vrienden met je ex

15-01-2009 18:59 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou best wel eens willen weten waarom het voor een heleboel mensen een belemmering is als je nog steeds vrienden bent met je ex. Het is toch niet voor niets een ex of is vriendschap tussen man en vrouw helemaal niet mogelijk. Ik snap dat dus echt niet of ben ik nou zo ruimdenkend?

vrienden met je ex

Totaal aantal stemmen: 31

Ja, dat is mogelijk (77%)
Nee, dat is niet mogelijk (23%)
ja, het is mogelijk...maar ik denk dat je wel even een tijdje afstand moet nemen. Eerdere relaties niet gedaan en dat zorgde voor veel verwarring. Hierdoor bleef ik er langer in hangen. Het is helemaal verwarrend wanneer jij niet degene bent die de keuze heeft gemaakt.

Nu net een relatie van 6,5 jaar verbroken en probeer het contact eerst op een laag pitje te houden. We hebben samen de keuze gemaakt maar na 5,5 jaar samenwonen hakt dit er goed in. Wie weet kunnen we later elkaar weer meer zien, maar nu liever niet. Bovendien heb ik er op dit moment ook niet eens zo'n behoefte aan gek genoeg.
Hangt er vanaf. In principe ga ik nog vriendschappelijk om met al mijn ex-en. Maar dat zou een stuk minder worden als ik een nieuwe liefde heb.

Er is 9 van de 10 keer toch een soort spanning tussen mannen en vrouwen, dus een echt diepe vriendschap zou ik met een nieuwe relatie niet echt normaal vinden.

Bovendien is het 'terugvallen' met een ex nog veel makkelijker dan met een andere man... Been there, done that, zeg maar.

Dus ik zeg geen nee én geen ja, het hangt echt van de omstandigheden af. Maar vanwaar de vraag?
Ik ben nu getrouwd (alweer jaren) maar voorheen wilde mijn ex(en) altijd vrienden blijven en ik ook wel, tot je er op een punt achter komt dat ze eigenlijk altijd meer willen dan alleen maar vriendschap, tenminste in mijn geval.
stel nou:

mijn vriend zijn ex heeft het uitgemaakt met hem. En het kwam bij hem aan als donderslag bij heldere hemel. Hij hield nog steeds van haar en had eigenlijk de relatie gewoon voort willen zetten.

Dan is het lijkt mij niet zo een fijn idee als ze daarna leuk vrienden weer worden/blijven. Ik zou altijd denken van.. stel dat ze hem toch opeens weer terug wil.. dan zegt hij geen nee.

ik spreek niet uit ervaring, maar zoiets bedenk ik me dan.
quote:zusenzo schreef op 15 januari 2009 @ 19:10:

Ik ben nu getrouwd (alweer jaren) maar voorheen wilde mijn ex(en) altijd vrienden blijven en ik ook wel, tot je er op een punt achter komt dat ze eigenlijk altijd meer willen dan alleen maar vriendschap, tenminste in mijn geval.Dat bedoelde ik dus.
of het trouwens mogelijk is.. ja!

heb ooit eens een korte relatie gehad met een man zo'n 10 jaar terug. Nog steeds zijn we vrienden. En zo zie ik hem ook. Ben absoluut niet verliefd en zal het ook nooit worden.

Daarbij heb ik ook een ex die ik echt nooit meer wil zien. Haten is een groot woord maar het komt in de buurt.
Maar Heyjij dan spreek je meer uit angst dat het zou kunnen dat ze dan weer bij elkaar kunnen komen. Ik denk dus dat het wel mogelijk is maar mijn huidige vriend wil niet dat ik vrienden ben met ex. Zie ook topic Hij
Ik hoop dat ik uiteindelijk weer vrienden kan zijn met mijn ex. Maar goed...we hebben in ieder geval nu geen contact meer. Dat wilde hij niet meer. Maar ik denk over een paar maanden misschien wel.
Ligt eraan hoe de relatie beeindigd is en wat voor type die ex is. Als het een dame betreft die nog iets wil van mijn vriend, claimerig is en nog steeds verliefd is op hem, dan liever niet. But then again, wie wil er nog vrienden zijn met zoiemand. Ik ben ook nog vrienden met een ex-vriend/ex-neukertje. Geen idee of 'ie nog iets van me wil. Als een man me het contact met hem wil verbieden, dan vind ik die meneer niet zo lief meer.
Mijn ex wilde ook meer toen we vrienden waren. Uiteindelijk zijn we maar gaan samenwonen en 3 jaar later getrouwd

We zijn trouwens ook bevriend met een ex van hem. Hij had ook samenwoonplannen met haar en ze hebben zo'n 2 1/2 jaar een relatie gehad. De eerste keer dat ik na de (jarenlange) break weer op verjaardagsvisite ging bij schoonpapa zat de hele familie daar. En tot mijn verbazin zat exvriendin er ook! Vond ik nie zo leuk... Vriend had me niet gewaarschuwd dat ze zou komen en het overviel me echt. We hebben regelmatig contact met haar en met haar vriend en langzamerhand heb ik meer begrip voor haar gekregen. Het is een lieve meid en ze heeft een hele nare moeder. Ze kan het gewoon goed vinden met haar ex-schoonouders en is er altijd met open armen ontvangen. Niet zo raar dus dat ze er nog steeds af en toe komt. Ze komen ook bij ons en wij bij hun op verjaardagen en een paar keer per jaar tussendoor.

Toen ik "verkering had" met mijn huidige man waren we trouwens 18. Dat duurde een jaar. Rond zijn 20e kreeg hij die verkering van 2 1/2 jaar. We waren zo'n 25 toen het weer begon te broeien en 26 toen we weer bij elkaar kwamen. We waren dus nog wel allebei heel jong toen. Ik zie ex dus ook totaal niet als een bedreiging. Ik denk dat ik het leuker vind om een keer wat met haar (en haar vriend) af te spreken dan dat mijn man dat vindt.
Ik ben met al (3) mijn exen nog bevriend, máár het is wel belangrijk dat je allebei over je relatie heen bent, anders is het geen doen.
quote:minstre schreef op 15 januari 2009 @ 19:14:

Maar Heyjij dan spreek je meer uit angst dat het zou kunnen dat ze dan weer bij elkaar kunnen komen. Ik denk dus dat het wel mogelijk is maar mijn huidige vriend wil niet dat ik vrienden ben met ex. Zie ook topic Hij

Reageer je nu expres alleen op mensen die zeggen dat het wel kan? En misschien zou je je af moeten vragen waaróm vriend niet wil dat je dat doet? Ziet hij in je ex een (reeele) bedreiging - terecht of onterecht? - of wil hij graag controle over jouw sociale leven? Lijkt me een interessantere vraag dan of het sowieso wel mogelijk is om vrienden te zijn met je ex.

Zoveel mensen, zoveel meningen namelijk....
Als je kinderen hebt met je ex is het zeer wel te hopen dat je min of meer vriendschappelijk met die persoon kunt omgaan.

Dat ging dus ook prima tussen mijn eerste ex en ik. Tot tweede ex in the picture kwam. Een man van het type waar jij nu mee worstelt.
Vrienden met ex, is me tot nu toe altijd gelukt. Zelfs na die keer dat mijn hart zo gebroken was...

Inderdaad wel even een tijdje afstand genomen.

Hoe het zou zijn gegaan als ex bijv. vreemd was gegaan, dan weet ik het niet zo...

Ex van m'n vriend kan ik het ook goed mee vinden
Ik ben met de meeste van mijn exen nog bevriend. En dat gaat prima. Zolang je beiden weet dat de relatie over is, en je geen gevoelens meer hebt voor de ander is er niets aan de hand.

Het kan dus wel, ligt alleen wel aan de situatie en de manier waarop je er beiden in staat.
Ik denk dat de meeste mensen die niet willen dat hun partner bevriend is met zijn ex, bang zijn dat hun partner nog gevoelens heeft voor die ex.

En die 'angst' lijkt me niet altijd irreëel, ik ken nogal wat mensen die zeggen dat ze nog gevoelens hebben voor hun ex. Hier op de viva-site lees je het ook geregeld: vrouwen die getrouwd zijn en kinderen hebben, maar als ze hun ex terugzien zijn ze helemaal van slag...
was jarenlang bevriend met mijn ex, en mijn man mopperde er wel over elke keer als we weer eens afspraken.

Maargoed, ik bepaal nog altijd zelf wie mn vrienden zijn dus schijt aan dronken naatje.

Toen kreeg ex een vriendin die moeite met mij had, en hoppa, hij liet me als een baksteen vallen.

Nou, daar voelde ik me dus best lullig over, dat ik wel de ballen had om de onterechte bezwaren van mijn man naast me neer te leggen en hij niet.

Ja, ik mocht dan wel bij hem en madame komen eten. Dikke doei.

Ik was met hem bevriend en twee voor de prijs van een doe ik niet aan!

mijn man kon er wel om gniffelen trouwens.
ik heb twee exen die ik nog met regelmaat zie. De ene was mijn zogezegd 'eerste liefde' 4 jaar waren we samen. Hij was heel veel bij ons thuis, woonde praktisch bij ons omdat thuis geen fijne situatie was. Het ging uit en we bleven contact houden. Zijn nieuwe vriendinnetje vond het lastig. Ik heb ze even gelaten. Uiteindelijk heb ik haar gebeld en uitgelegd hoe of wat. Dat was fijn. Ik had inmiddels een andere vriend en wilde mijn ex echt niet terug. We spraken af... we werden goede vriendinnen en ex en vriend goede vrienden..

Ik trouwde met vriend en zij waren er ook.

Ik scheidde van man 5 jaar later en zij waren er nog.

Ex man was goede vrienden van hen en van mij.

Ik stelde Ex man voor aan een andere vriendin van mij.... zij zijn inmiddels getrouwd en hebben 2 kids...

(volgen jullie het nog)

Toen kreeg ik weer een vriend, hij ging heel goed om met beide exen. Maar ook dat ging uit (Ik ben er zo niet voor gemaakt) Deze ex vertrok uit huis. De ochtend dat hij verhuisde kwamen een paar vrienden helpen, waaronder mijn twee exen. Dat is en blijft bijzonder..... .

Het kan dus. En nee, er is nul komma nul sprake van 'meer' dan vriendschap. Geen erotische spanning etc. etc. Die tijd is voorbij. Het is een ex. Wat ex is, moet ex blijven.

Afijn.... ik heb inmiddels een nieuw vriendje.......
DTEEZ!
Gelukkig totaal niet bevriend met mijn ex.. Sterker , als ik hem voorgoed uit mijn geheugen kon verbannen graag zelfs..

Toen ik na hele lange ijd ex weer eens terug zag, dacht hij een normaal leuk gesprekje met me te kunnen voeren, dacht het niet.. Zelfs als ik hem op een foto zie heb ik de neiging om hem er af te knippen..
Zit zelf in een andere hoek. De ex van mijn aanhang wil zoveel mogelijk contact met hem. Ze heeft veel 'problemen' die ze alleen 'met hem kan/wil' bespreken. Heb het een tijd lang geaccepteerd, maar toch vrat het aan me. Ik bedoel...daar heb je toch vriendinnen voor?

Dus uiteindelijk toch maar even met mn aanhang gaan praten, dat ik het niet prettig vond dat ze iedere dag contact zocht en ieder weekend wilde afspreken.

Hij met haar praten, blijkt er bij haar idd nog gevoel te zitten.

Hij wil haar niet helemaal laten vallen, dus houdt het contact nu zuiver via sms en mail. (Voorlopig even niet face to face..) Heel open, mag alles lezen, niets verkeerds aan.... maar toch knaagt het nog steeds.

Waarom heeft ie niet gewoon een hekel aan haar, net zoals ik dat aan mijn exen heb? (Ik weet het, vrij egoïstisch gedacht!)

Contact verbieden kan en wil ik niet...maar is het normaal dat zoiets zo aanwezig blijft?
Sidle, het is geen gelijkwaardige vriendschap. Zij wil meer dan vrienden zijn. Dan werkt het niet.
DTEEZ!
Ik denk dat je je partner geen vriendschappen moet willen verbieden.

Voor mijzelf. Ik ben met 1 ex nog bevriend. Die relatie is al jaren voorbij, maar als personen kunnen we het goed met elkkaar vinden. Erotische spanning verliefdheid allang niet meer. ( Veel relaties worden toch ook verbroken omdat metn het gevoel heeft broer-en-zus te zijn? waarom zou dan die spanning weer terugkomen als je een ander hebt?)

Met personen waar ik meer van wil of die meer van mij willen kan ik geen vrienden zijn. Als ik verliefd op iemand ben en het is niet wederzijds, dan neem ik afstand. ongeacht of het een ex is of en collega, whatever. Andersom nog veel sterker, zodra ik het gevoel heb dat iemand iets van mij verwacht dat ik niet kan bieden, ga ik afstand nemen en contact vermijden.

Mijn laatsje ex wil nog regelmatig afspreken. Heb nog een keer met hem afgesproken toen het uit was. maar hij zat me stralend aan te kijken, wilde de hele tijd hand in hand lopen en zoenen enzo. Voelde voor mij niet goed. Met die ex zal het nog wel een jaar duren voordat we "gewoon"vrienden kunnen zijn en misschien helemaal niet.

Mijn manelijke vrienden zijn gewoon mijn manelijke vrienden. Misschien waren ze ooit meer, mischien gaan ze ooit meer worden. Maar dat geldt voor alle andere mannen op de wereld ook. de kans dat ik verliefd word op mijn baas is evengroot als de kans dat ik weer gevloelens krijg voor mijn ex. EEn partner zal ermee moeten dealen dat er andere manen op de werlend zijn en er mar op moeten vertrouwen dat ik biuj hem ben omdat ik op dat moment bij hem wil zijn. ik kan niemand ooit garanderen dat ik nooit gevoelens krijg voor een ander, maar volgens mij is dat voor iedereen onmogelijk. Wanneer mijn partner echter al bij voorbaat contacten gaat beperken uit angst,vind ik die persoon al heel snel niet lief meer.
quote:Djoels schreef op 16 januari 2009 @ 13:40:

Sidle, het is geen gelijkwaardige vriendschap. Zij wil meer dan vrienden zijn. Dan werkt het niet.

Nee, dat heeft hij nu ook wel door. Gelukkig heeft hij daardoor zelf besloten wat afstand te nemen....

Moet hem daarom alleen al gewoon vertrouwen....
Ik ben ook nog erg goed bevriend met ex, maar ja we hebben 2 kinderen en hij is homo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven