Vriendin laat me vallen?

03-01-2019 22:12 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
gewijzigd
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-03-2019 14:45
Reden: OP verwijderd, maatregelen genomen.
99.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gewijzigd
anoniem_339071 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 21:53
96.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gewijzigd
anoniem_339071 wijzigde dit bericht op 16-01-2019 21:53
81.82% gewijzigd
Goed dat je het er nog met haar over gaat hebben madelief12345! Zij zal terugkijkend dingen misschien ook wel anders aangepakt hebben, dus mooi als jullie daar een eerlijk gesprek over kunnen hebben.
^^En oh ja, ik vind je helemaal niet star of rigide hoor! Teleurstelling is er natuurlijk, maar je lijkt echt op zoek naar een manier om het te begrijpen of vanuit een andere kant te bekijken. Je komt heel begripvol op me over. Een beetje gekwetst, maar dat is begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Vivavandaag schreef:
05-01-2019 15:22
Nou, omdat ze duidelijke afspraken hadden gemaakt over hun reis? En afspraken zijn toch heel veel waard? In ieder geval bij mij en mijn vriendinnen.
Nou zo duidelijk waren die afspraken blijkbaar niet. Want de afspraak was ook vanaf november al reizen. Onee toch pas vanaf februari. Onee toch pas (hopelijk!) in april (maarja niks is nu meer zeker want het is al 2x uitgesteld).
En ze hadden ook niet afgesproken wat er zou gebeuren als 1 van de 2 niet in februari afgestudeerd was.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ha ha iedereen maakt zich zorgen waar vriendin 1 van zou moeten leven als ze 2 maanden op TO had gewacht.

Ondertussen zet vriendin 1 de bloemetjes buiten en lijkt aan geld en tijd geen gebrek te hebben want:
- wilde nog steeds vanaf 1 maart op reis met TO
- gaat sowieso met vriendin 2 naar Zuid-Amerika (vanaf maart?)
- gaat met vriendin 3 naar Afrika vanaf april

Tickets naar Zuid-Amerika en naar Afrika zijn doorgaans boven de 800 euro voor de simpelste retourtjes naar de allerpopulairste steden. Vlieg je op een wat minder bezochte stad reken dan maar op meer dan 1000 euro. Eenmaal ter plaatse zijn het ook niet allemaal goedkope landen, al ligt het er natuurlijk ook aan wat voor slaapplaatsen ze kiezen.

Maar goed een zielige arme student is ze nu ook weer niet, zo te horen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
09-01-2019 15:05
Ha ha iedereen maakt zich zorgen waar vriendin 1 van zou moeten leven als ze 2 maanden op TO had gewacht.

Ondertussen zet vriendin 1 de bloemetjes buiten en lijkt aan geld en tijd geen gebrek te hebben want:
- wilde nog steeds vanaf 1 maart op reis met TO
- gaat sowieso met vriendin 2 naar Zuid-Amerika (vanaf maart?)
- gaat met vriendin 3 naar Afrika vanaf april

Tickets naar Zuid-Amerika en naar Afrika zijn doorgaans boven de 800 euro voor de simpelste retourtjes naar de allerpopulairste steden. Vlieg je op een wat minder bezochte stad reken dan maar op meer dan 1000 euro. Eenmaal ter plaatse zijn het ook niet allemaal goedkope landen, al ligt het er natuurlijk ook aan wat voor slaapplaatsen ze kiezen.

Maar goed een zielige arme student is ze nu ook weer niet, zo te horen.
Ik denk dat het er meer om ging dat ze vanaf juni weer serieus aan de slag wilde.

Ik had ook al lang gezien dat vriendin geen karig leven leidt.
Alle reacties Link kopieren
madelief12345 schreef:
06-01-2019 10:04
Verder wilde ik nog zeggen dat ik hier ook enorm van heb geleerd. Duidelijker communiceren en verwachtingen naar elkaar duidelijk uitspreken. Zo voorkom je teleurstellingen...Bedankt voor de reacties en tips:)
Ja dat leren we allemaal in het leven met vallen en opstaan en nog 1.000.000x vallen.

Ik las / hoorde laatst ergens dat je pas echt gelukkig kan zijn als je echt, écht beseft dat andere mensen niet denken zoals jij. Dat komt door hun persoonlijkheid, maar ook door hun opvoeding die anders was, en door wat ze in het leven hebben meegemaakt.

Dus steeds goed polsen of die ander wel bedoelt wat jij denkt dat ze bedoelt, en of die ander wel echt begrepen heeft wat jij bedoelt. Klinkt simpel maar je ziet wel aan de vele conflicten in de wereld hoe vaak het mis gaat met elkaar begrijpen. Daar heb ik zelf ook veel moeite mee hoor, ik denk vaak: hoe kan je dat nou niet snappen nadat ik het al 10x heb uitgelegd? Of hoe kan je dat nou normaal vinden, bijvoorbeeld om mij uit te schelden nadat jij zélf een verkeersfout maakte? Misschien komt zo iemand wel uit een Tokkiegezin en was het daar inderdaad normaal.

En dus ook beseffen dat voor sommige mensen iets beloven voor de toekomst, niet hetzelfde is als een afspraak maken. Het zijn vaak de extraverte mensen die vanuit hartelijkheid allerlei beloftes doen, op dat moment zelf ook 100% oprecht: "kom je binnenkort een keer bij me eten? ik nodig je wel uit!" en "ja leuk! ik wil wel met je mee die avond!". Maar dat dat bijna meer een uiting is van hoe gezellig ze het op dat moment met je vinden, en niet zozeer een concrete afspraak voor de toekomst! Ik ben daardoor al vaak verbaasd en teleurgesteld geweest, had ik bijvoorbeeld helemaal zin om te gaan stappen met die vriendin die had gezegd dat ze mee wilde (en datum in haar agenda had gezet en oppas zou regelen), zegt zij doodleuk een uur van tevoren, "oh ja, dat was ook zo. Maar het is niet gelukt een oppas te regelen. Veel plezier!" (in je eentje...) En die vriendin bij wie ik zou gaan eten, daarmee heb ik intussen al 4x andere dingen gedaan, ze is denk ik al lang weer vergeten dat ze me zou uitnodigen.
Misschien heeft het ook te maken met hoe goed iemands geheugen is. Maar echt, als ik aan die vriendin van het "kom je eten?" denk, die roept heel vaak puur uit welgemeend enthousiasme allerlei dingen waar meer dan de helft niet van waar wordt.

Introverte mensen zijn meestal wat stelliger daarin, die doen alleen beloftes als ze ook echt denken dat ze die waar gaan maken. En die nemen andermans beloftes ook aan als echte afspraak.

En voor het geval je nog niet zo thuis bent in extravert <> introvert: google maar eens voor wat meer info. Misschien gaat er wel een wereld voor je open. Veel mensen verwarren het met verlegenheid maar dat is het helemaal niet! Wel kan het handig zijn om te helpen begrijpen waarom sommige mensen doen zoals ze doen.

Nog los daarvan kan er dus ook veel miscommunicatie ontstaan doordat je verwachtingen niet uitspreekt maar er al vanuit gaat dat die ander precies dezelfde verwachtingen en wensen heeft. Zoals jij dus zegt: "Ik zou wel op haar wachten." Ja, dat ben jij. Je kan niet 1 op 1 jouw belevingswereld op een ander plakken. (Gaat bij mij ook nog steeds vaak mis hoor. Vind ik iets heel vanzelfsprekend en gewoon een kwestie van respect, vindt die ander dat maar onzin.)

Dus ook als je alsnog ooit gaat reizen samen met iemand, is het belangrijk om van tevoren verwachtingen uit te spreken, ook over de manier van reizen! Luxeniveau, reistempo, dagritme, sportieve activiteiten of niet, drank- en drugsgebruik, wel of niet met mannen mee. Wil de ene 5 musea op een dag doen en de ander vooral op het strand liggen? Wil je elke dag naar een volgende plek doorreizen of juist een hele week 1 plek wat beter leren kennen? Wil je maar zien wat de reis brengt of van tevoren al elk verblijf boeken, of iets er tussenin? Wat spreek je af over veiligheid, geld, twee losse bedden of een groot bed, of zelfs aparte kamers, 24/7 alles samen doen of ook tijd voor jezelf mogen vragen? Wat als 1 van de 2 ziek wordt?
Als je niks bespreekt dan wordt het lastig om dat pas ter plaatse te doen als er al irritaties spelen.

Met alleen reizen is het veel makkelijker om wat dagen op te trekken met iemand / een groepje met wie het klikt, en ook weer je eigen weg te gaan als je daar weer zin in hebt. Zonder drama zoals bij een afgesproken vakantie met een vriendin.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 09-01-2019 15:54
0.07% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
09-01-2019 14:57
Nou zo duidelijk waren die afspraken blijkbaar niet. Want de afspraak was ook vanaf november al reizen. Onee toch pas vanaf februari. Onee toch pas (hopelijk!) in april (maarja niks is nu meer zeker want het is al 2x uitgesteld).
En ze hadden ook niet afgesproken wat er zou gebeuren als 1 van de 2 niet in februari afgestudeerd was.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
ohhhh madelief, get over yourself, besteed tijd aan je scriptie, dan kan je zelf op reis en een paar Australiërs knallen ergens in een hostel.
Dit topic stond nog in mijn cache. Heb dus de OP nog kunnen lezen, maar zie nu inmiddels dat alles weg gehaald is. Vind ik erg jammer. Aan jouw verhaal kunnen anderen wat aan hebben. Je haalt je gram en haalt dan je berichten weg.

Wat ik proef in je berichten en wat ik inschat is dat je studie uitloopt (waar je zo te horen niets aan kan doen) en daarvan baalt dat de geplande reis met vriendin niet zoals gepland door kan gaan. Je verwachtingen dat zij zich aan jou aanpast vind ik niet reëel, want het is ook háár reis. Ondanks de oplossingen die er aangedragen worden, lijk je ontevreden en dat is niet een fraaie (wel een menselijke) eigenschap. Je tilt het mijns inziens er te zwaar aan. 'Vriendin laat mij vallen?'. Beetje negatief ingevuld hé? Zie ook niet ergens een moment dat je in har verplaatst, alleen dat jij wil dat ze in jou verplaatst. En het feit dat je überhaupt aan denkt om de gemaakte afspraak dat ze bij jou komt wonen, niet te laten doorgaan door deze situatie.....Ik hoop dat je wat leert van dit topic.

Anyway, veel succes gewenst met het afronden van je studie! Hopelijk hebben jullie een fijne reis! :)
Alle reacties Link kopieren
gewijzigd
anoniem_339071 wijzigde dit bericht op 29-01-2019 19:33
99.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gezien de situatie lijkt het mij ook het ook niet slim om haar nog woonruimte te geven bij terugkomst.
madelief12345 schreef:
18-01-2019 16:14
Hallo Lovestar,
Voor het verwijderen van mijn OP heb ik zo mijn redenen. Het punt is dat wij (vriendin 1 en ik) ons niet aan elkaar willen aanpassen en elkaar niet begrijpen in dit opzicht. Er zijn geen oplossingen. Zowel van mijn kant niet als van haar kant niet. Zij wil gaan en ze gaat, punt uit. Of ik daar mee zit, daar lijkt ze voor mijn gevoel geen boodschap aan te hebben. Dat wij al anderhalf jaar deze reis wilden maken en deze SAMEN zouden gaan maken daar lijkt ze voor mijn gevoel ook niet mee te zitten. Ik ben gewoon heel erg gekwetst en heb het gevoel niet belangrijk voor haar te zijn. Tenminste niet zo belangrijk dat zij op mij wacht. Van haar kant begrijp ik het wel, maar ook weer niet omdat ik heel anders in elkaar steek. Ik zou mijn goede vriendinnen altijd voor een vakantie laten gaan, al helemaal als we het er al zoooooolang over hebben gehad en we hebben afgesproken dit te gaan doen als we allebei klaar waren met de studie. Het vertrouwen is weg, dat is het en daarom vind ik het moeilijk om nog met haar samen te wonen. Straks hebben we weer iets belangrijks afgesproken en komt ze het weer niet na. En wat dan? Beginnen we weer van voren af aan. Ik merk gewoon dat het me allemaal erg pijn doet, vooral omdat ik het juist niet van haar had verwacht. Ik hoopte dat ik dit al gauw een plekje kon geven, maar merk dat het nog wel even gaat duren. Het vertrouwen moet terugkomen en dan komt het hopelijk nog goed tussen ons.
Wat heeft dit hele verhaal te maken met het verwijderen van de OP? Dat je nog boos bent is toch geen reden om het topic en al je commentaren te verwijderen?

Jammer te lezen dat je er zo mee zit. Laat dit een les zijn en iets dat je nog vaak zult meemaken: uiteindelijk leeft iedereen voor zichzelf en neem je beslissingen vanuit je eigen perspectief. Vriendin doet dat, maar jíj ook. Zij heeft ook niet op jou kunnen vertrouwen om op tijd te vertrekken.

Als ik dit zo lees is jullie vriendschap helaas toch aflopend. Tja, zo gaat dat soms nou eenmaal.

————

Oorspronkelijke topic was: TO had al heel lang plannen voor een reis na afstuderen met een vriendin. Ze zouden in februari gaan, nadat beiden afgestudeerd zouden zijn. TO liep vertraging in de studie op en kan dan nog niet vertrekken. Vriendin gaat nu met een andere vriendin op reis. Heeft wel aangeboden dat TO op een later moment aanhaakt, maar dat wil TO niet. Vriendin wil niet wachten wegens allerlei andere reis- en toekomstplannen.
dit ging toch over die vriendinnen die zouden gaan wereldreizen? Maar TO had haar tentamen niet gehaald en nu wil vriendin 1 alvast op vakantie, TO boos en nu wil ze niet meer samenwonen en is ze er nog lang niet overheen.

tsjonge wat maak je er een drama van
madelief12345 schreef:
18-01-2019 16:14
Hallo Lovestar,
Voor het verwijderen van mijn OP heb ik zo mijn redenen. Het punt is dat wij (vriendin 1 en ik) ons niet aan elkaar willen aanpassen en elkaar niet begrijpen in dit opzicht. Er zijn geen oplossingen. Zowel van mijn kant niet als van haar kant niet. Zij wil gaan en ze gaat, punt uit. Of ik daar mee zit, daar lijkt ze voor mijn gevoel geen boodschap aan te hebben. Dat wij al anderhalf jaar deze reis wilden maken en deze SAMEN zouden gaan maken daar lijkt ze voor mijn gevoel ook niet mee te zitten. Ik ben gewoon heel erg gekwetst en heb het gevoel niet belangrijk voor haar te zijn. Tenminste niet zo belangrijk dat zij op mij wacht. Van haar kant begrijp ik het wel, maar ook weer niet omdat ik heel anders in elkaar steek. Ik zou mijn goede vriendinnen altijd voor een vakantie laten gaan, al helemaal als we het er al zoooooolang over hebben gehad en we hebben afgesproken dit te gaan doen als we allebei klaar waren met de studie. Het vertrouwen is weg, dat is het en daarom vind ik het moeilijk om nog met haar samen te wonen. Straks hebben we weer iets belangrijks afgesproken en komt ze het weer niet na. En wat dan? Beginnen we weer van voren af aan. Ik merk gewoon dat het me allemaal erg pijn doet, vooral omdat ik het juist niet van haar had verwacht. Ik hoopte dat ik dit al gauw een plekje kon geven, maar merk dat het nog wel even gaat duren. Het vertrouwen moet terugkomen en dan komt het hopelijk nog goed tussen ons.
Je blijft lekekr in de slachtofferrol. Jij hebt 2x de reis verplaatst omdat je maar niet op tijd klaar bent.
Kijk eens naar je eigen aandeel.

Ik zou als je zo blijft hangen in dit ook geen behoefte hebbben aan een vriendschap met jou. Heel naar gedrag is het.
Nitflex schreef:
19-01-2019 10:35


Oorspronkelijke topic was: TO had al heel lang plannen voor een reis na afstuderen met een vriendin. Ze zouden in februari gaan, nadat beiden afgestudeerd zouden zijn. TO liep vertraging in de studie op en kan dan nog niet vertrekken. Vriendin gaat nu met een andere vriendin op reis. Heeft wel aangeboden dat TO op een later moment aanhaakt, maar dat wil TO niet. Vriendin wil niet wachten wegens allerlei andere reis- en toekomstplannen.
Ze zou al eerder dan februari gaan. November. Toen februari en toen nog verder. Door TO.
Tof dat je wel komt reageren :) Vervelend dat de situatie niet opgelost is voor een beiden prettige uitkomst :(

Ik wil niet zo'n zeikerd zijn over het verwijderen van OP's, maar op Vf is het een doorn in het oog. Mensen lezen het, stoppen tijd en moeite erin om te reageren, TO heeft haar doel bereikt en dan is het weg. Ik vind zonde van het mooie forum dat we hier hebben :) Heb soms daardoor geen zin om te reageren, omdat het regelmatig voorkomt dat het weg gehaald wordt. Maar goed, soit :)

Ik vraag mij af of jullie elkaar niet begrijpen. Elkaar begrijpen staat los van keuzes die men maakt. Je kan elkaar begrijpen en het niet met elkaar eens zijn. Zou dat bij jullie het geval kunnen zijn? Voor beiden opties valt er namelijk wat te zeggen en ik vind het ergens te zwaar om een goede vriendschap hieraan te hangen. Zeker als je van plan was om samen te gaan wonen. Je maakt namelijk meer dingen met elkaar mee, dan een hele mooie reis na jullie studie. Nog meer mooie reizen, ziek zijn en zij maakt een soep. Gezellige avondjes borrelen die escaleren in prachtige herinneringen. Uit haar reactie naar jou, maak ik wel uit dat ze om jou geeft. Ze draagt allerlei oplossingen en mogelijkheden aan. Alleen net niet die ene. Ze verbreekt haar belofte niet....Door omstandigheden (namelijk jouw scriptie) lopen dingen anders en ben jij eigenlijk diegene de de belofte niet kan nakomen. En wat er nu gebeurd, zegt niets over de toekomst lijkt mij. Tenzij ze het vaker zoiets doet. Probeer niet negatief te generaliseren naar de toekomst.

Ik geef toe. Ik zou 2 maandjes uitzendwerk gaan doen en daarna met jou op reis gaan. Maar zo ben ik. Wat is 2 maanden nu? Maar haar reden, vind ik net zo legitiem. Het leven loopt soms anders. Kan je beter je energie steken in het afronden van je opleiding en bedenken wat jullie met zn 3en gaan doen als je aansluit? Maakt het de beleving minder op?

Een mooie reis is een mooie herinnering. Maar een mooie, goede vriendschap is meer waard dan dat.
Ik hoop ook dat het goedkomt tussen jullie en dat jullie nog vaker mooie reizen gaat maken met elkaar :D
Alle reacties Link kopieren
gewijzigd
anoniem_339071 wijzigde dit bericht op 29-01-2019 19:34
99.49% gewijzigd
madelief12345 schreef:
18-01-2019 16:14
Hallo Lovestar,
Voor het verwijderen van mijn OP heb ik zo mijn redenen. Het punt is dat wij (vriendin 1 en ik) ons niet aan elkaar willen aanpassen en elkaar niet begrijpen in dit opzicht. Er zijn geen oplossingen. Zowel van mijn kant niet als van haar kant niet. Zij wil gaan en ze gaat, punt uit. Of ik daar mee zit, daar lijkt ze voor mijn gevoel geen boodschap aan te hebben. Dat wij al anderhalf jaar deze reis wilden maken en deze SAMEN zouden gaan maken daar lijkt ze voor mijn gevoel ook niet mee te zitten. Ik ben gewoon heel erg gekwetst en heb het gevoel niet belangrijk voor haar te zijn. Tenminste niet zo belangrijk dat zij op mij wacht. Van haar kant begrijp ik het wel, maar ook weer niet omdat ik heel anders in elkaar steek. Ik zou mijn goede vriendinnen altijd voor een vakantie laten gaan, al helemaal als we het er al zoooooolang over hebben gehad en we hebben afgesproken dit te gaan doen als we allebei klaar waren met de studie. Het vertrouwen is weg, dat is het en daarom vind ik het moeilijk om nog met haar samen te wonen. Straks hebben we weer iets belangrijks afgesproken en komt ze het weer niet na. En wat dan? Beginnen we weer van voren af aan. Ik merk gewoon dat het me allemaal erg pijn doet, vooral omdat ik het juist niet van haar had verwacht. Ik hoopte dat ik dit al gauw een plekje kon geven, maar merk dat het nog wel even gaat duren. Het vertrouwen moet terugkomen en dan komt het hopelijk nog goed tussen ons.

Ja lijkt me logisch dat je dat met redenen doet en niet zomaar random. Blijft onaardig ten opzichte van de mensen die de moeite hebben genomen om te reageren.

Je vindt trouwens dat zij zich niet in jou verplaatst, maar doe je dat wel in haar? Lijkt van niet als je zegt dat je heel anders in elkaar steekt. Lijkt alsof je haar een stuk egocentrischer vindt dan je jezelf vindt?
Uiteindelijk gaan jullie beiden voor je eigen belang en dat is best natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven