Vriend probeert te bepalen

03-01-2018 20:39 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben 26 en woon sinds midden vorig jaar samen met mijn vriend. De laatste tijd valt mij op dat hij veel dingen voor mij probeert te bepalen. VB: We hebben 1x per week personal training. De laatste tijd heb ik daar minder zin in en ga ik liever zelf sporten. Hij begint dan meteen over dat ik voornemens had gemaakt en ik me daar nu al niet aan houdt. Gisteren waren we bij zijn ouders, zijn vader vraagt of we iets lekkerd bij de koffie willen en hij zegt dat nee en jij kan t ook beter laten want je wilde toch strak in je vel zitten deze zomer?
Dit is wel iets dat ik graag wil, maar wel op mijn manier. Ik ben al bezig met gezond eten en van plan om minimaal 2x per week te gaan sporten, maar juist doordat hij veroordelend overkomt en mij verwijten maakt gaat het me steeds meer tegenstaan.
Ik probeer hem dit ook uit te leggen, maar hij zegt dan steeds dat ik eerder aangaf dat het me eerder ook niet goed lukte en als ik het alleen moet doen, het toch opnieuw niet lukt.
(Ik wil trouwens niet afvallen, maar wel strakker in mijn vel komen te zitten. Hij neemt dit alleen erg serieus).
Hebben jullie tips? Het bepalen van hem werkt namelijk juist averechts en ik word hierdoor juist onzeker.
Tja, als jij vaak klaagt dat je te dik bent of niet lekker in je vel zit, of dat je samen hebt besloten te gaan trainen of wat dan ook, dan snap ik hem wel. Dan heb je maar weinig doorzettingsvermogen.
Belle26 schreef:
03-01-2018 20:54
Ik ben 26, 1.72m en 66kg. Ikzelf vind het vrij normaal. Heb een slank bovenlijf, wat bredere heupen en iets flinkere billen en bovenbenen (beetje zandloperfiguur)
Ik wil sinds mijn 20e eigenlijk wat afgetrainder zijn. Heb mijn doel aan hem verteld, maar hij neemt het iets te serieus en denkt dat he jezelf dan tussendoor helemaal niks meer mag gunnen. (Hij is zelf 2 jaar geleden gaan trainen met dezelfde PT en zo'n 15 kg afgevallen. Ik denk ook dat hij daardoor denkt dat dat de enige manier is.
Meid, je bent perfect.
Laat een ander je nooit aan jouw zelfbeeld twijfelen.
Laat je niet verleiden tot het vechten van de verkeerde strijd, TO.
Belle26 schreef:
03-01-2018 20:47
Op zich is hij super lief voor me en heeft hij waarschijnlijk alleen maar het beste met me voor. Maar hij slaat door in wat hij ziet als "Mij willen helpen om mijn doel te bereiken". Het probleem is vooral eigenlijk hoe ik hem duidelijk kan maken dat het me zelf ook lukt zonder dat hij me helpt. Als ik het eerder aankaartte had hij echt zoiets van: ik probeer je alleen te helpen en ik weet hoe graag je het zelf wilt..
Lukt het je zonder dat hij helpt? De ervaring zegt van niet. En jij bent niet bepaald bezig met laten zien dat je het wel zelf kunt. Dat hij dit sport dingen zegt waar anderen bij zijn is vervelend, maar het klinkt alsof je smoesjes zoekt om je doelen niet te bereiken.
Belle26 schreef:
03-01-2018 20:54
Ik ben 26, 1.72m en 66kg. Ikzelf vind het vrij normaal. Heb een slank bovenlijf, wat bredere heupen en iets flinkere billen en bovenbenen (beetje zandloperfiguur)
Ik wil sinds mijn 20e eigenlijk wat afgetrainder zijn. Heb mijn doel aan hem verteld, maar hij neemt het iets te serieus en denkt dat he jezelf dan tussendoor helemaal niks meer mag gunnen. (Hij is zelf 2 jaar geleden gaan trainen met dezelfde PT en zo'n 15 kg afgevallen. Ik denk ook dat hij daardoor denkt dat dat de enige manier is.
Dan moet je hem dat duidelijk maken, dat je het op jouw manier wilt doen.
Veel reacties in zo'n korte tijd! Ik reageer dan ook even in het algemeen. Ik ben iemand die echt voor haar doelen gaat als ik deze stel. Wat sporten betreft op mijn 20e nog niet inderdaad, maar sinds vorig jaar ven ik veel serieuzer hiermee bezig. Gezond eten (denk aan tussendoor een maand suikervrij, recepten van Rens Kroes, niet elke dag vlees etc.) Ik vind het niet erg als hij me wilt motiveren, integendeel. Maar door zo alles zo over te willen nemen en het niet meer mijn doel te laten zijn, maar over te willen nemen gaat het me tegenstaan en voelt het niet meer als mijn doen, maar iets dat moet.
Ik hoop het zo iets duidelijker te hebben uitgelegd.
En geloof me, over die opmerking bij zijn ouders, krijgt hij echt nog wel iets te horen.
Je bent een vrije burger in een vrije samenleving en je bepaalt zelf wat je doet, of dat nou logisch of tegenstrijdig is. Je hoeft je niet de les te laten lezen door je vriend. Dat gedrag van hem bij zijn ouders vind ik ook niet erg loyaal.
don't watch the movie, read the book
Annelleke schreef:
03-01-2018 20:59
Lukt het je zonder dat hij helpt? De ervaring zegt van niet. En jij bent niet bepaald bezig met laten zien dat je het wel zelf kunt. Dat hij dit sport dingen zegt waar anderen bij zijn is vervelend, maar het klinkt alsof je smoesjes zoekt om je doelen niet te bereiken.

Die conclusie trek je uit het feit dat TO vandaag één keer iets lekkers wilde?
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 21:08
0.34% gewijzigd
Big mistake om hier je maten en gewicht op te geven, TO. Dat is namelijk waar je op beoordeeld gaat worden. Het gedrag van je vriend doet er dan opeens niet meer toe.

Die fout maak je geen tweede keer hier op het forum.
Belle26 schreef:
03-01-2018 21:02
Veel reacties in zo'n korte tijd! Ik reageer dan ook even in het algemeen. Ik ben iemand die echt voor haar doelen gaat als ik deze stel. Wat sporten betreft op mijn 20e nog niet inderdaad, maar sinds vorig jaar ven ik veel serieuzer hiermee bezig. Gezond eten (denk aan tussendoor een maand suikervrij, recepten van Rens Kroes, niet elke dag vlees etc.) Ik vind het niet erg als hij me wilt motiveren, integendeel. Maar door zo alles zo over te willen nemen en het niet meer mijn doel te laten zijn, maar over te willen nemen gaat het me tegenstaan en voelt het niet meer als mijn doen, maar iets dat moet.
Ik hoop het zo iets duidelijker te hebben uitgelegd.
En geloof me, over die opmerking bij zijn ouders, krijgt hij echt nog wel iets te horen.

Ik snap het helemaal. Je vriend wil jouw redder zijn, en jij hebt geen redder nodig.

In feite zegt hij: 'Ik doe het wel voor je want hij kunt het toch niet.'

Dat is niet motiverend, maar de-motiverend. Alleen dat snapt hij nog niet.
Ik vind trouwens dat je ook het volste recht hebt om niet te werken aan goede voornemens. Je bent volwassen en als jij een doel had gesteld en vervolgens bedenk jij je, dan mag dat in Nederland. Je bent een zelfstandige persoon die eigen keuzes maakt. Onverstandig of verstandig, dat mag allemaal.
Belle26 schreef:
03-01-2018 20:47
Op zich is hij super lief voor me en heeft hij waarschijnlijk alleen maar het beste met me voor. Maar hij slaat door in wat hij ziet als "Mij willen helpen om mijn doel te bereiken". Het probleem is vooral eigenlijk hoe ik hem duidelijk kan maken dat het me zelf ook lukt zonder dat hij me helpt. Als ik het eerder aankaartte had hij echt zoiets van: ik probeer je alleen te helpen en ik weet hoe graag je het zelf wilt..
Ik denk dat jullie saampjes even goed moeten praten.....
Ben het met Amant eens, ronduit denigrerend hoe je vriend zich gedraagt. Het is maar wat je, je wil laten zeggen.
Als jij niet wil dat hij zo doet, dan hoort hij dat toch niet te blijven doen.
Jouw probleem als het toch niet lukt
Ik gaf mijn gewicht etc. op om te laten zien dat ik een gewoon normaal postuur heb. Vooral, omdat er uit reacties bleek dat mensen er een beetje vanuit gingen dat ik waarschijnlijk overgewicht had en niet aan mijn doelen wilde werken. En dat is juist waar het niet om draait.
Mijn vraag is aan jullie: Hoe maak ik hem duidelijk dat ik het ook wel alleen aankan, zonder hem af te branden, en zodat hij niet denkt dat ik het niet fijn vind als hij me helpt.(hij mag best met me mee sporten en me motiveren, alleen niet het pushen.. ik heb daar een allergie voor). Ik breng het meestal te heftig als ik zoiets aankaart, waardoor het juist een hele discussie wordt. Ik sport op zich 1a 2x per week excl. PT en 1x incl., maar wil de tweede/derde keer per week ook zonder PT gaan doen.
Gezellig hoor zo op elkaar letten. Ben je net het huis uit heb je een ander oppas gekregen.
Je beschrijft je deurmat-gedrag, TO. Wat ga je aan je deurmat-gedrag doen?
Annelleke schreef:
03-01-2018 20:59
Ze is volwassen en mag best de consequenties van haar gedrag (als het inderdaad is wat je zegt) zelf ondervinden.
Ze zal zelf voldoende motivatie moeten zien te vinden want het werkt duidelijk averechts zoals haar vriend het doet
anoniem_344137 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 21:15
0.87% gewijzigd
Gaat dit echt alleen over sporten to?
Belle26 schreef:
03-01-2018 21:12
Ik gaf mijn gewicht etc. op om te laten zien dat ik een gewoon normaal postuur heb. Vooral, omdat er uit reacties bleek dat mensen er een beetje vanuit gingen dat ik waarschijnlijk overgewicht had en niet aan mijn doelen wilde werken. En dat is juist waar het niet om draait.
Mijn vraag is aan jullie: Hoe maak ik hem duidelijk dat ik het ook wel alleen aankan, zonder hem af te branden, en zodat hij niet denkt dat ik het niet fijn vind als hij me helpt.(hij mag best met me mee sporten en me motiveren, alleen niet het pushen.. ik heb daar een allergie voor). Ik breng het meestal te heftig als ik zoiets aankaart, waardoor het juist een hele discussie wordt. Ik sport op zich 1a 2x per week excl. PT en 1x incl., maar wil de tweede/derde keer per week ook zonder PT gaan doen.
Door hem dit te vertellen:

Jouw vriend wil jouw redder zijn, en jij hebt geen redder nodig.

In feite zegt hij: 'Ik doe het wel voor je want hij kunt het toch niet.'

Dat is niet motiverend, maar de-motiverend.
Je bent 26, geen 16, dus sta achter je keuzes.
Sport je dan sport je, geen zin dan jouw zaak.
Opmerkingen over je eetgedrag waar anderen bij zijn slaan in jouw geval nergens op, en al zou je 60 kg meer wegen dan is het gewoon onaardig en voor schut zetten.
Ik zou het zo strak brengen.
Niet meer mee bemoeien vriend, en lullig gedrag voor je houden.
Amant schreef:
03-01-2018 21:13
Je beschrijft je deurmat-gedrag, TO. Wat ga je aan je deurmat-gedrag doen?
Ik wil je vragen niet meer te reageren, je leest niet wat ik echt schrijf in alle reacties. Je veroordeelt terwijl je geen idee hebt hoe ik ben. Ben absoluut geen deurmat en gedraag me ook niet zo. Ben me prima bewust van hoe ik reageer naar anderen en mijn probleem is dat het er dit betreffende juist te heftig uitkomt.
https://www.confront.nl/artikelen/597-d ... sdriehoek/

Lees dit een vergelijk het met jouw situatie. Laat je vriend het ook lezen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 21:20
33.05% gewijzigd
Belle26 schreef:
03-01-2018 21:17
Ik wil je vragen niet meer te reageren, je leest niet wat ik echt schrijf in alle reacties. Je veroordeelt terwijl je geen idee hebt hoe ik ben. Ben absoluut geen deurmat en gedraag me ook niet zo. Ben me prima bewust van hoe ik reageer naar anderen en mijn probleem is dat het er dit betreffende juist te heftig uitkomt.

Zijn woordkeus is misschien niet zo aardig maar de inhoud van zijn posts raakt de waarheid.

Je vriend doet onaardiger dan deze forummer, waarom ga je wel tegen hem in en niet tegen je vriend?
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 21:23
9.38% gewijzigd
Belle26 schreef:
03-01-2018 21:17
Denk toch dat Amant wel een punt heeft. Waarom laat je, je zulke dingen zeggen? Hoezo weet je niet hoe je hem duidelijk moet maken dat je dit niet fijn vindt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven