Vriendschap illusie?

07-11-2008 17:56 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva dames,

Nooit eerder heb ik de behoefte gehad op een anoniem forum mijn hart te luchten, tot nu.

Het is niet een heel ernstig probleem, maar ik voel me wel klote. Elk jaar namelijk weer, draait mijn verjaardag uit op een regelrechte teleurstelling. Gisteren was ik jarig, maar ik vier het vanavond. Althans, dat was de bedoeling.

Altijd ruim van te voren stuur ik uitnodigingen rond, zodat iedereen de datum vrij kan houden. Een paar dagen van te voren begint voor mij de voorbereiding, boodschappen doen, taart maken, huisje schoon, je kent het wel. Rond deze tijd heb ik meestal van een enkeling een reactie dat ze er bij zullen zijn. Maar dit jaar is echt het toppunt. Nagenoeg iedereen heeft afgezegd!

Ik voel me nu net het kneusje van de klas, waarbij niemand op het partijtje wilde komen. (vroeger hield ik bijna nooit een feestje, dus het is geen jeugdtrauma hoor). Maargoed, leuk vind ik het niet. Ik doe mijn best om het leuk te maken en het enige wat ik krijg is de ene na de andere "Ik ga het niet redden vandaag". Ik begin nu echt te denken dat het aan mij ligt. Dat ik dit verdient heb.

Echte opgaaf van redenen worden niet genoemd, maar het zijn meestal de mensen die niet in mijn woonplaats wonen en het zijn altijd dezelfden. Er is me zelfs wel eens gevraagd waarom ik mijn verjaardag niet bij die ene persoon in woonplaats x kwam vieren? Dat was voor iedereen toch dichterbij??

Ik wil niet zwelgen in zelfmedelijden hoewel ik wel degelijk zwaar teleurgesteld ben in de afhakers elke keer. Zelf ga ik wel naar verjaardagen van vrienden, ook als ze verder weg wonen. Elk jaar hoop ik weer dat het dit keer anders zal zijn, maar het gebeurt niet.

Wat ik met dit topic wil? Ik wil graag weten of het teveel gevraagd is van mijn vrienden om op mijn verjaardag te komen. Zelf vind ik van niet. Het is voor sommigen dichtbij, voor anderen een half uurtje met de auto, maar ik vind eigenlijk niet dat dat veel is. Wat denken jullie?
Is niet leuk nee... ik snap je teleurstelling..

Ik weet niet precies hoe je je verjaardag viert, maar ik heb ook elke 2 a 3 weken wel een verjaardag.

Ik probeer altijd te gaan, maar als iemand ver weg woont, dan hoop ik wel dat het een leuk feestje is met lekker een drankje, hapje en muziek.
Antwoord op je vraag: het is níet teveel gevraagd van vrienden om op je verjaardag te komen. Daarvoor zijn het tenslotte vrienden.

Rot voor je

Enne.... nog gefeliciteerd met je verjaardag!
Peas on earth!
Waarom vier je uberhaupt je verjaardag nog en spreek je niet gewoon af met 'n vriend(in) om lekker uit eten te gaan op die dag?

Zelf ga ik niet naar mensen die hun verjaardag met 'n grote club genodigden vieren. Ik spreek juist liever 1 op 1 of met slechts 'n paar mensen af. Kan dus begrijpen dat veel mensen zoiets als 'n verplichting zien. Maar ze kunnen beter ruim van te voren aangegeven geen zin te hebben ipv op het laatste moment. Voor jou is het wel lullig als je voor tig mensen eten en drinken ingekocht hebt en er komt niemand opdagen.
Wat sneu voor je!

Van vrienden mag je zeker verwachten dat ze een half uurtje autorijden over hebben voor jouw verjaardag. Bij echte vrienden rij ik daarvoor zelfs rustig naar Friesland. De uitkomst kan hard zijn maar denk er eens over na of deze vriendschap voor jullie allemaal hetzelfde betekent.

Ik zou zeker een mail eruit doen dat je teleurgesteld bent. Dat mag je tegen echte vrienden namelijk prima zeggen en die zullen je begrijpen ook.

Nog gefeliciteerd! Drink alle wijn maar lekker op vanavond
Ik begrijp het Depster, dit is natuurlijk niet wat je je ervan hebt voorgesteld. Komen er nog wel wat mensen vanavond of zit je echt in je uppie?
The time is now
Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af de zogenoemde vriendinnen wel vriendinnen zijn. Een vriendschap is wederzijds, als je ergens energie in steekt hoor je dat ook terug te krijgen. Zoals jij het nu schrijft komt op mij over alsof dat niet het geval is.

Een beetje een vriendin wil juist met jou je verjaardag vieren! Juist gezellig, reden voor een feestje zou ik zeggen! Ik zou in jou geval echt gaan twijfelen of dit wel zulke goede vriendinnen zijn als ze zeggen....

Sorry dit is misschien niet wat je wil horen maar dit klinkt niet als echte vriendschap. Gebeurt dit ovaker? Dat ze afspraken afzeggen? Misschien moet je ze ermee confronteren en vertellen wat dit met je doet.

Echt kut dat iedereen afzegt. En nu, wat doe je nu met je verjaardag? Wel vieren met de mensen die wel komen? Probeer er toch van te genieten, je bent maar 1x per jaar jarig! Verwen jezelf met een flink stuk taart :-)
Hè bah, wat lullig voor je zeg! Snap heel goed dat je dat kwetst; over het algemeen vinden veel mensen het al naar als er een aantal mensen afzeggen, laat staan in jouw geval! Niemand kwam! Echt erg teleurstellend en inderdaad; dan maak je de balans wat betreft je vriendschappen wel even op hè (herken dat gedeelte).

Persoonlijk vind ik afzeggen om afstand geen reden; Nederland is zo mini, misschien moet je max. 3 uur rijden ofzo (wat ik me nog niet eens kan voorstellen..), so what? Goede vrienden komen gewoon. Die weten dat je je best hebt gedaan en die weten dat je op ze rekent. En nog veel belangrijker; die willen je ook graag zien en er een stukje voor rijden!

Ik vind het echt heel sneu voor je. En wat ik zou doen? Mijn grote teleurstelling uitspreken naar die mensen..

Succes meid! (ik zou haast geneigd zijn je zelf een cadeautje te komen brengen! )
Heb je niet een leuke vriend/vriendin ofzo die vanavond lekker de kroeg met je in wil gaan?
Goh, wij rijden rustig 4.5 uur (enkele reis) naar een verjaardag van vrienden. Geen probleem. Volgens mij zijn die vrienden geen echte vrienden. Ik heb dat tenminste voor vrienden over!

Maaaaaaaar, aan de andere kant: de familie van mijn man vind 1.5 uur ook te ver rijden om naar een verjaardag te komen, dus die doen dat ook niet zo vaak (ouders nog wel; de rest van zijn familie niet). En het gekke is: de mensen die niet komen, dat zijn de mensen waar we het leukst mee praten als we ze eens zien. Dus helemaal snappen doe ik dit soort problemen ook niet
Ja, gefeliciteerd!!!

Ik vind dat je best mag verwachten dat vrienden moeite voor je doen. Dit is kennelijk niet de eerste keer dat mensen zo reageren. Wat deed je de vorige keer?
Kan me voorstellen dat je dan best een beetje last krijgt van zelfmedelij. Haske lullig, als iedereen afzegt voor je feestje. En je kan er helemaal niks mee, zonder 'zielig' over te komen hè.

Zijn er mensen die wel komen, of heeft echt iedereen afgezegd? Zijn het allemaal losse vrienden, of is het een vriendengroep?

Nou ja, je kunt in ieder geval proberen er met de mensen die wel de moeite nemen, een leuke avond van te maken!

Bij deze alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ik hoop dat het toch gezellig wordt vanaaf!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:yoyo2 schreef op 07 november 2008 @ 18:04:

Heb je niet een leuke vriend/vriendin ofzo die vanavond lekker de kroeg met je in wil gaan?

Goed idee!

Ook als er bijvoorbeeld maar 2 of 3 mensen komen zou je met z'n allen de kroeg in kunnen gaan. Heb je ook niet zo het idee dat je met een 'mislukt feestje' zit, maar heb je gewoon een leuke avond.
The time is now
quote:Surface2 schreef op 07 november 2008 @ 18:04:

En het gekke is: de mensen die niet komen, dat zijn de mensen waar we het leukst mee praten als we ze eens zien. Dus helemaal snappen doe ik dit soort problemen ook niet Komt misschien omdat die mensen geen trek hebben in al dat soort verplichtingen maar wel een keer gezellig met iemand willen afspreken zonder dat de hele hut volzit met andere visite. Kan dat best goed begrijpen. Dan kun je tenminste met elkaar praten, als er tig man binnen zit dan heb je nauwelijks kans 'n woord met de gastvrouw/heer te wisselen.
Nou dat is niet leuk, (ik ben tegen de kerst jarig en ik heb t opgegeven mijn verjaardag te vieren,) tegenwoordig gaan we met een select groepje uit eten, misschien voor jou ook een beter idee.

nou nog voor je verjaardag:

Lullig zeg... Heb het ook een keer gehad dat bijna iedereen afzegde... :( Had je aan de mensen die van ver zouden moeten komen, voorgesteld dat ze konden blijven logeren? Ik heb veel vrienden op 1-2 uur afstand wonen (ik woon niet in NL) en wij doen altijd zo. Erg gezellig, ook de volgende dag. (Bijkomend voordeel is ook dat niemand de Bob hoeft te zijn )

Maar nog van harte gefeliciteerd en ik hoop dat je ondanks alles toch nog een leuke avond hebt met de mensen die wel komen !

Heel vervelend voor je dat (vrijwel) iedereen zo laat nog afzegd. Ik zal het toch proberen te bespreken met die mensen, zeker als ze het vaker doen. Tuurlijk kan het wel eens gebeuren dat er iemand ziek is, of echt te moe (je wilt natuurlijk ook geen ongelukken onderweg vanwege een verjaardag) maar het lijkt alsof het bij jou wel opvallend vaak gebeurt.

Ik hoop dat er nog wel iemand komt en dat je het een beetje van je af kan zetten.

Valt me wel op dat mensen 3 of 4 uur rijden voor een verjaardag. Dat doe ik dus niet. Zeker niet op een vrijdag. Vaak moet je nog gewoon werken en ben je er dus belachelijk laat. Bovendien vindt ik dat als je zo groot stuk moet rijden (en dus ook veel geld kwijt bent aan benzine, iets waar wij momenteel op proberen te bezuinigen) dat het leuker is om veel met iemand te praten en echt iets persoonlijks te doen. Op een verjaardag spreek je de jarige vaak niet zoveel, want die wil aandacht verdelen.

Ikzelf zou dus eerder kiezen voor een leuke kaart met de verjaardag zelf en een telefoontje en daarna met dit persoon eens af te spreken en er een leuke gehele dag van te maken wanneer ik langs kom.

Maakt natuurlijk wel verschil of iemand erg aan zijn of haar verjaardag gehecht is en of er wel iemand anders komt, maar meestal doe ik toch echt bovenstaande.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Hier hetzelfde Sarah; ik ben vlak na oud en nieuw jarig, als iedereen zijn buik vol heeft van feestdagen, inclusief moi.

Als ik het wel vier, is het meestal last minute. Dan valt het me toch altijd nog mee hoeveel mensen er komen. Nodig ik ze langer van te voren uit, dan zeggen ze vaak af.

Ik denk dat ik het dit jaar een keertje in de zomer ga vieren
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:sarah2ndlife schreef op 07 november 2008 @ 18:13:

Nou dat is niet leuk, (ik ben tegen de kerst jarig en ik heb t opgegeven mijn verjaardag te vieren,) tegenwoordig gaan we met een select groepje uit etenIk ook de 23e. Al zou je een hele club op willen trommelen lukt het rond die tijd toch niet want iedereen barst van de recepties, etentjes of is simpelweg op vakantie. Ik ga ook gewoon lekker uit eten met 'n paar vrienden en m'n ouders.
Wat ontzettend lullig zeg!

En tuurlijk mag je dan een beetje zelfmedelijden hebben..

Zou ik ook hebben.

Vraag me inderdaad wel af in hoeverre je vrienden dan echte vrienden zijn

Hoop dat je toch niet helemaal alleen zit vanavond en dat je lekker met een paar meiden toch de kroeg inkunt

Enne.....nog gefeliciteerd met je verjaardag!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wat ontzettend lullig. Maar toch gefeliciflapstaart hoor!

Ik vier mijn verjaardag nooit. Heb er geen zin in, vlakbij Kerst jarig en ik ben ook bang dat er niemand komt. Ik ga het liefst gewoon naar het buitenland of doe er niets aan. Of ik ga naar mijn ouders in NL.
Wat een reacties al zeg! Dat doet me wel goed. Om even wat antwoorden te geven; de vrienden zijn allemaal losse groepjes, dus niet een club. Ik zie ze meestal allemaal (of per 2) apart van elkaar, daarom dat ik op mijn verjaardag liever de hele club bij elkaar zou hebben omdat ik mezelf nou eenmaal niet door 10 kan delen.

Prinses erwt, uit jouw reactie kan ik dus bij deze concluderen dat het geen echte vrienden zijn? Ja eigenlijk wist ik dat ook wel. Iemand vroeg hier wat ik in voorgaande jaren dan deed als steeds dezelfden het af lieten weten. Balen deed ik en tegen beter weten in hopen dat het nu eens wel van hun kant zou komen, dat ze dit jaar wel zouden komen. In andere contacten met deze vrienden gaat het namelijk eigenlijk precies zo. Als ik zelf niets laat horen, hoor ik ook niets van hen, maar als ik dan eens wat stuur willen ze graag afspreken (maar dan wel bij hun thuis).

Iemand opperde om mijn teleurstelling rond te mailen. Ik heb een van de afhakers gesproken en ook gezegd dat ik teleurgesteld ben. Echter vond zij dat ik haar smoes moest begrijpen, en dat ze mijn reactie een beetje jammer vond. Daarop reageerde ik dat ik haar afhaakgedrag en het nooit naar mij toe komen van de afgelopen jaren ook een beetje jammer vond. Zij vond echter dat dat niet alleen aan haar lag aangezien ik haar nooit concreet heb uitgenodigd. Nu vraag ik je!! Dat is zo niet waar, heb wel degelijk haar uitgenodigd en ook vaak te horen gekregen dat ze binnenkort écht eens langs zou komen om mijn huisje te komen bekijken. Het is er nooit van gekomen en het zal ook nooit gaan gebeuren, want met haar ben ik klaar. Inderdaad, vanaf dit jaar maak ik de balans tussen echte vrienden en afhakers op. Dan komt volgend jaar vast iedereen die ik uitnodig als ik het tenminste nog vier.

Trouwens, er is toch iemand die moeite doet om vanavond naar me toe te komen, verder komen er 2 buurtjes. Mijn taart wordt dus al een stukje kleiner.
Ik vind het helemaal geen probleem om naar een verjaardag te gaan als ik weinig mensen ken, zoals sommigen hier zeggen. Ook niet als ik daar een uur voor in de auto moet zitten.

Maar als ik heel eerlijk ben vind ik het minder leuk om dan op zo'n zitverjaardag te zitten met een gebakje met koffie te nuttigen. Ik vind het wel leuk als er dan een beetje een feestsfeer is met staantafels en hapjes en een drankje.

Geen idee wat voor soort verjaardagsfeestjes je viert hoor en dat bedoel ik niet lullig.

Ik zou me ook maar eens gaan afvragen in hoerverre het "echte" vrienden zijn.
Lieve Debster,

wat ontzettend jammer dit zeg. Gefeliciteerd van mij alsnog met je verjaardag!!

Ik ken het, toen ik verhuisde(van prend naar adam, en al mijn vrienden woonden aan de rand van prend, dus het was van huis tot huis met het OV welgeteld 20 min) vonden mensen dat kennelijk ook te ver. of ik het niet bij mn moeder wilde vieren...Ehm nee?

Ik heb heel wat gehuild, ben nog jaren doorgegaan met uitnodigen en hopen, en ben nu eindelikj zo ver dat ik zeg: Dan niet. Ik weet natuurlijk niet hoezeer jij sommigen als ware vrienden beschouwd, maar probeer het als een leermoment te zien. En denkaan die personen die WEL komen, dat is toch hardstikke lief. En de buren, dat zijn dan toch schatten?

Maar goed, ik kan me heel goed voorstellen dat je teleurgesteld bent, maar wat ik geleerd heb, en ik hoop dat je iets aan dit advies hebt: uiteindelijk is het fijner om dan maar 2 echte vrienden te hebben, en weten wat je daaraan hebt, dan allemaal mensen die zich voordoen als vrienden, en je hebt er geen FLIKKER(ZO!) aan. Echt waar, ik snap dat je nu nog heel erg in die teleurstelling zit, maar jij verdient veel lievere vrienden.

En je mag best wat zeggen van je teleurstelling hoor. Als het nou iemand is die echte een goede reden had, zou diegene zich schuldig voelen, doch wel goede reden, en dan iets anders met je plannen om toch nog je verjaardag een andere keer te vieren. Dus die meid die zo tegen je doet, idd daar moet je klaar mee zijn. Beetje afzeggen en dan ook nog een grote mond geven GRRRRR. Ik vind het heel erg jammer voor je, maar geniet nog wel een beetje van je avond

Wij forummeiden komen volgend jaar wel, wij lusten wel taart!En niet zuinig ook!
@yoyo tuurlijk feesten en beesten vinden sommige mensen leuker dan de andere. Maar een van mijn feestvriendinnetjes is nu gesetteld, en zij heeft altijd voor mij klaar gestaan, dus ik ga daar gewoon zitten en koffie drinken. Want zij is mijn vriendin, ik vind het sowieso leuk om met haar te zijn, dus dat ik nou ook wel van een dansje houdt, dat staat in het niet vergeleken met hoe belangrijk ik haar vind.

Ik bedoel dit niet als een aanval, maar meer als een: en daarom weet ik dat zij en ik echte vrienden zijn, omdat dat ons niets kan schelen, we zijn er voor elkaar. En mensen die dat niet doen(EEN KEER PER JAAR sjonge jonge), dat kan. Maar doe je dan niet voor als een vriend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven