Vriend of "vriend-vriend"?

31-03-2010 14:29 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik ben een man van 33 met een dilemma. Omdat ik het niet meer weet, heb ik me op dit forum ingeschreven. Ik hoop echt dat een aantal van jullie mij kunnen zeggen hoe je hier als vrouw tegenaan kijkt.

Vier jaar geleden ben ik bij mijn huidige werkgever komen werken. Vrijwel vanaf het begin raakte ik bevriend met een (vrouwelijke) collega. We kunnen het ontzettend goed vinden met elkaar: zelfde humor en we vinden dezelfde dingen (theater, motorrijden, etc.) leuk. Er zijn ook regelmatig collega's geweest die mij of haar vroegen "wanneer het nou eens wat werd" tussen ons.

Dat "wat worden" is - eerlijk - nooit bij mij opgekomen. Zowel zij als ik hebben een relatie, en houden veel van onze partners. Wel is het denk ik zo, dat we allebei iets missen in onze relatie dat we bij elkaar vinden (zoals zelfde hobbies).

Het afgelopen half jaar was voor haar erg zwaar; na een huwelijk van 8 jaar is zij in november gescheiden en op zichzelf gaan wonen. Sinds een paar maanden begon ze te denken om weer te gaan "daten", maar omdat ze dat zo lang geleden voor het laatst heeft gedaan, vroeg ze mij of ik niet mee wilde gaan bij haar eerste via-internet-datingsite-afspraakje. Je weet immers nooit wat voor creep er werkelijk komt opdagen. Zo gezegd, zo gedaan.

Echter, sinds die eerste date van haar (er volgden er nog twee daarna; met de laatste heeft ze heel kort ook wat gehad) denk ik steeds vaker aan haar, anders dan "een toevallig vrouwelijke vriend". Mijn hoofd stroomde vol en het laat me niet meer los; volgens mij ben ik verliefd op haar. Als ik haar een paar dagen niet zie, heb ik het gevoel dat ik stik, maar zodra ik haar zie, is alles plotsklaps geweldig. En waarom ook niet? Ik heb altijd al een goede klik met haar gehad, ken haar makkelijk- en moeilijkheden, weet wat haar toekomstplannen zijn en hoe zij de dingen ziet zie ik ze ook. Daarbij is ze ook ontzettend leuk om te zien

Mijn probleem is alleen dit: ik weet niet in hoeverre ze mij anders ziet / zou kunnen zien dan gewoon "een goede vriend". Het kan zijn dat zij hetzelfde voelt, maar dat niet laat merken omdat ik wel een relatie heb en daar niet op wil inbreken. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze mij als partner niet aantrekkelijk vind. Als ik mijzelf vergelijk met de mannen die ze als internet-date selecteerde, ben ik een ander type. Naar wat ik heb begrepen niet onaantrekkelijk, maar donker haar terwijl zij altijd voor blond gaat, bijvoorbeeld. En duidelijk "kerels" - mannen die geen twee woorden zullen vuilmaken aan welke discussie dan ook. Dominant, soms zelfs onbeschoft in mijn ogen. In ieder geval mannen die nooooooooit een bericht op viva.nl zouden zetten ;) Ik ben duidelijk emotioneler aangelegd, en daarom ben ik bang dat zij mij meer als een "vriendin" ziet. Gek genoeg is haar huwlijk op de klippen gelopen omdat haar man nooit over zijn gevoel wilde praten en dat maakte haar razend...vrouwen! ;)

Ik ontplof bijna als ik bij haar ben om te vertellen wat ik voel, maar ben zo bang dat ik ook onze vriendschap verlies als zij er niet zo over denkt. Er is dan toch iets kapot. Ik kan me zelfs voorstellen dat zij zich verraden voelt: dat ik me als een goede vriend opstel, terwijl ik stiekem verliefd op haar zit te zijn. En dan heb ik denk ik liever onze vriendschap dan helemaal niets. Want los van alles; als ik een probleem heb of advies wil, kan ik altijd bij haar terecht en dat zou ik ontzettend missen.

Aan de andere kant denk ik ook: straks vindt ze een leuke vent (via dating, maar ik wil niet meer chapperonen) en is mijn misschien-kans verkeken. Want ik ga haar dit niet voor de voeten gooien als zij in een nieuwe relatie zit; dan wordt het wel heel ingewikkeld allemaal.

Kortom, ik hoop dat jullie hier iets over te zeggen hebben. Heb je zelf zoiets meegemaakt? Wat moet ik doen? Hoe zij jij je in haar schoenen voelen als ik het je zou vertellen? Etc. Ik weet het echt niet meer, maar moet wel snel een beslissing nemen want dit is ook totaal niet eerlijk ten opzichte van mijn partner(-vriendin), die van niets weet.
Dus je wilt eigenlijk weten of zij iets voor je voelt zodat je dan voor haar kan gaan. En anders hou je het bij je huidige vriendin. Lijkt mij een beetje scheve redenering.

Bedenk eerst eens hoe het met je huidige realtie is, of je daar mee stopt of mee door wilt gaan. Dat hoort niet aan die andere vrouw haar gevoelens naar jou te ligggen.
Vergeet je niet iemand? Je partner, wel te verstaan?

Ik zie een hele boel tekst, maar nergens iets over je vriendin.

Je vriendin verdient het om te weten waar jij mee rond loopt, en zij zou het als eerste moeten weten, niet die collega. Waar is je loyaliteit?
Er zitten nogal wat tegenspraken in je bericht!

Eerst vertel je dat jij en je collega beiden een relatie hebben en vlak daarna vertel je dat ze net gescheiden is!

Eerst vertel je dat jullie allebei veel van jullie partners houden en daarna blijkt dat je je partner met je collega wil bedriegen of haar misschien wel wil verlaten voor die collega.

Hoe zit het nu eigenlijk?
Als haar vorige relatie inderdaad overging omdat haar man niet over zn gevoelens praatte gaat ze bij jou ook heel ongelukkig worden. Aangezien je hier een heel betoog over haar houdt en wat ze allemaal niet gaat vinden terwijl je gewoon een relatie hebt en je vriendin van niks weet
Lijkt me zinvoller dat je je eigen relatie eerst verbreekt ipv 'n balletje op te willen gooien of ze jou ook leuk vindt. Zo sneu die mannen die de ouwe schoenen pas weggooien als ze nieuwe hebben.

Als je ruggengraat hebt dan kies je eerst voor jezelf en maak dan pas werk van je collega.
Je wilt pas wat tegen je collega zeggen als je zeker weet dat ze ook zo over jou denkt?

Dat is erg unfair tegenover je vriendin, je huidige vriendin is geen inruil model wat je kan omruilen voor een occasion.

Marjolein heeft helemaal gelijk.
Dat viel mij ook gelijk op. Ik lees dat je veel houdt van je huidige partner, maar je schrijft het alsof je single bent.

Je mist wel iets in je relatie, namelijk gemeenschappelijke hobby's, maar wat is er verder mis? Verliefdheid kan iedereen overkomen, maar jij schrijft nergens iets over je huidige vriendin? Wil je je relatie beeindigen als blijkt dat jouw collega je leuk vind?

Ik ruil de ene in voor de andere...ja ja...
Zijn gewoon hormonen joh omdat ze nu niet in een veilig huwelijk zit en aan het daten slaat. Ineens is ze een seksueel persoon en whoehoe, interessant.

Hou het bij je vriendin die je zo makkelijk lijkt te vergeten.
ik wil geen man die zo van de ene relatie naar de ander wipt......
Eens met wat hierboven is gezegd. Maar ook: die collega is niet zuiver bezig, door jou mee te vragen op haar dates. Wat wil zij daarmee bereiken? Jou jaloers maken, jou losweken van jouw relatie. Raar mens hoor. Lijkt mij 'n tiepje met aandachtsverslaving en verborgen agenda. Laat je niet gek maken, blijf bij je partner van wie je zo veel zegt te houden en stop daar je energie in.
Zonde van je vriendschap en zonde van je relatie, om die zo lichtvaardig op het spel te zetten. Verliefdheid is vluchtig, dat gaat wel weer over. Richt je liever op de bijzondere band die jullie hebben. Jullie als in: jij en je vriendin en jij en je partner.

Verder eens met Digi: ze is nu opeens vrijgezel, stelt zich zelf veel sensueler op, het is heel normaal dat je daar even door van je stuk gebracht bent. Maar nogmaals: dat vervliegt wel weer. Dat is gewoon een kwestie van uitzitten.

Als dit echt DE vrouw voor je was geweest, dan waren jullie nooit een vriendschap aangegaan. Dan hadden jullie van begin af aan al samen willen zijn en dan had dat in jullie beider relaties meteen een probleem opgeleverd. Het feit dat dat niet gebeurd is, geeft voor mij in ieder geval aan dat dit niet meer is dan een tijdelijke bevlieging.
quote:pinas schreef op 31 maart 2010 @ 14:29:

Als ik mijzelf vergelijk met de mannen die ze als internet-date selecteerde, ben ik een ander type. [...] duidelijk "kerels" - mannen die geen twee woorden zullen vuilmaken aan welke discussie dan ook. Dominant, soms zelfs onbeschoft in mijn ogen.Ben jij zoveel beter dan? Beter onbeschoft dan een (mogelijke) bedrieger.
Huh?

Waar is jouw huidige relatie in dit hele verhaal?
Even reageren op een paar reakties:misschien is het rommelig geschreven, maar er zitten geen inconsistenties in het verhaal. Sinds ik haar ken, hadden wij beiden een relatie; die van haar eindigde in november vorig jaar;ik insinueer niet dat ik mijn vriendin wil bedriegen met haar. Wat sommigen nu ook van mij denken, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik ben nooit vreemd gegaan en zal dit ook niet doen. En natuurlijk kun je zeggen "nou, dat verhaal van je klinkt anders behoorlijk als vreemdgaan!", maar dat vind ik niet eerlijk. Ik kan het toch niet helpen dat ik ineens iets voor iemand voel? Of ben ik nu echt de enige die dat overkomt terwijl hij een relatie heeft (is bij mij trouwens ook voor het eerst)Ik had ook makkelijk dit verhaal neer kunnen pennen en helemaal niet vermelden dat ik een vriendin heb - of zelfs zeggen dat ik single ben. Maar dat zou onwaar zijn. Het feit dat ik haar niet veelvuldig noem in dit verhaal, is omdat het dan wel een heel lang verhaal wordthet niet veel noemen van mijn vriendin betekent niet dat ik haar "als oude schoenen wil inruilen". Ik weet dat ik echt ontzettend veel van mijn vriendin houd, en haar niets kwaads zou aandoen. Het is ook niet zo dat ik "haar inruil als blijkt dat mijn collega er net zo over denkt". Ik kan alleen niet eerlijker zijn dan ik ben; ik ben bijna 10 jaar met mijn vriendin en ben altijd 100% voor haar gegaan. Dit is voor mij ook uniek, en daarom ben ik in de war. Ik ben dus geen man die "van de ene naar de andere relatie" wipt. Ik ben bijna 34 en heb twee relaties gehad.
quote:qwertu schreef op 31 maart 2010 @ 14:56:

[...]

Verder eens met Digi: ze is nu opeens vrijgezel, stelt zich zelf veel sensueler op, het is heel normaal dat je daar even door van je stuk gebracht bent. Maar nogmaals: dat vervliegt wel weer. Dat is gewoon een kwestie van uitzitten.

Als dit echt DE vrouw voor je was geweest, dan waren jullie nooit een vriendschap aangegaan. Dan hadden jullie van begin af aan al samen willen zijn en dan had dat in jullie beider relaties meteen een probleem opgeleverd. Het feit dat dat niet gebeurd is, geeft voor mij in ieder geval aan dat dit niet meer is dan een tijdelijke bevlieging. Thanks, daar kan ik wat mee. Moet daar eens over nadenken
Je zegt ook niet dat je vreemd zult gaan en je kunt er inderdaad niets aan doen dat je verliefd wordt.

Maar bedenk dan ook geen plan om iets met die verliefdheid te doen! Want daar ben je nu mee bezig!

Als je NIET van plan bent vreemd te gaan en je bent ook NIET van plan je huidige relatie in te ruilen, doe dan NIETS met deze gevoelens. En laat je collega lekker daten.
Pinas, wat een rottige situatie. Verliefd worden op een ander dan degen waar je mee samen bent is niet echt leuk te noemen.

Je schrijft dat je het haar erg graag wilt vertellen. Maar stel, je doet dat. Wat wil je daar mee bereiken? Wat als ze jou ook leuk vindt? Wat ga je dan doen?

In het kort: met welk doel wil je het haar vertellen, anders dan dat je het graag kwijtwilt?
Wat is er mis met je huidige relatie dat je die op het spel wilt zetten?

Want dat doe je natuurlijk toch...
Je kiest er inderdaad niet voor om verliefd te worden, daar kun je niets aan doen. Je kiest er wel voor om vervolgens je zelf af te gaan vragen en zelfs het proberen uit te zoeken of het wederzijds is/zou kunnen zijn.

Terwijl als je relatie goed zit en je inderdaad zoveel van je vriendin houdt, je jezelf al zo slecht zou voelen dat je alle contact anders dan werkgerelateerd, af zou breken om vooral zo snel mogelijk van die gevoelens af te komen.
Wat Haribo zegt. Jij wilt weten of die gevoelens wederzijds zijn. En wat áls ze wederzijds zijn? Wat dan?

Ik denk dat daar de 'boze' reacties vandaan komen.

Als je zoveel van je vriendin houd en met haar samen wil blijven dan zul je toch van die verliefdheid moeten afraken. Anders kun je nooit volledig voor je huidige relatie gaan. Dan hoef je dus ook niet te weten of die vriendin van jou hetzelfde voor jou voelt.
quote:qwertu schreef op 31 maart 2010 @ 14:56:

Zonde van je vriendschap en zonde van je relatie, om die zo lichtvaardig op het spel te zetten. Verliefdheid is vluchtig, dat gaat wel weer over. Richt je liever op de bijzondere band die jullie hebben. Jullie als in: jij en je vriendin en jij en je partner.

Als dit echt DE vrouw voor je was geweest, dan waren jullie nooit een vriendschap aangegaan. Dan hadden jullie van begin af aan al samen willen zijn en dan had dat in jullie beider relaties meteen een probleem opgeleverd. Het feit dat dat niet gebeurd is, geeft voor mij in ieder geval aan dat dit niet meer is dan een tijdelijke bevlieging. Exact, het viel mij ook al op dat hij nooit dacht aan iets met haar beginnen, maar nu ze aan het daten is wel. Dat lijkt me dus meer een bezitsdrang (staat er negatiever dan dat ik het bedoel hoor, meer in biologische zin).
Hoe in de war je ook bent, je gedachtegang is niet koosjer. Zelfs niet met je nadere uitleg. Je vraagt je namelijk geen moment af hoe je de vrienschap kunt verbreken om je relatie te redden, of wat je met je huidige relatie kunt doen om die te verbeteren. En ik vind dat je daar toch eerst over na zou moeten denken voordat je verder denkt.
Zou nu alle energie in je vriendin steken, het vuurtje met haar weer aanwakkeren. Verliefd word je wel vaker in je leven maar dat dit overgaat in 'houden van' en gelukkig met elkaar bent/ blijft is niet de 'regel'. Uit je verhaalt blijkt dat je veel van je vriendin houdt. Ik zou dat echt niet zomaar op het spel zetten voor een verliefdheid/ bevlieging. Verliefdheid is alleen maar een chemische reactie: spanning. Dat gaat ook weer over, als je het niet blijft voeden.

Vind het triest om te lezen dat je alleen maar denkt aan de mogelijke gevoelens/ denkwijze van de persoon waar je verliefd op bent. Je doet heel veel moeite om je te verplaatsen in haar. Ik zou daar mee stoppen en je te verplaatsen in de belevingswereld van je huidige vriendin!
Ik vind dat deze situatie los staat van je vriendin. Of je wel of niet verder gaat met deze vrouw moet los stan van het feit of je wel of neit verder gaat met je vriendin. Anders ga je relatiehoppen en dat werkt volgens mij niet.

En idd, steek wat meer energie in je relatie met je vriendin. Spreek niet meer af met die ander, want dan wakker je het alleen maar aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven