Vriend probeert te bepalen
woensdag 3 januari 2018 om 20:39
Hoi allemaal,
Ik ben 26 en woon sinds midden vorig jaar samen met mijn vriend. De laatste tijd valt mij op dat hij veel dingen voor mij probeert te bepalen. VB: We hebben 1x per week personal training. De laatste tijd heb ik daar minder zin in en ga ik liever zelf sporten. Hij begint dan meteen over dat ik voornemens had gemaakt en ik me daar nu al niet aan houdt. Gisteren waren we bij zijn ouders, zijn vader vraagt of we iets lekkerd bij de koffie willen en hij zegt dat nee en jij kan t ook beter laten want je wilde toch strak in je vel zitten deze zomer?
Dit is wel iets dat ik graag wil, maar wel op mijn manier. Ik ben al bezig met gezond eten en van plan om minimaal 2x per week te gaan sporten, maar juist doordat hij veroordelend overkomt en mij verwijten maakt gaat het me steeds meer tegenstaan.
Ik probeer hem dit ook uit te leggen, maar hij zegt dan steeds dat ik eerder aangaf dat het me eerder ook niet goed lukte en als ik het alleen moet doen, het toch opnieuw niet lukt.
(Ik wil trouwens niet afvallen, maar wel strakker in mijn vel komen te zitten. Hij neemt dit alleen erg serieus).
Hebben jullie tips? Het bepalen van hem werkt namelijk juist averechts en ik word hierdoor juist onzeker.
Ik ben 26 en woon sinds midden vorig jaar samen met mijn vriend. De laatste tijd valt mij op dat hij veel dingen voor mij probeert te bepalen. VB: We hebben 1x per week personal training. De laatste tijd heb ik daar minder zin in en ga ik liever zelf sporten. Hij begint dan meteen over dat ik voornemens had gemaakt en ik me daar nu al niet aan houdt. Gisteren waren we bij zijn ouders, zijn vader vraagt of we iets lekkerd bij de koffie willen en hij zegt dat nee en jij kan t ook beter laten want je wilde toch strak in je vel zitten deze zomer?
Dit is wel iets dat ik graag wil, maar wel op mijn manier. Ik ben al bezig met gezond eten en van plan om minimaal 2x per week te gaan sporten, maar juist doordat hij veroordelend overkomt en mij verwijten maakt gaat het me steeds meer tegenstaan.
Ik probeer hem dit ook uit te leggen, maar hij zegt dan steeds dat ik eerder aangaf dat het me eerder ook niet goed lukte en als ik het alleen moet doen, het toch opnieuw niet lukt.
(Ik wil trouwens niet afvallen, maar wel strakker in mijn vel komen te zitten. Hij neemt dit alleen erg serieus).
Hebben jullie tips? Het bepalen van hem werkt namelijk juist averechts en ik word hierdoor juist onzeker.
woensdag 3 januari 2018 om 20:47
Op zich is hij super lief voor me en heeft hij waarschijnlijk alleen maar het beste met me voor. Maar hij slaat door in wat hij ziet als "Mij willen helpen om mijn doel te bereiken". Het probleem is vooral eigenlijk hoe ik hem duidelijk kan maken dat het me zelf ook lukt zonder dat hij me helpt. Als ik het eerder aankaartte had hij echt zoiets van: ik probeer je alleen te helpen en ik weet hoe graag je het zelf wilt..
woensdag 3 januari 2018 om 20:48
Op basis van de titel had ik een iets andere (ergere) OP gehad.
De voorbeelden die je aanhaalt klinken als goed bedoelde ondersteuning van je vriend, die helaas niet helemaal goed eruit komen.
Volgens mij heeft hij de doelen die jij voor jezelf hebt gesteld en met hem hebt gedeeld, vertaald naar een aantal concrete acties voor hem, die niet aansluiten bij jouw uitvoering. Geef bij je vriend aan dat je het niet prettig vind, en geef daarbij aan wat hij wel kan doen om je te helpen..
De voorbeelden die je aanhaalt klinken als goed bedoelde ondersteuning van je vriend, die helaas niet helemaal goed eruit komen.
Volgens mij heeft hij de doelen die jij voor jezelf hebt gesteld en met hem hebt gedeeld, vertaald naar een aantal concrete acties voor hem, die niet aansluiten bij jouw uitvoering. Geef bij je vriend aan dat je het niet prettig vind, en geef daarbij aan wat hij wel kan doen om je te helpen..
woensdag 3 januari 2018 om 20:48
Is dat echt zo of zoek je een excuus?Belle26 schreef: ↑03-01-2018 20:39Hoi allemaal,
Ik lees namelijk weinig motivatie van jouw kant. Je zwakt nu al af door niet meer naar je PA te willen. Zo bereik je je doel niet en dat is prima maar niet zeuren als dat strakke lichaam een brug te ver is.
woensdag 3 januari 2018 om 20:49
Ben zelf ook van mening dat dit een erg onvolwassen manier naar hem toe zou zijn. Juist omdat hij het goed bedoelt, alleen slaat hij een beetje door.
woensdag 3 januari 2018 om 20:50
Hij let dan ook op zijn gewicht.
woensdag 3 januari 2018 om 20:52
Of ze een normaal gewicht heeft doet er niet toe, de rest wel. Als To vaker tegen hem gezegd heeft dat ze niet meer wil snoepen en meer wil sporten (bijvoorbeeld), kan ik me voorstellen dat vriendlief dit als motiveren ziet.strikjemetstippels schreef: ↑03-01-2018 20:46Tja ik mis het hele verhaal eerlijk gezegd. Hoeveelste poging is dit? En heb je een normaal gewicht? Heb je gevraagd of hij je wil helpen? Et cetera.
woensdag 3 januari 2018 om 20:52
woensdag 3 januari 2018 om 20:53
woensdag 3 januari 2018 om 20:54
Nou inderdaad zeg. Hij gedraagt zich als haar vader. Ik zou er spontaan van opdrogen.
Ik ben 26, 1.72m en 66kg. Ikzelf vind het vrij normaal. Heb een slank bovenlijf, wat bredere heupen en iets flinkere billen en bovenbenen (beetje zandloperfiguur)strikjemetstippels schreef: ↑03-01-2018 20:46Tja ik mis het hele verhaal eerlijk gezegd. Hoeveelste poging is dit? En heb je een normaal gewicht? Heb je gevraagd of hij je wil helpen? Et cetera.
Ik wil sinds mijn 20e eigenlijk wat afgetrainder zijn. Heb mijn doel aan hem verteld, maar hij neemt het iets te serieus en denkt dat he jezelf dan tussendoor helemaal niks meer mag gunnen. (Hij is zelf 2 jaar geleden gaan trainen met dezelfde PT en zo'n 15 kg afgevallen. Ik denk ook dat hij daardoor denkt dat dat de enige manier is.
Doet er wel toe, maatje 'diabetes in tien jaar tijd' is ook een punt van bezorgd zijn he.
woensdag 3 januari 2018 om 20:56
Ja is ook wel normaal hoor (maar als je er afgetraind wil uit zien zal je wel nog iets moeten verliezen waarschijnlijk maar goed, dat is aan jou verder he).Belle26 schreef: ↑03-01-2018 20:54Ik ben 26, 1.72m en 66kg. Ikzelf vind het vrij normaal. Heb een slank bovenlijf, wat bredere heupen en iets flinkere billen en bovenbenen (beetje zandloperfiguur)
Ik wil sinds mijn 20e eigenlijk wat afgetrainder zijn. Heb mijn doel aan hem verteld, maar hij neemt het iets te serieus en denkt dat he jezelf dan tussendoor helemaal niks meer mag gunnen. (Hij is zelf 2 jaar geleden gaan trainen met dezelfde PT en zo'n 15 kg afgevallen. Ik denk ook dat hij daardoor denkt dat dat de enige manier is.
Tja dan vind ik hem een bemoeial.
woensdag 3 januari 2018 om 20:57
En weer hebben we samen een relatieprobleem opgelost.