Vriend checkt m'n smsjes.. (extreem vaak!)

27-05-2008 22:57 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds een jaar heb ik een ontzettend leuke en lieve vriend waar ik onwijs gek op ben. We wonen nog niet samen en zien elkaar vanwege de afstand alleen in het weekend.

Ongeveer twee maanden geleden merkte ik dat mijn vriend de smsjes in mijn telefoon leest.. Ik weet dat 100% zeker want ik kan het aan het menu zien (staat dan op 'sent items' ipv 'inbox'). En hij doet dat niet af en toe maar zeker 5 keer per dag!

Op zich vind ik een beetje nieuwsgierigheid niet erg en in het begin vond ik het nog wel grappig. En zelfs wel handig; ik wist het tenslotte en kon er rekening mee houden! Als ik wilde dat hij iets wist maar niet met hem wilde bespreken dan smste ik het gewoon naar een vriendin. Best kans dat ik het daarmee heb aangemoedigd..

Ik vraag me ook af waar hij nou naar op zoek is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij denkt dat ik een ander heb ofzo. Ben namelijk stapel gek op hem en daar ben ik heel open over. Ik denk dat hij nieuwsgierig is naar wat ik over hem zeg tegen m'n vriendinnen. Hij zal best wel eens iets negatiefs gevonden hebben, voordat ik het wist, en we bijvoorbeeld ruzie hadden gehad ofzo.

Maar hij laat werkelijk geen kans onbenut om in m'n telefoon te kijken. En de koelbloedigheid waarmee hij het doet shockeert me eigenlijk een beetje. Hij pakt namelijk gewoon m'n telefoon uit m'n tas als ik even naar de wc ben ofzo. Sterker nog, dat is zo'n beetje het eerste wat hij doet als ik bij hem ben. Ik heb hem ook al twee keer (bijna) betrapt en dan reageert hij ook zo koelbloedig, helemaal niet in paniek ofzo..

Waarom ik nog niets gezegd heb? Omdat ik ook wel eens in een laatje of kastje ofzo gekeken heb. En ik vond het niet terecht om mezelf roomser dan de paus voor te doen.. Maar nu vind ik het eigenlijk een beetje te erg worden. Ik kan natuurlijk vanaf nu alles wissen, ik neem aan dat de boodschap dan wel over komt.

Maar waar het mij nu om gaat is waarom hij het doet en waarom zo vaak?? Je zou zeggen 'onzekerheid' maar hij is degene die nog niet wil samenwonen.. Is het dan gewoon een soort control freak??

Wie komt dit bekend voor of heeft een idee????
Oriane, allemaal leuk en aardig, maar uit de openingspost blijkt dat het wat betreft de loyaliteit van TO richting haar partner ook niet goed zit. Als zij wil dat d'r partner iets weet, maar ze wil 'm dit niet direct zeggen, dan stuurt ze 't in een smsje naar een vriendin zodat hij het uiteindelijk zal lezen. Ik snap echt niet waarom er maar een paar reacties op dit topic zijn gekomen waarin op bovenstaande wordt ingegaan. De rest vindt het allemaal maar schandalig van de vriend, zonder ook maar in te gaan op de acties van TO. In mijn ogen niet terecht, te meer omdat het checken van de smsjes zelfs nog wel eens zou kunnen zijn voortgekomen uit het gedrag van TO.

Aanvulling: ik vind het al absurd dat TO op die manier dingen aankaart die ze bespreekbaar wil hebben, maar ik vind het net zo absurd dat ze 't enerzijds zeer onterecht vindt dat haar vriend dit doet maar er anderzijds ook dankbaar gebruik van maakt. Als ik dit alles zo lees, dan vraag ik me echt af of TO en haar vriend überhaupt wel eens echt met elkaar praten.
quote:Divinity2 schreef op 27 mei 2008 @ 22:57:

Sinds een jaar heb ik een ontzettend leuke en lieve vriend Leuk en lief? Een enge controlerende stalker.
Celeone, ben ik ook helemaal met je eens hoor. Ze zijn beiden niet helemaal zuiver op de graat en ik vind het vrij raar dat je na een jaar dingen niet bespreekbaar durft te maken. Zou ik persoonlijk een beetje een vreemde relatie vinden... als ik het al een relatie zou noemen eigenlijk.

Misschien is de TO nog piepjong?
Nou, dan zou ze echt niet ouder dan 15 moeten zijn. Bij alle leeftijden daarboven vind ik 't eigenlijk al erg uhm... bijzonder als je zo met elkaar omgaat. Maar als ik me goed herinner heeft de vriend van TO een kind van een jaar of 4 ofzo, dus zo jong zullen ze wel niet zijn.
quote:Libby28 schreef op 28 mei 2008 @ 09:35:

Ik denkt dan maar een ding........ dumpen, sorry hoor, maar ik zou zo woest worden als mijn vriend mijn SMSjes denkt te moeten controleren.

Dit is de eerste stap, de volgende is dat jij niet alleen mag uitgaan...

ga maar zo door. Dus, stevig gesprek, en duidelijk aangeven dat als het nog een keer gebeurt over is. Dat zal je ontzettend pijn doen, want jij houdt van die gozer, maar over een jaar of twee als hij je helemaal

in zijn greep heeft lijdt jij nog veel meer. Niemand zou dit met mij mogen doen.

Dat is een beetje over de top, ik denk dat je er nu veel meer in leest dan er in zit. Dit scenario zie ik helemaal niet zo snel gebeuren. Tenslotte is zo'n scenario alleen maar mogelijk als er sprake is van een onevenwichtige/ongelijkwaardige verhouding, en ik heb nog niet het idee dat ze niet gelijkwaardig aan hem voelt.

Bedenk dat wanneer iemand bang is om iemand te verliezen (zonder dat er enige aanleiding toe is), dat er niet op wijst dat die zijn partner niet vertrouwt, maar dat er een flinke deuk zit in het zelfvertrouwen van die persoon. Ging een eerdere relatie misschien vreemd? Of misschien heeft iemand anders (zijn ouders) hem ooit gigantisch laten zakken?

Kom je alleen maar achter als je het bespreekbaar maakt.

Ik heb een relatie gehad met iemand die loog (ik had ooit een floppy nodig en pakte toevallig eentje waar alle liefdesgedichten aan mij op stonden - alleen met de naam van zijn ex erboven, enz...) en die persoon bleek er op gegeven moment nog een vriendin op na te houden. Dus ja, ik voel soms ook de aandrang om eens even te kijken. Heeft meer met mij te maken dan met mijn vriend. Dat weet hij en daar kan hij wel tegen. Hij zegt: je mag alles zien, ik heb geen geheimen, maar bedenk wel dat je soms over iets kan struikelen dat van voor je tijd is. En dan kan je jezelf ook bezeren.

Aan de andere kant: het feit dat ik alles mag zien en lezen (andersom natuurlijk net zo hard), neemt de behoefte ook grotendeels weg. Als ik dat niet zou mogen, dan zou ik me afvragen wat hij te verbergen heeft.

quote:Oriane schreef op 28 mei 2008 @ 11:43:

Ik zou dit vreselijk vinden. Nee, ik heb helemaal niks te verbergen, maar soms vertellen vriendinnen je wat in vertrouwen. Dat is aan mij gericht. Dat vertrouwen hebben ze in mij, en dat hoeven ze van mij niet dan maar direct ook in mijn man te hebben. Als hij mijn smsjes wil lezen kan hij me dat vragen. Maar hij heeft dat nog nooit gedaan en hij heeft ook nog nooit gekeken. Ik bij hem ook trouwens nog nooit, tenzij hij me specifiek iets wil laten lezen.

Het zou me dus niet om mijn privacy gaan... maar om de privacy van de mensen die mij een sms sturen. En dat zou ik hem echt goed diep inwrijven. Ik ben loyaal aan mijn partner, maar ook zeer zeker naar mijn vriendinnen, zussen (en overige familie). En dat heeft meneer maar te accepteren.En daar ben ik het dan niet mee eens. Het moet in een relatie mogelijk zijn om in principe geen geheimen te hebben. Als ik iets aan een vriendin vertel, ga ik er bij voorbaat van uit dat zij dat eventueel aan haar partner vertellen kan. Ik vind dat niet meer dan normaal, haar relatie met haar partner is belangrijker dan haar relatie met mij (en los daarvan, hoe spannend kan het zijn allemaal). Als mij iets verteld wordt, ga ik er niet over liegen tegen mijn partner, maar over het algemeen is die toch niet geïnteresseerd in de details. Hij wil weten wat mij bezig houdt, en dan is "ik heb gekletst met A want die heeft problemen met haar baas" wel genoeg.
quote:MamaVince schreef op 28 mei 2008 @ 11:28:

[...]

Wat is hier zo verkeerd aan dan? Ik heb het wachtwoord van Vriend's hotmail, hij van de mijne. Als hij aan de pc zit, vraag ik hem soms wel eens of hij even mijn mail voor me checkt. Dat moet toch prima kunnen? Ik heb niets te verbergen voor Vriend en hij dus duidelijk ook niet voor mij.

Niks mis mee, wij hebben geeneens eigen hyves of msn maar gezamelijke .

Maar in het geval van TO , die niet samen wonen en alles stiekum doen vroeg ik me af of ze daar al achter waren .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik snap niet hoe TO zo zeker weet dat hij het doet.

Je hebt hem nooit echt betrapt toch?

En dat sent-box verhaal, kan aan mij liggen maar ik snap het niet!
Hmm, mee eens.. Helemaal zuiver op de graat is het natuurlijk niet om speciaal te smsen omdat ik weet dat hij het gaat lezen.. Enigszins ter verdediging wil ik er wel twee dingen aan toevoegen. Ik zet er nooit dingen in die hij niet al weet, het is puur om bepaalde gevoelens die ik heb te benadrukken. Hij weet dan bijvoorbeeld dat ik ergens mee zit en ik wil dat dan zonder daar over door te zeuren toch nog benadrukken. En idd, ben ook zeker geen open boek.. En daar is hij ook wel eens over gevallen, dat hij het moeilijk vond om daar mee om te gaan. En hoewel dat inmiddels bij hem een stuk verbeterd is, ben ik misschien bij lange na niet zo open als dat hij gewend is. Maar sommige onderwerpen vind ik gewoon moeilijk om aan te kaarten of uit te leggen.

Maar waarschijnlijk gaat het hem daar wel om. Zo dat hij weet wat er in me om gaat. Hij informeert er dan namelijk zelf ook wel eens naar..

Waarom ik er nooit wat over gezegd heb, heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik niets te verbergen heb.. En dat het me ook niet uitmaakt dat hij ze leest, wanneer hij dat open en bloot doet.. Zoveel sms ik trouwens niet, als ik een vriendin wat te vertellen heb ga ik langs of bel ik even.

Ik denk dat ik vanaf nu alles gewoon uit m'n mobiel verwijder. Hij weet dat ik hem afgelopen weekend twee keer 'bijna' betrapt heb en zal denken dat ik het door heb en daarom alles verwijder. Als hij het toch blijft doen zal ik het toch maar moeten aankaarten.

Mijn mobiel onthoudt trouwens het laatste mapje, als ik als laatste m'n sent items heb gecheckt is dat het mapje wat de volgende keer als eerste geselecteerd in het menu staat. Zelf kijk ik echt nooit in m'n sent items dus na verloop van tijd begon het me op te vallen dat het mapje sent items geselecteerd was in het menu ipv het mapje inbox..
Het weghalen van al je berichten zal het probleem niet oplossen. Ja, het is het probleem op zich verwijderen maar de oorzaak van het probleem is er gewoon nog steeds.

Is het geen goed idee om samen eens serieus te praten over hoe het nou zit met jullie vertrouwen naar elkaar toe, in een goed gesprek? Zonder vertrouwen is er weinig basis voor een relatie hoor en dat weten velen, waaronder ik, uit ervaring.
Mijn vriend en ik lezen altijd elkaars smsjes. Niet stiekem, dat dan weer niet. Ik lees ze gewoon waar hij bij zit, en hij die van mij ook. Ik heb alleen mannelijke 'vriendinnen' en die vertellen mij nooit privé dingen per sms. Ze weten dat wel trouwens, dat wij elkaars smsjes lezen. Ik vind wel dat iedereen daarvan op de hoogte zou moeten zijn. Het gaat dan om smsjes als 'hoe laat ben je hier?' en 'moet ik nog kaartjes bestellen voor jullie?'.

Meestal doen we dat ook alleen uit praktische interesse. Dan zet ik meteen in mijn agenda wanneer het feestje van die en die is en dan kan ik op tijd nog een kaartje sturen (het zijn wel zijn vrienden maar dat vind ik dan wel zo attent, vooral als ik om wat voor reden dan ook zelf niet mee ga). Ook hebben we elkaars wachtwoorden. Die gebruik ik eigenlijk niet. Maar het kan wel dus.

Ik snap dat je het niet leuk vind dat hij dat zo sneaky doet. Dat is ook een beetje raar. Maar het is wel een tweekanten verhaal natuurlijk. Als jij hem niets verteld, kan ik me die behoefte wat meer voorstellen, al zou ik als ik hem was voor een andere reactie gekozen hebben. Het is inmiddels echt een wisselwerking waarbij de schulddiscussie niet echt een functie meer heeft begrijp ik. Of niet? Het lijkt me het beste er gewoon een gesprek over aan te gaan en toch wat opener te zijn naar hem toe.
Ik zou er niet voor kiezen om hem via een omweg (weghalen van je smsjes) te laten weten dat jij het doorhebt. Er lijken al zoveel dingen niet direct te gaan bij jullie.

Waarom niet het gesprek met hem aangaan? Je zegt zelf dat je er geen problemen mee hebt dat hij smsjes leest, maar alleen dat hij het stiekem en zo obsessief doet.

Zeg hem dan gewoon dat je dat weet, dat hij best mag weten wat je smst, maar dat hij dan gewoon even om je telefoon moet vragen, ipv het stiekem doen.

Ik heb ook wel eens smsjes gecheckt van mijn ex. Dit kwam omdat het me ineens opviel dat hij zijn telefoon overal mee naar toe nam. Had hij bij mij geslapen en ging 's ochtends douchen, dan ging zijn mobiel ineens mee van het nachtkastje naar de badkamer. In een onbewaakt ogenblik (kan me nou niet meer voorstellen dat ik dat toen gevonden heb) toch gekeken en inderdaad gelezen, ergens in een speciale map ipv gewoon in zijn inbox/ sent items dat hij stiekem met 2 meiden ging afspreken. Woedend was ik, vooral omdat het dus zo ontzettend stiekem was.

Na die ontzettende ruzie, waarin vertrouwen toch wel beschaamd was, afgesproken dat we daar dus anders mee om zouden gaan. Ik niet meer stiekem kijken, hij niet meer stiekem afspreken.

(Probleem daarvan is wel, wanneer het vertrouwen beschadigd is, is dat wanneer je partner weet dat je om zijn telefoon kan gaan vragen om smsjes te kijken, hij deze natuurlijk meteen wist. Maar goed, dan is vertrouwen dus het probleem, en niet smsjes wel of niet (stiekem) lezen).
Als ik tegen hem zeg dat ik weet dat hij in mijn telefoon kijkt zal hij dit ontkennen. Dan zal ik hem vervolgens moeten uitleggen hoe ik het weet, dat ik dat kan zien aan het menu. Vervolgens weet hij dat en kan het menu aanpassen. Als hij er dan niet mee stopt kom ik daar nooit meer achter..

En ik zie er tegen op om hem te confronteren omdat ik bang ben dat het iets kapot maakt wat niet meer te herstellen is.. Ik had natuurlijk gewoon gehoopt dat hij er uit zichzelf mee zou stoppen..
E-mails en smsjes vallen onder briefgeheim. Je lieve vriend is dus strafbaar.
quote:Divinity2 schreef op 29 mei 2008 @ 20:29:

Als ik tegen hem zeg dat ik weet dat hij in mijn telefoon kijkt zal hij dit ontkennen. Dan zal ik hem vervolgens moeten uitleggen hoe ik het weet, dat ik dat kan zien aan het menu. Vervolgens weet hij dat en kan het menu aanpassen. Als hij er dan niet mee stopt kom ik daar nooit meer achter..

Dan zeg je tegen hem dat het niet uitmaakt hoe je het te weten bent gekomen, maar dat je wel graag wilt weten waarom hij dat doet. Als hij vervolgens nog steeds blijft ontkennen en liegen weet je in ieder geval wat je aan hem hebt en dat je hem dus niet op zijn woord kan geloven. Wat je daar verder mee doet is aan jou.

quote:En ik zie er tegen op om hem te confronteren omdat ik bang ben dat het iets kapot maakt wat niet meer te herstellen is.. Ik had natuurlijk gewoon gehoopt dat hij er uit zichzelf mee zou stoppen..Iets kapot maakt? Is hij niet degene die iets kapot maakt door dingen stiekem te doen en erover te liegen?
Jullie vertrouwen elkaar nu al niet en doen stiekem. Dat hij ontkent dat hij je mobiel checkt is al weer net zo kinderachtig als jij die via een vriendin SMS-t. Hoe gaan jullie over tien jaar met elkaar om? Dit is echt iets wat je moet tackelen hoor, open kaart spelen en kijken hoe de vlag er vertrouwensgewijs bij hangt. Een relatie is niet alleen iets van volgende week of tot aan de zomervakantie, je zou ook de langere termijn in de gaten moeten houden. Dit is toch geen basis Divinity?
quote:Divinity2 schreef op 29 mei 2008 @ 20:29:

Als ik tegen hem zeg dat ik weet dat hij in mijn telefoon kijkt zal hij dit ontkennen. Dan zal ik hem vervolgens moeten uitleggen hoe ik het weet, dat ik dat kan zien aan het menu. Vervolgens weet hij dat en kan het menu aanpassen. Als hij er dan niet mee stopt kom ik daar nooit meer achter..Ik ben het eens met Eleonora. Wat heb je voor vertrouwensbasis als je maar gewoon hoopt dat hij er een keer mee stopt? En what the f*ck: hij dingen aanpassen in jouw menu??? Als dat ik dat zou merken nadat ik al kenbaar heb gemaakt dat ik het niet op prijs stel dat vriend sms-jes vna mij checkt, zou ik toch zeker eens serieus gaan overwegen een punt achter deze relatie te zetten. Jeminee zeg...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven