vriend vraagt om geld te lenen

24-10-2020 22:10 472 berichten
sinds iets langer dan een jaar een nieuwe relatie. even een fast forward. wonen niet samen, relatie gaat redelijk.
gister vroeg hij mij of ik hem geld kon lenen voor boodschappen en tanken.

Is het raar dat ik van hem ben afgeknapt nu.
rumforviva schreef:
27-10-2020 08:31
En ja, ik vind het wel normaal dat iemand dankbaarheid toont als je uit de brand bent geholpen als je niet eens meer boodschappen kon doen. Je hoeft niet op je knieën te kruipen. Maar zomaar over tot de orde van de dag is wel het andere uiterste.
Dat is dus wat mij stoort, tuurlijk gaat het niet om een bloemetje ,maar een foto van de nieuwe wasmachine mwah die ging mij echt te ver
kendra74 schreef:
27-10-2020 08:20
Dus omdat ik heb gezegd ik leen niet maar ik geef het, want ik ben geen bank, vinden jullie dat de kous daarmee af is en ik eigenlijk mijn mond moet houden.

Dus er is niemand die het dan vreemd vind dat hij dan geen bljjk van dankbaarheid toont maar in plaats daarvan een nieuwe wasmachine koopt.

Dan moet ik echt bij mezelf te rade gaan dan
Wat ik vind is dat je wat assertiever moet zijn.

Het is voor jou superbelangrijk. En in plaats van dat je dat zegt waardoor hij er zijn gedrag op aan kan passen verwacht je dat hij het uit zichzelf gaat begrijpen en zijn gedrag aanpast.

Als je zo in je relaties staat, dan zul je nog heel vaak teleurstelling gaan ervaren.
kendra74 schreef:
27-10-2020 08:20
Dus omdat ik heb gezegd ik leen niet maar ik geef het, want ik ben geen bank, vinden jullie dat de kous daarmee af is en ik eigenlijk mijn mond moet houden.

Dus er is niemand die het dan vreemd vind dat hij dan geen bljjk van dankbaarheid toont maar in plaats daarvan een nieuwe wasmachine koopt.

Dan moet ik echt bij mezelf te rade gaan dan
Als hij vorige maand zónder aankoop van een wasmachine al geld moest lenen voor boodschappen en benzine, dan garandeer ik je dat hij deze maand mét die aankoop erbij niks over heeft voor terugbetaling of een bloemetje.

Beschouw het geld als verloren (je hebt het gegeven, niet geleend - jouw normen zijn duidelijk de zijne niet) en maak het uit, want dit wordt niet beter.
Jolijt dat is gelukkig bij mij niet het geval, maar dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat hij dit zonder enig gene doet
kendra74 schreef:
27-10-2020 08:33
Ja en daar ligt misschien mijn hekel punt, hij vindt het normaal maar hoe kan dat, heel irritant dat ik die gedachten niet los kan laten , maar dat zal wel komen

Nou ga je jezelf dus dwingen om dat gevoel los te laten en dat snap ik niet. Kennelijk knap jij hier op af en je vriend ziet niets bijzonders, er kan geen bedankje van af in de vorm van een bloemetje of wat lekkers en hij koopt een wasmachine. Ik denk dat hij het normaal vindt omdat je het kan missen. Daaruit spreekt wat mij betreft een vanzelfsprekendheid die ik ook niet normaal zou vinden.

Dit is al na een jaar toch een behoorlijk verschil met hoe jullie in het leven staan. Ik zou er ook op afknappen en zeker de manier waarop het gaat.
DS1971 schreef:
27-10-2020 08:35

Het is voor jou superbelangrijk. En in plaats van dat je dat zegt waardoor hij er zijn gedrag op aan kan passen verwacht je dat hij het uit zichzelf gaat begrijpen en zijn gedrag aanpast.

Als je zo in je relaties staat, dan zul je nog heel vaak teleurstelling gaan ervaren.
Ik heb het zeker wel gezegd, maar na het bericht van gister, wat kan je daar nu nog meer opzeggen ???
Maar zijn jullie nou nog bij elkaar of niet?
Het is niet officieel uit, maar heb aangegeven dat ik tijd nodig heb om te kijken of ik met deze relatie door wil gaan, maar eerlijk aangegeven dat ik neig naar nee, en daar was hij het niet mee eens, omdat hij ons wel een goed stel vindt
kendra74 schreef:
27-10-2020 08:44
Het is niet officieel uit, maar heb aangegeven dat ik tijd nodig heb om te kijken of ik met deze relatie door wil gaan, maar eerlijk aangegeven dat ik neig naar nee, en daar was hij het niet mee eens, omdat hij ons wel een goed stel vindt
Die tijd heb je niet nodig. Je bent afgeknapt, dat is niet meer terug te draaien.

En als je er wel wat aan wil doen, dan moet je nu duidelijk zeggen dat zo’n foto van zijn nieuwe wasmachine smakeloos is en dat dit de zaken er niet beter op maken.
Alle reacties Link kopieren
Als jij 'nee' vindt over jullie relatie maakt het niet meer uit wat hij vindt.
DS1971 schreef:

Dit.
Dus ook gewoon duidelijk zeggen wat je vindt van die foto.
Geen zin meer in? Dan uitmaken.
Weet ook eerlijk niet waar mijn twijfel ligt hoor, zeker gezien het feit dat ik mij dus nog erger over deze actie.
kendra74 schreef:
Dat is dus wat mij stoort, tuurlijk gaat het niet om een bloemetje ,maar een foto van de nieuwe wasmachine mwah die ging mij echt te ver
Zou hem en zijn nieuwe wasmachine geluk wensen samen.

Wat moet je hier nog mee verder?
Ben in het dagelijks leven zeker assertief en heb mijn mond echt bij, maar als ik dit allemaal terug lees denk ik gaat het echt over mij, laat ik mij nu in de maling nemen of ben ik naïef of moet ik het gewoon niet zo zwaar op nemen.

Blijf erbij dat geld lenen bij wie dan ook echt je uiterste vraag moet zijn, zoals iemand al eerder zei, dan pak je die week maar macaroni met ketchup, maar als je een week geleden nog geen pak melk kon kopen en nu gelijk deze aanschaf doet, ja dan breekt mijn klomp wel. Zeker omdat de andere partij zich van de domme speelt, heel frustrerend. En ja ik weet het, ik doe het zelf!!!
Jij bent misschien niet duidelijk genoeg, maar hij is wel gewoon een flapdrol dat hij niet aanvoelt dat dit niet oké is. Zeker als je hebt aangegeven dat je twijfelt.

Rond het af.
kendra74 schreef:
Serieus?
kendra74 schreef:
Ja en daar ligt misschien mijn hekel punt, hij vindt het normaal maar hoe kan dat, heel irritant dat ik die gedachten niet los kan laten , maar dat zal wel komen
Omdat hij blijkbaar al heel lang op deze manier het ene gat met het andere opvult. Hij kijkt nu alweer verder naar wat hij deze maand niet kan betalen om uit de problemen te blijven. Dit was voor hem vast slechts de oplossing voor oktober, nu moet hij nadenken over november. En als dat is opgelost, dan komt de dure decembermaand. En zo kijkt hij alleen maar vooruit, hoe kan ik de eindjes aan elkaar knopen. En is er geen ruimte in zijn hoofd om je te bedanken, laat stáán je te zeggen dat hij het terug wil betalen. Want daarmee weet hij zeker dat het uitloopt op ruzie, want het is een valse belofte en dan kan hij je niet opnieuw gebruiken of inzetten voor wanneer het weer penibel is.
kendra74 schreef:

Het lijkt wel alsof je graag teleurgesteld wordt. o_o :|

Heb je dit soort situaties vaker? Zoek professionele hulp. Zo zonde dit!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
kendra74 schreef:
27-10-2020 08:40
Ik heb het zeker wel gezegd, maar na het bericht van gister, wat kan je daar nu nog meer opzeggen ???
Je bent pas gaan communiceren toen jouw vat overliep. Dan is het meestal al te laat.
Natuurlijk vindt hij jullie een goed stel, pff kijken of hij dat nog vindt als je geen geld meer geeft.
kendra74 schreef:
27-10-2020 08:40

Niks dus. Je bent uitgepraat. Waarom valt het kwartje niet?

In plaats je te verwonderen over zijn gedrag, kan je je beter verwonderen over je eigen gedrag.
Ik zou me best belazerd voelen als iemand geld vraagt voor boodschappen en dan een wasmachine koopt.
(al snap ik wil dat een wasmachine ook belangrijk is).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
-jolijn- schreef:
27-10-2020 08:34
Het gemiddelde bruto uurloon van vrouwen is 14% lager dan dat van mannen.
Hoe kom je daar nu weer bij?

Als het gaat om de gender wage gap dan zie je dit soort cijfers voor niet gecorrigeerde inkomens (waarbij dus geen rekening wordt gehouden met onder meer aantal gewerkte uren).

De data om vast te stellen wat mannen en vrouwen ten opzichte van elkaar verdienen uitgaande van gelijke situaties is niet voorhanden, aldus CBS.
kendra74 schreef:
Omg.

Hoe oud is je kind? Die krijgt hier hoop ik niks van mee.
haarklover schreef:
27-10-2020 09:24
Ik zou me best belazerd voelen als iemand geld vraagt voor boodschappen en dan een wasmachine koopt.
(al snap ik wil dat een wasmachine ook belangrijk is).
Eens, een wasmachine is een eerste levensbehoefte wat mij betreft. Maar ik zou niet meegezogen willen worden in de perikelen van iemand die van maand tot maand leeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven