vriend denkt dat hij een enge ziekte heeft
zondag 3 mei 2009 om 09:34
Ik woon al meer dan tien jaar samen met mn vriend en het loopt niet altijd even gesmeerd. Vorig jaar heb ik nog even een timeout gehouden buitenshuis. Momenteel denkt mijn vriend dat hij een enge ziekte heeft. Hij is al meerdere keren naar de huisarts geweest en naar een dermatoloog maar iedere keer wordt er niets gevonden. Hij is er zelf van overtuigd dat hij echt iets mankeert, misschien wel kanker. Maar hij vindt dat de artsen niet goed genoeg onderzoeken. Ik ben geen dokter en kan hem hier ook niet in helpen. De relatie lijdt er echter bijzonder onder (het houdt hem hele dagen bezig) (en dat is ook wel weer logisch.. ) en ik heb zin om op dit moment weer gillend weg te rennen. Maar dit is natuurlijk niet HET moment om hem te verlaten. Arghll
zondag 3 mei 2009 om 09:43
quote:Karen1971 schreef op 03 mei 2009 @ 09:40:
Hypochondrie?
Ja, lijkt me wel.
Ik zou het e.e.a. opzoeken op internet hierover, zodat je weet wat je hem het beste kunt zeggen: ga je er in mee, of ga je er juist tegenin?
Veel sterkte in ieder geval, ik kan me voorstellen dat je weg wilt rennen maar dit uit fatsoen op dit moment niet doet. Maar blijf wel aan jezelf denken en cijfer je niet helemaal weg voor zijn problemen..
Hypochondrie?
Ja, lijkt me wel.
Ik zou het e.e.a. opzoeken op internet hierover, zodat je weet wat je hem het beste kunt zeggen: ga je er in mee, of ga je er juist tegenin?
Veel sterkte in ieder geval, ik kan me voorstellen dat je weg wilt rennen maar dit uit fatsoen op dit moment niet doet. Maar blijf wel aan jezelf denken en cijfer je niet helemaal weg voor zijn problemen..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 3 mei 2009 om 09:47
quote:klatergoud schreef op 03 mei 2009 @ 09:34:
Ik woon al meer dan tien jaar samen met mn vriend en het loopt niet altijd even gesmeerd. Vorig jaar heb ik nog even een timeout gehouden buitenshuis. Momenteel denkt mijn vriend dat hij een enge ziekte heeft. Hij is al meerdere keren naar de huisarts geweest en naar een dermatoloog maar iedere keer wordt er niets gevonden. Hij is er zelf van overtuigd dat hij echt iets mankeert, misschien wel kanker. Maar hij vindt dat de artsen niet goed genoeg onderzoeken. Ik ben geen dokter en kan hem hier ook niet in helpen. De relatie lijdt er echter bijzonder onder (het houdt hem hele dagen bezig) (en dat is ook wel weer logisch.. ) en ik heb zin om op dit moment weer gillend weg te rennen. Maar dit is natuurlijk niet HET moment om hem te verlaten. ArghllWaarom is dit zo'n slecht moment? Omdat hij denkt dat hij dood gaat? Natuurlijk gaat hij een keer dood.
Ik woon al meer dan tien jaar samen met mn vriend en het loopt niet altijd even gesmeerd. Vorig jaar heb ik nog even een timeout gehouden buitenshuis. Momenteel denkt mijn vriend dat hij een enge ziekte heeft. Hij is al meerdere keren naar de huisarts geweest en naar een dermatoloog maar iedere keer wordt er niets gevonden. Hij is er zelf van overtuigd dat hij echt iets mankeert, misschien wel kanker. Maar hij vindt dat de artsen niet goed genoeg onderzoeken. Ik ben geen dokter en kan hem hier ook niet in helpen. De relatie lijdt er echter bijzonder onder (het houdt hem hele dagen bezig) (en dat is ook wel weer logisch.. ) en ik heb zin om op dit moment weer gillend weg te rennen. Maar dit is natuurlijk niet HET moment om hem te verlaten. ArghllWaarom is dit zo'n slecht moment? Omdat hij denkt dat hij dood gaat? Natuurlijk gaat hij een keer dood.
zondag 3 mei 2009 om 09:48
Ik vind wel dat je uit moet kijken voordat je iemand als hypochonder bestempelt, het kan natuurlijk wel, maar hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen echt voelen dat er iets mis is en dat later ook zo blijkt te zijn?!? Ik zou hem proberen te steunen en af te wachten wat en of er iets aan de hand is en daarna conclusies trekken. Hij kent zijn lichaam het best. Sterkte ermee!
zondag 3 mei 2009 om 09:52
Ik snap het wel, ik heb een zus die ook bij elk pijntje denkt dat er iets mis is. Juist omdat je op Internet van alles kunt opzoeken, denk je al gauw: Ik voel dit of dat, dus heb ik vast zus of zo. Als de artsen na gedegen onderzoek niks kunnen vinden, moet jouw vriend daar toch op vertrouwen. Of naar een ander ziekenhuis gaan voor een second opinion.
zondag 3 mei 2009 om 10:53
quote:mischa04 schreef op 03 mei 2009 @ 09:48:
Ik vind wel dat je uit moet kijken voordat je iemand als hypochonder bestempelt, het kan natuurlijk wel, maar hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen echt voelen dat er iets mis is en dat later ook zo blijkt te zijn?!? Zeer zelden. Dit is echt een typisch psychiatrische aandoening. Wanneer iemand al enkele malen onderzocht is door verschillende artsen mag je aannemen dat er niets aan de hand is. Een doorverwijzing naar de GGZ is dan op zijn plaats, dit is een aandoening waar echt wel wat aan gedaan kan worden.
Ik vind wel dat je uit moet kijken voordat je iemand als hypochonder bestempelt, het kan natuurlijk wel, maar hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen echt voelen dat er iets mis is en dat later ook zo blijkt te zijn?!? Zeer zelden. Dit is echt een typisch psychiatrische aandoening. Wanneer iemand al enkele malen onderzocht is door verschillende artsen mag je aannemen dat er niets aan de hand is. Een doorverwijzing naar de GGZ is dan op zijn plaats, dit is een aandoening waar echt wel wat aan gedaan kan worden.

zondag 3 mei 2009 om 10:53
Je schrijft dat het hem hele dagen bezighoudt, de gedachte dat hij een enge ziekte heeft. Dan moet hij er veel last van hebben, niet alleen jullie relatie lijdt eronder maar hijzelf ook. Misschien wil hij nadenken over wat hem zou kunnen overtuigen dat hij echt geen enge ziekte heeft?
Overigens lijkt mij de gedachte dat achter zijn angst voor een enge ziekte een grotere, andere psychologische angst zit, niet zo vreemd. Ik ben het er dan ook mee eens dat hij misschien psychologische hulp zal moeten zoeken, in ieder geval om er zelf geruster mee om te kunnen gaan.
Overigens lijkt mij de gedachte dat achter zijn angst voor een enge ziekte een grotere, andere psychologische angst zit, niet zo vreemd. Ik ben het er dan ook mee eens dat hij misschien psychologische hulp zal moeten zoeken, in ieder geval om er zelf geruster mee om te kunnen gaan.

zondag 3 mei 2009 om 13:03
Combineer het nuttige met het aangename en motiveer hem om medicijnen te gaan studeren. Dat zal hem uiteindelijk meer opleveren dan op enge ziektes en hun symptomen Googelen.
Of laat hem hier een topic openen! Er zijn vaak leuke leerzame reacties.
Denkt hij dat hij huidkanker heeft? Is dat de reden dat hij bij een dermatoloog op bezoek gaat?
Misschien is het argument dat hij tijd opslorpt van mensen die mogelijk echt ziek zijn een motivatie voor hem om eens een paar keer te praten met een psycholoog.
Ik denk dat topicopener wel goed aanvoelt dat hij ziektevrees heeft.
Geen arts zal hem gerust kunnen stellen ben ik bang.
Sterkte topicopener, hiermee. Zal niet makkelijk voor je zijn.
Ik denk dat je dicht bij jezelf moet blijven en niet teveel erin mee moet gaan, maar wel het proberen te begrijpen en blijven luisteren. Er zal idd wel iets meer achter zitten zoals iemand anders al schreef. Maar hij hoeft niet bij jou in therapie, dat zou ik niet aanraden!
Of laat hem hier een topic openen! Er zijn vaak leuke leerzame reacties.
Denkt hij dat hij huidkanker heeft? Is dat de reden dat hij bij een dermatoloog op bezoek gaat?
Misschien is het argument dat hij tijd opslorpt van mensen die mogelijk echt ziek zijn een motivatie voor hem om eens een paar keer te praten met een psycholoog.
Ik denk dat topicopener wel goed aanvoelt dat hij ziektevrees heeft.
Geen arts zal hem gerust kunnen stellen ben ik bang.
Sterkte topicopener, hiermee. Zal niet makkelijk voor je zijn.
Ik denk dat je dicht bij jezelf moet blijven en niet teveel erin mee moet gaan, maar wel het proberen te begrijpen en blijven luisteren. Er zal idd wel iets meer achter zitten zoals iemand anders al schreef. Maar hij hoeft niet bij jou in therapie, dat zou ik niet aanraden!
zondag 3 mei 2009 om 17:09
Dat het zeer zelden voor zou komen dat iemand klachten heeft, er niks gevonden kan worden, en er wél iets aan de hand is, komt denk ik veel vaker voor.
Toen ik 1-2 jaar geleden opeens allemaal 'vage klachten' had, stem kwijt, benauwd, nauwelijks energie etc. kon de huisarts weinig anders doen dan gokken wat het was...eerst longfoto's, misschien iets met het hart, misschien een allergie...alles hebben ze geprobeerd....zo snel als mijn klachten gekomen waren, waren ze opeens ook weer weg...dus vooral als er 'vage klachten' zijn, is het erg moeilijk de oorzaak te vinden...
Toen ik 1-2 jaar geleden opeens allemaal 'vage klachten' had, stem kwijt, benauwd, nauwelijks energie etc. kon de huisarts weinig anders doen dan gokken wat het was...eerst longfoto's, misschien iets met het hart, misschien een allergie...alles hebben ze geprobeerd....zo snel als mijn klachten gekomen waren, waren ze opeens ook weer weg...dus vooral als er 'vage klachten' zijn, is het erg moeilijk de oorzaak te vinden...
zondag 3 mei 2009 om 23:34
Mijn vriend is ook zo, hij is 27 en elke keer denkt hij dat hij wat heeft pijn in zijn hoofd dan is het een tumor, spierpijn na het sporten is een spierziekte, diabetes enz.
Ook is hij al enkele keren naar de huisarts geweest voor deze klachten en telkens wordt er niks gevonden.
Het is natuurlijk hardstikke vervelend als je je rot voelt en dat je bang bent dat je iets heb. Maar ik zal ook eerlijk zeggen dat ik er af en toe ook wel gek van wordt! Hij lijkt af en toe wel 80! haha.
Ook is hij al enkele keren naar de huisarts geweest voor deze klachten en telkens wordt er niks gevonden.
Het is natuurlijk hardstikke vervelend als je je rot voelt en dat je bang bent dat je iets heb. Maar ik zal ook eerlijk zeggen dat ik er af en toe ook wel gek van wordt! Hij lijkt af en toe wel 80! haha.
maandag 4 mei 2009 om 00:24
Ik heb ook een vriend met hypochondrie,29 jaar, elke dag heeft hij wel erge buikpijn(zweren?) of hoofdpijn(Kanker?) en denkt dat hij dood gaat.
In combinatie met zijn paniek/angststoornis werkt dit op elkaar.
Ze hebben namelijk effect op elkaar, van hoofdpijn(hypogondrie) wordt hij bang waardoor het erger wordt en resulteerd in een paniekaanval dat invloed heeft op de hoofdpijn.
Ook is hij veel naar de arts gegaan als bovengeschreven post maar kon niets of niets ernstigs vinden.
1 keer had hij voorhoofdontsteking van de tig keren dat hij langs is geweest.
Ik zal je vast zeggen een relatie met een hypochonder is erg zwaar!!
Denk er goed over na want die ziekte heeft veel invloed op je relatie.
In combinatie met zijn paniek/angststoornis werkt dit op elkaar.
Ze hebben namelijk effect op elkaar, van hoofdpijn(hypogondrie) wordt hij bang waardoor het erger wordt en resulteerd in een paniekaanval dat invloed heeft op de hoofdpijn.
Ook is hij veel naar de arts gegaan als bovengeschreven post maar kon niets of niets ernstigs vinden.
1 keer had hij voorhoofdontsteking van de tig keren dat hij langs is geweest.
Ik zal je vast zeggen een relatie met een hypochonder is erg zwaar!!
Denk er goed over na want die ziekte heeft veel invloed op je relatie.
zondag 17 mei 2009 om 21:18
@Zuurpruim: Even vraagje tussendoor aan jou. Kom hier toevallig terecht en lees dat jij iemand kent met de ziekte van calcer. Is dat maag-calcer ( ventriculus calcerius)? Of zit het op een andere plek. Hoorde dat het op verschillende plekken kan beginnen, maar altijd uiteindelijk je voeten "uitschakelt" (weet niet hoe ik dat beter of mooier kan zeggen).
Is idd een slopende ziekte en er is veel te weinig over bekend. Ik wil er hier niet teveel over zeggen maar kun je mij een privebericht sturen als je hier meer van weet? Is er mischien een contactgroep of zo? Via de behandelend arts komen we ook niet verder.
Is idd een slopende ziekte en er is veel te weinig over bekend. Ik wil er hier niet teveel over zeggen maar kun je mij een privebericht sturen als je hier meer van weet? Is er mischien een contactgroep of zo? Via de behandelend arts komen we ook niet verder.