijken en hem toestemming te gaan geven om het met anderen dan te doen. Ook zeg jij dat je je minder vrouw voelt. Zelf vind ik dat in het kader van het andere topic daar een heel beladen sfeer geven die daar op dat topic niet thuishoort. Als je die conclusie wel maakt: namelijk vreemdgaan is wellicht ok als mijn partner reuma heeft, nou nee, ook dan vind ik het nog steeds niet een goede reden.

Dat je je minder vrouw voelt is erg spijtig om te horen. Ja er zijn bepaalde zaken die niet meer kunnen maar zou jij je man ook als "minder" man zien als hij hem niet meer omhoog krijgt? En zou jij dan ook graag toestemming willen hebben het met anderen te doen? Ik vind een vrouw niet minder vrouw daardoor en man ook niet minder man. En ik vind seks in dat kader ook veels te overschat.

Kijk als je zoiets vanuit eigen beweging niet zo'n probleem vind is (niet de keuze maar het voorstel daarover te praten) wellicht makkelijk.

Zelf zou ik, ondanks dat ik seks fantastisch vind, er niet over peinzen het met anderen te doen als dat niet met mijn partner kan. En ik heb weleens gehad dat ik daar over na moest denken omgekeerd. Ik zou blij zijn dat ik hem i.i.g. nog bij mij heb. Ik vind liefde vele malen meer waard dan seks. Ik kan zonder seks, als singel heb ik wel vaker jaren zonder seks gedaan en dat is geen onoverkomelijk probleem. De mannen die ik ken hebben ook wel eens vaker jarenlang zonder seks gedaan. Ook geen probleem. Ja kan altijd jezelf nog helpen en in veel gevallen, je ook hand- en spandiensten verzinnen voor jezelf. En wellicht kan je partner toch bepaalde dingen doen.

En nu praat ik alleen voor mijzelf. Maar ik vind (en zie ook om mij heen) dat geen seks hebben helemaal niet zoveel moeite hoeft te kosten. En als dat een beetje moeite kost je daar over heen komt. We leven niet in een primitieve samenleving waarin mannen koste wat het kost maar seks moeten hebben. Als dat niet voorhanden is, geven wij ze geen excuus om dan maar een vrouw te grazen te nemen. Zelfbeheersing is een mooi goed. En in een liefdevolle relatie al vele malen makkelijker.

Ik vind liefde voor elkaar dus mooier, ik zie zat ouderen die het ook zonder moeten doen en daar gaan ze echt niet dood aan.

Mocht je zoiets overwegen zou ik "nobelheid" niet gebruiken als reden. Er over nadenken is natuurlijk nooit verkeerd. Maar zeker zoiets niet te snel beslissen. Zoiets kan heel erg gaan wringen. En ik zou het zelf nooit als eerste advies geven.

Eerst maar eens praten met je man dat je angst hebt dat hij jou verlaat. Als het zo'n aardige man is als jij zegt zal hij dat toch zeker niet in zijn hoofd halen?

Je zegt zelf dat vreemdgaan i.i.g. ook voor jou geen optie is.

Ja kan zoals BlijfgewoonBianca zegt daar wel over nadenken maar ik vind het te ver gaan zoiets te pushen op welke manier dan ook. Ook hierin lijkt het mij dat je eigen grenzen daarin erg belangrijk zijn en niet gebaseerd zouden moeten zijn op de angst dat je partner je misschien verlaat. Dan gaat het wringen.

Denk ik dan. Nou is het percentage mannen wat weggaat van hun vrouw als deze ziek wordt vele malen hoger dan het percentage vrouwen wat weggaat van hun man als deze ziek wordt. De angst die je hebt kan ik enigszins begrijpen omdat dat wel iets is waar ik wel eens mee worstel. Namelijk neem ik genoegen met een man die een grote kans geeft ook weg te gaan als ik weer ziek wordt. Toch blijf ik zoeken naar iemand die mij die zekerheid kan bieden dat niet te doen. Daarom heb ik ook de gedachten overwogen mijzelf dan aan te passen in andere kaders, zoals dingen maar "pikken" omdat mannen ergens een probleem van maken of mijzelf meer wegcijferen. Maar ik blijf toch bij mijn keuze dat dat niet gaat werken.

Ik zoek een partner die voor mij over heeft wat ik ook voor hem over zou hebben. Niet alleen omdat ik er niet mee kan leven maar meestal omdat de relatie ongelijkwaardig wordt en zij er ook niet mee kunnen leven en er problemen staan op het gebied van respect.

Als je zoiets kan doen zonder al te veel problemen zoals BlijfgewoonBianca schrijft, mijn zegen heb je. Maar zo klinkt het tot nu toe niet.

Voor Nici, ik vind seks hebben met iemand die zelf al een relatie heeft waarin dat niet is toegestaan het probleem van degene die in de relatie zit. De man zelf in dit geval. Daar heeft een minnares e.d. niets mee van doen. Die zou ik in eerste instantie ook niets kwalijk nemen.

Wel maakt het uit voor mijzelf. Ik zou het in principe nooit doen. De reden is dat je toch altijd te maken krijgt met dingen die niet goed zitten. En je werkt mee aan het mogelijk kwetsen van zijn partner die daar niet om heeft gevraagd. Zelf zou zo'n man dalen in mijn achting en de zin in seks danig doen afnemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven