Vriendschap 3 stellen

17-04-2017 01:13 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfelde even bij welke pijler, maar omdat het toch met relaties tussen mensen te maken heeft, plaats ik het maar hier.

Zo'n 3,5 jaar geleden hebben wij 2 stellen leren kennen door een gemeenschappelijke deler.

Dat gemeenschappelijke is uitgegroeid tot een vriendschap. We zitten gezamelijk op een appgroepje, vieren verjaardagen samen, gaan soms een dagje weg en al een paar jaar proberen we een weekendje weg te plannen (we wonen zo'n 2u rijden uit elkaar.

Een van de stellen (stel A) is er geregeld niet bij/kan niet bij voorstellen van een van de andere stellen of zegt op het laatste moment af.

Soms zijn wij er niet bij als de andere 2 stellen afspreken of andersom.

Wij en het andere stel (stel B) klikken verder ook prima en hebben laatst in een opwelling toen we afgesproken hadden (waar het andere stel (A) niet bij was, omdat ze niet konden) een vakantiehuisje gehuurd last minute, we konden allemaal, hadden zin in het lange weekend etc.

Maar nu. Tja nu voelt het andere stel zich verdrietig en buitengesloten (niet mijn woorden).

Aan de ene kant begrijp ik het, aan de andere kant heb ik er geen spijt van.

We proberen het nu al 3 jaar, ze kunnen nooit (zij hebben de afgelopen 10 voorstellen afgewezen om uiteenlopende redenen, maar komen zelf ook niet met tegenvoorstellen).

Ik heb op dat moment eerlijk gezegd niet aan hen gedacht, toen ik het de dag erna tegen partner zei, reageerde hij met; ze kunnen/willen toch niet.

Aan de ene kant voel ik me nu opgelaten, want ik/we had(den) niet de bedoeling te kwetsen.

Partner vindt dat ze zich aanstellen, we moeten toch zelf weten met wie we weg gaan etc.

Hebben we fout gehandeld door niet aan het andere stel te denken/vragen of ze mee gingen.
Not my circus, not my monkeys
Dan heb je dus toch gewoon 2 weekends.

Alleen zit er in weekend 1 dus sneller schot dan in weekend 2.

Als je met 6 volwassenen na 3 jaar nog altijd geen datum kan vinden ... wordt het vrij hopeloos en zal het er wel nooit van komen.

En dan moet je maar gaan zoeken naar alternatieven.

Ga dus gerust op weekend en probeer de volgende maanden nog es een datum te vinden voor dat 2de weekend.

Maar geef aan dat ook zij wel es met voorstellen mogen komen.
Het was wel attent geweest om ze te vragen. Had je alsnog met dat andere stel samen kunnen gaan, maar dan hadden ze zich niet gepasseerd gevoeld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nou dat '2e' weekend was eigenlijk ons eerste weekend. Met oud en nieuw afgesproken dat we in de herfstvakantie met zn allen zouden gaan vieren (voor het 3e jaar op rij voorstel) dus er is globaal (weer) wat afgesproken om samen te gaan boeken.

Maar dit weekend kwam er gewoon 'tussen' onverwachts.

Als we de mogelijkheid hadden om hen ook uit te nodigen (ivm slaapplaatsen) dan had ik het alsnog voorgesteld, maar dat ging m niet worden.

Ik heb aangegeven het vervelend te vinden dat het zo is gelopen maar dat het niet zo met opzet is gegaan en we hopelijk snel kunnen boeken voor in de herfstvakantie met z'n allen. Maar zo communiceren ze terug: het voelt niet zo en ze zijn verdrietig en teleurgesteld.

Ik vind nu gaan roepen dat ze nooit kunnen ook niet nodig, daar ging het ook niet om. We hebben er gewoon niet aan gedacht. :(

Maar ik baal er nu wel van dat ze ons nu wegzetten als 'jullie sluiten ons buiten'.
Maar jullie hebben hen ook buitengesloten. Misschien niet bewust, maar het gehuurde huis laat zien dat zij niet mee kunnen. Ik zou me ook gepasseerd voelen. Je hebt ze niet eens gevraagd.
Ik geloof ook niet zo dat tijdens zon gezellige middag en tijdens het hele boeken er niemand van jullie aan dat andere stel gedacht heeft. Waarschijnlijk wilden jullie graag met 4 en hebben minstens tegen elkaar gezegd "ze kunnen toch niet". Nu je geconfronteerd wordt met hun teleurstelling voel je je schuldig. Beetje terecht ook wel lijkt me
Ik snap niet dat je ze niet even gevraagd hebt. Ook niet de volgende morgen, toen je man zei dat ze toch niet zouden kunnen. Nu hebben jullie hen buitengesloten, als ze nee hadden gezegd, hadden ze dat zelf gedaan.
Goed verwoord miems
Ik ben het er niet mee eens dat het terecht is dat ze zich schuldig voelen. Het derde stel is als ik het goed lees vaak genoeg gevraagd. Ze kunnen nooit en komen ook niet met een tegenvoorstel. Ze houden zelf steeds de boot af en nu hebben nu de boot gemist. Jammer, volgende keer beter. Je blijft toch niet smeken of ze mee kunnen.
Ik snap het op zich wel. Ook de gevoelens van stel A maar ook hoe het door TO en stel B is aangepakt. Denk dat het plannen van het weekendje weg met zijn vieren nu ook min of meer is losgekoppeld van het plannen van een weekendje weg met zijn zessen. Juist omdat het al zó lang duurt voor dat van de grond komt.

Het is ook begrijpelijk dat stel A zich gepasseerd voelt, maar geen idee hoe TO en stel B het hadden moeten aanpakken. Je kunt vragen/meedelen of ze (A) het goed vinden als jullie dan met zijn vieren zouden gaan maar als ze dan zeggen: "Ah, neeeee, laten we kijken wanneer we met zijn zessen kunnen!?" Zoek je dan weer drie jaar verder of ga je dan alsnog?
quote:Bladiebladiebla2016 schreef op 17 april 2017 @ 07:56:

Ik ben het er niet mee eens dat het terecht is dat ze zich schuldig voelen. Het derde stel is als ik het goed lees vaak genoeg gevraagd. Ze kunnen nooit en komen ook niet met een tegenvoorstel. Ze houden zelf steeds de boot af en nu hebben nu de boot gemist. Jammer, volgende keer beter. Je blijft toch niet smeken of ze mee kunnen.

Ze hebben de boot niet gemist, ze hadden nooit een ticket.

Kom op zeg, het zijn toch vrienden? Wie weet hadden ze telkens wel hele goede redenen. Niet mee kunnen is iets heel anders dan niet meegevraagd worden.
quote:silent-witness schreef op 17 april 2017 @ 01:32:

Ik vind nu gaan roepen dat ze nooit kunnen ook niet nodig, daar ging het ook niet om. We hebben er gewoon niet aan gedacht. :(

Hoe kan dat nou. Hier geloof ik dus echt niks van. Het kwam gewoon zo uit, er waren vier slaapplaatsen, hoppa. Maar dan moet je dat ook eerlijk toegeven.
quote:NYC schreef op 17 april 2017 @ 08:05:

Ik snap het op zich wel. Ook de gevoelens van stel A maar ook hoe het door TO en stel B is aangepakt. Denk dat het plannen van het weekendje weg met zijn vieren nu ook min of meer is losgekoppeld van het plannen van een weekendje weg met zijn zessen. Juist omdat het al zó lang duurt voor dat van de grond komt.

Het is ook begrijpelijk dat stel A zich gepasseerd voelt, maar geen idee hoe TO en stel B het hadden moeten aanpakken. Je kunt vragen/meedelen of ze (A) het goed vinden als jullie dan met zijn vieren zouden gaan maar als ze dan zeggen: "Ah, neeeee, laten we kijken wanneer we met zijn zessen kunnen!?" Zoek je dan weer drie jaar verder of ga je dan alsnog?Ik had gezegd: "wij hebben een leuk plan. Wij gaan in weekend x naar y. Gaan jullie mee?" En als ze dan niet kunnen, had ik gezegd "jammer, maar met de herfst gaan we samen."
Dit is een vervelende situatie. Vervelend voor jou omdat jij zonder nare bedoeling geboekt hebt en jezelf nu achteraf rot voelt. Vervelend voor het andere stel omdat zij zich gepasseerd voelen.

Wie heeft er "gelijk"? Geen idee. In sommige situaties doet niemand iets bewust stoms, en is het toch vervelend.

Het enige wat je kan doen is oprecht zijn. Je kan je poot stijf houden "ik heb gelijk" maar toch heb je er een rotgevoel van. Spreek dat uit. Dat je nooit de bedoeling hebt gehad om te kwetsen, dat je er het kwaad niet van inzag, misschien ook iets over de vele afmeldingen en vooral; dat je het heel erg rot vindt dat ze zich er vervelend bij voelen.

Succes!
quote:jules schreef op 17 april 2017 @ 08:08:

[...]

Ik had gezegd: "wij hebben een leuk plan. Wij gaan in weekend x naar y. Gaan jullie mee?" En als ze dan niet kunnen, had ik gezegd "jammer, maar met de herfst gaan we samen."Precies, dat hadden jullie moeten doen. Terecht dat ze zich gepasseerd voelen.
quote:jules schreef op 17 april 2017 @ 08:07:

[...]

Kom op zeg, het zijn toch vrienden? Wie weet hadden ze telkens wel hele goede redenen. Niet mee kunnen is iets heel anders dan niet meegevraagd worden.Het ticket is ze toch meerdere keren al aangeboden. Je moet tijd vrijmaken voor dit soort uitjes. Of kom zelf met een datum als je weet dat er een volle agenda hebt. Waar een wil is, is een weg.
quote:jules schreef op 17 april 2017 @ 08:07:

[...]

Kom op zeg, het zijn toch vrienden? Wie weet hadden ze telkens wel hele goede redenen. Niet mee kunnen is iets heel anders dan niet meegevraagd worden.

Ze hadden wel een ticket gereserveerd, maar laatste moment zeggen ze vaak af schrijft to.

Dus ik vind het gewoon normaal dat je ze niet hebt meegevraagd, stel dat je dat wel gedaan zou hebben zou het misschien weer niet doorgaan.
Do good. And good will come to you.
quote:miems schreef op 17 april 2017 @ 08:41:

[...]

Precies, dat hadden jullie moeten doen. Terecht dat ze zich gepasseerd voelen.Misschien. TO, is het in de afgelopen drie jaar (als jullie met zijn zessen iets wilden plannen) ooit eerder ter sprake gekomen om dan met zijn vieren weg te gaan? Ik snap dat het confronterend is of rauw op hun dak komt nu het daadwerkelijk ook al geboekt is, maar ik blijf er ook bij dat ik snap dat je het op een bepaald moment besluit los te koppelen van dat het per se alleen weekenden met zijn zessen mogen zijn.
Je kunt toch eerlijk aangeven dat je in je achterhoofd het constante nee hoorde en toch graag weg wilde. Als het andere stel open en eerlijk communiceert over hun teleurstelling kun je dat zelf ook. Het is iets wat je irriteert. In een vriendschap moet je dat op tafel kunnen gooien.

Je vrienden zijn niet de enige die teleurgesteld zijn, dat zijn jullie ook. Praat erover.
quote:Janeewaarom schreef op 17 april 2017 @ 08:54:

[...]

Ze hadden wel een ticket gereserveerd, maar laatste moment zeggen ze vaak af schrijft to.

Dus ik vind het gewoon normaal dat je ze niet hebt meegevraagd, stel dat je dat wel gedaan zou hebben zou het misschien weer niet doorgaan.Nee hoor, dit keer hadden ze geen ticket. Andere keren misschien wel, maar kom, het zijn vrienden, ik zou denken dat je ze er toch graag bij hebt.
quote:miems schreef op 17 april 2017 @ 07:40:

Ik geloof ook niet zo dat tijdens zon gezellige middag en tijdens het hele boeken er niemand van jullie aan dat andere stel gedacht heeft. Waarschijnlijk wilden jullie graag met 4 en hebben minstens tegen elkaar gezegd "ze kunnen toch niet". Nu je geconfronteerd wordt met hun teleurstelling voel je je schuldig. Beetje terecht ook wel lijkt meIk heb in ieder geval gewoon echt niet aan ze gedacht.
quote:jules schreef op 17 april 2017 @ 09:03:

[...]

Nee hoor, dit keer hadden ze geen ticket. Andere keren misschien wel, maar kom, het zijn vrienden, ik zou denken dat je ze er toch graag bij hebt.Soms dus blijkbaar niet. Die ruimte moet er zijn. Ze wonen niet in een commune.
quote:Janeewaarom schreef op 17 april 2017 @ 08:54:

[...]

Dus ik vind het gewoon normaal dat je ze niet hebt meegevraagd, stel dat je dat wel gedaan zou hebben zou het misschien weer niet doorgaan.Maar het zijn toch vrienden? Ze hadden toch kunnen zeggen dat ze voornemens zijn om x weekend te gaan en dat ze welkom zijn om mee te gaan?
quote:Damselindistress schreef op 17 april 2017 @ 09:05:

[...]

Soms dus blijkbaar niet. Die ruimte moet er zijn. Ze wonen niet in een commune.

Maar blijkbaar krijgt to hier een schuldgevoel van. Dat zal een reden hebben. Soms zijn vriendschappen net een commune. Ook niet echt mijn ding, maar hier voel ik dat toch wel.

To, draai het eens om: stel dat jullie als stel niet zouden zijn meegevraagd, hoe zou jij je voelen? Ik denk dat je dan je antwoord hebt.
quote:MarindaH schreef op 17 april 2017 @ 08:08:

[...]

Hoe kan dat nou. Hier geloof ik dus echt niks van. Het kwam gewoon zo uit, er waren vier slaapplaatsen, hoppa. Maar dan moet je dat ook eerlijk toegeven.Nee. Er zijn 12 slaapplaatsen, we hebben veel kinderen en het particuliere vakantiehuis is van iemand die vriendelstel B kennen. Het ging meer van: oh kennissen van ons hebben dit huis te huur moet je kijken, oh tof! Is het nog beschikbaar? Nou kunnen we anders nu wel boeken, gaaf. Belletje gepleegd en hop we hadden een huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven