vriend vermijd contact nadat ik vertelde over verkrachting

29-12-2009 23:06 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drie jaar geleden ben ik verkracht in mijn eigen huis door de vriend van mijn vriendin. Nu is een half jaar geleden uitgekomen dat 'de vriend' ook haar kind heeft verkracht (relatie is geeindigd, aangifte komt nog). Dat was de eerste keer dat ik aan haar vertelde wat er gebeurt was. Ze is ook de enigste die er van af weet. 'De vriend' heeft mij via Hyves benaderd en een paar dagen geleden ook telefonisch.

Nu is het zo dat ik sinds kort een relatie heb. Toen ik telefonisch gebeld werd door 'de vriend', stortte ik even in. Het eerste wat ik deed was mijn vriend bellen. Hij was niet bereikbaar. Uiteindelijk heb ik het hem via sms verteld (dat vond ik al erg kut om te doen), in de hoop dat hij dan wel zou reageren. Volgende ochtend pas een reactie (via SMS) dat hij die 'vriend' wilde bellen. Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd contact met hem te zoeken, maar niet te bereiken. Ik heb hem ook laten weten dat hij mij enorm in de kou laat staan. Ik kan begrijpen dat dit wat met hem doet. Alles wat ik wil is dat hij er voor mij is, hij hoeft er niet mee te dealen. Dat doe ik wel.

Al met al heeft hij mij dus laten barsten (tenminste zo voelt het). Ik ben behoorlijk pist en ik kras over mijn bol of ik verder met hem wil. Wij zouden vandaag praten. Is wat tussen gekomen van zijn kant, kan gebeuren. Nu ben ik zo ver dat ik hem verlopig niet wil zien en mijn telefoon heb uitgezet.

Wat is wijsheid?
Kalima, ben je er nog....of weer?
Misschien heeft ze gewoon niet zoveel gelegenheid om achter de computer te zitten dus alleen s avonds en komt ze hier vanavond weer....

Het berichtje is van gister toch??
Maar om op het verhaal terug te komen.

Wel vreemd dat haar vriend dus niet reageert... Ik vind het nogal bot en respectloos. Geschrokken of niet.

Ik zou in ieder geval wel je telefoon aanzetten zodat hij je kan bereiken en jullie kunnen praten.

Zou liever nog een afspraak maken om elkaar te treffen dan.

Een echte vent had al wel op de stoep gestaan lijkt me, als iemand echt voor je gaat. Of in ieder geval gereageerd nadat hij die vriend heeft gesproken. Maar even afwachten dus. Dikke kans dat die ander dus alles ontkent of verdraait.. Maar goed jouw vriend zou dan alsnog met jou moeten praten voor jouw kant van het verhaal.

Dat had hij ook gelijk moeten doen vind ik!
quote:miss_sparkle schreef op 30 december 2009 @ 09:52:

Wel vreemd dat haar vriend dus niet reageert... Ik vind het nogal bot en respectloos. Geschrokken of niet.

Waarom zou hij schrikken van 'n smsje over iets wat jaren geleden is gebeurd? Denk dat hij het gewoon voor kennisgeving aanneemt als ze niet persoonlijk contact met hem opneemt.

Sms-en als je ergens mee zit is gewoon dom.
Sja, ik vind het gewoon moeilijk te geloven. Niet dat ze verkracht is, wat heel verschrikkelijk is, maar juist daaróm. Die kerel heeft haar dat aangedaan, de vriend van haar vriendin, van wie ze dus sindsdien weet dat ze aan zo'n risico blootstaat, en die heeft ook nog een kind! Met hetzelfde risico! Het gaat er bij mij dus niet in dat je dan niets zegt.
Aangifte komt nog.....

Vreemd, hoor.
Ik snap niet wat je nu wilt?

Waarom moet jou vriend hem bellen???

Hooguit het ziekenhuis inslaan!

Kom aan, zeg.

Beetje met zo iemand bellen, ben je wel wijs?
Vrouwen vertellen heel vaak niet dat ze verkracht zijn en door wie omdat ze bang zijn niet geloofd te worden. Wat dus ook gebeurt, dat zie je ook in dit topic. Je wordt niet geloofd als je verteld dat het gebeurd is en mensen zetten hun vraagtekens bij je vervolgacties etc. Vrouwen vertellen het óf direct, en als ze gaan nadenken niet meer of pas jaren later.

Juist die twijfel aan je verhaal (welk gedeelte dan ook) is kwetsend en maakt je kapot. Om dat te voorkomen vertellen vrouwen dus maar liever niks.

Vriend had gewoon even moeten bellen. Al was het maar om uitleg van de SMS. Dat is menselijk en normaal. Helemaal niet reageren is niet normaal. Ook niet als hij niet wist wat hij er mee aan moest. Dan had hij helemaal even contact op moeten nemen.

Niet communiceren via de SMS, is waar, maar dat is nu eenmaal gebeurd en niet meer terug te draaien. Het niet reageren is veelzeggender. Aan zo iemand heb je niks in tijden van crisis.
Natuurlijk is een verkrachting hartstikke heftig. Juist daarom snap ik niet dat je de 'schijn' kunt ophouden bij eengoede vriendin. Hoe verklaar je ineens dat je ineen krimpt als haar vriend binnenkomt? Dat je liever niet meer met hen samen wilt afspreken? Dat je angstiger of emotioneler bent dan voorheen? Heb je haar nooit eens gevraagd of zij haar vriend volledig vertrouwt o.i.d.?

In al deze heftigheid lijkt een niet reagerende prille verkering het minste van je zorgen...
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:twinkeling schreef op 29 december 2009 @ 23:38:

Kalima,

Wat een ellende meid. Een sms leent zich natuurlijk niet zo goed voor dit soort berichten. Je schrijft dat je die sms stuurde omdat je een reactie wilde ontlokken aan je vriend. Hadden jullie hiervoor ook een andere kijk op bereikbaarheid/communicatie?

Dit soort dingen horen over iemand waar je van houdt is niet makkelijk. Of het nou naar is voor jou of niet, je zult je vriend voor een deel zijn eigen ritme moeten gunnen om dit bericht op zich in te laten werken. Niet makkelijk, ik wens je dan ook veel sterkte

Meds, je schrijft:

[...]

En ik snap dat het fijn zou zijn als ieder slachtoffer van sexueel geweld aangifte zou doen. En dat het heel mooi zou zijn als daarmee alle verkrachters gestopt zouden kunnen worden.

Als slachtoffer van helaas nogal ingrijpend sexueel geweld is de felheid waarmee mensen (in dit geval jij dus) roepen dat 'iedereen die ooit verkracht is aangifte moet doen' en de referentie daarbij naar eventuele toekomstige slachtoffers die het slachtoffer 'dus' zou moeten voorkomen voor mij nogal moeilijk te verteren. Je legt er een verantwoordelijk mee op een plaats waar die niet thuishoort.

Er is maar 1 dader en dat is de verkrachter. Dat lijkt me nogal duidelijk. Als jij slachtoffer wordt van seksueel geweld dan is dat heel heftig, en daar heb je niet om gevraagd. Je krijgt daarmee echter ook een gereedschap aangereikt om deze etters preventief te stoppen. Namelijk jouw verhaal. Als ieder slachtoffer zwijgt dan wordt het probleem in stand gehouden. En ik weet heus wel dat dat makkelijker is dan gezegd, en dat velen hun ervaring liever verzwijgen. Maar daarmee stop je het geweld niet. En jij hebt een tool die niemand anders heeft. Gebruik dat, daar help je anderen mee.

In geval van TO had daarmee de verkrachting van het kind van de vriendin voorkomen kunnen worden.
quote:meds schreef op 30 december 2009 @ 10:42:

[...]

Er is maar 1 dader en dat is de verkrachter. Dat lijkt me nogal duidelijk. Als jij slachtoffer wordt van seksueel geweld dan is dat heel heftig, en daar heb je niet om gevraagd. Je krijgt daarmee echter ook een gereedschap aangereikt om deze etters preventief te stoppen. Namelijk jouw verhaal. Als ieder slachtoffer zwijgt dan wordt het probleem in stand gehouden. En ik weet heus wel dat dat makkelijker is dan gezegd, en dat velen hun ervaring liever verzwijgen. Maar daarmee stop je het geweld niet. En jij hebt een tool die niemand anders heeft. Gebruik dat, daar help je anderen mee.

In geval van TO had daarmee de verkrachting van het kind van de vriendin voorkomen kunnen worden.

Stel dat ze hem gelijk had aangegeven zodat ze bewijs had (zijn sperma) dan nog was het zijn woord tegen het hare geweest als ze verder niet lichamelijk mishandeld was en had hij kunnen zeggen dat ze zelf wilde en hem had verleid: resultaat, vriendin wordt kwaad op haar omdat ze in haar relatie stookt en haar man heeft verleid.

Kan me dus heel goed voorstellen dat je zoiets voor je houdt. Je maakt het gebeuren toch niet meer ongedaan en je krijgt er alleen maar zelf meer moeilijkheden door. Grote financiele schadevergoedingen worden hier in NL toch niet gegeven, dus daar hoef je jezelf ook niet maandenlang voor door rechtzaken te martelen.
Als ik zo'n sms zou krijgen zou ik op z'n minst denken 'wtf!!?!' en dus meteen bellen/langskomen. Het is toch even een ander soort sms dan 'kun je nog even een zak aardappelen meenemen uit de Appie?'
quote:meds schreef op 30 december 2009 @ 10:42:

[...]

In geval van TO had daarmee de verkrachting van het kind van de vriendin voorkomen kunnen worden.Ja, dat denk ik dus ook. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik niet aan de bel had getrokken. Nu is haar kind verkracht en wat zeg jij dan? 'O verrek, dat is mij ook overkomen'. Vreselijk.
quote:elninjoo schreef op 30 december 2009 @ 10:47:

[...]

Stel dat ze hem gelijk had aangegeven zodat ze bewijs had (zijn sperma) dan nog was het zijn woord tegen het hare geweest als ze verder niet lichamelijk mishandeld was en had hij kunnen zeggen dat ze zelf wilde en hem had verleid: resultaat, vriendin wordt kwaad op haar omdat ze in haar relatie stookt en haar man heeft verleid.

Kan me dus heel goed voorstellen dat je zoiets voor je houdt. Je maakt het gebeuren toch niet meer ongedaan en je krijgt er alleen maar zelf meer moeilijkheden door. Grote financiele schadevergoedingen worden hier in NL toch niet gegeven, dus daar hoef je jezelf ook niet maandenlang voor door rechtzaken te martelen.Eens aangifte is heel moeilijk. Maar in dit geval had het de vriendin gewaarschuwd en had zij kunnen optreden. De aangifte is natuurlijk heel erg belangrijk als er meerdere aangiften gedaan zijn. Je weet niet of deze meneer eerder iets heeft uitgevreten (grote kans dat dat inderdaad zo is) en stel dat er een veroordeling ligt dan doet het "woord" van de dader er niet zoveel toe. Door te zwijgen kom je daar niet achter
Denk niet dat Kalima nog terugkomt als ze de reacties hier leest.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:meds schreef op 30 december 2009 @ 10:57:

[...]

Eens aangifte is heel moeilijk. Maar in dit geval had het de vriendin gewaarschuwd en had zij kunnen optreden. De aangifte is natuurlijk heel erg belangrijk als er meerdere aangiften gedaan zijn. Je weet niet of deze meneer eerder iets heeft uitgevreten (grote kans dat dat inderdaad zo is) en stel dat er een veroordeling ligt dan doet het "woord" van de dader er niet zoveel toe. Door te zwijgen kom je daar niet achterDe kans was veel groter geweest dat de vriendin TO zou beschuldigen ipv haar op haar mooie blauwe ogen te geloven. Je gelooft toch liever je vriend dan 'n vriendin?
quote:Doornroosje75 schreef op 30 december 2009 @ 10:37:

Natuurlijk is een verkrachting hartstikke heftig. Juist daarom snap ik niet dat je de 'schijn' kunt ophouden bij eengoede vriendin. Hoe verklaar je ineens dat je ineen krimpt als haar vriend binnenkomt? Dat je liever niet meer met hen samen wilt afspreken? Dat je angstiger of emotioneler bent dan voorheen? Heb je haar nooit eens gevraagd of zij haar vriend volledig vertrouwt o.i.d.?

In al deze heftigheid lijkt een niet reagerende prille verkering het minste van je zorgen...

Vrouwen zijn fantastisch in het verbergen van hun ware gevoelens en zoiets schokkends als een verkrachting willen sommigen blokkeren, doen alsof het niet gebeurd is, de schuld bij zichzelf zoeken, niemand er mee kwetsen (de vriendin bijvoorbeeld in dit geval) en ga zo maar door.

Het kan jaren duren voor zoiets naar buiten komt en soms komt het nooit naar buiten. Ik heb er 21 jaar over gedaan om mijn verhaal te vertellen over het seksueel misbruik in mijn jeugd en over de verkrachtingen binnen mijn relatie heb ik nog nooit gesproken met mijn familie bijvoorbeeld. Te veel schaamte.
Maar dat is wel een verschil Leo. Als het je overkomt als kind ben je mentaal minder goed toegerust om te beseffen dat het juist belangrijk is om erover te praten.
Hoe dan ook, vrouwen zwijgen vaak op momenten dan ze zouden moeten praten.

Uit vele onderzoeken blijkt dat de hoeveelheid aangiften van verkrachtingen het topje van de ijsberg zijn.
fijn dat iedereen zo goed weet hoe die zou reageren in de schoenen van TO
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:elninjoo schreef op 30 december 2009 @ 10:47:

[...]

Stel dat ze hem gelijk had aangegeven zodat ze bewijs had (zijn sperma) dan nog was het zijn woord tegen het hare geweest als ze verder niet lichamelijk mishandeld was en had hij kunnen zeggen dat ze zelf wilde en hem had verleid:

Eens. Misschien is dit terecht, omdat de gevolgen zo groot zijn als je ten onrechte veroordeeld wordt en omdat je in principe onschuldig bent tot het tegendeel bewezen wordt. Een ander punt is dat behoorlijk wat aangiften (ik geloof iets van 30% tot 50%) vals zijn en dus als wapen gebruikt worden om andere doelen te bewerkstelligen. En misschien is het niet terecht omdat de gevolgen voor het slachtoffer minstens even groot zijn en waarschijnlijk het grootste deel van de aangiften niet vals is.

resultaat, vriendin wordt kwaad op haar omdat ze in haar relatie stookt en haar man heeft verleid.

Kan me dus heel goed voorstellen dat je zoiets voor je houdt. Je maakt het gebeuren toch niet meer ongedaan en je krijgt er alleen maar zelf meer moeilijkheden door. Grote financiele schadevergoedingen worden hier in NL toch niet gegeven, dus daar hoef je jezelf ook niet maandenlang voor door rechtzaken te martelen.

Oneens. Als je daadwerkelijk verkracht bent moet je toch alles doen zodat de dader gestraft wordt. Als je bij voorbaat de handdoek in de ring gooit omdat het toch geen zin heeft, gebeurt er zeker niets en kan de dader ongestoord verder gaan met zijn laffe praktijken.
quote:Oneens. Als je daadwerkelijk verkracht bent moet je toch alles doen zodat de dader gestraft wordt. Als je bij voorbaat de handdoek in de ring gooit omdat het toch geen zin heeft, kan de dader ongestoord verder gaan met zijn laffe praktijken.Zou hooguit zelf proberen wraak te nemen, misdadigers worden in Nederland toch niet zwaar genoeg gestraft. Ik zou mezelf de frustratie van rechtzaak en eventuele minimale veroordeling dus besparen.
Ben het helemaal eens met Leo. Na verkrachting zijn schaamte en schuldgevoel (had ik het niet kunnen voorkomen?) belangrijke factoren in het zwijgen over wat er is gebeurd. En die factoren wegen zwaar, ook als je volwassen bent als het je overkomt.

Ik vind het naar om te lezen als wordt gesuggeerd dat to de verkrachting van een kind had kunnen voorkomen door haar mond open te doen. Denk je niet dat ze zich (onterecht!) al schuldig genoeg voelt?

Het is niet zo kies om een algemene discussie over zulke zaken te starten op een topic van iemand die slachtoffer is en hier haar kwetsbaarheid heeft neergelegd. Het lijkt me zinniger om het hier te beperken tot haar specifieke situatie.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:elninjoo schreef op 30 december 2009 @ 11:21:

[...]

Zou hooguit zelf proberen wraak te nemen, misdadigers worden in Nederland toch niet zwaar genoeg gestraft. Ik zou mezelf de frustratie van rechtzaak en eventuele minimale veroordeling dus besparen.Daar kan ik het natuurlijk alleen maar mee eens zijn. Het recht moet meer in eigen hand genomen worden. Eerwraak enzo...
De OP roept zoveel vragen op dat het zonder verdere toelichting van TO in mijn ogen niet mogelijk is een goed beeld te krijgen van de situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven